2012-04-18, 01:38
Medlem
AlexHamiltons avatar
Finns någon bra sammanställning (klipp etc) av rättegången dag för dag?
Ber om ursäkt om det redan varit uppe i tråden.
Citera
2012-04-18, 01:56
Medlem
PfizerPGN150s avatar
En grej jag tänkte på, att dra in WoW i det hela var väldigt positivt för Breivik. Då kan väldigt många unga (framtidens människor) identifiera sig med honom.
Citera
2012-04-18, 01:58
Medlem
PfizerPGN150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energidricka
Breivik är inget Paranoid schizofren han har nu 3 olika Psykologer/läkare eller nu vad de är som glor på breviks uppförsel 24/7 och läste på nyheterna för typ en månad sen att dom inte ser något paranoid schizofren på han.

Personer med paranoid schizofreni er ikke spesielt utsatt for vold og ofte foretrekker å være alene. Studier viser at hvis folk har ikke registrert kriminell vold før de utvikler schizofreni og ikke er rusmisbrukere, de er lite sannsynlig å begå forbrytelser etter at de blir syke. De fleste voldelige forbrytelser ikke er begått av mennesker med paranoid schizofreni, og de fleste mennesker med schizofreni ikke begår voldelige forbrytelser. Rus nesten alltid øker voldelig adferd, hvorvidt personen har schizofreni.

Hvis noen med paranoid schizofreni blir voldelig, er deres vold oftest rettet mot familiemedlemmer, og foregår i hjemmet. (Han var ju mamma pojke)

- De av oss som kjenner en lege vet allerede at diagnosen ikke stemmer. Fantastisk hvor lettlurte noen er. Bare det er formidlet på NRK og i VG så må det jo være sant.

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2083267

http://schizophrenia.emedtv.com/paranoid-schizophrenia/paranoid-schizophrenia-p2.html

De sa senast i rättegången att han lider av paranoid schizofreni.
Citera
2012-04-18, 02:01
Medlem
Chester.Molesters avatar
Just att de tog upp hans World of Warcraft karriär tog jag som lite komiskt och rätt så onödigt. Med tanke på att Norge tog bort en stor del av alla spel med våldsamt innehåll samt World of Warcraft efter dådet. Pk Sverige tar väll bort alla spel som kan uppfattas som våldsamma nu. Även Breivik tyckte tydligen att det var komiskt eftersom han smålog under hela den delen av rättegången.

Dessutom stör jag mig på att rättegången inte riktigt sköts som den ska. Tror inte någon missar det hat alla i rättssalen sänder ut och som i viss mån påverkar hela rättegången. Dessutom alla dessa små kommentarer från tv ankare etc.

Inte för att jag försvarar hans handlingar men en rättegång ska vara 100% neutral i form av känslor.
Citera
2012-04-18, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Just att de tog upp hans World of Warcraft karriär tog jag som lite komiskt och rätt så onödigt. Med tanke på att Norge tog bort en stor del av alla spel med våldsamt innehåll samt World of Warcraft efter dådet. Pk Sverige tar väll bort alla spel som kan uppfattas som våldsamma nu. Även Breivik tyckte tydligen att det var komiskt eftersom han smålog under hela den delen av rättegången.

Dessutom stör jag mig på att rättegången inte riktigt sköts som den ska. Tror inte någon missar det hat alla i rättssalen sänder ut och som i viss mån påverkar hela rättegången. Dessutom alla dessa små kommentarer från tv ankare etc.

Inte för att jag försvarar hans handlingar men en rättegång ska vara 100% neutral i form av känslor.

Håller med. Jag tycker till och med hans advokat tidvis uppträder otroligt oprofessionellt.
Breivik ville väl ha Lippestad som försvarare har jag för mig?
Man får uppfattningen av att Breivik inte lämnat något åt slumpen.
En intressant grej är att timmarna efter attacken sa "experter" att det i princip var omöjligt att Breivik skulle utfört det själv.
Så mycket kan man lita på alla så kallade experter.
Citera
2012-04-18, 02:32
Medlem
"Även den första dagen visade Breivik att han inte är lätt att styra, då han plötsligt kastade fram att huvuddomaren kunde uppfattas som jävig på grund av hennes vänskap med den förre statsministern Gro Harlem Brundtlands syster. Det var ett utspel han inte hade diskuterat med sin försvarare."

Detta skriver SvD den 17:e april 2012. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fick-hora-breivik-utan-nagot-filter_7063585.svd

Vad mer för överraskningar har både vi OCH försvarare Geir Lippestad att vänta av vår alltjämt mer svårtolkade ABB?
Citera
2012-04-18, 02:35
Medlem
BaldiNs avatar
Har läst hela Breviks "ramförsvar" och förvånas över att han verkar ganska vettig i sina förklaringar till dådet.
Hade det inte varit för hans aningen extrema syn på politiskt våld så hade han säkert kunnat bli en lysande politiker på den yttersta högerkanten.
Citera
2012-04-18, 02:41
Bannlyst
På åklagarens fråga, om han hade väntat sig sympati av andra nationalister så svarade han nej.
Han hade tydligen kallt räknat med att hetsjakten på nationalister skulle intensifieras från media som i sin tur skulle radikalisera nationalisterna.
Man måste ju ge honom credit för att han fick rätt i alla fall.

Särskilt lätt i fällan har ju personer som Jan Helin och Daniel Poohl fallit.

Jag tycker att det var ett intressant svar från Breivik från rättegången idag, det hade jag inte ens tänkt på.
Senast redigerad av Kalohux 2012-04-18 kl. 02:45.
Citera
2012-04-18, 02:55
Medlem
trickydicks avatar
Expressen letar med näbbar och klor efter faktafel i Breiviks anförande idag

Citat:
Professor emeritus Asbjørn Eide, som tidigare har lett FN:s arbetsgrupp för urfolk, säger att Breivik inte har förstått vad som menas med begreppet urfolk.
– Det finns ingen definition av ordet urfolk som gör norrmän till ett urfolk. Det här är helt uppenbart hans egen definition. Ett urfolk är en grupp som är icke-dominant i ett oberoende land, säger han.
http://www.expressen.se/nyheter/breiviks-alla-faktafel-under-rattegangen/

Så Norrmän är inte ett urfolk i Norge då, p.g.a. en semitisk definition.
Citera
2012-04-18, 02:56
Bannlyst
Jag är inte helt övertygad om att ABB är skyldig än. Tycker bevisningen är lite klen, vittnesmålen verkar så här långt inte helt övertygande och jag har inte sett någon teknisk bevisning som övertygar mig helt.
Citera
2012-04-18, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Jag är inte helt övertygad om att ABB är skyldig än. Tycker bevisningen är lite klen, vittnesmålen verkar så här långt inte helt övertygande och jag har inte sett någon teknisk bevisning som övertygar mig helt.

Är lite inne på samma linje. För att han ska fällas räcker det inte med de hittills rätt svaga indicier som framförts.
Citera
2012-04-18, 03:08
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det där muslim pratet som ABB håller på med, kommer förstöra mycket. ABB har rätt, Europa har tagit emot för mycket muslimer, men skall inte komma som åsikt från en massmördare.. INTE BRA!.

Nu kommer kommunisterna dansa ringdans , säg att alla som inte älskar mångkultur är som ABB

vilket också är hans uttryckliga syfte med sin handling, han vill förstöra för de fredliga alternativen, på det viset vill han radikalisera fler till att ge upp hoppet om demokratin såson han själv gjort. För att påskynda konflikten mllan muslimer och ickemuslimer, en konflikt han ser som oundviklig. Målet är att den ska ske så tidigt som möjligt, medans vi fortfarande är i majoritet. Så vi västvärldens länder, och ffa norge slipper gå samma öde till mötes som Libanon.
Trots att han är så tydlig med sitt syfte, så gör media precis som han vill. De använder ABB som slagträ för att tysta ännu fler invandringskritiker... De gör precis som han vill att de ska göra, iallafall de svenska medierna.

Såg tex hur aftonbladet hade lagt upp en bild med Breiviks hjältar, Mangs, nån till och Jimmie Åkesson..... ännu ett försök att svärta ned alla invandringskritiska åsikter med ABB, tills de fegade ur och tog bort Jimmie, helt jävla sanslöst. De fattar verkligen inte vad de gör.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-04-18 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in