2012-04-10, 18:58
Medlem
SpaceKozaks avatar
Många gånger när jag skrivit inlägg har jag upptäckt att jag överskridit teckenbegränsningen (ibland med råge, det blev nio delinlägg den gången), vilken resulterar i onödigt krångel och "multiposter". Därför har jag två förslag:

1. Implementera en teckenräknare i redigeraren, som enkelt anger hur många tecken som hitills förbrukat och hur många som kvarstår tills teckengränsen är nådd. Det torde vara mycket enkelt att genomföra.

2. Höj teckengränsen, om det är databastekniskt möjligt, gärna med en eller flera tiopotenser. Säg 100 000 tecken istället för dagens 10 000 tillsvidare. Kvalitet kräver ofta många tecken och Flashback kör hårt på mottot "KVALITET FRAMFÖR KVANTITET" ("KFK") t.o.m. i reglerna. Det här förslaget torde vara antingen mycket enkelt eller mycket svårt att genomföra, litet beroende på.

Får ödmjukast tacka för ordet och yttrandefrihetsforumet Flashbacks existens!
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-04-10 kl. 19:00.
Citera
2012-04-10, 19:11
Medlem
SiSeniors avatar
Jag backar förslag 1 men förslag 2 ställer jag mig mer skeptiskt till. Det är nästan skönare att ha det upplagt i flera inlägg med vardera 10 000 tecken än ett gigantiskt inlägg innehållande 100 000 tecken. Då blir det inte lika rörigt för mig som läsare och det blir lättare att sålla bort "onödig/tråkig" text.
Citera
2012-04-10, 19:56
Medlem
SpaceKozaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det är nästan skönare att ha det upplagt i flera inlägg med vardera 10 000 tecken än ett gigantiskt inlägg innehållande 100 000 tecken. Då blir det inte lika rörigt för mig som läsare och det blir lättare att sålla bort "onödig/tråkig" text.
Det kan tyckas, men:

A. Det är betydligt enklare att länka och hänvisa till ett enda gigantiskt inlägg än flera i rad (som kan vara uppdelade på olika sidor i tråden).

B. Vid användning av spoiler-taggar för att t.ex. citera källor eller klistra in "copypasta" som svar på ständigt återkommande frågor eller påståenden, skulle verkligen en höjd teckengräns hjälpa samtidigt som det inte skulle göra det hela rörigt eller "onödigt/tråkigt" för dig (du måste inte öppna spoilern).

C. Det finns en risk att andra användares inlägg hamnar emellan.

D. Det är lättare att författa och underhålla ett gigantiskt inlägg än ett uppdelat. Om man delar upp ett gigantiskt inlägg i flera mindre och senare upptäcker att något måste läggas till i något av inläggen (annat än det sista), finns det en stor risk att inlägget återigen kommer att överstiga teckengränsen, varför man får en dominoeffekt.

Exempel på B:

Källor för att ärftligheten för IQ (i väst) uppskattas till 0,75-0,88:
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-04-10 kl. 20:46.
Citera
2012-04-10, 20:07
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceKozak
Det kan tyckas, men:

A. Det är betydligt enklare att länka och hänvisa till ett enda gigantiskt inlägg än flera i rad (som kan vara uppdelade på olika sidor i tråden).

B. Vid användning av spoiler-taggar för att t.ex. citera källor eller klistra in "copypasta" som svar på ständigt återkommande frågor eller påståenden, skulle verkligen en höjd teckengräns hjälpa samtidigt som det inte skulle göra det hela rörigt eller "onödigt/tråkigt" för dig (du måste inte öppna spoilern).

C. Det finns en risk att andra användares inlägg hamnar emellan.

B. Vid användning av spoiler-funktionen håller jag med om att en höjning skulle vara på sin plats.

Det kan enkelt missbrukas (medvetet och omedvetet). Därför är jag lite skeptiskt. En del inlägg hade säker blivit helt omöjliga att orka plöja sig igenom.
Citera
2012-04-10, 20:20
Medlem
SpaceKozaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
B. Vid användning av spoiler-funktionen håller jag med om att en höjning skulle vara på sin plats.

Det kan enkelt missbrukas (medvetet och omedvetet). Därför är jag lite skeptiskt. En del inlägg hade säker blivit helt omöjliga att orka plöja sig igenom.
Det finns en enkel lösning:

Räkna bort antalet tecken (eller dela med t.ex. tio eller hundra) som återfinns mellan spoiler- eller code-taggar.

Jag uppdaterade för övrigt mitt inlägg ovan med ett D också.
Citera
2012-04-10, 20:57
Medlem
epost72s avatar
Du kör ju ändå som det verkar copypaste i stort sett uteslutande.
Skriv texten i tex notepad++ så ser du hela tiden hur många tecken det handlar om.

https://www.flashback.org/t1717893
Citera
2012-04-10, 21:23
Medlem
SpaceKozaks avatar
Nu blir det litet off-topic, men inlägget ovan kräver ett bemötande:
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du kör ju ändå som det verkar copypaste i stort sett uteslutande.
Hur menar du nu?

Att du formulerar det som en rejäl pik, får det snarast att framstå som att du har en avvikande, men faktamässigt ogrundad (annars skulle du rimligen sakligt ha bemött det jag skrivit och citerat), åsikt.

Först och främst är det ett intelligent och effektivt förfarande att författa välgrundade, sammanfattande texter, med tillbörliga källhänvisningar, som besvarar och avhandlar ständigt återkommande frågeställningar och ämnen, och att återanvända dessa när tillfälle ges. Det är knappast att betrakta som något negativt.

Att påstå att jag "i stort sett uteslutande" skulle köra "copypaste" är emellertid direkt lögnaktigt. Vid en genomgång av mina 50 senaste inlägg (första resultatsidan) finner jag bara ett (1) inlägg som i sort sett uteslutande är "copypasta" ("copypasta" jag dessutom själv författat) och det av synnerligen goda skäl (som framgår) samtidigt som det besvarar och bemöter trådstarten extremt väl. Jag gör det helt enkelt i den utsträckning som krävs.

Vidare citerar jag måhända mer och oftare än de flesta, men återigen i den utsträckning som krävs för att belägga mina slutsatser, vilka tenderar att vara baserade på de verk jag citerar (till skillnad från "true believers" som i förväg bestämt sig). Ofta, men inte alltid, talar det jag citerar för sig självt, varför mina slutsatser i de fallen vore överflödiga.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Skriv texten i tex notepad++ så ser du hela tiden hur många tecken det handlar om.
Jag använder faktiskt redan Notepad++, men själva författandet av inlägg föredrar jag att göra direkt i Flashback (för att kunna förhandsgranska under författandets gång). Dock sparar och sammanställer jag företrädesvis i Notepad++, när jag gör det.
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-04-10 kl. 21:42.
Citera
2012-04-10, 21:33
Medlem
buggenbus avatar
Testa att skriva kort istället.
Citera
2012-04-10, 22:04
Medlem
SpaceKozaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Testa att skriva kort istället.
Jag prioriterar då att skriva kvalitativt, utförligt, och korrekt (i den mån jag förmår). Visst är det en fördel att även vara koncis (allt annat lika), men sådana ansatser riskerar ofta att äventyra viktiga nyanser, samt öppnar (i en större utsträckning) upp för anmärkningar från diverse petimätrar, vilket skulle avleda från det väsentliga. Korrekthet är viktigast för den som granskas hårdast. Därjämte agerar vi alla utifrån våra förutsättningar.

Med det sagt, undrar jag hur jag skall förkorta relevanta citat och tabeller (mer än jag gör)? (Jag har redan anpassat mitt program som konverterar tab-separerad data till avståndsseparerat format till att ersätta blanksteg med tabar där det går, vilket är mer komplicerat än det låter om man vill ha fasta kolumnavstånd samt generera tabeller som är kompakta även horisontellt (att spamma tab är enkelt och ekonomiskt, men knappast lika elegant, snyggt, eller användarvänligt).)
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-04-10 kl. 22:31.
Citera
2012-04-11, 01:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Kvalitet kräver ofta många tecken och Flashback kör hårt på mottot "KVALITET FRAMFÖR KVANTITET" ("KFK") t.o.m. i reglerna.

Detta är lite av ett dilemma. Att komma med korta och koncisa inlägg är kvalitet. Men likaså långa, utförliga och beskrivande. Och givetvis finns det även både korta och långa inlägg av låg kvalitet.

Men du måste själv inse att en faktor 10 (eller 100) högre på längden av inlägg kommer göra dem brutalt oöverskådliga om skribenten inte är lika duktig som du på att styckeindela, använda spoiler- och citatfunktionen vettigt. Då 99% (siffra gripen från luften, men ändå rimlig baserat på empiriska erfarenheter) av alla inlägg som skrivs inte kräver mer än 10 000 tecken, så tror jag tyvärr det är du som får anpassa dig, och inte Flashback.

Detta skrivs i all välmening dock, jag uppskattar långa välskrivna inlägg. Men jag anser att 100 000 tecken är för mycket. Det är över 10 A4, så om det ska hålla kvalitet (inte bara copypaste, som kan länkas, och citat, som kan kortas ner för det mesta) så kommer det ta MÅNGA timmar att skriva ett inlägg.
Citera
2012-04-11, 03:29
Medlem
SpaceKozaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Men du måste själv inse att en faktor 10 (eller 100) högre på längden av inlägg kommer göra dem brutalt oöverskådliga om skribenten inte är lika duktig som du på att styckeindela, använda spoiler- och citatfunktionen vettigt.
Avsikten, från min sida, är att teckengränsen skall sättas rejält i överkant - inte att aktivt försöka nå upp till den nya.

Citat:
Då 99% (siffra gripen från luften, men ändå rimlig baserat på empiriska erfarenheter) av alla inlägg som skrivs inte kräver mer än 10 000 tecken, så tror jag tyvärr det är du som får anpassa dig, och inte Flashback.
Jo, anpassat mig har jag bevisligen redan gjort, men det är ingen ursäkt för att inte föreslå förbättringar.

Dessutom är det ganska förargligt när man upptäcker att man använt kanske 10 500 - 11 000 tecken. Då blir det lätt att man först försöker korta ner inlägget ytterligare, för att upptäcka att det inte går (utan att kvaliteten försämras och något viktigt går förlorat) och att man måste dela upp inlägget i alla fall.

Citat:
Detta skrivs i all välmening dock, jag uppskattar långa välskrivna inlägg. Men jag anser att 100 000 tecken är för mycket. Det är över 10 A4, så om det ska hålla kvalitet (inte bara copypaste, som kan länkas, och citat, som kan kortas ner för det mesta) så kommer det ta MÅNGA timmar att skriva ett inlägg.
Att kapaciteten finns, betyder inte att den måste utnyttjas. Poängen är att 10 000 är för litet, inte att 100 000 måste användas.

Det är sällan man själv skriver mer än något tiotusental tecken, det är sant, men det är just citat och tabeller som ofta kräver många tecken. Därför kunde en lösning vara att vikta tecken inom [quote]-taggar lägre eller åtminstone tecken inom [spoiler]- och [code]-taggar lägre (den senare varianten skulle vara mycket svår att missbruka).

Vad gäller citat, tycker jag att det är bättre att ta med något för mycket, än något för litet, och att sedan feta det allra viktigaste vid långa citat. Då finns det tre nivåer att välja mellan för läsaren att läggga sig på: att bara läsa det allra viktigaste (allt fetat), att läsa det viktigaste (allt citerat), eller att fritt läsa ur källan (genom att besöka länken).
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-04-11 kl. 03:39.
Citera
2012-04-11, 03:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Dessutom är det ganska förargligt när man upptäcker att man använt kanske 10 500 - 11 000 tecken, då blir det lätt att man först försöker korta ner inlägget ytterligare, för att upptäcka att det inte går (utan att kvaliteten försämras och något viktigt går förlorat) och att man måste dela upp inlägget i alla fall.

Detta problem löses relativt enkelt av en räknare som du föreslog, och på den punkten är jag med dig fullt ut.
Citat:
Att kapaciteten finns, betyder inte att den måste utnyttjas. Poängen är att 10 000 är för litet, inte att 90 000 är för litet. Det är sällan man själv skriver mer än något tiotusental tecken, det är sant, men det är just citat och tabeller som ofta kräver många tecken. Därför kunde en lösning vara att räkna bort tecken inom quote-taggar eller åtminstone vikta tecken inom spoiler- och CODE-taggar lägre (den senare varianten skulle vara mycket svår att missbruka).
Att "räkna bort tecken inom citat" är ingen möjlighet (ifall det inte är från ett inlägg här på sidan, och du kan ange länken till det) . Teckengränsen är en gräns för hur stor data som skickas, den är inte satt enbart för att man tycker att 10 000 är en lagom gräns.

Sambandet hur datakapacitet finns vs hur den utnyttjas är faktiskt inte alltid så enkelt som det må låta. Dessutom är databasen byggd på en standard som inte alltid är så lätt att ändra. Jag förstår fullt ut problemet från din sida, men jag tror att det är allt för få som har problemet för att det ska vara värt den potentiella mödan och den ökade mängden data som ska genom systemet.
Nu är detta inte en helt korrekt metafor, men tänk dig att alla skulle åka runt i Jaguarer för att vissa vill åka fort. Även de som inte utnyttjar den ökade prestandan till max kan fortfarande belasta systemet mer än vad de gör idag, utan att ändra sitt beteende.

Hur det faktiskt är för vBulletin har jag inte koll på dock, det kan ju vara enkelt att ändra standardlängden på ett inlägg också. Jag säger bara hur det kan vara.
Senast redigerad av negerbarn 2012-04-11 kl. 03:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in