Citat:
Ursprungligen postat av flowster
Något man ofta läser här är många, tex rasister, klankar ner på vissa invandrargrupper utifrån vad en internationell genomsnitts-IQ-lista på wikipedia visar. Detta är givetvis väldigt ironiskt med tanke på att rasister och i övrigt fördomsfulla människor ofta har låg IQ själva. Det visar iaf en vetenskaplig studie:
http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie
Det förklarar ju onekligen sambandet mellan folks åsikter på detta forum och den oerhört låga nivån på diskussionerna.
Samtidigt som detta knappast är något nytt eller förvånande, hur tycker ni det påverkar debatten och frågan om invandring att de på "andra sidan" ofta är lågutbildade och i många fall dumma? Märk väl att jag inte påstår här att folk som är kritiska mot invandringspolitiken som förs är rasister, utan det intressanta här är att rasister och fördomsfulla människor ofta är lågutbildade/har låg intelligens. Det förklarar även varför tex rasism är mer förekommande i små kommuner och i kommuner där färre är högutbildade.
Diskussionsunderlag: Tror ni diskussionen och debatten om invandring och integration hade varit annorlunda om dessa människor varit mer intelligenta? Hur ska man bekämpa denna okunskapen? Hjälper det att argumentera emot dem tex här på Flashback?
Håller ni med om att denna låga intelligensen syns tex här på I&I där fördomar och rasism är väldigt förekommande?
http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie
Det förklarar ju onekligen sambandet mellan folks åsikter på detta forum och den oerhört låga nivån på diskussionerna.
Samtidigt som detta knappast är något nytt eller förvånande, hur tycker ni det påverkar debatten och frågan om invandring att de på "andra sidan" ofta är lågutbildade och i många fall dumma? Märk väl att jag inte påstår här att folk som är kritiska mot invandringspolitiken som förs är rasister, utan det intressanta här är att rasister och fördomsfulla människor ofta är lågutbildade/har låg intelligens. Det förklarar även varför tex rasism är mer förekommande i små kommuner och i kommuner där färre är högutbildade.
Diskussionsunderlag: Tror ni diskussionen och debatten om invandring och integration hade varit annorlunda om dessa människor varit mer intelligenta? Hur ska man bekämpa denna okunskapen? Hjälper det att argumentera emot dem tex här på Flashback?
Håller ni med om att denna låga intelligensen syns tex här på I&I där fördomar och rasism är väldigt förekommande?
1. Du borde för det första definiera begreppet "rasist". I den svenska offentligheten verkar den ofta ha inkludera saker det inte gör i andra länder, så det vore kanske bra om man för det första visste vad vi talar om? Menar du "rasistisk" exakt utifrån det som i rapporten har definierats som rasistiskt?
2. Jag vet utifrån genetisk forskning, g-faktormätning och fysiologiska mätningar att det finns märkbara skillnader mellan olika grupper av människor, samt att det även finns ett statistiskt samband mellan dessa faktorer och även andra saker, som t.ex. hur sannolikt det är statistiskt att klara av högre studier. Jag känner inte till någon seriös empirisk forskning som visar på motsatsen. Är jag "rasist" om jag accepterar forskningsresultat? Det borde i alla fall inte vara "fördomsfullhet", som artikeln du länkar till behandlar, eftersom jag fick ändra synsätt p.g.a. dessa forskningsresultat (fördomar är något man redan brukar ha, inte något man får acceptera p.g.a. vetenskaplig forskning). Dessutom är jag säker på att för att verkligen [b]förstå[b] den forskningen, speciellt det statistiska arbetet och genetiken, så måste man åtminstone ha hyggligt hög intelligens. Att förstå dem är inte samma sak som att folk accepterar just de resultaten för att de sammanfaller med ens redan ogrundade föreställningar (precis som man förkastar dem p.g.a. redan ogrundade föreställningar).
3. Är man rasist om man anser att Sverige har en ohållbar och katastrofal invandringspolitik? Och hur relaterar det till artikeln du länkar till? Jag har inget emot att varken umgås eller jobba med andra av annan ras, som det frågades om i undersökningen, men likväl anser jag att den svenska invandringspolitiken är katastrofal. Hur skulle den uppfattningen kunna relatera till de helt annorlunda frågorna i länken?
4. Om du hade orkat läsa artikeln som du själv länkar till och startar en tråd om, så hade du kanske märkt att deras påstående gällde först för ett komplex av uppfattningar som utredarna hade definierat som "konservativa", inte för de som enbart hade "rasistiska" uppfattningar (och även i dessa fall gäller det bara för just de uppfattningar som de har definierat som "rasistiska" och "konservativa" och inte vad man själv kan råka läsa in i de begreppen). Hur går det egentligen ihop med din frågeställning i trådstarten?
5. Slutligen har jag själv ingen uppfattning om den här rapporten innan jag har granskat själva forskningsmetoden och den erhållna datan i detalj. Och även om jag inte skulle komma fram till att påståendet har för svag vetenskaplig grund (något som är minst sagt vanligt inom psykologi), så krävs det både att andra reproducerar undersökningen och får samma resultat, samt förmodligen fler liknande undersökningar, innan det kan börja ses som någorlunda vetenskapligt påstående. Personligen tror jag det kommer bli klurigt med så vaga begrepp, när det fortfarande inte ens finns en allmänt accepterad definition av "intelligens" (även om många skulle nog säga att g-faktorn är i stort sett det).