2012-04-20, 11:29
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimPher
kl. 11.23Breivik: - Jeg var ikke forberedt på den filmen. Den representerer kampen og alt som jeg elsker. Det som jeg elsker, er ikke det samme som du elsker.

Gunn Evy Auestad, NRK.no20.04.2012
kl. 11.22Larsen påpeker at han gråt av sin egen film da retten viste den på storskjerm mandag.

Gunn Evy Auestad, NRK.no20.04.2012
kl. 11.22Breivik: - Menn i vest-Europa er feminiserte og viser følelser. Men i andre deler av verden er menn lært opp til å ikke viser følelser. Det er idealer jeg deler. jeg kan vise følelser.

Mångkulturvurmaren Breivik Han vill ta ideal från "andra delar av världen" och applicera på Norge. Han har sett en massa olika kulturer under sina resor och beundrar dem och vill att Norge ska bli likadant. Kan han inte bara ta hjälp av alla sina meningsfränder (muslimerna) i Norge? Tillsammans kan de vända den pågående utvecklingen från patriarkat till matriarkat.

Andra kulturer som hjälpt Breivik på sin resa: Den västafrikanska (Liberia och serberna) och den västindiska (hans Bahamaskonton).
Citera
2012-04-20, 11:32
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Breivik kallar sig ofta "kristen nationalist". Hur religös är han egentligen? Och hur har kyrkan reagerat på att kopplas ihop med terrorister?
Det var någon representant för den (katolska?) kyrkan som snackade i tv igår och blev frågad om just detta. Självklart tar de avstånd från Breivik och menar att våldet strider mot allt de tror på. De tror på att förmedla budskap genom kärlek och inte hatet osv.

Han sa även igår själv att han inte anser sig vara särskilt religiös. Dock tror han på liv efter döden och så. Han trycker på ganska hårt om kristendomen och menar att han är en kristen militant. Men det är väl mer att han vill bevara de kristna värderingarna på ett politiskt plan vad jag förstått.
Senast redigerad av Eddie.H 2012-04-20 kl. 11:35. Anledning: tillägg
Citera
2012-04-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Jag vet vad en romersk hälsning är och varför den är totalförbjuden i Tyskland och Österrike, frågan är varför han blandar en hitlerhälning med en knuten black panther näve.
Killen låtsas ju hela tiden och verkar nästan vara lustlögnare. Inte konstigt om han blir diagnosticerad som en dåre när han beter sig som en. Jag börjar tro att han är spaltad och det är hans mor som ska dömas till fängelse. Något har gått väldigt snett mellan dom två.
Det är för att du ska undra förstås. Och för att sådana som du ska komma med sådana uttalanden som gör andra irriterade till slut vilket får dem att ställa sig på Breiviks sida.
Citera
2012-04-20, 11:34
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Jag vet vad en romersk hälsning är och varför den är totalförbjuden i Tyskland och Österrike, frågan är varför han blandar en hitlerhälning med en knuten black panther näve.
Killen låtsas ju hela tiden och verkar nästan vara lustlögnare. Inte konstigt om han blir diagnosticerad som en dåre när han beter sig som en. Jag börjar tro att han är spaltad och det är hans mor som ska dömas till fängelse. Något har gått väldigt snett mellan dom två.

Han har hittat "sin egen" hälsning som är dels romersk och dels en vänsterorienterad kampnäve. Han hade ju också en "hitte-på-uniform" som är US Marines paraduniform... Så jag måste nog ge dig bitvis rätt... Det är nog en av anledningarna till att han kommer att dömas till vård. Min gissning iallafall.
Citera
2012-04-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanBeckman
Han har hittat "sin egen" hälsning som är dels romersk och dels en vänsterorienterad kampnäve. Han hade ju också en "hitte-på-uniform" som är US Marines paraduniform... Så jag måste nog ge dig bitvis rätt... Det är nog en av anledningarna till att han kommer att dömas till vård. Min gissning iallafall.

Breivik tror så här:
Citat:
Den terrortiltalte Oslo-mannen innleder brevet med det han mener er fem mulige forklaringer på hvorfor de første sakkyndige konkluderte med at han er paranoid schizofren og at han er utilregnelig. De fem er, ifølge Breivik:

• Emosjonell ustabilitet og inkompetanse på området politisk motivert vold.
• Frykten for rekruttering og ideologisk inkompatiblitet.
• Økonomisk avhengighet («...(psykiaterne) er avhengige av offentlig tildelte kontrakter. De frykter at min ideologi vil bidra til å danne grunnlag for en bevegelse som i fremtiden vil true deres økonomiske eksistensgrunnlag»).
• Hevnmotiv (Breivik frykter han vil bli utsatt for «"kjemisk tortur" med tvangsinjisering av antipsykotiske kjemikalier, i mangel av «passende straffemetoder innenfor den norske rettsstat.»)
• Et bestillingsverk fra regjeringen («de ble forklart at det var nødvendig å "verne samfunnet" fra ideologien min»).
http://www.dagbladet.no/2012/04/04/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/20987079/
Citera
2012-04-20, 11:44
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Breivik tror så här:

http://www.dagbladet.no/2012/04/04/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/20987079/

Han kommer säkerligen utsättas för tvångsmedicinering om han döms till vård. Man behöver inte vara särskilt paranoid för att inse det.

Hittar en annan intressant text på DN angående rättegången:

"Breivik har vunnit. Därför ler han."

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/darfor-ler-anders-behring-breivik
Citera
2012-04-20, 11:45
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Det är för att du ska undra förstås. Och för att sådana som du ska komma med sådana uttalanden som gör andra irriterade till slut vilket får dem att ställa sig på Breiviks sida.
Nu tycker jag det är ganska ointressant med hälsningen iochförsig, men vad jag förstått så är det inte en högerextrem hälsning han gör. Hans uttalade mål skall ju vara att skapa en häxjakt mot högerextrema, vilket absolut låter troligt. Torde det då inte bättre att göra en sådan (läs högerextrem) hälsning?
Citera
2012-04-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Nu tycker jag det är ganska ointressant med hälsningen iochförsig, men vad jag förstått så är det inte en högerextrem hälsning han gör. Hans uttalade mål skall ju vara att skapa en häxjakt mot högerextrema, vilket absolut låter troligt. Torde det då inte bättre att göra en sådan (läs högerextrem) hälsning?
Han gör en hälsning till högerorienterade har han sagt själv. Hälsningen står för strid, ära och om det var någonting mer. Den är inspirerad av vänsterns knutna näve har han sagt. Hans advokat kallar det för en högerextrem hälsning.
Citera
2012-04-20, 11:52
Medlem
kl. 11.48
Elgesem spør om noen koordinater som er nevnt i kompendiet.

Lite intressant om Breiviks koordinater: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-breivikkode-pekte-mot-agentdrap-i-london-3678563.html
Citera
2012-04-20, 11:53
Medlem
Breivik säger att han inte haft kontakt med English Defence League. Det har han inte.
– EDL är emot våld och stöttar demokrati, de har inget med KT att göra.
fredag 20 april, 2012 11:38

EDL är väl knappast emot våld?

http://www.youtube.com/watch?v=9XkYzHvEH8w
Citera
2012-04-20, 11:56
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
kl. 11.48
Elgesem spør om noen koordinater som er nevnt i kompendiet.

Lite intressant om Breiviks koordinater: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-breivikkode-pekte-mot-agentdrap-i-london-3678563.html

Riktigt intressant läsning! Undrar vad som kommer ur detta!
Citera
2012-04-20, 11:56
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intercranial
Breivik säger att han inte haft kontakt med English Defence League. Det har han inte.
– EDL är emot våld och stöttar demokrati, de har inget med KT att göra.
fredag 20 april, 2012 11:38

EDL är väl knappast emot våld?

http://www.youtube.com/watch?v=9XkYzHvEH8w

Läste lite på deras hemsida häromdagen och det verkar snarare så att EDL förespråkar våld "när det behövs". Så undra vad ABB fick det ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in