Det här bör vara on-topic eftersom det berör ABBs eventuella psykiska störning, ngt som ju rättegången kommer behöva ta ställning till.
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Om vi nu antager att han har någon sadistisk ådra:
- Varför skulle han då vilja dölja det bakom ett manifest?
- Varför göra något som han så uppenbart skulle bli tagen på bar gärning för?
- Varför hålla upp masken även efter dådet?
- Varför göra det till ett politiskt mord?
- En bomb? På vilket sätt skulle det ge honom en sadistisk tillfredsställelse? Jag har aldrig hört talas om en sadist som använder bomber eller pistoler. De flesta sadister brukar vara brutalare.
- Vid mycket primitiv sadism så finns inte någon ideologisk överbyggnad. Det finns dock exempel på mer sofistikerade varianter. T ex Lerumfallet med djurmördaren som skickade brev till deras ägare efteråt och beskriv sin tortyr.
Andra, t ex sexualsadistiska seriemördare, har beskrivit att de skulle "rena" de kvinnor de torterade och avrättade. Ofta finns någon idé om att samhället förfaller på ett eller annat sätt och att "giftet" ska utrotas.
- Att ABB blir låter sig bli gripen är ju för att det är klimaxet på hans mångårig plan. Det är inte sadismen, utan narcissismen som står för det. Likt en hämndens ängel träder han fram ur bomb och krutröken. plötsligt är han mannen i alla TV-rutor. Förresten, behövs ingen pompös liknelse här, ahn kallar sig ju själv Tempelriddare.
- Masken är den narcissistiska. Den riktar sig inte bara utåt utan också inåt. Han är själv övertygad om det han påstår. Om masken skulle rämna, om han plötsligt insåg att han gjort ngt oändligt grymt osv. Skulle han vara tvungen att ta sitt liv mer eller mindre. Så starkt skulle hans självförakt bli. Det är ju narcissismens funktion, att skydda sig själv från självförakt.
- Politiskt mord låter väl bättre än sexuellt mord. Helt enkelt mycket "finare" än att vara en simpel mördare.
- Håller med om bomben. Å andra sidan tro jag det killar i kalsongen på sadisten som bombhotar sin egen skola och ser elever och lärare viska upprört på skolgården. Se deras oro, se deras fruktan. Vilken maktkänsla för den som inuti egentligen är ynklig och maktlös.
Hans bomb smällde av, han avrättade ungdomarna på ön. Hans dåd säger "ni kan inte förneka att jag är den som bestämmer, jag bestämmer över liv eller död, ni kan aldrig glömma mig, aldrig mer ska jag vara en nolla utan riktigt liv".
Men som jag brukar säga. Jag har bara medias, RPU'ts och Flashback att utgå från då jag gissar kring ABB's inre mentala liv. Tas med stor nypa salt.
Jag är mycket nyfiken på hur man kommer ta ställning till hans psykiska tillstånd under dådet och i nuläget.