2012-05-16, 10:08
Medlem
Citat:
Vitnet forteller at han tidlig skjønte at det var snakk om en høyreekstrem drapsmann fordi han var lys i huden og kledd i svart.

- Og det viste seg jo å stemme. Alle landssvikere etter 2. verndenskrig har jo vært høyreekstreme, sier vitnet.

Breivik smiler bredt for seg selv når han hører dette, før han begynner å notere på blokken sin. Alle de sakkyndige kastet seg over notatblokkene sine da dette skjedde.

Vitnet så aldri i retning av Breivik.
http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-20
Citera
2012-05-16, 10:35
Medlem
Varför tände en person eld på sig själv?
Citera
2012-05-16, 11:45
Medlem
BigMojos avatar
Vilken censur. Det är ju en skenrättegång. Jag blir bokstavligt talat rädd för samhället vi lever i när jag kan se det såhär svart på vitt. Det finns ju INGEN media som rapporterar korrekt och 100% av det viktiga delarna utav rättegången censureras med hänvisning till "överlevande familjemedlemmar" sitter och kollar på tv. ALLA ACCEPTERAR att vi blir lurade, de censurerar givetvis för att de inte vill att vi ska veta sanningen, som den är. De vill skapa en annan version i efterhand som glorifierar deras politik, handlande och säkrar makten i årtionden.

Vi har ju inga rättigheter så fort de säger att vi inte har det.

Finns det ett protokoll någonstans som kommer att släppas som stämmer till 100%? Finns det filmat 100% utav rättegången som någon kan få ta del utav på något vis? Finns det någon människa på hela jorden som har rätten till att kontrollera att rättegången går rätt till?

Detta är övergrepp i rättssak förhelvete. Det pågår helt öppet dessutom. I Sverige kan det ge 8 års fängelse.

Nu är jag ingen expert i ämnet men något lurt är det ju...
Citera
2012-05-16, 12:25
Medlem
Bigmojo, du kan väl bara åka dit och följa rättegången på plats om det är så viktigt. Gör det istället för att syssla med en massa censurdravel.
Citera
2012-05-16, 12:31
Medlem
Har det någonsin sänts en rättegång på tv i Sverige? Hade de inte visat någonting alls hade vi inte ens diskuterat det här.
Citera
2012-05-16, 13:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo

Citat:
Vilken censur. Det är ju en skenrättegång

Vad fan snackar du om, din dumme jävel? "Skenrättegång"...
Har inte Breivik mördat alla dessa mängder med människor bortom alla tvivel?
Det föreligger väl inga oklarheter här i skuldfrågan eller har du en annan uppfattning?

Citat:
De vill skapa en annan version i efterhand som glorifierar deras politik, handlande och säkrar makten i årtionden.

Vad då för annan version...?
Du är ju för fan paranoid. Ta en kall dusch så du kan klarna lite i huvudet och i tankebanorna
kanske.
Citera
2012-05-16, 13:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
När Breivik kom in i rummet kastade han sig på marken. Terroristen gick då fram och sköt honom i halsen. Skottet gick genom hans gom och ut strax under hans högra öga.
– Jag trodde inte att man överlevde något sådant, men jag är uppenbarligen levande bevis för att jag hade fel, säger han till Dagbladet.
Han låg sedan och spelade död för att överleva.
– Breivik kom tillbaka tre gånger. Jag låg helt stilla. Jag minns att jag tänkte ”Det är inte rätt, jag ska inte dö nu”.

Citat:
De vittnar i dag

Dagens första vittne är Ingvild Leren Stensrud, 17 år.
Hon befann sig i Lillesalen i cafébyggnaden. Hon sköts två gånger i knät och i skuldran, men överlevde för att hon hamnade under sina döda kamrater.
– Jag stod tillsammans med andra. När de blev skjutna föll jag ner med dem på golvet. Därefter blev jag skjuten när jag låg ner. Jag klarade mig tack vare att han inte såg mitt huvud, säger hon till NRK.
– Allt handlar om tillfälligheter, tur och otur, det var bara små tillfälligheter som skilde mellan liv och död.
Efter henne vittnar en 18-årig ung man som vill vara anonym. Vi kallar honom Vittne C.
Han befann sig i Lillesalen och blev skjuten i vänsterfoten. Han fick opereras flera gånger och skrevs ut i början av augusti i fjol.
Det tredje vittnet är Glenn Martin Waldenstrøm, 20 år.
Även han var i Lillesalen när Breivik kom in i rummet. Han kastade sig på marken, men Breivik gick fram och sköt honom i halsen. Skottet gick ut strax under hans högra öga.
– Jag låg och spelade död, har Glenn Martin berättat.
Det fjärde vittnet är en 22 år gammal kvinna som vill vara anonym.
Vi kallar henne Vittne D.
Hon befann mellan Lillesalen och korridoren inne i cafébyggnaden när hon blev skjuten i höger knä. Knäskålen förstördes och hon tillbringade nio dagar på sjukhus.
Det femte vittnet är Hana Barzingi, 17 år.
Hon var inne i cafébyggnaden när hon hörde skott. Hon tittade ut genom fönstret och såg Breivik. Hon ropade ”Vad är det som händer?”
Breivik svarade ”Någon skjuter, vi måste hålla ihop”, men hennes magkänsla sa att han ljög. Så hon flydde.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14835029.ab
Citera
2012-05-16, 15:42
Bannlyst
Rättegången är givetvis en parodi på sanningen och ett brutalt rättsövergrepp mot Breivik som inte ens får hälsa på sina kamrater. Att han dessutom blir utsatt för skokastande irakier och att brinnande individer ränner omkring byggnaden gör det hela till en fars.
Citera
2012-05-16, 16:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Hemskt att se "mamma" i en död kompis telefon....går inte att föreställa sig...
09:25
Kommentar från viktor
helvete va hemskt, veta att dennes mamma ringer... men också veta att hon är död

Citat:
Carina Bergfeldt:
Jag kan förstå att det sticker i ögonen på många att Breivik får mat, har tre rum, har egen kostym och så vidare, självfallet…
men sedan är ju allt det en del av ett demokratiskt samhälle. Och många, många, av de överlevare jag har pratat med här säger samma sak:
Vi ska ge honom det han försökte föstöra.
Breivik säger att Norge inte är en demokrati, han ska mötas med en demokratisk process.

Citat:
Kommentar från Linda
Jag tycker nog faktiskt att alla de överlevande som orkar med att sitta och vittna mot Breivik är hjältar. Dom står upp för sina vänner som tyvärr miste livet. Det är trots allt ungdomar vi pratar om. Jag avundas deras mod och styrka.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14835029.ab
Citera
2012-05-16, 16:15
Bannlyst
Dessa små vittnen med deras "hoppas", "det tycks mig", "det känns som"; allt som en del av en diabolisk undermedveten plan i syfte att omanliggöra mänskligheten skall inte lyckas. Efter den franska revolutionen började det bära utför på riktigt.
Citera
2012-05-16, 17:11
Medlem
Lostinasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intehelt100
Vi har ju flashbackaren lantbruk som var en mycket aktiv skribent i en utav Breivik-trådarna som snackade en del om att han skulle tända eld på sig själv. Kan det ha varit den liraren som gjorde det?

์ำ่Nej det tror jag inte

Det var ju tydligen en snubbe som inte hade fatt sitt socialbidrag och eftersom bilden var pixlad i media sa maste det ju naturligtvis varit en "nybyggare" TM (centerpartiet).

Men Lantbruk visade upp ett par ganska oroade kommentarer dar ett tag, sa jag fattar vad du menar.
Citera
2012-05-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsBanken
Varför tände en person eld på sig själv?
Det är fortfarande oklart eftersom mannen fick 40%-iga brännskador och fördes med ambulans till Ullevål sjukhus igår där han lades i koma. Han ska ha opererats idag och polisen har därför inte kunnat förhöra honom.

Mannen som har flera barn flyttade från Tunisien till Norge på slutet av 80-talet och har bott i Sverige en period. Polisen känner till honom från tidigare mindre händelser som inte är kopplade till psykiatrin. De senaste åren har han haft missbruksproblem.

Samma dag, precis innan mannen tände eld på sig själv, hade han oanmäld dykt upp på advokatbyrån Roli och lämnat ett kuvert med papper. Mannen hade fått avslag på sin ansökning om socialbidrag i april och ville att en advokat skulle ta hand om hans papper "om det skulle hända honom något". Han trodde att det pågick en konspiration mot honom. Receptionisten reagerade på att mannen verkade mycket förvirrad.

När han lämnade advokatbyrån gick han mot Oslo tingshus som ligger i närheten och hällde två flaskor brännbar vätska över sig och tände på. Därefter gick han mot avspärrningarna som har satts upp utanför tingshuset där rättegången mot Anders Behring Breivik pågår. Mannen ropade enligt vittnen "skjut mig, skjut mig" och gick mot poliserna som höll vakt utanför byggnaden. Sedan begav sig mannen mot tälten utanför byggnaden som fungerar som slussar med säkerhetskontroller för de som ska in till tingshuset. Poliserna stoppade mannen och försökte släcka elden som brann i hans jacka och mössa. Fler poliser och vittnen strömmade till platsen för att hjälpa till.
Från det att polisen upptäckte eldsflammorna till att mannen fick första hjälpen tog det 50 sekunder, enligt insatsledare Kjell Jan Kverme som idag har gått igenom en videoinspelning av händelsen.

Enligt en granne till mannen som bor ensam har han sällan besök och verkar ha varit sliten den senaste tiden. När hon träffade honom förra veckan pratade han för sig själv och hon kunde inte förstå vad han sa eftersom han bara babblade.

Polisen anser att det inte är aktuellt att anmäla mannen för något brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in