2006-03-24, 15:16
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Ta en kurs hos en sångpedagog?

Det är ju just det jag frågar om, alltså om det ens är någon poäng att göra så.

olletraskarpå: Tackar!
Citera
2006-03-24, 18:05
Medlem
nollans avatar
det är väl iallafall värt ett försök?

om inte annat kanske det rent av framgår efter besöket...
Citera
2006-03-24, 22:44
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
det är väl iallafall värt ett försök?

om inte annat kanske det rent av framgår efter besöket...

Så sant. Jag antar att en sångpedagog inte skulle stå ut med att höra mig sjunga så falskt bara för pengarnas skull.

Hade ju varit kul att kunna greppa en gura och sjunga lite vid lägerelden utan att få folk att gråta.
Citera
2006-03-24, 22:59
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olletraskarpå
Är man nogurlunda musikalisk så borde det väl inte vara omöjligt att träna upp

Det är INTE samma sak, tro mig. Jag ser mig själv som musikalisk, har jobbat som dj många år, mycket god taktkänsla (räknar snabbt ut pbm), har väldigt bra gehör (blev rekommenderad som pianostämmare), jag kan stämma en gitarr om bara en sträng är rätt, mitt huvud skriker om någon sjunger falskt, etc etc.

Men jag kan inte sjunga. Jag KAN inte sjunga. Det spelar ingen roll om jag skulle få proffshjälp och en miljon kronor. Jag skulle obönhörligen åka ut från "Idol" efter 0,2 sekunder. Jag kan heller inte spela något instrument.
Citera
2006-03-24, 23:16
Medlem
mjohanssons avatar
jag rekomenderar att besöka en sångpedagog; det är väldigt givande, roligt och intressant.. ytterst lukrativt helt enkelt.

har du inte viljan/ekonomin för detta finns det många sätt att öva upp sångrösten på i hemmet.

lite tips:
1. Försök att hitta DIN röst. Alltså hitta de läge(n) som känns mest naturligt och framhäver din röst bäst - härifrån finns det mycket att jobba med.

2. Hitta en låt som passar dig som handsken, hårdnöt den. spela in dig själv när du sjunger, lyssna igenom, korrigera det du gör mindre bra och memorera det du gör bra. har du inte tillgång till datormicrofon kan du använda dig av en något mer primitiv metod; sätt en hink på huvudet och sjung (på detta sätt hör du dig själv väldigt tydligt och kan korrigera i sjungande stund).

3. Bredda dina låtval, sjung så mycket du kan, prova på ALLT.. på detta sätt får du en bättre självinsikt i din egen röst. du lär dig att förstå vad dina begränsningar, styrkor och svagheter är.

4. Sjung alltid upp/värm upp stämbanden innan du skall sjunga. Det finns en uppsjö av övningar på uppvärmning av stämbanden, men de vanligaste är sådant du säkerligen har sett på tv någon gång "rrrrrrrrr" "sssssss" "ah! ah! ah!" "uh! uh! uh!" "brrrrrrrr" "la la la la la la la (skala)" etc etc. detta gör du av samma anledning som du värmer upp innan ett gympass, för att inte skada dig (stämbanden i detta fall). Samt att det underlättar något enormt att sjunga om stämbanden är uppvärmda. Detta är antagligen någonting många i tidigt skede skiter totalt i, men ju längre man kommer i sin röstutveckling desto mer vikt lägger man på detta då det faktiskt gör en markant skillnad.

5. Slarva inte med texterna, en dåligt studerad text resulterar i ett dåligt framförande. lär dig vart du skall ta andningspauser, lär dig exakt hur tongångarna i rösten skall gå igenom en text, och framför allt; lär dig texten.

6. Ha kul! överansträng inte din röst, känner du att den är på väg att brista efter 1 timmes ylande, ta det lugnt. sjung inte när du är sjuk och ha alltid ett glas vatten nära till hands när du övar.

lycka till! mvh / mjohansson.
Citera
2006-03-24, 23:47
Medlem
grens avatar
Jag bockar och bugar för ett mycket utförligt svar! Ska definitivt försöka!
Citera
2006-03-25, 02:16
Medlem
rashbans avatar
Efter lite snabba studier av google hittade jag sidan http://www.vocalist.org.uk/ som verkar innehålla lite information inom ämnet.
Citera
2006-03-25, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det är INTE samma sak, tro mig. Jag ser mig själv som musikalisk, har jobbat som dj många år, mycket god taktkänsla (räknar snabbt ut pbm), har väldigt bra gehör (blev rekommenderad som pianostämmare), jag kan stämma en gitarr om bara en sträng är rätt, mitt huvud skriker om någon sjunger falskt, etc etc.

Men jag kan inte sjunga. Jag KAN inte sjunga. Det spelar ingen roll om jag skulle få proffshjälp och en miljon kronor. Jag skulle obönhörligen åka ut från "Idol" efter 0,2 sekunder. Jag kan heller inte spela något instrument.

Okej! Jag ser mig som som ganska musikaliskt lagd. Jag bemästrar gitarren, och har bra öra. Kan komponera egna låtar osv. Jag har alltid hoppas på att jag kan lära mig sjunga om jag verkligen satsar på det. Har dock inte gett det några seriösa försök. Hoppas det går bra när jag väl satsar på det =)
Citera
2006-03-26, 21:42
Medlem
cipramils avatar
Mjohansson vet uppenbarligen vad han pratar om i detta ämne.

Tillägas kan att ALLA kan lära sig sjunga, åtminstone hyfsat väl.

Och snälla snälla... skicka in en bild när du övar med en hink på huvvet.
Citera
2006-03-26, 21:58
Medlem
Nu är jag seriös: kan du inte lägga upp så att man får lyssna?
Jag tänker inte bete mig som någon Idol-jury, utan helt enkelt säga om det är värt att ta sånglektioner eller ej. Du lär förbättra sångrösten, men om det tillräckligt är svårt att svara på ... för tillfället.
Citera
2006-03-28, 10:48
Medlem
Spagh1is avatar
Lär dig spela gitarr eller piano och kompa till när du sjunger, man får upp musik känsla gehör och man lär sig ta toner rätt och man kan lära sig sjunga en låt i olika lägen, t.ex om man sjunger en låt i G så kan man lätt lära sig sjugna den i C osv och på så vi lära sig sjunga och få ett bra gehör
Citera
2006-03-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag har ett litet problem. Det är nämligen så att jag älskar att sjunga och gör det mer än gärna. Tyvärr uppskattar inte min omgivning detta, utan börjar allt som oftast vrida på sig. Mina sångsessioner tar därför plats när jag kör bil ensam eller på annat sätt är ensam.

Min fråga är alltså: Kan man som kass sångare bli en skaplig sångare? Jag är inte riktigt som Mona Olsson och hennes Furir från Agadir, men inte långt ifrån. Har nog en ganska monoton sångröst.
Pröva med att öva dina lungor med övningar som att hålla andan,ligga på golvet med telekataloger på bröstet och sjunga är en bra övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in