Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Folk ser det de vill se. Alla försöker tillskriva sina politiska motståndare Breiviks ondska. Jag reagerade på att SVT om och om igen hävdade att det var en "högerextrem" hälsning. Att svensk media till stor del är vänstervriden är ingen hemlighet.
Sen är det väl inget mysterium varför vänsterinriktade lackar ur när han har ett emblem där det står att han är Marxist Hunter.
Ändock blir det svårt att neka till att Breiviks handlingar har en politisk motiv vars inriktning tillhör den högerextrema delen:
Breivik anser:
1. Norge måste skyddas som nationalstat mot diverse folkgrupper,
2. Detta bör utföras med våld genom att avrätta landsförrädare.
Alltså, främlingsfientlighet (Breivik är negativt inställd till främlingar) räknas oftast till högerpolitik, att Breivik sedan anser att man bör avrätta landsförrädare etc är radikalt.
Högerextremister är de som är radikalt inriktade inom högerinfluerad politik.
Så. Du beklagar dig över att SVT titulerar hans politiska inriktning korrekt?
Sedan tycker jag att det är jävligt tragiskt att Wikipedia och DN-jurnalister verkar vara bärande element i debatten. En låg nivå, faktamässigt och retoriskt. Det finns problem med invandring men den högerinriktade retoriken är diskursivt diskriminerande, med avsikt.
Att Norge trots allt håller denna rättegång är det finaste uttrycket för demokrati som jag någonsin sett, att inte bara straffa odjuret utan även poängtera att samma demokratiska rättigheter även gäller för Breivik, trots hans illdåd.