2006-03-28, 14:06
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Det är ju just det jag frågar om, alltså om det ens är någon poäng att göra så.

olletraskarpå: Tackar!
Ja, alla jag känner som har gått hos en sångpedagog har blivit mycket bättre på att sjunga. Exakt samma sak som att lära sig spela intrument.
Citera
2006-05-02, 12:18
Medlem
hårigbaks avatar
Dålig sångröst.

Jag har AS-Kass sång röst tycker jag, Men jag tänkte fråga ifall man inte kan ändra den på något sätt?

Alltså jag menar typ som någon övning eller något så att den blir något bättre iallafall.

Det finns ju ett program på TV som dom har en kännd svensk sångare och sen har den en som den ska sjunga med.

Men den andra kan verkligen inte sjunga, men efter en vecka eller vad det är så låter det inte allt förjävligt.

jaja nu kanske jag rörde till det men hoppas någon förstår iallafall.

"Kort fattat" Jag vill alltså veta ifall det finns något sätt man kan förbättra sin sångröst på... Tack på förhand.
Citera
2006-05-02, 12:26
Medlem
zizacons avatar
Du kanske skulle förbättra ditt skrivande också, när du ändå håller på

I övrigt, självklart går det att förbättra, finns olika övningar som du säkert hittar via google.
Citera
2006-05-02, 12:29
Medlem
hårigbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Du kanske skulle förbättra ditt skrivande också, när du ändå håller på

I övrigt, självklart går det att förbättra, finns olika övningar som du säkert hittar via google.

Jo jag märkte att jag skrev lite dåligt nu.

Någon som kanske vet vad man skulle kunna söka på?
Citera
2006-05-02, 12:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårigbak
Jo jag märkte att jag skrev lite dåligt nu.

Någon som kanske vet vad man skulle kunna söka på?

Sjunga för en sångpedagog?
Citera
2006-05-02, 12:44
Medlem
Titta vad jag hittade:
http://epubl.ltu.se/1402-1773/2004/0...P-04043-SE.pdf

Citat:
Författaren Arne Reborg berättar att i hans barndom kunde läraren redan i skolans första klass
tala om vilka som aldrig skulle kunna sjunga. Han fick sin sångröst utdömd som barn. Han
började sjunga som medelålders i samband med svår sjukdom och livskris. Han tränade upp
sin sångröst, och fann att sång var en positiv faktor i den långa processen av tillfrisknande.
Han tog senare kontakt med en sångpedagog, som lyssnade på honom och konstaterade att
han var genommusikalisk och tonsäker (Reborg, 1998).

Citat:
Skolmusiken under första hälften av 1900-
talet blev ett sätt att fostra barnen in i samhällets vedertagna kulturella ideal (Sundin, 1988).
Naturligtvis kan ingen bedöma musikalitet genom att lyssna på en otränad person som sjunger
i några minuter. Sångproven handlade mer om att markera normen för skolan musikideal.
Kritik av barns röster i skolan ledde till att många slutade sjunga. Fast musikundervisningen
idag är helt annorlunda så påverkar denna bakgrund attityderna till sång i vår kultur än idag.
"Jag har ingen sångröst" är tyvärr ett vanligt sätt för vuxna i vår kultur att beskriva sitt
förhållande till sång.
En negativ syn på den egna rösten kan leda till att individen avstår från att utveckla sin
musikaliska potential, och går miste om ett grundläggande mänskligt uttryck (Armstrong,
1998).

Citat:
Var kan då en nedtystad vuxen sjunga ut? På 1960-1990-talet utvecklades olika former av
sångundervisning i grupp för sångovana vuxna. Jag nämner nedan några exempel.
* År 1967 startade sång- och musikpedagogen Karl-Gustav Rydvall en sångverksamhet på
sjukhus. Förutom denna verksamhet, som hade den officiella beteckningen musikterapi, ledde
han öppna sångkurser för allmänheten. Han betonar sångens personlighetsutvecklande kraft
och andliga dimension. Metodik och repertoar baserar sig på klassisk musiktradition.
Formen är gruppövningar med inslag av solosång och duosång, och metoden kallar han för
"Musik som livskraft".
* I mitten av 1970-talet utvecklade den engelska sångerskan, pedagogen och socialarbetaren
Frankie Armstrong metoden "voice liberation workshop" som på svenska kallas för
"röstverkstad", från en idé av Ethel Raim. Metoden presenterades i Sverige då hon gästade en
kulturfestival på Folkkulturcenter i Stockholm 1977. Metoden praktiseras idag i Sverige av
röstverkstadspedagoger, och har sannolikt även inspirerat många andra sångpedagoger.
Kurser i ”röstverkstad” ges ofta som helgkurser och kortkurser. Inspiration till metodik och
repertoar har bland annat hämtats från folkmusikalisk musiktradition från olika länder.
Formen är gruppövningar med röst, sång och rörelse (Armstrong, 1992, 1998).
* År 1996 började Majbritt Lannfjäll på musikhögskolan i Stockholm arrangera öppna
föreläsningsserier på temat sång för icke musiker med rubriker som "Från sångsvag till
sångsvan" och "Sångsvanen lyfter". Föreläsningsserierna pågår ännu. Hon anade redan på
1970-talet behovet av en ny slags sångmetodik. När eleverna på musikhögskolan skulle göra
praktik annonserade skolan och erbjöd sånglektioner under ledning av blivande
sångpedagoger. Lannfjäll kom då i kontakt med sångovana människor, som bar på
barndomsminnen av att ha blivit nedtystade i skolan, men som längtade efter att få sjunga
(Lannfjäll, 1998).
* Jerker Leijon, kyrkomusiker i Göteborg, tog vid samma tid initiativ till körsång för samma
målgrupp. I sitt arbete som körkonsulent hade han många gånger träffat på människor som
uttryckt sorg över att inte kunna sjunga. Han startade så kallade "Alla-kan-sjunga-körer".
Metodik och repertoar baserar sig på klassisk musiktradition, och formen är traditionell
västerländsk körsång (Leijon, 1997)
.
Citera
2006-05-02, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hårigbak
Jag har AS-Kass sång röst tycker jag, Men jag tänkte fråga ifall man inte kan ändra den på något sätt?

Alltså jag menar typ som någon övning eller något så att den blir något bättre iallafall.

Det finns ju ett program på TV som dom har en kännd svensk sångare och sen har den en som den ska sjunga med.

Men den andra kan verkligen inte sjunga, men efter en vecka eller vad det är så låter det inte allt förjävligt.

jaja nu kanske jag rörde till det men hoppas någon förstår iallafall.

"Kort fattat" Jag vill alltså veta ifall det finns något sätt man kan förbättra sin sångröst på... Tack på förhand.
operera stämbanden?
Citera
2006-05-02, 12:54
Medlem
Valnirs avatar
En fråga bara, ta den inte negativt utan tänk efter: Är du tondöv?
I så fall lägg ner direkt. Svårt som fan att kunna "lära sig" att inte vara tondöv. De flesta människor sjunger ju hellre än bra , men om man tar rätt toner för det mesta så kan man lära sig.Det känns som om det är medfött om man kan sjunga från början.

Jag spelar och sjunger och har gjort det 5-6 år nu: Jag har alltid kunnat ta rätt toner när jag sjungit tidigare men ej haft bra sångröst, det är skillnad där.
Men nu har jag utvecklats och kan således sjunga renare, pricka fler toner, kort och gott: Utvecklat mitt röstregister så att det låter helt okej.
Jag är självlärd och kommer aldrig ta några lektioner eftersom jag sysslar med musik som hobby och inte har några ambitioner att komma nånstans eller göra nåt speciellt.
Citera
2006-05-02, 13:09
Medlem
hårigbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valnir
I så fall lägg ner direkt. Svårt som fan att kunna "lära sig" att inte vara tondöv. De flesta människor sjunger ju hellre än bra , men om man tar rätt toner för det mesta så kan man lära sig.Det känns som om det är medfött om man kan sjunga från början.

Jag spelar och sjunger och har gjort det 5-6 år nu: Jag har alltid kunnat ta rätt toner när jag sjungit tidigare men ej haft bra sångröst, det är skillnad där.
Men nu har jag utvecklats och kan således sjunga renare, pricka fler toner, kort och gott: Utvecklat mitt röstregister så att det låter helt okej.
Jag är självlärd och kommer aldrig ta några lektioner eftersom jag sysslar med musik som hobby och inte har några ambitioner att komma nånstans eller göra nåt speciellt.

Okej, Nej jag är inte tondöv. Det är bara det att det inte låter speciellt rent ibland "eller ganska ofta".
Citera
2006-05-02, 13:09
Medlem
hårigbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulovic
operera stämbanden?

Ja det låter ju bra. Hur mycket kostar inte det? jag är inte gjord av pengar.
Citera
2006-05-02, 13:21
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valnir

Att man inte skulle kunna känna något som helst förhållande mellan toner tror jag verkligen inte på. Jag tvivlar väldigt starkt på att man kan vara tondöv så länge som man kan uppfatta ljud över huvudtaget.. Sen om du vill kunna sjunga rent och säkert så handlar det om engagemang och vilja.. Precis som med alla andra instrument.

Och om du nu inte kan sjunga rent.. Det hindrar dig absolut inte från att uttrycka dig via musik. Det finns många som kanske inte sjunger så värst rent hela tiden men som jag anser har mycket mer att komma med än vad många av dom som är allmänt betraktade som skickliga instrumentalister(Connor Oberst från Bright Eyes är ett klockrent exempel)
Citera
2006-05-02, 13:24
Medlem
hårigbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Och om du nu inte kan sjunga rent.. Det hindrar dig absolut inte från att uttrycka dig via musik. Det finns många som kanske inte sjunger så värst rent hela tiden men som jag anser har mycket mer att komma med än vad många av dom som är allmänt betraktade som skickliga instrumentalister(Connor Oberst från Bright Eyes är ett klockrent exempel)

Okej. tack för tipset, eller vad man säger.

Det mesta är sånt som när man sjunger och kommer till ett ord som börjar på s så blir det typ as högt "ssssssschh"

eller något sånt. även fast jag försöker låta bli.

Det enda jag kan sjunga ordentligt är Cradle of filth låtar. Fast det har jag inte lungor till eller vad man ska säga :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in