Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej. Det finns olika falanger vad gäller detta. Du drar väl inte för att ta ett exempel sverigedemokrater och nazister över samma kam? Och vilken grupp Anders tillhör är väl oklart med tanke på att han, beroende på vad man läser, kan tillhöra båda. Därför verkar han som sagt virrig.
Just detta delas nog av samtliga invandringskritiska ja. Vad som ligger bakom är dock en annan femma.
Ja det är klart att det finns olika falanger. Det jag säger är att han använder sig av en retorik som delas av hela denna rörelse. I olika grader.
Jag tycker inte att det är speciellt oklart vilken falang han tillhört. Han tillhörde Fremskrittspartiet i 7 av de år han planerade dådet.
Han delar världsbild och retorik med denna rörelse. T.ex. hans sionistiska inställning är ju vanlig bland sverigedemokrater men ovanligare bland "riktiga nazister", och mer radikala organisationer.
Mer exakt än så är svårt att vara i detta läge.
Är det svårt att veta vad som ligger bakom?
Han skriver ju klart och tydligt i sitt manifest att det är kommunister "landsförrädare" han ska döda. Sedan dödar han "kommunister" i form av socialdemokrater.
Det kan väll inte vara mycket tydligare? Eller har du eller jag missat något?
Citat:
Precis, han är isåfall en förvirrad person precis som många inom SD är.
Agreed. Detta är en ganska förvirrad rörelse.
Citat:
Precis och ändå skriver Anders att han är antirasist. Hallå ska vi klubba virrig nu eller?
På samma sätt som många sverigedemokrater skulle göra det. Frågan är hur relevant det är?
Han var säkert emot terrorism också.
Antirasism är ju bara en titel han ger sig själv.
Vad han gör, skriver och tillhör för partier osv måste väll vara mer relevant? Eller?
Jag menar. Det är ju ingen som har anklagat honom för att vara specifikt rasist. Om man inte ska anse att islamofobi är en form av rasism.
Citat:
Sionismen är grunden och den drivande kraften för allt liberalt och politiskt korrekt i världen som sakta med säkert förstör västvärlden. Detta går liksom inte så bra ihop med högerextremism.
Löjligt. Sionister är oftast högerextremister av olika slag. Se bara i israel och USA. Det är ju motsvarigheten bland judar till våran högerextremism och nazism på många sätt.
Många inom extremhögern stödjer israel under logiken att man delar samma fiender osv.
Sionister finns det gott om inom t.ex. sverigedemokraterna och andra högerextrema grupper som "fria nationalister".
Det är kanske inte din specifika sort av högerextremism, men det är en minst lika betydande del av extremhögern som din