2012-10-05, 13:33
  #7501
Medlem
Detta är en mycket intressant fråga. Vad händer nu efter att Breivik har dömts och ska avtjäna sitt straff? Förvaringsdömda fångar ska rehabiliteras säger lagen men hur ska det gå till i detta fall?

How does Norway rehabilitate Anders Behring Breivik?
Citat:
Norway has had extraordinary success with its prison rehabilitation program, with one of the world's lowest recidivism rates. But it's never had to deal with a criminal like Breivik before.

By Valeria Criscione, Correspondent / October 4, 2012

Norway’s attitude toward criminal offenders is to rehabilitate them back into society, rather than punish them. The tolerant Nordic country has one of the lowest recidivism rates in the world, 20 percent compared to about 50 percent in the US.

But what do you do with a mass murderer like the 33-year old Norwegian responsible for single-handedly killing 77 last year in the country’s worst peacetime national tragedy?
http://www.csmonitor.com/World/Europe/2012/1004/How-does-Norway-rehabilitate-Anders-Behring-Breivik
Citera
2012-10-10, 09:26
  #7502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jomenvisst, detta är ju Breiviks skamfläck. Hans relation med sin mor som han under inga omständigheter vill ska komma fram. Vad som hände i barndomen mellan honom och hans mor går ju enbart att spekulera om men jag har varit relativt säker på sen jag läste manifestet och bok tre där han utgjuter sig ang könssjukdomar om sin familj och allt annat ang sina familjeförhållanden, att det är frågan om ett incestuöst förhållande med modern och att det nog inte går att utesluta att incest har förekommit i barndomen just då när det anmäldes missförhållanden i hemmet. Att detta gjorde lilla Anders stum och tillbakadragen och "akward" - vilket i sin tur gjort Breivik sjukligt bunden till modern, så att han när han i vuxen ålder återvänder till henne då det först gått åt helvete med tjejer och dating och tonårsliv och självförtroende - sen inser han att han kommer misslyckas med att skaffa en egen familj då han inte får relationer att fungera under någon längre tid. ( Två förhållanden på sex månader sedan 2002)
Deras samvaro när han bor hemma vid 30 framstår ju totally insane om man inte kopplar ihop deras tidiga symbios. Som att han fick mat lagad, åt den på rummet och ställde ut tallrikarna utanför sin dörr när han ätit klart. Och detta gick modern med på. Hon verkar ha haft 1000 ton med skuldkänslor inför sin son som hon har låtit sig hunsas med. Skuldkänslor och förträngda minnen.
Varför? Gå in i barndomen, så har du svaret.


Här är svaret: Du har så rätt!

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/9592433/Anders-Behring-Breiviks-mother-sexualised-him-when-he-was-four.html#
Citera
2012-10-10, 09:38
  #7503
Medlem
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/9592433/Anders-Behring-Breiviks-mother-sexualised-him-when-he-was-four.html#
Citera
2012-10-25, 06:58
  #7504
Medlem
Uppdrag granskning
Citat:
Försvararen

Sändes: igår 20.00 SVT1 Tillgänglig t.o.m.: 18 jan 2013 Avsnitt: 9 av 17 Längd: 58 minuter

Del 9 av 17. Norska Brennpunkt har följt Breiviks försvarsadvokat Geir Lippestad före och under det som i Norge kallats århundradets rättegång. I tio år hade massmördaren Anders Behring Breivik hans visitkort liggande. Allt var planlagt i detalj, men Geir Lippestad visste ingenting. Programledare: Karin Mattisson.
Går att se i repris här: http://www.svt.se/ug/hela_program/del-9-3?autostart=true
__________________
Senast redigerad av NothingToLose 2012-10-25 kl. 07:01.
Citera
2012-10-25, 18:39
  #7505
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macaroni81
Här är svaret: Du har så rätt!

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...was-four.html#

Ja, där ser man, det hade jag visst... Fy fan, vidrigt.
"By the time he was four years old, she "sexualised" the young Breivik, hit him, and frequently told him that she wished that he were dead.

"The mother and Anders sleep in the same bed at night with very close bodily contact," psychologists from Norway's centre for child and youth psychiatry (SSBU), reported after Breivik and his mother spent several weeks there in 1983."
Sov de ihop även på psykavdelningen under observationen undrar man ju?

Tack för länken. Finns det något mer att läsa om detta annorstädes, har inte följt med på länge.
Citera
2012-10-26, 12:48
  #7506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tack för länken. Finns det något mer att läsa om detta annorstädes, har inte följt med på länge.

Det finns en bok skriven av Aage Storm Borchgrevink som heter En norsk tragedie; Anders Behring Breivik og veiene til Utøya som gräver i det där.

Det var den sämsta skit jag har läst. De trettio sidor jag orkade med vill säga, men jag tror att du skulle ÄLSKA den.
Min uppfattning är att boken grundar sig på simpel modersförolämpning på typiskt blattemanér. Gäsp! Men den passar nog dem som imponerades av den självupptagne författaren Karl Ove Knausgårds finurliga förklaring att Breivik begick massmord på grund av undertryckt homosexualitet.

Breiviks far är också igång med en bok som ska handla om sonen. Med tanke på hur lite de träffades kan det bli mycket intressant att se vad han har att säga (till sitt försvar).

För att inte gå helt OT kan jag också passa på att tipsa om att Fjordman ska publicera en bok om Breivik-rättegången. Han har tidigare påstått att Breivik lider av grav schizofreni och han har jämfört honom med Che Guevara. Det säger väl en hel del om vartåt det barkar.
Citera
2012-10-26, 20:06
  #7507
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Det finns en bok skriven av Aage Storm Borchgrevink som heter En norsk tragedie; Anders Behring Breivik og veiene til Utøya som gräver i det där.

Det var den sämsta skit jag har läst. De trettio sidor jag orkade med vill säga, men jag tror att du skulle ÄLSKA den.
Min uppfattning är att boken grundar sig på simpel modersförolämpning på typiskt blattemanér. Gäsp! Men den passar nog dem som imponerades av den självupptagne författaren Karl Ove Knausgårds finurliga förklaring att Breivik begick massmord på grund av undertryckt homosexualitet.

Breiviks far är också igång med en bok som ska handla om sonen. Med tanke på hur lite de träffades kan det bli mycket intressant att se vad han har att säga (till sitt försvar).

För att inte gå helt OT kan jag också passa på att tipsa om att Fjordman ska publicera en bok om Breivik-rättegången. Han har tidigare påstått att Breivik lider av grav schizofreni och han har jämfört honom med Che Guevara. Det säger väl en hel del om vartåt det barkar.

DankeSchön! lite nytt att välja på...

Njaa, älska skit ..... du misstar dig nog för jag läste igenom ett utdrag av Borstchgreven: Men, det fetmarkerade, nånstans måste ju dessa incestuppgifter komma. Han - författaren, kan ju inte ha hittat på dem själv, rakt ur luften?? Blattemaner? Please...
Det är väl journalanteckningarna från Barnevernet som läckt??
Fjordman - GÄSP!!! Vilket skämt, Che Guevara
Faderns bok -- ?? Hade hellre läst den av modern

Knausgård däremot, ÄLSKAR jag, men var det verkligen latent homosexualitet han kom fram till i sin analys?
Lyssna på honom på Youtube .
__________________
Senast redigerad av PhDSalander 2012-10-26 kl. 20:08.
Citera
2012-10-27, 13:25
  #7508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
DankeSchön! lite nytt att välja på...

Njaa, älska skit ..... du misstar dig nog för jag läste igenom ett utdrag av Borstchgreven: Men, det fetmarkerade, nånstans måste ju dessa incestuppgifter komma. Han - författaren, kan ju inte ha hittat på dem själv, rakt ur luften?? Blattemaner? Please...
Det är väl journalanteckningarna från Barnevernet som läckt??
Fjordman - GÄSP!!! Vilket skämt, Che Guevara
Faderns bok -- ?? Hade hellre läst den av modern

Knausgård däremot, ÄLSKAR jag, men var det verkligen latent homosexualitet han kom fram till i sin analys?
Lyssna på honom på Youtube .
Jag betackar mig, är less på allt pseudopsykologiskt dravel från herr Pretentiös & co.

Dessutom, har inte rättegången visat med all önskvärd tydlighet att man inte bör lita på allt som psykologer/psykiatriker häver ur sig? Tänk på det när du gräver vidare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Modersf%C3%B6rol%C3%A4mpning
Citera
2012-10-27, 13:55
  #7509
Medlem
För er som undrar vad Geir Lippestad gjorde med miljonerna han tjänade på att vara Breiviks advokat:

"Breiviks advokat köper hus i Sverige. Blir granne med superentrepenör i Grebbestad."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15668551.ab
Citera
2012-10-31, 19:02
  #7510
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag betackar mig, är less på allt pseudopsykologiskt dravel från herr Pretentiös & co.

Dessutom, har inte rättegången visat med all önskvärd tydlighet att man inte bör lita på allt som psykologer/psykiatriker häver ur sig? Tänk på det när du gräver vidare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Modersf%C3%B6rol%C3%A4mpning
Så precis allting som har hänt under Breiviks tidiga uppväxt är bara att bortse ifrån
i förhållande till den han utvecklades till att bli i vuxen åldern.
Det spelar absolut ingen roll vad han än har uppevt, hur moder eller fader än bett sig mot
honom? För det har ingen alls relevans till händelserna 22/7-2011?

Inget "pseudopyskologiskt dravel" kan på något minsta sätt ha spelat in hur han formades,
hur hans själsliga beskaffenhet ser ut?

Vet du vad, NothingToLose? Jag tror att ingenting, absolut ingenting, får "komma i vägen"
som stör bilden av en rationellt tänkande, logisk och sund Anders Behring Breivik vid
planläggningen och genomförandet av sina "nödvändiga" handlingar i Oslo och på
Utöya en regnig julidag 2011.
Eller hur? Människan Breivik det året står fri från all "tramsig pseudopsykologisk" påverkan?

För övrigt kan väl bara konstateras att somliga nu torde ha blivit riktigt bruna om
käften efter allt slickande av Breiviks tempelriddarröv.
Citera
2012-11-02, 00:58
  #7511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så precis allting som har hänt under Breiviks tidiga uppväxt är bara att bortse ifrån
i förhållande till den han utvecklades till att bli i vuxen åldern.
Det spelar absolut ingen roll vad han än har uppevt, hur moder eller fader än bett sig mot
honom? För det har ingen alls relevans till händelserna 22/7-2011?

Inget "pseudopyskologiskt dravel" kan på något minsta sätt ha spelat in hur han formades,
hur hans själsliga beskaffenhet ser ut?

Vet du vad, NothingToLose? Jag tror att ingenting, absolut ingenting, får "komma i vägen"
som stör bilden av en rationellt tänkande, logisk och sund Anders Behring Breivik vid
planläggningen och genomförandet av sina "nödvändiga" handlingar i Oslo och på
Utöya en regnig julidag 2011.
Eller hur? Människan Breivik det året står fri från all "tramsig pseudopsykologisk" påverkan?

För övrigt kan väl bara konstateras att somliga nu torde ha blivit riktigt bruna om
käften efter allt slickande av Breiviks tempelriddarröv.
Du har nog missförstått mig. Anledningen till att jag lade ifrån mig Borchgrevinks bok var att han inte klarar av att hålla sig neutral när han berättar om Breiviks liv. Berättelsen handlar därför inte om människan Breivik som man får lära känna och som blir en mördare, utan det finns från början ett subtilt avståndstagande, som om en ond mordisk läggning hela tiden låg latent inom Breivik. Jag upplever inte det som trovärdigt tyvärr. Borchgrevink hade lika gärna kunnat ställt sig upp under rättegången, pekat finger åt Breivik och skrikit "Fuck you! You're a fucking motherfucker!!" eller något sådant, för det är tydligt att det är det han vill få fram i sin bok.

När det gäller Knausgårds Breivik-text så tror jag att jag har skrivit om den innan och talat om vad jag tycker. Själva texten är välskriven men jag upplever inte heller här att teorierna är helt trovärdiga.

Kanske minns du inte det men vi har diskuterat Breiviks relation till sina föräldrar innan i någon tråd här. Jag har också lagt fram mina teorier om Breiviks psyke och eventuella diagnoser innan mer fakta hade kommit fram och innan rättegången hade börjat.
Jag läser alltså, tänker efter och ändrar uppfattning när jag märker att jag har haft fel, något som du tycks ha svårare för.

Undrar förresten vad Freuds psykoanalys hade avslöjat om ditt språkbruk.
Citera
2012-11-02, 06:37
  #7512
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du har nog missförstått mig. Anledningen till att jag lade ifrån mig Borchgrevinks bok var att han inte klarar av att hålla sig neutral när han berättar om Breiviks liv. Berättelsen handlar därför inte om människan Breivik som man får lära känna och som blir en mördare, utan det finns från början ett subtilt avståndstagande, som om en ond mordisk läggning hela tiden låg latent inom Breivik. Jag upplever inte det som trovärdigt tyvärr. Borchgrevink hade lika gärna kunnat ställt sig upp under rättegången, pekat finger åt Breivik och skrikit "Fuck you! You're a fucking motherfucker!!" eller något sådant, för det är tydligt att det är det han vill få fram i sin bok.

När det gäller Knausgårds Breivik-text så tror jag att jag har skrivit om den innan och talat om vad jag tycker. Själva texten är välskriven men jag upplever inte heller här att teorierna är helt trovärdiga.

Kanske minns du inte det men vi har diskuterat Breiviks relation till sina föräldrar innan i någon tråd här. Jag har också lagt fram mina teorier om Breiviks psyke och eventuella diagnoser innan mer fakta hade kommit fram och innan rättegången hade börjat.
Jag läser alltså, tänker efter och ändrar uppfattning när jag märker att jag har haft fel, något som du tycks ha svårare för.

Undrar förresten vad Freuds psykoanalys hade avslöjat om ditt språkbruk.
Okay. Jag förstår. Jag har fattat fel, tyvärr.
Ditt mycket välskrivna inlägg är övertygande.

Jo, jag kommer ihåg att vi dryftat Breiviks relationer i någon tråd, men inte detaljerna.

Ja, vad mister Freud hade uppdagat vid granskning av mitt språkbruk, det vågar jag
inte närmare tänka på... Han hade nog fått till någon hiskelig diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in