2012-04-24, 11:16
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Detta är en felaktig slutsats. Han ville att så få oskyldiga som möjligt skulle skadas. Det var bland annat därför som han avstod från vissa planer han hade, eftersom han insåg att för många oskyldiga skulle skadas.
Vilka planer avstod han ifrån, i syfte att inte riskera att döda "oskyldiga"?
Citera
2012-04-24, 11:16
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Detta är en felaktig slutsats. Han ville att så få oskyldiga som möjligt skulle skadas. Det var bland annat därför som han avstod från vissa planer han hade, eftersom han insåg att för många oskyldiga skulle skadas.

Det är det Breivik påstår, men själva sprängningen tyder på något helt annat. En bomb bryr sig liksom inte om, vem av offren, som är skyldig eller oskyldig.
Citera
2012-04-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag minns inte nu men jag kan säkert leta upp mer info om detta om jag får lite tid.
Citera
2012-04-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är det Breivik påstår, men själva sprängningen tyder på något helt annat. En bomb bryr sig liksom inte om, vem av offren, som är skyldig eller oskyldig.
Men hur skulle du själv göra då om du var Breivik och ville döda flest möjliga "förrädare" och samtidigt få uppmärksamhet till ditt manifest?
Citera
2012-04-24, 11:24
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Han sa ju att om han skulle sprängt ett 1:a-maj-tåg skulle flera tusen dö och inga oskyldiga. Sedan gjorde han ett tillägg: "Kanske bara tio procent". Tio procent av flera tusen är flera hundra. Alltså räknade han med att flera hundra oskyldiga skulle dö om han gjorde ett attentat mot ett 1:a-maj-tåg, men han såg dessa flera hundra oskyldiga som "inga oskyldiga döda". Så när han säger att han har dåligt samvete för att oskyldiga blivit drabbade, då ljuger han.

Har du någon källa på det hela detta från rättegången, eller står det med i manifestet också? Jag minns att det var tal om 1:a maj-tåget under rättegången, men vill läsa mera specifikt hur han uttryckte sig. Om du återberättar vad en journalist skrivit att han sagt så är det lätt att det inte är helt rätt.

Bomben i Oslo hade han väl räknat med att oskyldiga skulle kunna dö av, men det fanns inget att göra åt saken då huset behövde rasa. Och han bad sen om ursäkt till "oskyldiga" offers och dess anhöriga. Att det var tragiskt, hemskt, osv, men nödvändigt.

Citat:
Är du ironisk? Hade du på allvar räknat med att de skulle framställa en terrorist som ett offer?

Finns flera.

En från Arbetarmakt,

Den 13 december skriver man (om Självmordsbombningen i Stockholm):

"Den nu döde mannens budskap är tydligt och drivs inte av någon irrationell önskan att döda människor i största allmänhet. Det tragiska är att han valt en väg som enbart ledde till att han själv dödades, och att hans hustru miste sin man och hans tre barn miste sin far. Det är det enda resultatet av hans bombdåd. Hans vilja att hämnas för hur hans trosfränder – och andra invånare i Afghanistan och Irak – behandlas, är fullständigt begriplig. Vi instämmer inte i den kör – från statsministern och Beatrice Ask till "experter" som Magnus Ranstorp – som betraktar hans försök att spränga sig själv och andra i luften som enbart en kriminell handling. Det är en politisk handling, men en helt missriktad politisk handling."

Efter Anders Behring Breiviks dåd skriver man i stället:

"Han var, kort sagt, motiverad av klasshat mot arbetarrörelsen. Men fokus för hans dödliga hat var faktiskt hans tro på ett islamskt övertagande i Europa – han tror att Arbeiderpartiet är för mjuka mot islam. Denna mani är inte bara något för enskilda högerextremister eller fascister som English Defence League i Storbritannien (vilka han beundrade och kontaktade). Det är ett faktum att islamofobi – den imperialistiska rasismens senaste inkarnation – är stapelvara i åtminstone populära kvällstidningar i Storbritannien och många andra länder. Miljoner människor läser sån't varje dag.

[...]

Arbetarrörelsen i Europas, som står inför framväxten av islamofobi – den moderna antisemitismen i den nuvarande kapitalistiska krisen, måste, sist men inte minst, bekämpa den vid varje steg. Vi får inte ge den ens en tum genom att debattera "mångkulturalismens misslyckande" eller muslimska gruppers påstådda vägran att låta sig integreras."
Citera
2012-04-24, 11:25
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Han sköt t.ex. inte personerna på båten, trots att han visste att det var en risk att låta dom lämna ön (då de kunde åka tillbaka till fastlandet och larma), för att han trodde att de var civila.
Citera
2012-04-24, 11:31
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
ombningen i Stockholm):
"Den nu döde mannens budskap är tydligt och drivs inte av någon irrationell önskan att döda människor i största allmänhet. Det tragiska är att han valt en väg som enbart ledde till att han själv dödades, och att hans hustru miste sin man och hans tre barn miste sin far. Det är det enda resultatet av hans bombdåd. Hans vilja att hämnas för hur hans trosfränder – och andra invånare i Afghanistan och Irak – behandlas, är fullständigt begriplig. Vi instämmer inte i den kör – från statsministern och Beatrice Ask till "experter" som Magnus Ranstorp – som betraktar hans försök att spränga sig själv och andra i luften som enbart en kriminell handling. Det är en politisk handling, men en helt missriktad politisk handling."

Efter Anders Behring Breiviks dåd skriver man i stället:

"Han var, kort sagt, motiverad av klasshat mot arbetarrörelsen. Men fokus för hans dödliga hat var faktiskt hans tro på ett islamskt övertagande i Europa – han tror att Arbeiderpartiet är för mjuka mot islam. Denna mani är inte bara något för enskilda högerextremister eller fascister som English Defence League i Storbritannien (vilka han beundrade och kontaktade). Det är ett faktum att islamofobi – den imperialistiska rasismens senaste inkarnation – är stapelvara i åtminstone populära kvällstidningar i Storbritannien och många andra länder. Miljoner människor läser sån't varje dag.

[...]

Arbetarrörelsen i Europas, som står inför framväxten av islamofobi – den moderna antisemitismen i den nuvarande kapitalistiska krisen, måste, sist men inte minst, bekämpa den vid varje steg. Vi får inte ge den ens en tum genom att debattera "mångkulturalismens misslyckande" eller muslimska gruppers påstådda vägran att låta sig integreras."
Det där var riktigt obehagligt att läsa.

Ja, jag minns bara vad en journalist återgav på svt text-tv, så jag kan inte gå i god för att det var exakt så han uttryckte sig. Ännu ett bevis på det dåliga med att censurera rättegången.
Citera
2012-04-24, 11:37
Medlem
Första maj-tåget
Citat:
Han understreker at sprengkraften ville bli så enorm at han bare kom på to mulige mål han oppfattet som legitime. Det ene ville vært regjeringskvartalet, mens det andre ville vært oppsamlingsplassen til 1. mai-toget i Oslo.

– Målet er selvfølgelig å hindre at uskyldige sivile mister livet, legger han til, og sier han anslår de «sivile» tapene ved å angripe 1. mai-toget ville være rundt 10 prosent.

– Dette er det eneste evenementet hvor alle de politisk aktive marxistene i Norge er samlet. Det er jo den internasjonale kommunistdagen.

Breivik sier det er vanskelig å beregne hvor mange som ville bli drept, men regner med at det kunne være så mange som 10.000.

– Jeg vurderte et så stort angrep som for drøyt, uakseptabelt. Jeg mente Norge eller Arbeiderpartiet burde få en advarsel før et så stort angrep. Advarselen var 22. juli, sier Breivik.
http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article689535.ece

Postgirobyggnaden
Citat:
– Jeg vurderte Postgirobygget for å ta Aftenposten, men i Postgirobygget ligger det også mange andre bedrifter, så jeg konkluderte at det ville gå med uakseptabelt mange sivile.
http://www.ba.no/nyheter/terror-saken/article6020639.ece

Slottet
Citat:
Han falt til slutt ned på Slottet, men understreket at han ikke ville gjort det når kongefamilien var til stede. Han utdypet at han som nasjonalist var for monarkiet.
http://www.ba.no/nyheter/terror-saken/article6020639.ece
Citera
2012-04-24, 11:39
Medlem
SiSeniors avatar
VG.no direktsänder nu (via film) vittnesmålet med polisens insatsledare(Thor Langle).
Citera
2012-04-24, 11:43
Medlem
Holden: Hvis vi tar bombene først, hvilke tre mål var det du hadde siktet deg inn på?
Breivik: Eh, de to første målene var veldig klare, det ene var regjeringskvartalet, det andre var Arbeiderpartiets hovedkontor. Eh, og det tredje var jeg veldig usikker på. Jeg vurderte mange alternativer.
Holden: Hva falt du ned på til slutt?
Breivik: Eh, jeg kan prøve å fortelle litt hvordan jeg resonnerte?
Holden: Mhm.
Breivik: Eh, i utgangspunktet så hadde jeg store reservasjoner mot Arbeiderpartiets hovedkontor, for det er sivile, uskyldige bedrifter i nærheten, deriblant Norges Turistforening, og jeg visste at alle i, eh, Norges Turistforening ville omkomme hvis jeg detonerte en så stor bilbombe der, hvor jeg da kalkulerte med at bygningen ville rase sammen. Også tenkte jeg at det finnes ikke så mange bedre mål i Norge, men når det gjaldt den tredje bilbomben så vurderte jeg, eh, veldig lenge Postgirobygget, det som heter Aftenpostenbygget i dag, og der var målet å ramme Aftenposten, eh, men Aftenposten utgjør kun en liten del av det bygget, kun en eller to etasjer, og jeg kalkulerte med at det ville være altfor mange uskyldige, sivile som ville være i bygget, eh, og at målet derfor var uakseptabelt.
Citera
2012-04-24, 11:46
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Han sköt t.ex. inte personerna på båten, trots att han visste att det var en risk att låta dom lämna ön (då de kunde åka tillbaka till fastlandet och larma), för att han trodde att de var civila.
Ovanstående har du bara ett belägg för och det är att Breivik påstår att det var orsaken. Jag skulle nog avakta lite innan jag yttrar mig om orsaken till varför han inte mördade dessa personer också.
Skall jag vara petimeter så hade han väl inte planerat att dessa personer skulle mördas från början och följaktligen ändrade han inte sin ursprungsplan. Eller..........
Citera
2012-04-24, 11:51
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ovanstående har du bara ett belägg för och det är att Breivik påstår att det var orsaken. Jag skulle nog avakta lite innan jag yttrar mig om orsaken till varför han inte mördade dessa personer också.
Skall jag vara petimeter så hade han väl inte planerat att dessa personer skulle mördas från början och följaktligen ändrade han inte sin ursprungsplan. Eller..........

Ja givetvis, men varför han skulle ljuga om något sådant ser jag ingen vits med. Han har inget som helst att tjäna på en sådan lögn. Han söker ingens empati.
Han har gjort klart att hans mål var att döda de som tillhörde arbeiderpartiet, och eftersom han inte var säkert på om dessa personer tillhörde partiet eller inte, så undvek han att döda dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in