2012-04-17, 21:12
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jaha, så norska journalister är objektiva menar du? Givetvis vill de demonisera Breivik, i sann kulturmarxistisk anda, och göra honom till något han inte är.

Missforstå meg rett, men Norge er mer objektive i gjengivelser som berører det offentlige rom mer enn i sverige. Etter mitt eget synspunkt å dømme dog. (Jeg bor i sverige nå)

Det er klart at det knyttes kjenslor til Breivik, og at en videreformidlet kommunikasjon alltid vil bli farget av journalisten som skriver. Han drepte tross alt 77 personer på utøya og 22 personer i regjeringskvartalet. Men jeg har fulgt nøye med, og det er også et så massivt fokus på denne saken at den er nødt til å bli gjengitt så objektivt som mulig.

Rene sitater blir gjengitt fra Breivik uten fordreininger. Jeg har selv sett at svenske medier har hatt en tendens til å skrive om saken litt annerledes enn i Norge.
Citera
2012-04-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Vi har precis også fått inn en ny lov, eller forslag om ny lov innenfor terrorisme som gir fengsel på opptill 30 år:

Del 1 av ny straffelov
Strengere lovbestemmelser om folkemord, terror og hatkriminalitet
Nye lovbestemmelser mot folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser mot
menneskeheten er noen av forslagene i ny straffelov. De groveste handlingene skal
ikke foreldes og skal kunne straffes med fengsel inntil 30 år. I tillegg foreslås nye
bestemmelser mot terror og strengere straff for hatkrimininalitet.

Kilde: http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Faktaark/Faktaark%20straffelov%20071107.pdf

Dette ble skrevet i 2007.

Dog vet jeg ikke om de kommer til å følge dette. Leste noe om dette tidligere i år, men husker ikke hva som ble sagt.

Noen som vet om den er fastsatt, eller ligger til behandling?
Det skulle varit 30 år för terrorism nu ja men Arbeiderpartiet prioriterade inte uppdatering av datorsystemen och de gamla kunde inte göra nya lagen gällande.
Jag har ingen länk nu men googla på terrorloven 30 år Storberget eller sök på någon norsk nättidning. Jag kan inte minnas detaljer men det var något som gjorde att lagen inte gäller nu fast den borde gjort det. I stället för 30 år är det nu bara 21 år.
Citera
2012-04-17, 21:16
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Det skulle varit 30 år för terrorism nu ja men Arbeiderpartiet prioriterade inte uppdatering av datorsystemen och de gamla kunde inte göra nya lagen gällande.
Jag har ingen länk nu men googla på terrorloven 30 år Storberget eller sök på någon norsk nättidning. Jag kan inte minnas detaljer men det var något som gjorde att lagen inte gäller nu fast den borde gjort det. I stället för 30 år är det nu bara 21 år.

Ja men precis. Det var så det var. Takk

Formelt sett skulle det jo vært bra å ha denne loven i kraft, men han kommer uansett sitte inne i lang nok tid.
Citera
2012-04-17, 21:17
Medlem
Citat:
Missforstå meg rett, men Norge er mer objektive i gjengivelser som berører det offentlige rom mer enn i sverige. Etter mitt eget synspunkt å dømme dog. (Jeg bor i sverige nå)

Det er klart at det knyttes kjenslor til Breivik, og at en videreformidlet kommunikasjon alltid vil bli farget av journalisten som skriver. Han drepte tross alt 77 personer på utøya og 22 personer i regjeringskvartalet. Men jeg har fulgt nøye med, og det er også et så massivt fokus på denne saken at den er nødt til å bli gjengitt så objektivt som mulig.

Rene sitater blir gjengitt fra Breivik uten fordreininger. Jeg har selv sett at svenske medier har hatt en tendens til å skrive om saken litt annerledes enn i Norge.
Detta stämmer. Jag har läst norska tidningar varje dag sen augusti ungefär. Censuren kring Breiviks uttalanden är mycket större i Sverige.
Citera
2012-04-17, 21:22
Medlem
Knowladges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Människors psykologi fungerar tyvärr inte så i verkligheten.

Hans attack försvagade dom kraftigt medans det gav moral och stärkte folk som är liksinnade.
Irak, occupied by US forces, first bombing the city with devastating bomb- attacks, right in Bagdad. The reason US forces has to leave as soon as possible is because they are getting killed one by one, not by the terrorists which the western world calls it, by civilians from windows, are by dose who lost their loved ones by the US arms.

Iran/Libya/Egypt, people has been under extreme dictatorship. Peoples loved ones has been kidnapped (very common) and never seen again. People has no right of speech or any rights in that matter, and if they higher their voices, rebelling in the streets, tanks and the army shoot them down. Now, after all that, hate was planted in the peoples hearts, hate for their regime, REVOLUTION!

Now, let me tell you about peoples psychology then, not about your own cowardness. People also seek revenge. Revenge, is what you read about when you see that a gang member got shot by rival gang, that someones husband killed his wifes for cheating on him, when the system takes your rights away, when someone you love gets hurt.
Citera
2012-04-17, 21:27
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Detta stämmer. Jag har läst norska tidningar varje dag sen augusti ungefär. Censuren kring Breiviks uttalanden är mycket större i Sverige.

Lite på villspor; Men jeg kjenner meg mer iaktatt her i Sverige enn hjemme i Norge. Og det er vanskeligere å få til en åpen diskusjon uten at man fort blir stemplet som det ene eller det andre.
Det virker som at samfunnet her er reddere for å stigmatiseres om man har meninger som ikke er politisk korrekte. Jeg synes generelt også at polisen kan virke litt hardere i sin generelle framtoning i det store og det hele. Lurer på hvorfor det er sånn forskjell mellom to brødreland som tilsynelande kan virke ganske like både kulturelt og politisk?

Men over til Breivik: Hvorfor sensurer man mer her i sverige enn i Norge?
Citera
2012-04-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Vad vill de göra honom till? massmördare
Nej, men en förvirrad galning.

Eftersom ABB anser att han handlade i nödrätt, likt en krigssituation, kan inte massmord åberopas lite enkelt. Enligt din logik är således varje amerikansk soldat i Irak massmördar av stora mått? Eller president Roosevelt som indirekt mördad 3 miljoner japaner?
Citera
2012-04-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
dom har inte filmat idag. bara haft rapportering i form av text.
textningen från rättegången lär inte vara så svår att få tag på

Det är filmat men hamnar i riksarkivet direkt.

Om circus 60 år kan vi se på det.

Citat:
Det var ikke det jeg mente med innlegget. Journalistene i Norge ser ut til å skrive ganske konkret og sannferdig utfra rettslokalene, men det kan være vanskelig å tolke meningene bak en skrevet setning uten å kunne tolke mannens personlige betoning, og gestikulering.

Forøvrig mener jeg att det kanskje skaper mer nysgjerrighet å gjøre det på denne måten, enn å presentere saken i sin helhet uten sensuren av lyd og bilde.

Jag tror absolut du kan ha rätt i det. Myter har uppkommit för mindre.
Senast redigerad av Assa2010 2012-04-17 kl. 21:35.
Citera
Medlem
Sweederssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Oisin Cantwell gör.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article14042401.ab

Ok. Är det detsamma som att "Folk hevder at 99,99 prosent av muslimer er integrerte og tar avstand fra vold.." menar du??

Jag menar att ABB's påstående är ganska svepande...inte att faktumen i sig nödvändigt vis är fel. Jag tycker "folk" i gemen (och detta gäller även Norge) minst lika ofta säger det motsatta. Men...de blir väl censurerade av media förstås...
Citera
Medlem
Citat:
Lite på villspor; Men jeg kjenner meg mer iaktatt her i Sverige enn hjemme i Norge. Og det er vanskeligere å få til en åpen diskusjon uten at man fort blir stemplet som det ene eller det andre.
Det virker som at samfunnet her er reddere for å stigmatiseres om man har meninger som ikke er politisk korrekte. Jeg synes generelt også at polisen kan virke litt hardere i sin generelle framtoning i det store og det hele. Lurer på hvorfor det er sånn forskjell mellom to brødreland som tilsynelande kan virke ganske like både kulturelt og politisk?

Men over til Breivik: Hvorfor sensurer man mer her i sverige enn i Norge?
Visst är det så, men är inte anti-PK åsikter om Breiviks agerande även enormt stigmatisernade i Norge? Eftersom det inträffade där menar jag.
Citera
2012-04-17, 21:41
Medlem
Schibsteds avatar
Någon som har länk till samtalet som den där tjejen ringde från ön till politits nödtelefon?
Citera
2012-04-17, 21:42
Medlem
semen.12s avatar
Jag jobbar på en mansdominerad arbplats och många av oss har barn de flesta av oss tycker att det Breivik säger är helt rätt, sen att hans handlande kanske var lite "overkill".

Han säger det som de flesta "vanliga" Svenskar tycker att för mycket skit kommer med den senaste inv. Som massvåldtäkter maffialiknande beteende, hedersmord burka att kvinnor ska gå hemma å passa barn å sån skit.

Nej i mina ögon är Breivik vår första Martyr. Jag är över 40 med fast anställning hus famil, jag vågar säga vad jag tycker. Hoppas mer av oss Svenskar vågar det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in