2012-03-22, 06:46
Medlem
SpaceKozaks avatar
Rubriken blev för lång, den skulle egentligen vara:
Lögnen om att socioekonomisk status skulle förklara vissa invandrargruppers eller minoriteters extrema brottsbenägenheter

De invandrargrupper jag syftar på är främst de från Mellanöstern och Afrika och liknande, alltså "blattar" (jag inluderar inte östasiater i begreppet) och negrer, samt minoriteterna afroamerikaner/svarta och "Hispanics" i USA.

En vanlig myt, spridd av bl.a. "Sveriges" "Baghdad Bob" Jerzy "pojkstreck" Sarnecki är att:
Citat:
– Svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Detta är förstås en ren lögn, såväl i Sverige som internationellt, t.ex. i USA. Det låter naturligtvis rimligt att någon med svältande barn är mer benägen att stjäla, men det finns studier som visar att det inte finns någon tydlig koppling mellan "relativ fattigdom" och hög (vålds-)brottslighet - det kan vara precis tvärtom:

I Sverige:

I Sydafrika:

I USA:

Vad orskar då brottslighet? I USA har man observerat följande:

Den bästa indikatorn på våldsbrottslighet är inte socioekonomiska faktorer såsom fattigdom, utbildning eller arbetslöshet, inte ens sammantaget. Den enskilt bästa indikatorn är ett områdes etniska sammansättning.
Citera
2012-03-22, 06:46
Medlem
SpaceKozaks avatar
Bl.a. OECD har även konstaterat att etnisk heterogenitet leder till ett lägre socialt kapital. I USA är den enskilt bästa positiva indikatorn på socialt kapital andelen av befolkningen som är av skandinavisk börd.

Dessutom är det inte oproblematiskt att kompensera för socioekonomisk status:
  • För socioekonomisk status råder (viss) omvänd kausalitet.
  • Invandrare tenderar att få en annan socioekonomisk status i "det nya landet" än de hade i sina hemländer.
  • Dessutom kan båda orsakas av tredjevariabler (t.ex. låg IQ, kultur, eller etnicitet/"ras" (genetiska skillnader)). Korrelation != kausalitet.

Brå förklarade i rapport 1996:2 varför de inte standardiserade för socioekonomisk status:

Inte ens bostadsort, som Brå faktiskt standardiserade för, är helt oproblematiskt att standardisera för:

I Brå 2005:17 standardiserade man dock för socioekonomisk status, men kom fram till att skillnaderna efter detta endast minskade något eller inte alls (se bilaga 3, figur 1, s. 58). Man konstaterade även att ju allvarligare brott, desto större var invandrares överrepresentation. (Vilket vi redan visste från Brå 1996:2.)

Det stora problemet med Brå 2005:17 är att den censurerats kraftigt, i nästan samtliga fall har alla invandrargrupper slagits ihop till en enda, trots att Brå 1996:2 tydligt visade att skilnaderna mellan olika invandrargrupper är enorma.
Citera
2012-03-22, 06:47
Medlem
SpaceKozaks avatar
Inte ens Sarnecki förnekar längre att han, trots riktigt god vilja, själv inte lyckas bortförklara upp till hälften av invandrares överrepresentation med socioekonomisk status och segregation, ens när han gör sitt yttersta. När det gäller riktigt grova brott (som ger över två års fängelse) påstår han sig bara kunna bortförklara 40% av andra generationens invandrares överrepresentation med sin "modell".

Detta alltså om man helt bortser från möjligheten att tredjevariabler (delvis) kan orsaka båda.

För att tråden skall ha någon slags frågeställning:
  • Hur bortförklarar ni som är PK vissa minoriteters enorma överrepresentation generellt och inom grova brottstyper i synnerhet, när inte ens självaste Sarnecki förmår göra det?
  • Diskutera gärna fritt kring vad som kan tänkas orsaka olika minoriteters överrepresentation inom kriminalitet? (I USA är afroamerikaner inte ens en invandrargrupp, utan en etnisk minoritet.)
  • Finns det någon annan intressant forskning på området eller andra studier som bör tittas på?
  • Angående socioekonomisk status, kan det råda en (viss) omvänd kausalitet och/eller tredjevariabler, vad tror ni?
  • Varför skulle s.k. "relativ fattigdom" orsaka grova brott? Och vad är "relativ fattigdom"? Enligt Vänsterpartiet är tydligen var fjärde ensamstående "svensk" med barn "fattig" (lever på inkomster som understiger 60% av medianinkomsten).
  • Finns det några lösningar? Går det att komma till rätta med invandrares och minoriteters brottslighet?

---------
Slarvfel ändrade på TS begäran. /Mod
Senast redigerad av Kaiser Chief 2012-05-06 kl. 11:30.
Citera
2012-03-22, 06:47
Medlem
SpaceKozaks avatar
Bilaga A: Brottsstatistik

Är statistiken i Brå 1996:2 fortfarande aktuell? Svar, ja!

Läskiga diagram:
Våldtäkt: http://i40.tinypic.com/jjlgy0.png
Mord och dråp: http://i39.tinypic.com/6yzf3p.png

Samtliga brott (Brå 2005:17)

Samtliga brott (Brå 1996:2)

Brott mot person
Citera
2012-03-22, 06:48
Medlem
SpaceKozaks avatar
Våldtäkt

Mord och dråp

Misshandel utomhus mot man

Rån
Citera
2012-03-22, 06:49
Medlem
SpaceKozaks avatar
Brott mot frihet och frid

Stöldbrott

Butiksstöld
Citera
2012-03-22, 06:49
Medlem
SpaceKozaks avatar
En vanlig myt är att svenskar (eller vita i USA) istället skulle vara överrepresenterade när det gäller s.k. "tjänstemannabrott" ("white-collar crimes") - det stämmer inte alls. "The usual suspects" är extremt överrepresenterade även där:

Bedrägeri

En observation man kan göra är att vietnameser konsekvent uppvisar en (i sammanhanget) mycket liten överrepresentation och ibland t.o.m. en underrepresentation, men jag har samtidigt svårt att tänka mig någon fattigare invandrargrupp än de vietnamesiska "båtflyktingarna". Hur förklarar socioekonomisk status dessas (i sammanhanget) låga kriminalitet?

USA - Incarceration rates
Samtliga brott, samtliga våldsbrott, mord, dråp, våldtäkt, rån, grov misshandel, andra våldsbrott
http://image.bayimg.com/lanijaadh.jpg

Diverse egendomsbrott, bedrägeri, drogbrott, annat
http://image.bayimg.com/lanimaadh.jpg

White-collar crimes
http://image.bayimg.com/kanipaadh.jpg

Anledningen till att "incarceration rates" används är att man i den statistiken skiljer på vita och Hispanics, som annars ofta räknas ihop, varför annan statistik skulle bli missvisande.

Senast redigerad av SpaceKozak 2012-03-22 kl. 07:25.
Citera
2012-03-22, 06:50
Medlem
SpaceKozaks avatar
Bilaga B: Diskrimineras minoriteter i rättsväsendet?

Citera
2012-03-22, 06:51
Medlem
SpaceKozaks avatar
Bilaga B: Fortsättning

Slutsats
I USA diskrimineras inte minoriteter, trots att de själva tror det. I många fall favoriseras de istället. Det enda undantaget tycks vara att svarta döms till något längre fängelsetraff, men samtidigt döms de i en något mindre utsträckning till fängelse än vita och "Hispanics" döms till något kortare fängelsestraff. Om diskriminering sker inom detta område, är den inte konsekvent. Annat än det antingen favoriseras svarta (arresteringar och fängelsedomar) eller så behandlas de rättvisst (anmälningar och åtal) genom hela rättskedjan.

Annat intressant om förment diskriminering
Senast redigerad av SpaceKozak 2012-03-22 kl. 07:07.
Citera
2012-03-22, 06:58
Medlem
Man blir utsatt för brott om förövaren känner sig "osynlig" och om den inte känner empati för offret. I små homogena miljöer "t.ex. en by" så är bägge nästan omöjliga och brotten blir nästan obefintliga. Det som måste ske i den miljö är att förövaren saknar spärrar helt, vilket är ganska ovanligt, rent neurologiskt.

Jag känner många som kom till det här landet med en liten ryggsäck och inga pengar, och drog sig upp och lever normala liv idag. Men jag också minns att jag blev hånad av vissa grupper för att jag var "fattig svennewannabe" som levde på studiemedel (som alla andra typ) och pluggade, när jag kunde jobba svart, skaffa 2 barn och klocka bidrag vid sidan om. Förvisso, men man har uppfostran och inte kan göra vad som helst.

Det som är idiotiskt med migrationspolitiken som den är idag är att den drabbar de som betalar för den. Svenskar som bor i sitt land, betalar skatt för sitt land, får finansiera parasiter. Invandrare som vill ha ett normalt liv, pluggar och jobbar, får också betala, men också klumpas ihop med parasiter. Alltså måste invandrare själva vakna för helvete och ta avstånd från drägget och kräva meritokrati.

Men det får man som invandrare inte säga, för då kommer jävla PK-brigaden, oftast bestående av bortskämda medelklassbarn som aldrig någonsin ansträngt sig för någonting i livet, och anklagar en att man är patetisk för att man tror att man är bättre än de andra, eller att man är en svensson wannabe.

Vafan liksom? Bara för att jag vill ha eget jobb, egna pengar, egen lägenhet och sköta mitt liv som alla andra betyder det helt plötsligt att jag är svensson wannabe? Det är ju fan så mina föräldrar levde innan grottmänniskorna förstörde balkan, nu måste jag här simpatisera med samma grottmänniskor igen och ha överseende för deras kriminalitet? De sabbar för mig två gånger på rad. Och det ska vara svenskarnas fel?

Ledsen, PK-idioter, kalla mig vad ni vill, men den resonemanget köper inte jag. Jag kysser inte någons arsle heller, men jag gör fan mitt, det är därför jag kom hit för att börja med.
Citera
2012-04-10, 14:34
Medlem
Dualitys avatar
Kanonbra, SpaceKozak!

Jag har ingenting att tillägga, annat än att konstatera det uppenbara: faktan talar för sig själv. Men den stora bristen i studier som görs av etablerade institutioner och forskare, är att datan inte närmelsevis tar hänsyn till de underliggande genetiska faktorerna som främst ligger till grund för olika etniciteters levnadsföring.

Till skillnad från USA, där man använder sig av självrapporterad rastillhörighet, har många länder i Europa inga ytterligare sorteringsfaktorer än medborgarskap och "ursprungsland". Problemen uppstår när flera folkgrupper härstammar från samma land (som i fallet med Kazakhstan, där etniska ryssar och turkomongoler bildar etniska kollektiv) eller där en starkt främmande grupp lever vid sidan av den ursprungliga majoritetsbefolkningen (zigenare på balkan).

Just med fallet zigenare är det uppenbart för alla utom rasförnekare att de förstnämnda markant drar upp brottslighetsstatistiken för grupper med härstamning i länder som Rumänien, Slovakien, och Ungern. Det är mycket synd om vita människor som blir ihopbuntade med skitiga, degenererade orientaler...
Citera
2012-04-11, 23:45
Medlem
Tackar för trådstarten. Skall använda mig av detta meterial i framtida debatter.
Senast redigerad av Pubstomper 2012-04-11 kl. 23:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in