2008-03-16, 21:31
Bannlyst
Lära sig sjunga:)

Jag har börjat bli intresserad av att sjunga

Jag är 15 år, just den tiden som är svår att lära sig sånt, men kan man sjunga innan är det inga problem.

Jag kommer självklart köra genren, pop, punk och rock. Yellowcard, Green Day och sånt

Känner att jag helst av allt inte vill gå på lektioner Det blir bara pinsamt att försöka när basrösten kommer.

Finns det något fint program på datorn som kan hjälpa en? Helst gratis men är jag tvungen att köpa något program så okej

Tack!
Citera
2008-03-16, 21:40
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreyk

Jag är 15 år, just den tiden som är svår att lära sig sånt, men kan man sjunga innan är det inga problem.

Jag kommer självklart köra genren, pop, punk och rock. Yellowcard, Green Day och sånt

Känner att jag helst av allt inte vill gå på lektioner Det blir bara pinsamt att försöka när basrösten kommer.

Finns det något fint program på datorn som kan hjälpa en? Helst gratis men är jag tvungen att köpa något program så okej

Tack!

Du vill lära dig nåt, du vill inte gå lektioner, du tycker det är pinsamt och du vill inte betala en spänn.
Både korkad och snål. Med den där attityden kommer du ingenstans
Citera
2008-03-16, 21:43
Medlem
wonderlands avatar
Smileysarna attackerar...
Kolla in ljudinspelaren på din data, sök på youtube, lär finnas lektioner där.
Och bye bye kid.
Citera
2008-03-16, 21:47
Bannlyst
Det finns flera inspelningsprogram som t.ex audacity finns gratis att ladda ner på www.download.com det rekommenderar jag , riktigt simpelt .

Fridens & lycka till med musiken!
Citera
2008-03-17, 00:33
Medlem
Drunkpunks avatar
hahaha. Dagens skratt. Bra att du är ärlig iaf
Citera
2008-03-17, 08:09
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreyk

Jag är 15 år

pop, punk, och rock... Yellowcard och greenday.

Tja, är man bara ute efter pengar och knulla på sina 12 åriga fans är detta genren som gäller, man måste också gilla musik utan känsla samt inte skriva sin egna musik eller texter.
Citera
2008-03-17, 15:09
Bannlyst
Jag är villig att pejja Tänkte efter vad ni sa, det är ju löjligt. Vill lära sig sjunga utan att göra något :P LÖL
Senast redigerad av Shreyk 2008-03-17 kl. 15:28.
Citera
2008-03-28, 21:56
Medlem
taszhs avatar
Försöker att dra igång denna tråd med en liten fråga.

Jag letar efter härliga sånger för en barriton. Sånger som Frank Sinatra - My way, Charlie Chaplin - Smile, ligger väldigt bra för mig. Jag eftersöker även sånger med ordentliga crescendon (stavning?), alltså att låtarna är maffiga i vissa delar.

Så om ni vet barriton sånger som är maffiga, tipsa mig!!!
Citera
2008-03-29, 20:40
Medlem
4 oktaver är ett väldigt bra grundmaterial. Du kommer alltid kunna öva dig att sjunga högre, lägre är dock svårt att öva fram.
B5(amerikanska) är högt som fan i falsetten skulle nästan säga att gränsen för falsettregistret är runt Trestrukna C(C6) för killar, självklart kan du pressa dig högre men är inte så nyttigt för rösten. Därefter måste man byta till visselregistret om man är intresserad av att komma högre.

Jag är också baritone men en ljus sådan till klangfärgen då. har väl ett register upp till F1 i bröst nedanför tenor C men jag försöker träna bort skarven eller kröken som någon kallade det här i tråden. Falsetten går väl upp till trestrukna C
imo att jag sjungit mycket med olika falsettrockare och sjunger en del sådant själv.
Kan leka lite i visselregistret med men det är inte så stabilt än, med det kan man gå snuskigt högt. Inte så användbart kanske men rätt kul partytrick.

Du ska föresten inte trycka ned hakan iaf inte så huvudet följer med, utan huvudet ska vara i en neutral avslappnad position. Du kan trycka hakan ned och in(lite svårt att förklara utan bild) utan att röra huvudet då detta hjälper tiltningen av struphuvudet.
Citera
2008-03-31, 13:34
Medlem
johansons avatar
Jag har rätt nyligen blivit inspirerad att lära mig sjunga, jag sjunger oftast med i låtar, men ibland sjunger jag också "själv".
Jag tycker att det går bra och blev positivt överaskad då jag märkte att det gick bättre än jag hade trott.

Det är bara det att jag undrar vad man ska tänka på, t.ex. mer exakt hur man ska öva upp sin sångförmåga och vart man ska börja?
Citera
2008-03-31, 14:27
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om man har 4 oktaver har man ett jäkla bra register. Förutsatt att man inte räknar falsett.

Daniel Gildenlöw t.e.x. har ett register på ungefär 4 1/2 oktav.

Från D (D2, stora oktaven) till A5 (tvåstrukna oktaven).

I det här klippet sjunger han i början en del D:n och vid klippet som börjar 00:33 går han från G (stora oktaven) till ett G# (tvåstrukna). G#:et tar han vid 01:14 och ni kommer märka hur jäkla högt det blir.

http://youtube.com/watch?v=lPLY2g2I2ps

INTE falsett här - snarare en väldigt kraftfull blandning. Huvudklang - kallas det så?

Att ha fyra oktaver och t.ex. börjar på stora G och sjunga upp till tvåstrukna G är rätt extremt. I slutet finns även två A5.

Han som sammanställt videon menar att Daniel är en barriton.

-----

Jag har för övrigt hört av mig till en sångpedagog så jag ska börja ta lektioner snart. Får väl återkomma med lite visdom senare, haha.
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-03-31 kl. 14:34.
Citera
2008-03-31, 17:35
Medlem
Well när du är uppe på G och A i tvåstrukna så är det en sådan tunn mixx att det egentligen inte går att kalla det för fullröst. så skulle inte påstå att daniel gildenlöw tar tonerna i fullröst. Snarare i en rockfalsett.
Daniel gildenlöw är en baritone, därför han har sådan botten, sedan har han ett register som är liknande de flesta hårrockares i tonhöjd då. Men ovanför tvåstrukna C/D är det oftast rockfalsett man hör och inte fullröst, självklart finns vissa undantag.
Är du rocker ska du utan tvekan räkna falsetten till ditt register, sedan när man tränat ett tag o falsetten är connectad till registret gör det ju inte så mycket om folk börjar tro att du sjunger i fullröst.

4 oktaver är grymt bra även om man räknar falsett.
Senast redigerad av VainPain 2008-03-31 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in