2012-04-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molin1986
Orkar inte läsa igenom tråden, men den hälsning abb gör, är inte det en kommunistisk och svarta pantrarna det är väl ingen höger extrem hälsning som media säger ?
Jag skulle helt enkelt kalla det för en neutral kamphälsning - i och med att Breivik är högerextrem går det således att tolka den som en högerextrem kamphälsning.

Det är dock inte någon slags Hitlerhälsning, vilket medierna gör gällande.
Citera
2012-04-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molin1986
Som jag har uppfattat Norsk lag är att han får högst 21 år seden kan han få förlängt med 5 år om han är en säkerhets risk.

Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Är det inte som i Sverige då, där livtidsstraffet kan vara på livstid om man inte tidsbestämmer det vilket man väl kan neka till att göra.
Så som jag har förstått det sitter man inne på 21 år, och därefter kan det, precis som molin skriver, förlängas med 5 år i sänder.

Det finns ingen begränsning på hur många gånger straffet kan förlängas.
Citera
2012-04-17, 20:52
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Okej, hade känts sjukt om maxstraffet faktiskt var tidsbestämt
oberoende av vilket brott som begåtts.

Beklager forrige innlegg, jeg skrev 26 år, men det er 21 år.

livstidstraff i Norge (21 år) gjelder bare for drapssaker (uten kilde), men som regel om det finnes særdeles skjærpende omstendigheter vil man bli idømt forvaring om man tror at personen kan være til skade for samfunnet, eller om det finnes grunn til å tro at gjerningen kan gjentaes.

Som et eksempel: Terje Wiik ble i 1999 dømt til 21 års fengsel og ti års sikring for giftmord på Inger Lise Bakken i Trondheim. Wiik forgiftet sin nabo og ekskjæreste med tungmetallet thallium ved minst tre tilfeller, noe som førte til et langt og smertefullt sykeleie før hun til slutt døde.
Citera
2012-04-17, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iMM0
Någon som har spelat in rättegångarna, har tyvärr jobbat när dom har haft live sändningar och kommer göra det resten av veckan, så kan ni ladda upp filmerna sedan någonstans så andra kan ta del av de

Är intresserad men missar allt p.g.a jobb
dom har inte filmat idag. bara haft rapportering i form av text.
textningen från rättegången lär inte vara så svår att få tag på
Citera
2012-04-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
Jag skulle helt enkelt kalla det för en neutral kamphälsning - i och med att Breivik är högerextrem går det således att tolka den som en högerextrem kamphälsning.

Aa det kan jag hålla med om, media försöker få det till en Hitler-hälsning
Citera
2012-04-17, 20:54
Medlem
fittslems avatar
Anders Breivik kommer alltid anses vara "farlig" för samhället. Max straffet är på 21år men så länge du annses vara "farlig" så kommer du få förlängt straff. Han kommer garanterat sitta på kåken resten av livet. Nått annat vore en skandal.
Citera
2012-04-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm

Vad spelar det för roll vad du skulle kalla det? Det som rimligtvis är av intresse är väl vad ABB eller hans advokat säger att det är.
Citera
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Maxstraffet för terrorism i Norge är 21 år. Givetvis vill de hålla honom längre om det är möjligt - kanske genom att anklaga honom för psyksjuk.

Vi har precis også fått inn en ny lov, eller forslag om ny lov innenfor terrorisme som gir fengsel på opptill 30 år:

Del 1 av ny straffelov
Strengere lovbestemmelser om folkemord, terror og hatkriminalitet
Nye lovbestemmelser mot folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser mot
menneskeheten er noen av forslagene i ny straffelov. De groveste handlingene skal
ikke foreldes og skal kunne straffes med fengsel inntil 30 år. I tillegg foreslås nye
bestemmelser mot terror og strengere straff for hatkrimininalitet.

Kilde: http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Faktaark/Faktaark%20straffelov%20071107.pdf

Dette ble skrevet i 2007.

Dog vet jeg ikke om de kommer til å følge dette. Leste noe om dette tidligere i år, men husker ikke hva som ble sagt.

Noen som vet om den er fastsatt, eller ligger til behandling?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Anders Breivik kommer alltid anses vara "farlig" för samhället. Max straffet är på 21år men så länge du annses vara "farlig" så kommer du få förlängt straff. Han kommer garanterat sitta på kåken resten av livet. Nått annat vore en skandal.

Nej inte förlängt straff men "förvaring" med 5 års mellanrum mellan varje prövning.
Citera
2012-04-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Det var ikke det jeg mente med innlegget. Journalistene i Norge ser ut til å skrive ganske konkret og sannferdig utfra rettslokalene, men det kan være vanskelig å tolke meningene bak en skrevet setning uten å kunne tolke mannens personlige betoning, og gestikulering.

Forøvrig mener jeg att det kanskje skaper mer nysgjerrighet å gjøre det på denne måten, enn å presentere saken i sin helhet uten sensuren av lyd og bilde.
Jaha, så norska journalister är objektiva menar du? Givetvis vill de demonisera Breivik, i sann kulturmarxistisk anda, och göra honom till något han inte är.
Citera
2012-04-17, 21:06
Medlem
Citat:
Jaha, så norska journalister är objektiva menar du? Givetvis vill de demonisera Breivik, i sann kulturmarxistisk anda, och göra honom till något han inte är.

Vad vill de göra honom till? massmördare
Citera
2012-04-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Vad spelar det för roll vad du skulle kalla det? Det som rimligtvis är av intresse är väl vad ABB eller hans advokat säger att det är.
Användaren som frågade forumet om det inte var en vänsterhälsning är antagligen ganska intresserad av att veta vad forumets användare tror om hälsningen? Läser du mitt inlägg en gång till, fast kanske lite långsammare den här gången, så märker du att jag inte sade emot Breivik eller hans advokat - jag sammankopplade enbart molins, för övrigt helt korrekta, uppfattning om hälsningens historia med Breiviks användande utav den. Var det såpass upprörande att du var tvungen att hugga till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in