2012-04-22, 17:28
Medlem
Mikeyjamess avatar
Förstod jag det rätt att Breivik faktiskt hade filmat Utöya-massakern och att de skulle visa delar av den under rättegången? Eller var det Utöyaungdomar som filmat?
Citera
2012-04-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Förstod jag det rätt att Breivik faktiskt hade filmat Utöya-massakern och att de skulle visa delar av den under rättegången? Eller var det Utöyaungdomar som filmat?

Han säger att han hade tänkt filma men att det aldrig blev av. Som så många andra av hans planer.
Citera
2012-04-22, 18:10
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanzibaaren
Det bästa hade väl varit att ge de 2,5 miljorner per dag, ggr 5 dagar, ggr 10 veckor = 125 000 000 norska kronor som rättegången kostar totalt till de anhöriga och drabbade medans man slänger ner ABB i en brunn där man tar upp han för 1 timmes tortyr varje dag. Mat/näring kan man ge intravenöst med dropp tillsammans med diverse tarm och nervgifter vilket ger en konstant smärta. Låt detta pågå resten av hans liv. Där har du ett straff som anstår en barna mördare av hans kaliber
Den som förespråkar tortyr är inte mycket bättre än ABB.
Citera
2012-04-22, 18:24
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames

Under själva massakern ska det inte finns ett enda videotape som är inspelat på ön. Fullt förståeligt att livrädda ungdomar inte hinner med att spela in massmordet som skedde. Helikoptern som var första på plats är så nära vi kommer att se våldet live.
Citera
2012-04-22, 18:42
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat och varningar utdelade.

/Mod
Citera
2012-04-22, 18:45
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanzibaaren
Det bästa hade väl varit att ge de 2,5 miljorner per dag, ggr 5 dagar, ggr 10 veckor = 125 000 000 norska kronor som rättegången kostar totalt till de anhöriga och drabbade medans man slänger ner ABB i en brunn där man tar upp han för 1 timmes tortyr varje dag. Mat/näring kan man ge intravenöst med dropp tillsammans med diverse tarm och nervgifter vilket ger en konstant smärta. Låt detta pågå resten av hans liv. Där har du ett straff som anstår en barna mördare av hans kaliber

Sant, försöker man ge honom ett lika stor martyrskap som Jesus så kanske KT blir verklighet....
Senast redigerad av Oformad 2012-04-22 kl. 18:50.
Citera
2012-04-22, 19:23
Medlem
loungepuppys avatar
Det här bör vara on-topic eftersom det berör ABBs eventuella psykiska störning, ngt som ju rättegången kommer behöva ta ställning till.

Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Om vi nu antager att han har någon sadistisk ådra:
- Varför skulle han då vilja dölja det bakom ett manifest?
- Varför göra något som han så uppenbart skulle bli tagen på bar gärning för?
- Varför hålla upp masken även efter dådet?
- Varför göra det till ett politiskt mord?
- En bomb? På vilket sätt skulle det ge honom en sadistisk tillfredsställelse? Jag har aldrig hört talas om en sadist som använder bomber eller pistoler. De flesta sadister brukar vara brutalare.
- Vid mycket primitiv sadism så finns inte någon ideologisk överbyggnad. Det finns dock exempel på mer sofistikerade varianter. T ex Lerumfallet med djurmördaren som skickade brev till deras ägare efteråt och beskriv sin tortyr.
Andra, t ex sexualsadistiska seriemördare, har beskrivit att de skulle "rena" de kvinnor de torterade och avrättade. Ofta finns någon idé om att samhället förfaller på ett eller annat sätt och att "giftet" ska utrotas.
- Att ABB blir låter sig bli gripen är ju för att det är klimaxet på hans mångårig plan. Det är inte sadismen, utan narcissismen som står för det. Likt en hämndens ängel träder han fram ur bomb och krutröken. plötsligt är han mannen i alla TV-rutor. Förresten, behövs ingen pompös liknelse här, ahn kallar sig ju själv Tempelriddare.
- Masken är den narcissistiska. Den riktar sig inte bara utåt utan också inåt. Han är själv övertygad om det han påstår. Om masken skulle rämna, om han plötsligt insåg att han gjort ngt oändligt grymt osv. Skulle han vara tvungen att ta sitt liv mer eller mindre. Så starkt skulle hans självförakt bli. Det är ju narcissismens funktion, att skydda sig själv från självförakt.
- Politiskt mord låter väl bättre än sexuellt mord. Helt enkelt mycket "finare" än att vara en simpel mördare.
- Håller med om bomben. Å andra sidan tro jag det killar i kalsongen på sadisten som bombhotar sin egen skola och ser elever och lärare viska upprört på skolgården. Se deras oro, se deras fruktan. Vilken maktkänsla för den som inuti egentligen är ynklig och maktlös.
Hans bomb smällde av, han avrättade ungdomarna på ön. Hans dåd säger "ni kan inte förneka att jag är den som bestämmer, jag bestämmer över liv eller död, ni kan aldrig glömma mig, aldrig mer ska jag vara en nolla utan riktigt liv".

Men som jag brukar säga. Jag har bara medias, RPU'ts och Flashback att utgå från då jag gissar kring ABB's inre mentala liv. Tas med stor nypa salt.

Jag är mycket nyfiken på hur man kommer ta ställning till hans psykiska tillstånd under dådet och i nuläget.
Citera
2012-04-22, 19:31
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Media och politiker har tacksamt använt Breivik som ett slagträ i debatten för att tysta invandringskritiker. All form av invandringskritik och anti-islamism har behandlats som att de vore skyldiga till att den här galningen radikaliserades för att de i stort delar värdegrund.
Att man samtidigt gör precis som Breivik ville att man skulle göra, för att radikalisera ännu fler som honom till att ge upp tanken om ett demokratiskt samtal, det skiter man i för kortsiktiga politiska poänger.
"En ide´är inte ansvarig för den som tror på den", det finns de som är beredda att ta till våld inom alla politiska läger. Politiker och media utnyttjar denna händelse för att tysta kritikerna av den förda politiken.
On topic:
Åklagaren har väl inte försökt åtala ABB's idéer vad jag vet. Han har ju plankat det mest i sitt manifest, om det vore idéerna som åtalades skulle man behöva samla in ett gäng redan döda och en del levande tyckare.

I alternativmedia, t ex bloggar, nättidningar osv så brukar man ju kräva att muslimska ledare i Sverige ska ta avstånd då en terrorist i USA begår terrorbrott i Islams namn. Det är väl att gör idén ansvarig för den som tror på den om något.

Hittills har jag inte sett att någon krävt att SD ska ta avstånd. Tror däremot många SD'are gör det ganska spontant, att de inte anser att ABB har rätt att han slåss för dem.

Hur menar du att politiker och media använder ABB för att tysta invandringskritik?

Och hur tror du detta avhandlas i rättegången?
Citera
2012-04-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neeyadef
Tror inte det är Eskil Pedersen. Det är nog snarare Breiviks vän(ner). Han hälsar ju på en vän i precis samma riktning som de sitter.

Jag tycker det ser ut som Eskil Pedersen. Och vadå i samma riktning som de sitter, det är ju jättesvårt att se exakt vilken riktning han tittar åt eftersom vi inte vet vart kameran är. Det skulle kunna vara vem som helst som sitter på den sidan.

På tal om det, har hans vän intervjuats eller något?
Citera
2012-04-22, 19:38
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GothicTragedy
Apropå diskussionerna om WoW i rättegången. Nu har det kommit klipp från när Breivik spelar detta spel och pratar med medspelarna strax före dådet.

Det visar sig dessutom att mannen har noll erfarenhet av analsex:

http://www.friatider.se/har-spelar-breivik-wow
Berördes klippet under rättegången? Vore spännande om polis och åklagare blev lika bra på att finkamma nätet på info som Flashback är.

Isåfall hade det varit passande om åklagaren, utan att röra en min, frågat ABB:
- Tar du den alltså inte i 2:an?
Citera
2012-04-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Jag tycker det ser ut som Eskil Pedersen. Och vadå i samma riktning som de sitter, det är ju jättesvårt att se exakt vilken riktning han tittar åt eftersom vi inte vet vart kameran är. Det skulle kunna vara vem som helst som sitter på den sidan.

På tal om det, har hans vän intervjuats eller något?

Yes, det är Eskil. Han verkar ha lika skoj som Breivik.

"Vännen" är väl den TV-journalist som var med i BBC dokumentären? I så fall har han talat med pressen.
Citera
2012-04-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JubeliBusken
Yes, det är Eskil. Han verkar ha lika skoj som Breivik.

"Vännen" är väl den TV-journalist som var med i BBC dokumentären? I så fall har han talat med pressen.

Det var han alltså? Jag fick uppfattningen om att det skulle vara en nära vän men på han journalisten lät det som att de bara hade gått i samma klass och det behöver ju inte betyda särskilt mycket med tanke på att han är 33 år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in