2012-04-17, 17:42
Medlem
Även om det inte är ett möjligt utfall är det kul att spekulera. Hur tror ni reaktionerna skulle bli om domaren under den sista rättegångsdagen reser sig ur sin stol och avkunnar att "Vi anse att Anders vare nödgad till sine handling og nu må gå frie" (eller hur formuleringen nu blir på norska)? Hur många minuter i frihet hade han överlevt? Hur många vakter skulle han behöva omkring sig under de närmaste året?
Citera
2012-04-17, 17:44
Medlem
Citat:
"Målet är inte att vi (mliltanta nationalister) får en kortsiktig 'boost", utan målet är att attentaten på sikt bidrar det till häxjakt och censur (av militanta nationalister) som bidrar till polarisering och radikalisering. Ju fler som förlorar hoppet på fredlig kamp, desto fler blir revolutionärer"

Bara att konstatera att åtminstone svenska journalister, med sina störda utfall mot SD, går Breiviks ärenden till punkt och pricka. Duktiga idioter.
Citera
2012-04-17, 17:47
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Här är hela försvarstalet som Breivik höll idag (på norska):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10065238

Det är potent sprängstoff detta. Inte något substanslöst svammel. Man förstår att de politiskt korrekta vrider sig i skinnet och inte vill att det skall komma ut.

Tja, vad ska man säga.
Bortsett från Breiviks fruktansvärda massmord, som borde ge dödsstraff, så misstänker jag att många delar hans uppfattning av läget i dagens samhälle.
Citera
2012-04-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vill inte försvara ABB:s gärningar.

Hur rimligt är det rent rättsprincipiellt att hans försvarsadvokat flera gånger (t ex alldeles nyss) ger presskonferenser och t o m dyker på Skavlan? En försvarsadvokats uppgift är väl enkom att ge sin klient bästa möjliga försvar och inte att tillfredställa allmänhetens och medias behov att få svar på frågor!!!?

Kanske någon i tråden med juridisk kunskap kan ge sin syn på detta!?

Detta har jag också noterat.
Som försvarare ska han skydda sin klients intresse så gott det går.
Jag tycker Lippestad är riktigt oprofessionell stundtals.
Det spelar ingen roll vad någon gjort. Advokaten SKA vara professionell annars kan han lika gärna lägga av.
Citera
2012-04-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Aha, misstolkade nog lite vad det var du syftade på med "fy fan". Nämndemannens agerande förtjänar givetvis ett "fy fan".

Har du sett Breiviks reaktion när han får höra att nämndemannen måste gå? Man ser att han försöker att behärska sig fast det går inte så bra...

http://www.vgtv.no/#!id=51830
Citera
2012-04-17, 17:49
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Till och med Jan Helin förespråkar att hans berättelse publiceras. Så här skriver han:

"Min hållning är att det är en viktig publicistisk uppgift att genomlysa hans världsbild och tydliggöra de värderingar på vilka hans mord vilar."

http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2012/04/radslan-for-breiviks-motiv

...Så nej. Jag tror ni försöker påvisa en konspiration som inte finns.
Han skriver dock inte att Breivik själv skall få förklara utan att proffstyckare som han själv skall förklara och "tydliggöra" för massorna vilka "världsbilder" och "värderingar" som ligger bakom. Sådant sysslar de med hela tiden och det är inte nödvändigtvis samma sak som objektiv rapportering
Citera
2012-04-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Detta har jag också noterat.
Som försvarare ska han skydda sin klients intresse så gott det går.
Jag tycker Lippestad är riktigt oprofessionell stundtals.
Det spelar ingen roll vad någon gjort. Advokaten SKA vara professionell annars kan han lika gärna lägga av.
Han har varit medlem i Arbeiderpartiet. Kan vara därför.
Citera
2012-04-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Dessa tankar om dödsstraff hade han alltså från den 22/7 fram till nu och han är en av dem som skulle döma Breivik. Han talade öppet om sina tankar på Facebook med tio utropstecken efteråt. Sen när han blir utfrågad om han har sagt något i sociala medier om hur Breivik bör straffas så nämner han inte att han skrev detta på Facebook.

Jag anser att det inte är så farligt... För det första: ANSVARFRÅGA är solklar! Han är skyldig till mord (i detta fall massmord) så själva frågan är vad han ska dömas till... I Norge finns inte dödsstraff och längsta fängelsestraff är 21 år... så dödstraffet kommer inte på frågan utom i ett hypotetiskt tänkbart och kännbart straff för ett sådant brott...

Nämndemannen gav bara utryck för vad han anser är rimligt... men eftersom den möjligheten inte finns ... blir HANS utslag 21 år fängelse... om han betraktas som frisk. om han betraktas som sinnesjuk (vilket jag bestämd påstår han inte är) dömds han till sluten vård för i princip resten av livet...

Tror ni inte att alla nämndemän tänker redan när de får klart för sig (eller har bestämt sig) för att det tilltalade är skyldig tänker på vilken påföljd ska man utdöma? Om inte… är ni väldigt naiva… Det enda som troligen ändrar nämnmannens ståndpunkt i straffråga är troligen att det i övriga omständigheterna framkommer (alltså efter att ansvarfrågan är avklarad) att den tilltalade har ett oklanderligt leverne, är framgångsrik på något sätt, har en tung försörjningsbörda, inte straffad tidigare, viktigt jobb, mm.

I detta fall är brottet så grovt och hänsynslöst att ingen av dem sakerna hjälper. Det enda som kvarstår är att avgöra hur pass galen ABB är men max straffet kommer han att få.
Citera
2012-04-17, 17:50
Medlem
Som jag förstår det så sändes dag1 av rättegången på tv,finns den att se någonstans på nätet? Har letat som bara den men inte funnit något.
Citera
2012-04-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xkorpion
Jag anser att det inte är så farligt...

Han sitter inte kvar som nämndeman i alla fall så jo, man kan säga att det var allvarligt.
Citera
2012-04-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Han sitter inte kvar som nämndeman i alla fall så jo, man kan säga att det var allvarligt.
Fast det hade förstås blivit mer spännande om detta kommit fram på slutet av rättegången.
Citera
2012-04-17, 17:56
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Tycker det inte är synd om han blir dömd, så länge det är en rättvis rättegång. Men fortfarande fattar inte alla svartingar här inne att vi har något som kallas rättsstat i Sverige. Man är oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.

Nej, man är skyldig då man utför handlingen. Sedan kan en skyldig person klara sig genom en rättegång och bli frikänd. På samma sätt kan en oskyldig person faktiskt felaktigt bli fälld. Man kan alltså av en domstol anses vara både skyldig eller oskyldig fast det omvända faktiska förhållandet gäller.

I det aktuella fallet råder det inget tvivel om att den vedervärdiga högerextremisten är skyldig till en rad mord. Vittnen, tekniskt bevisning samt ett tydligt erkännande gör saken solklar. Att domstolen kommer finna den vedervärdiga högerextremisten skyldig, är enkom en fråga om tid, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in