2012-05-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Check
Dessa piggar/skruvar på hälarna på skorna? Vad är deras funktion? Förstår verkligen inte.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/14772588/803/normal/6ed2686ecd54e/SKOR.jpg
Om någon skulle få för sig att attackera honom bakifrån så skulle han sparka bakåt och använda dem för att skada personen.
Citera
2012-05-03, 17:00
Medlem
Powergirls avatar
Det här är en av de meningslösaste trådarna som funnits på FB. Rättegången mot en idiot, oavsett om han bedöms som det eller inte, är fullständigt makaber.
Givetvis har rättegången ett syfte, precis, som alla andra rättegångar dvs ingen skall dömmas ohörd. I det här fallet är utgången kristallklar, Breivik kommer att bli fälld, och ända meningen med rättegången är om han skall betäcknas som idiot eller inte.
Trots det sitter ett antal hyenor här, och slevar i sig den ena och efter den andra, makabra bilden av en mördare och till råga på allt har ni mage att försvara hans agerande.
Det finns ingenting som kan rättfärdiga det han gjort oavsett hur man en vrider och vänder på det som skett.
Jag kommer aldrig mer att skriva i den här tråden och kan bara slutligen konstatera att det är tämligen meningslöst att försöka förstå en idiots handlande.
Citera
2012-05-03, 17:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Äntligen någon som skriver vad jag känner.

Vart går gränsen mellan terrorism och krigshandling och revolution? Är det enbart det faktum att han handlat själv som gör att det inte stämplas som krigshandling eller revolution (eller åtminstone början på detta)?

Stopp och belägg! Nu har du allt råkat missförstå mig rätt så grundligt...
Hur är det med sinnet för detta här nedan...?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm
Citera
2012-05-03, 17:37
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det här är en av de meningslösaste trådarna som funnits på FB. Rättegången mot en idiot, oavsett om han bedöms som det eller inte, är fullständigt makaber.
Givetvis har rättegången ett syfte, precis, som alla andra rättegångar dvs ingen skall dömmas ohörd. I det här fallet är utgången kristallklar, Breivik kommer att bli fälld, och ända meningen med rättegången är om han skall betäcknas som idiot eller inte.
Trots det sitter ett antal hyenor här, och slevar i sig den ena och efter den andra, makabra bilden av en mördare och till råga på allt har ni mage att försvara hans agerande.
Det finns ingenting som kan rättfärdiga det han gjort oavsett hur man en vrider och vänder på det som skett.
Jag kommer aldrig mer att skriva i den här tråden och kan bara slutligen konstatera att det är tämligen meningslöst att försöka förstå en idiots handlande.

Jag skulle hållit med dig, om det nu var så att offren inte var vänsterslödder.
Citera
2012-05-03, 18:23
Medlem
Kaptenens olika berättelser.

Förhör = vad han har berättat i polisförhör.
Vittnesmål = vad han har berättat nu under rättegången.

Här kommer några exempel till:

Citat:
Förhör: Mens matrosen fortøyer båten, henter kapteinen bilen. Han vil hjelpe politimannen å frakte hans tunge medbrakte kasse. Ifølge avhør tenker kapteinen «bombesøkingsutstyr».

Vittnesmål: Det kommer en politimann ut av en bil, som står med bakenden mot båten. Monica går frem og hilser på ham, jeg tror ikke jeg hilser på ham. Han går tilbake mot bilen og henter en stor kasse, som så veldig tung ut. Vi får beskjed om at det er bombesøkerutstyr eller noe sånt i kassen.
Är det någon som känner till om Breivik har berättat att han sa att det var "bombsökningsutrustning"?

Citat:
Förhör: På vei tilbake til politimannen, samboeren og vaktmannen, runder han et hjørne og er bare 10–15 meter unna da det skjer. Ifølge avhør vet han ikke om han ser samboeren bli skutt eller bare hører skuddene. En busk dekker sikten. Men han ser vaktmannen falle fremover, antagelig skutt i ryggen.

Vittnesmål: Og da jeg runder hjørnet da, så hører jeg et smell eller kanskje jeg ser det, jeg ser han skyte Trond Berntsen bakfra og jeg ser at Trond Berntsen faller. Jeg er ikke sikker på om jeg ser når han skyter Monica. Men jeg tror jeg gjør det. Men det kan også være at han skyter henne først. Men jeg har fullt utsyn derfra.

I förhör säger han att det står en buske framför som skymmer sikten men i vittnesmålet i dag säger han att han har fri sikt!

I förhör säger han att han ser han vakten falla framåt, antagligen skjuten i ryggen. I tingsrätten i dag heter det att han ser Breivik skjuta vakten bakifrån!

Förhör: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dette-skjedde-pa-MS-Thorbjorn-6736431.html
Rättegången: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10057716
Senast redigerad av NothingToLose 2012-05-03 kl. 18:26.
Citera
2012-05-03, 19:21
Avslutad
Såg att de sände live från rättegången idag. Men missade en del.
Kan man se videoupptagningen nånstans i efterhand?
Citera
2012-05-03, 19:39
Medlem
Citat:
Sprängattentaten i Oslo var självklart något väldigt positivt och något ABB ska ha beröm för. Däremot var det som hände på ön inte (i mitt tycke) något positivt. Även om jag inte kan känna någon som helst sympati för offrena då de var sossar. Det lär nog också ha varit en hel del politikerbroilers som blev dödade där (just den delen av dödandet var kanske försvarbart men inte det andra).
Citera
2012-05-03, 19:48
Medlem
Någon som vet vad Henning Vaeroy har för uppgift under rättegången? Annat än att prata med journalister...?
Citera
2012-05-03, 20:16
Medlem
biomechs avatar
Jag sitter här och funderar på aftonbladets livesändning, där klipper dom bort ljudet när åklagaren berättar hur offren dött och vart skotten träffat.
min fråga är om man kan få tag i de materialet för är så insatt i de hela så skulle gärna vilja höra precis allt, likaså om det finns bilder på offren i den tekniska undersökningen..
någon som vet exakt vad jag menar och kan hjälpa mig lite på traven? vore hyggligt!
mvh Biomech
Citera
2012-05-03, 22:39
Medlem
Analhuvuds avatar
Finns det några klipp när Anders själv pratar? Länka gärna isf tack!
Citera
2012-05-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Breivik har krossat de nationalistiska krafterna i Norge minst 100 år framåt vilket även spiller över på övriga nordiska länder under lång tid.

Hitler trodde att judarna skulle ta över Europa, Breivik tror att muslimerna tar över.
Båda är lika galna och förtjänar inget annat än livslång inlåsning.

Du är ju bara förryckt. ABB har inte krossat någonting mer än kommunistliberalernas och multikultifanatikernas trygga lilla bubbla. Nu vet de att deras ställningstaganden och handlingar kan leda till att någon blir riktigt uppretad och går till angrepp mot dem.
Citera
2012-05-03, 23:49
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

vilket meningslöst inlägg(mitt också iofs men ville poängtera detta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in