2013-02-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.B.M
Hej! Skulle behöva lite hjälp inför mitt kommande stereoköp.

Jag har kollat in detta som verkar vara bra.
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/receiver/cambridge_sr10-v2_receiver.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm685_hogtalare_svart-ask.htm

Stereon ska användas till en vinylspelare och även Spotify från min dator. Jag har väldigt bred musiksmak och lyssnar på det mesta. Mycket hip-hop och soul.

Passar denna utrustning bra ihop och till detta? Finns det någon billigare och bättre förstärkare/receiver? Är dessa högtalare bra? Ge mig era tankar.

EDIT: Kommer med stor sannolikhet använda en Rega RP1 om det har någon betydelse.

En bekant har beställt dessa som ska komma i veckan, ska få mig en provlyssning tänkte jag, dock är dom ju inte inspelade då.

När jag kikade efter stereosystem lyssnade jag på endel Bowers & Wilkins, men jag tycker dom har för lite tryck i lägre Hz motsvarande andra märken, ex Heco, Xtz Wharfedale osv osv. Men dom låter ju helt underbart till klassisk musik osv. tycker dom är väldigt hmm, neutrala är nog ordet jag söker.

nu tittade jag iofs på golvmodeller i prisklassen 10-20k, men ändå.

har svårt att se att du blir nöjd med basen om du lyssnar mycket på Hip-hop med endast dessa små stativare. men alla är vi olika..

Kan dock återkomma med vad jag tycker om dom när jag provlyssnat, vet ej när det blir somsagt.

( jag fick gå ner i storlek på golvarna pga sambo, så jag köpte Warfedale diamond 10.5 + Harman/kardon 980 samt Supra ply 4.0 som är Bi-wire kopplade. Ganska nöjd med saknar det sista i basväg även i dessa, valde bort 10.7 pga att jag hellre kör 10.5 + sub)
Citera
2013-02-28, 18:23
Medlem
M.B.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lind4hl
En bekant har beställt dessa som ska komma i veckan, ska få mig en provlyssning tänkte jag, dock är dom ju inte inspelade då.

När jag kikade efter stereosystem lyssnade jag på endel Bowers & Wilkins, men jag tycker dom har för lite tryck i lägre Hz motsvarande andra märken, ex Heco, Xtz Wharfedale osv osv. Men dom låter ju helt underbart till klassisk musik osv. tycker dom är väldigt hmm, neutrala är nog ordet jag söker.

nu tittade jag iofs på golvmodeller i prisklassen 10-20k, men ändå.

har svårt att se att du blir nöjd med basen om du lyssnar mycket på Hip-hop med endast dessa små stativare. men alla är vi olika..

Kan dock återkomma med vad jag tycker om dom när jag provlyssnat, vet ej när det blir somsagt.

( jag fick gå ner i storlek på golvarna pga sambo, så jag köpte Warfedale diamond 10.5 + Harman/kardon 980 samt Supra ply 4.0 som är Bi-wire kopplade. Ganska nöjd med saknar det sista i basväg även i dessa, valde bort 10.7 pga att jag hellre kör 10.5 + sub)

Okej, du får gärna berätta hur dom verkade. Jag kan ju också tillägga att dessa inte kommer stå i något stort rum, och trots att jag är novis inom området bör väl detta innebära att jag inte behöver samma tryck? Hur blir det om man kompletterar med en subbas? Vet du något om receivern?

Tack för svart.
Citera
2013-02-28, 18:47
Medlem
Givetvis blir det bättre med en subbas som fyller upp det sista., men det är bättre att börja med stativarna och lyssna efter om man tycker att man saknar något.

Frekvensområdet visar ju att högtalaren verkar inom 42-50 000 Hz
en sub brukar oftast spela mellan 25- någonstans mellan 60 och 80hz, beronde på utrustning. under ca 15hz uppfattar inte örat. så där känner man det bara.

Så teoretiskt sett saknas 20-42 Hz ur musiken genom bara B&W högtalaren, sen hur det låter får man avgöra själv helt enkelt. B&W är ju trotsallt inget skit

Cambridge förstärkaren har jag ingen aning om tyvärr, däremot så verkar det som att detta är deras instegs-serie, som är lite sisådär. Lägg till 1000:- och få en Harman kardon 980, erkänt bra spelare, som även denna är helt analog, med andra ord så har alla pengar gått till att investera i bra hårdvara/nätdel utan att behöva budgetera för Dac´s osv.
Citera
2013-02-28, 19:57
Medlem
M.B.Ms avatar
Citat:
Givetvis blir det bättre med en subbas som fyller upp det sista., men det är bättre att börja med stativarna och lyssna efter om man tycker att man saknar något.

Frekvensområdet visar ju att högtalaren verkar inom 42-50 000 Hz
en sub brukar oftast spela mellan 25- någonstans mellan 60 och 80hz, beronde på utrustning. under ca 15hz uppfattar inte örat. så där känner man det bara.

Så teoretiskt sett saknas 20-42 Hz ur musiken genom bara B&W högtalaren, sen hur det låter får man avgöra själv helt enkelt. B&W är ju trotsallt inget skit

Cambridge förstärkaren har jag ingen aning om tyvärr, däremot så verkar det som att detta är deras instegs-serie, som är lite sisådär. Lägg till 1000:- och få en Harman kardon 980, erkänt bra spelare, som även denna är helt analog, med andra ord så har alla pengar gått till att investera i bra hårdvara/nätdel utan att behöva budgetera för Dac´s osv.

Ja det var precis så jag hade tänkt mig. Börja med stativarna och om jag tycker det behövs så köper jag en subbas. Det kommer ju helt klart bli bra mycket bättre ljud med dessa än mina 2.1 PC-högtalare.

Min budget är inte jättestor och jag vet inte riktigt om det är högtalare eller förstärkare jag ska lägga pengar på? Tyckte Cambridgen såg bra ut för en vettig peng, men jag ska kolla på Harman kardon 980 med.
Citera
2013-02-28, 20:42
Medlem
roookies avatar
Hallå! tänkte be om lite hjälp då jag har en del frågor vid köp av ett hemmabiosystem. Jag är inte jätte kräsen på ljudet men man vill ju fortfarande ha kvalité på ljudet. Så min allra största fundering är om det är värt att köpa ett ljudsystem för under 5k?
har läst ett flertal trådar där många säger att man inte bör köpa system som är billigare än 5000:- men är det bara för den kräsna det gäller eller? vad är era egna åsikter om detta?

MVH Roookie
Citera
2013-02-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.B.M
Ja det var precis så jag hade tänkt mig. Börja med stativarna och om jag tycker det behövs så köper jag en subbas. Det kommer ju helt klart bli bra mycket bättre ljud med dessa än mina 2.1 PC-högtalare.

Min budget är inte jättestor och jag vet inte riktigt om det är högtalare eller förstärkare jag ska lägga pengar på? Tyckte Cambridgen såg bra ut för en vettig peng, men jag ska kolla på Harman kardon 980 med.

Har du stram budget så kommer säkert Cambridgen fungera super!
ev om du kanske hittar en beggad 980, kolla på ex minhembio.com eller liknande

Alltid lätt att byta upp sig senare också

Jag tänker lite så att det är alltid skoj att i framtiden kunna byta upp till en dyrare förstärkare och så får man ett lyft i högtalarna, eller om du kanske vill ha 5.1 eller liknande om något år, då kan du behålla dessa som bakhögtalare.

Så blås hellre lite mer pengar på högtalare, om du kanske ska uppgradera i framtiden, förstärkare kommer du få byta oavsett om du ska ha fler kanaler exempelvis.

(varför jag köpte 2-kanal var enbart för att jag trivs bra med det, och har låååång tid kvar innan jag har ett dedikerat biorum, utan det är flerkanal svårt att få till perfekt ex utan soffa mot väggen osv. och då klarar jag mig utan det, men då är jag perfektionist som kan gränsa mot autism ) In my opinion
Senast redigerad av Lind4hl 2013-02-28 kl. 20:54.
Citera
2013-02-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roookie
Hallå! tänkte be om lite hjälp då jag har en del frågor vid köp av ett hemmabiosystem. Jag är inte jätte kräsen på ljudet men man vill ju fortfarande ha kvalité på ljudet. Så min allra största fundering är om det är värt att köpa ett ljudsystem för under 5k?
har läst ett flertal trådar där många säger att man inte bör köpa system som är billigare än 5000:- men är det bara för den kräsna det gäller eller? vad är era egna åsikter om detta?

MVH Roookie

Det mesta är bättre än Tv-högtalare Speciellt dagens platt-tv som har några små as som spelar rakt in i väggen bakom tv´n, ännu bättre när tv´n blir vägghängd

Kika begagnat och satsa hellre på bättre 2-kanal för 5000:- än 5.1 eller 7.1

undvik gärna "slimmade skramliga plastiga" kit från siba osv, hellre begagnade kvalitetsmärken.

Placering gör även det en sjuk skillnad på ljudet vid sweetspot, sånt som man får testa sig fram till
Citera
2013-02-28, 21:15
Medlem
roookies avatar
OKej tack så mycket för svaren!
Min budget är stram, vill helst inte lägga ut över 2000:- på ett system. Men det jag undrar är vad tror ni om detta? http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/BDVE190/sony-5-1-blu-ray-hemmabiosystem-bdv-e190
Har tänkt att ha det till min LED tv på rummet där jag enbart spelar xbox 360 eller har datorn kopplad till tv:n och ser på film. Är det ett bra köp eller är det ett dumt köp? Om ni har andra förslag i samma prisklass så är det bara att länka

MVH Roookie
Citera
2013-02-28, 22:58
Medlem
Criminalbastards avatar
Citat:
Min budget är stram, vill helst inte lägga ut över 2000:- på ett system. Men det jag undrar är vad tror ni om detta? http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/BDVE190/sony-5-1-blu-ray-hemmabiosystem-bdv-e190
Har tänkt att ha det till min LED tv på rummet där jag enbart spelar xbox 360 eller har datorn kopplad till tv:n och ser på film. Är det ett bra köp eller är det ett dumt köp? Om ni har andra förslag i samma prisklass så är det bara att länka

MVH Roookie
Jävligt dumt.
Har du läst inlägget jag gjorde någon sida bak ?
Du bör verkligen lägga ut liite till bara, det är ett stort steg.

Jag kan utan tvekan säga att jag är helt säker på att jag kom med dom bästa tipsen som dessutom är mest flexibelt av allt, för under 3k. Punkt.
Senast redigerad av Criminalbastard 2013-02-28 kl. 22:59. Anledning: Olika
Citera
2013-02-28, 23:04
Medlem
roookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Criminalbastard
Har du läst inlägget jag gjorde någon sida bak ?

okej tack, ska kolla upp dina förslag och sen så återkommer jag.
Citera
2013-02-28, 23:22
Medlem
Citat:
Det mesta är bättre än Tv-högtalare Speciellt dagens platt-tv som har några små as som spelar rakt in i väggen bakom tv´n, ännu bättre när tv´n blir vägghängd

Kika begagnat och satsa hellre på bättre 2-kanal för 5000:- än 5.1 eller 7.1

undvik gärna "slimmade skramliga plastiga" kit från siba osv, hellre begagnade kvalitetsmärken.

Placering gör även det en sjuk skillnad på ljudet vid sweetspot, sånt som man får testa sig fram till

Citat:

MVH Roookie

Sen om det handlar om 5 eller 2000:- så är det fortfarande samma sak.
somsagt kika på beggade saker. och ju färre högtalare det är i paketet desto mer budgeterat för dom du betalar för.

annars gå på Criminalbastards förslag!
Citera
2013-03-01, 11:49
Medlem
roookies avatar
Citat:

Sen om det handlar om 5 eller 2000:- så är det fortfarande samma sak.
somsagt kika på beggade saker. och ju färre högtalare det är i paketet desto mer budgeterat för dom du betalar för.

annars gå på Criminalbastards förslag!

okej, tänkte kolla runt lite nu på begagnade paket men är helt ny inom ljud så hur vet jag om paketet är bra eller dåligt? finns det några märken som ni kan rekommendera? Som jag bör kolla extra mycket efter...

Ledsen ifall jag ställer korkade frågor men att det är ju en hel vetenskap om ljud för den som inte är insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in