2012-04-24, 10:45
Medlem
Fyr4ns avatar
Bombexperten låter som johan ulvesson!
Citera
2012-04-24, 10:47
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Jag är förvånad att media inte gett förövaren en offer-roll som så ofta annars. Jag tänker då på parkerings-mordet, misshandeln i GBG osv. I de fallen får media förövare att framstå som offer av omständigheter. Här finns inga sådana tendenser.
Är du ironisk? Hade du på allvar räknat med att de skulle framställa en terrorist som ett offer?
Citera
2012-04-24, 10:51
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Jag är förvånad att media inte gett förövaren en offer-roll som så ofta annars. Jag tänker då på parkerings-mordet, misshandeln i GBG osv. I de fallen får media förövare att framstå som offer av omständigheter. Här finns inga sådana tendenser.

Är väl oerhört svårt att framställa en sån som ABB som offer. 77 har dött/mördats pga honom och hade nog blivit uppror i Norge om media försökt på offervinkling.
Citera
2012-04-24, 10:53
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Undrar hur "smart" bomben var med tanke på sprängverkan dvs hur Breivik hade tänkt sig att "oskyldiga" offer skulle undvikas.
Han sa ju att om han skulle sprängt ett 1:a-maj-tåg skulle flera tusen dö och inga oskyldiga. Sedan gjorde han ett tillägg: "Kanske bara tio procent". Tio procent av flera tusen är flera hundra. Alltså räknade han med att flera hundra oskyldiga skulle dö om han gjorde ett attentat mot ett 1:a-maj-tåg, men han såg dessa flera hundra oskyldiga som "inga oskyldiga döda". Så när han säger att han har dåligt samvete för att oskyldiga blivit drabbade, då ljuger han.
Citera
2012-04-24, 10:55
Medlem
Jag förstår inte hur man tror att man kan bevisa att Breivik byggde bomben helt själv, genom att säga att man följde hans recept, och gjorde en bomb som verkade vara som Breiviks bomb.

Polisen har tidigare sagt att Breivik inte har kunnat förklara i detalj för polisen hur han gjorde bomben.
Citera
2012-04-24, 10:55
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jag förstår inte varför media är rädda för att sända rättegången. Viket scenario är mest troligt? Att vi blir än starkare i vår övertygelse om att Breivik handlat liiite konstigt, eller att vi helt plötsligt tycker att han verkar hipp? Tjoho... ut och skjut medmänniskor... Jag tror väl lite mer på det första .
Citera
2012-04-24, 10:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag förstår inte hur man tror att man kan bevisa att Breivik byggde bomben helt själv, genom att säga att man följde hans recept, och gjorde en bomb som verkade vara som Breiviks bomb.

Polisen har tidigare sagt att Breivik inte har kunnat förklara i detalj för polisen hur han gjorde bomben.

ABB är inte mer än människa. Det är givetvis enkelt att glömma detaljer när man haft så mycket för sig senaste året som han ändå har. Jag tror gott och väl att han kan ha byggt bomben själv.
Citera
2012-04-24, 11:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag förstår inte varför media är rädda för att sända rättegången. Viket scenario är mest troligt? Att vi blir än starkare i vår övertygelse om att Breivik handlat liiite konstigt, eller att vi helt plötsligt tycker att han verkar hipp? Tjoho... ut och skjut medmänniskor... Jag tror väl lite mer på det första .
Håller helt med. Att censurera gör ju bara att hans anhängare stärks i sin känsla av att det Breivik säger är logiskt och seriöst, det blir ju som ett svaghetstecken från samhället att han måste tystas.
Citera
2012-04-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
ABB är inte mer än människa. Det är givetvis enkelt att glömma detaljer när man haft så mycket för sig senaste året som han ändå har. Jag tror gott och väl att han kan ha byggt bomben själv.
Fast i detta läget får inte polisen bara tro. De måste veta.
Citera
2012-04-24, 11:03
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Han sa ju att om han skulle sprängt ett 1:a-maj-tåg skulle flera tusen dö och inga oskyldiga. Sedan gjorde han ett tillägg: "Kanske bara tio procent". Tio procent av flera tusen är flera hundra. Alltså räknade han med att flera hundra oskyldiga skulle dö om han gjorde ett attentat mot ett 1:a-maj-tåg, men han såg dessa flera hundra oskyldiga som "inga oskyldiga döda". Så när han säger att han har dåligt samvete för att oskyldiga blivit drabbade, då ljuger han.

Ungefär dit jag ville komma.
När experter efter bomben har sprängts,(för det har väl skett?) och efter provsprängning, inte kan avgöra hur stor förödelse bomben skulle kunnat ha åsadkommit, så är det ett tydligt bevis för att Breivik inte bryr sig ett dyft om hur många eller vilka som kunde komma att lemlästas eller dödas.
Citera
2012-04-24, 11:04
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Fast i detta läget får inte polisen bara tro. De måste veta.

Fast det kommer i slutändan helt och hållet vara omöjligt att bevisa något från polisens håll (om att han skulle fått hjälp med bomben). Så länge ABB inte erkänner dvs.
Det är enkelt att skylla på "jag kommer inte ihåg" i detta läget för ABB.
Citera
2012-04-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ungefär dit jag ville komma.
När experter efter bomben har sprängts,(för det har väl skett?) och efter provsprängning, inte kan avgöra hur stor förödelse bomben skulle kunnat ha åsadkommit, så är det ett tydligt bevis för att Breivik inte bryr sig ett dyft om hur många eller vilka som kunde komma att lemlästas eller dödas.
Detta är en felaktig slutsats. Han ville att så få oskyldiga som möjligt skulle skadas. Det var bland annat därför som han avstod från vissa planer han hade, eftersom han insåg att för många oskyldiga skulle skadas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in