Citat:
Ursprungligen postat av roookie
okej, tänkte kolla runt lite nu på begagnade paket men är helt ny inom ljud så hur vet jag om paketet är bra eller dåligt? finns det några märken som ni kan rekommendera? Som jag bör kolla extra mycket efter...
Ledsen ifall jag ställer korkade frågor men att det är ju en hel vetenskap om ljud för den som inte är insatt.
Ledsen ifall jag ställer korkade frågor men att det är ju en hel vetenskap om ljud för den som inte är insatt.
Jag är nära att ge upp... vad är det du vill ha egentligen?
Och varför läser du inte om hur man bedömer en förstärkare efter dess mätningar lite själv eller om hur ljud överhuvudtaget fungerar?
Snabbkurs, ju högre signal to noise, desto bättre.
Ju lägre total harmonic dist, desto bättre. Om mätt i 1khz, kanske 20% sämre än 20-20000hz.
Dämpningsfaktor varierar? men en lägre är att föredra tror jag, om inte högtalaren låter väldigt dovt.
Dynamisk effekt, ju högre desto bättre.
Ju högre rms, desto bättre ( ta hänsyn till thd% 0.08 duger 0.003% är elit )
Vikten brukar avslöja en del också, både på högtalare och på förstärkare, men det beror också på om materialet på högtalaren är av neodym, ferrit eller strontium. Neodym är 20ggr startkare än ferrit och ferrit är.. kom inte ihåg men bra mycket starkare än strontium. Neodym används i vindkraftverk, och i bildiskanter ofta.
Man kan även kolla om båda kanalerna var drivna under mätningen, vilken belastning dom var det i, om effekten inte blir fördubblad från 8 till 4 till ex, då är den nog inte helt stabil på den ohmen och ger ifrån sig mer oljud/thd än tänkt.
När du väljer högtalare är det ofta 6-8ohm, det passar dom äldre bättre, men nya har oftast inget problem med det. Ohm är motstånd, och om man ska räkna fördubbling i decibel, db, då är den 3 i högtalare.. men när man lyssnar runt 10 och elektroniskt i kretsar 1.
Tillverkare som brukar göra OK mätningar är Denon, yamaha, onkyo, harmankardon, piooner.
De som gör bättre mätningar, (watten blir vilseledande låga), Nad, marantz ligger på 0.05? hyfsat. Luxman 0.012-0.003, Cambridge audio, alla slags klass A, Klass ab osv..
Har du 10k och bara är ute efter stereo, inget bioljud, knappt några möjligheter?. Då är det här.. elit
http://www.blocket.se/klippan/Luxman_och_Infinity_45045371.htm?ca=2&w=3
Och till den som kan något alls, läs mätningarna och känn suget. http://hifigallery.info/luxman/m-03/
Senast redigerad av Criminalbastard 2013-03-01 kl. 14:20. Anledning: Tillägg mätning
Senast redigerad av Criminalbastard 2013-03-01 kl. 14:20. Anledning: Tillägg mätning
ska göra ett försök på blocket och se om jag hittar något enkelt för bra ljud. brb