2012-04-23, 17:35
Medlem
Roadworkers avatar
14) Rettspsykiatri
18. – 20. juni (3 dager)

Den här punkten blev ju bra mycket intressantare efter uttalandet av rätten idag.
Citera
2012-04-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSlimeFish
Fast, med tanke på att hans frisläppande förmodligen skulle tas upp i media i så fall, så skulle detta högst sannolikt blossa upp igen, det tror jag.

Ett avgörande problem här är att ABB´s eventuella frisläppande ligger på politisk nivå eftersom det rör sig om ett terrorbrott. Och vilken politiker vill göra sig omöjlig för Breiviks skull? Nej, den mannen lämnar fängelset i en kista.
Citera
2012-04-23, 17:37
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Tror knappast Breivik vågar ge sig på personalen. Det blir ju bara isolering av det.
Sedan är det en klar fördel med vårdalternativet eftersom den inte är tidsbestämd utan patienten prövas med jämna mellanrum.

De måste droga ner honom. Om det nu inte är så att ABB vill ha vård egentligen... Han kommer att försöka rymma. Om han lyckas med detta behöver han ju inte åka särskilt länge förrän han hittar sina nergrävda små "skatter". Jag hade inte räknat ut honom i något läge...
Citera
2012-04-23, 17:38
Medlem
MrSlimeFishs avatar
Citat:
Ett avgörande problem här är att ABB´s eventuella frisläppande ligger på politisk nivå eftersom det rör sig om ett terrorbrott. Och vilken politiker vill göra sig omöjlig för Breiviks skull? Nej, den mannen lämnar fängelset i en kista.

Ja det är vad jag misstänker också.
Citera
2012-04-23, 17:42
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alizonas
Ok, my bad! Vad krävs för att han ska dömas till förvar efter strafftiden?

Och om man i vilket fall som helst kan hålla honom bakom lom och bås resten av livet, vad skulle vara vitsen med att döma honom till psyk, bortsett ifrån att idiotförklara hans ideologi?
Om ABB säger galenskaper eller inte visar tecken på ånger och förändring.
Citera
2012-04-23, 17:42
Medlem
Citat:

Och om man i vilket fall som helst kan hålla honom bakom lom och bås resten av livet, vad skulle vara vitsen med att döma honom till psyk, bortsett ifrån att idiotförklara hans ideologi?

Din första fråga har besvarats av norska myndigheter. Och de hävdar att de kan hålla Breivik inlåst pga hans egen säkerhet. Blir han frisläppt och sedan lynchad är ju politikerna ansvariga och karriären slut.

Den andra frågan handlar ju om vad som är rätt och fel. En mentalt sjuk människa får i dag inte dömas till fängelse i Norge. Och antagligen inte någon annanstans heller.
Fängelse kan bara bli fallet om han bedöms ansvarig för sina handlingar.
Citera
2012-04-23, 17:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Finns flera saker som kan spela in men bl.a. att risken för återfall ses som hög och/eller att han misskött sig i fängelset.

Det är väl lättare, om jag förstått det hela rätt, att hålla en psykiskt sjuk person inlåst en längre tid än att döma någon till förvar efter förvar efter förvar. Sen vill man säkert också kunna idiotförklara hans påståenden/ideologi och kunna säga "ingen frisk människa kan göra något sånt här."
Citera
2012-04-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanBeckman
De måste droga ner honom. Om det nu inte är så att ABB vill ha vård egentligen... Han kommer att försöka rymma. Om han lyckas med detta behöver han ju inte åka särskilt länge förrän han hittar sina nergrävda små "skatter". Jag hade inte räknat ut honom i något läge...

Nej, du har rätt. Den mannen är inte till att lita på.
Citera
2012-04-23, 17:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Klart man kan. Gör man som Breivik beskrivit under rättegången att han gjorde så går det nu för de allra flesta. Lite steroider och mental träning så är problemet löst.

Tiilåt mig tvivla på den saken, bäste herrn...
Du känner inte människorna särskilt bra du, helt uppenbarligen.
Det går, föreställer jag mig på mycket goda grunder, inte lös så där särdeles många
individer med potential att iscensätta handlingar av den omfattning och den vettlösa
brutalitet som slaktaren Breivik är skyldig till. Inte att mörda med berått mod överhuvudtaget....

Skulle du kunna...tror du...massakrera ungdomar på löpande band...oavsett hur mycket
jävla kemisk stimulantia i form av steroider och annan satans skit du än proppat dig full
med..? Även om du tyckte dig vara tillräckligt politiskt motiverad och ha lagt ner
betydande ansträngningar på att "avemotionalisera" dig...?
Citera
2012-04-23, 17:49
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tiilåt mig tvivla på den saken, bäste herrn...
Du känner inte människorna särskilt bra du, helt uppenbarligen.
Det går, föreställer jag mig på mycket goda grunder, inte lös så där särdeles många
individer med potential att iscensätta handlingar av den omfattning och den vettlösa
brutalitet som slaktaren Breivik är skyldig till. Inte att mörda med berått mod överhuvudtaget....

Skulle du kunna...tror du...massakrera ungdomar på löpande band...oavsett hur mycket
jävla kemisk stimulantia i form av steroider och annan satans skit du än proppat dig full
med..? Även om du tyckte dig vara tillräckligt politiskt motiverad och ha lagt ner

Hade jag haft det hatet gentemot någon som ABB bevisligen hade (emot "landsförrädarna"), hade det nog gått att lösa. Men jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Det är förstås enbart en viss typ av människor (handlingsmänniskan) som skulle kunna få för sig att utföra en sådan handling.
Citera
2012-04-23, 17:49
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-var-osarbar-och-agde-varlden
Citera
2012-04-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Om ABB säger galenskaper eller inte visar tecken på ånger och förändring.

Citat:
Din första fråga har besvarats av norska myndigheter. Och de hävdar att de kan hålla Breivik inlåst pga hans egen säkerhet. Blir han frisläppt och sedan lynchad är ju politikerna ansvariga och karriären slut.

Den andra frågan handlar ju om vad som är rätt och fel. En mentalt sjuk människa får i dag inte dömas till fängelse i Norge. Och antagligen inte någon annanstans heller.
Fängelse kan bara bli fallet om han bedöms ansvarig för sina handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Finns flera saker som kan spela in men bl.a. att risken för återfall ses som hög och/eller att han misskött sig i fängelset.

Det är väl lättare, om jag förstått det hela rätt, att hålla en psykiskt sjuk person inlåst en längre tid än att döma någon till förvar efter förvar efter förvar. Sen vill man säkert också kunna idiotförklara hans påståenden/ideologi och kunna säga "ingen frisk människa kan göra något sånt här."

Tack. Jag frågar för att jag inte vet, vill jag förtydliga, inte för att ifrågasätta i första frågan.

Vad gäller den andra frågan tänkte jag mer utifrån alla konspirationsteorier som finns här i tråden kring vad ABB vill och vad som ligger i domstolens intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in