2005-02-15, 21:01
Medlem
Sture Krügers avatar
Hej!

Har länge närt en dröm att utveckla min sångröst, och tänker nu i vår ta steget och skaffa mig en sånglärare.

Någon som kan rekommendera någon kurs/lärare i gbg, helst med inriktning mot modernare musik men alla tips mottages.

Folkuni, har jag redan kollat.

/PUss
Citera
2005-07-19, 18:29
Medlem
mjauens avatar
Lära sig att sjunga?

Tror att dem flesta människor har en fin röst om dem nu lär sig sjunga ordentligt, någon som råkar veta någon hemsida eller dylikt för att lära sig sjunga propert utan att behöva gå till en sångpedagog och skämma ut sig
eller någon som har några tips på hur man kan göra för att förbättra sin röst. Tack på förhand
Citera
2005-07-19, 19:54
Medlem
Yrgs avatar
Lite ot kanske, men jag utgår från att man behöver konstruktiv kritik för att lära sig behärska sin röst.
Citera
2005-07-19, 20:11
Medlem
JeflaPecks avatar
Först och främst bör man se till att ha ett någorlunda gehör så att man kan skilja på falsk och riktig sång hos sig själv. Annars är det totalt kört... Kan man även sjunga inte bara "med" i en låt, utan sjunga rätt till en låt alldeles själv är det ju bra. Ta i från magen, var inte rädd för att ta i ordentligt heller och släppa loss. Då låter det i regel bättre.
Citera
2005-07-19, 20:40
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeflaPeck
Först och främst bör man se till att ha ett någorlunda gehör så att man kan skilja på falsk och riktig sång hos sig själv. Annars är det totalt kört...

Nja, jag tror nog man kan träna upp gehöret rätt bra, värre är det med "soundet".

Citat:
Ursprungligen postat av mjauen
...utan att behöva gå till en sångpedagog och skämma ut sig...

Så ifall du tycker det är pinsamt att sjunga för en sångpedagog, som får betalt för att lyssna och hjälpa dig, hur ska du våga sjunga för "vanliga" människor?

Mitt tips: Någon kör i närheten som tar emot glada amatörer. Massa glada tanter och farbröder som sjunger tillsammans +mjauen. Du får säkert kaffe och kaka plus en massa övning. Jo, jag är seriös. Ingen har blivit sämre av att sjunga i kör.
Citera
2005-07-20, 13:05
Medlem
mjauens avatar
Mja antar väl att det är för att jag är en snål padawan har egentligen ingen lust att lägga ner pengar på det här, brukar mest sitta ibland själv och lalla lite. Som sagt Kör är heller inget alternativ, har spelat gitarr i 5 år och kan spela lite piano så mitt gehör är det inget fel på, hör tyvärr när det är falskt och det är det alldeles för ofta

Citat:
Ursprungligen postat av Jii
Nja, jag tror nog man kan träna upp gehöret rätt bra, värre är det med "soundet".

Så ifall du tycker det är pinsamt att sjunga för en sångpedagog, som får betalt för att lyssna och hjälpa dig, hur ska du våga sjunga för "vanliga" människor?

Mitt tips: Någon kör i närheten som tar emot glada amatörer. Massa glada tanter och farbröder som sjunger tillsammans +mjauen. Du får säkert kaffe och kaka plus en massa övning. Jo, jag är seriös. Ingen har blivit sämre av att sjunga i kör.
Citera
2006-02-27, 11:06
Medlem
RozZys avatar
Sångpedagog i Uppsala.

Hejsan alla glada flashbackar!

Jag är desperat efter tips om det finns några bra sång-coacher eller sång-pedagoger i Uppsala. Skulle vilja lära mig micksång ala spineshank, linkin park osv (kraftfull rensång).

Har hittat en sångpedagog men jag vet inte om han är av det rätta virket. Kan sjunga rätt ok, men har fortfarande stora problem, mitt "huvudsätt" att sjunga är ju såklart growl.

EDIT: Egentligen är det nog mer en sångcoach jag skulle behöva, eftersom jag behöver utveckla min röst. men tips om sångpedagoger är väldigt uppskattat
Citera
2006-02-27, 16:12
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozZy
Hejsan alla glada flashbackar!

Jag är desperat efter tips om det finns några bra sång-coacher eller sång-pedagoger i Uppsala. Skulle vilja lära mig micksång ala spineshank, linkin park osv (kraftfull rensång).

Har hittat en sångpedagog men jag vet inte om han är av det rätta virket. Kan sjunga rätt ok, men har fortfarande stora problem, mitt "huvudsätt" att sjunga är ju såklart growl.

EDIT: Egentligen är det nog mer en sångcoach jag skulle behöva, eftersom jag behöver utveckla min röst. men tips om sångpedagoger är väldigt uppskattat

nu bor inte jag i uppsala men jag förmodar att de har kommunala musikskolor? isåfall finns det med all säkerhet sångpedagoger där. efter en sökning på eniro får jag fram följande tips, något kanske är nåt för dej?
http://gulasidorna.eniro.se/query?wh...ewSearch=1&ax=
http://gulasidorna.eniro.se/query?se...yp&newSearch=1
Citera
2006-02-27, 18:51
Medlem
Kolla på studiefrämjandets hemsida, dom har 2st där runt 1600 för 10 lektioner. Funderar själv på att gå hos en...
Citera
2006-03-24, 14:52
Medlem
grens avatar
Lära sig att sjunga

Jag har ett litet problem. Det är nämligen så att jag älskar att sjunga och gör det mer än gärna. Tyvärr uppskattar inte min omgivning detta, utan börjar allt som oftast vrida på sig. Mina sångsessioner tar därför plats när jag kör bil ensam eller på annat sätt är ensam.

Min fråga är alltså: Kan man som kass sångare bli en skaplig sångare? Jag är inte riktigt som Mona Olsson och hennes Furir från Agadir, men inte långt ifrån. Har nog en ganska monoton sångröst.
Citera
2006-03-24, 14:55
Medlem
dIRe_s avatar
Ta en kurs hos en sångpedagog?
Citera
2006-03-24, 15:03
Bannlyst
Är man nogurlunda musikalisk så borde det väl inte vara omöjligt att träna upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera