2011-07-24, 20:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
En liten fråga:
Vad jag förstått säjer sig gm vara sionist?
Hur ligger det till med hans egna släktförhållanden?
Är det så att han (liksom Hitler själv...) har judiskt påbrå?
Det skulle kanske kunna förklare en del av kluvenheten i ideologin?

En intressant likhet med Hitler är frånvaron av - och avskyn mot - fadern och en närmast rörande tillgivenhet gentemot mamman...

Där är Mein Kampf och ABB:s "Europeiska självständighetsförklaring" lustigt lika...
Citera
2011-07-24, 21:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
En liten fråga:
Vad jag förstått säjer sig gm vara sionist?
Hur ligger det till med hans egna släktförhållanden?
Är det så att han (liksom Hitler själv...) har judiskt påbrå?
Det skulle kanske kunna förklare en del av kluvenheten i ideologin?

Hej, miapetter!

Vad avser du med "kluvenhet"? Behring anser, att etnokulturella skandinaver bör slå vakt om ett den skandinaviska kulturen - dvs Norge åt norrmännen, Finland åt finnarna (sannfinnarna instämmer ), Sverige år svenskarna osv.

Analogt anser han: Israel åt judarna.

Jag kan inte varsebli någon "kluvenhet" - kan du förklara?
Citera
2011-07-24, 21:01
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Nyckeln till Anders agerande?

Jag funderar över de uppgifter som gör gällande att GM ska ha skonat en pojke som bad honom sluta skjuta efter att pojkens pappa blivit skjuten.

Var han för feg att skjuta enstaka och hellre sköt i grupp? Eller påminner pojken honom hans förhållande på något sätt med hans far?

Tydligen har kontakten brutits mellan fadern och pojken när Anders var 15-16 år, alltså för 16-17 år sedan. Om Anders haft dessa tankar i huvudet att genomföra dessa dåd i runt 9 års tid, kan förstadiet till dessa planer haft sin början efter faderns försvinnande ur hans liv.

Jag finner förhållandet (eller avsaknaden) med fadern som högintressant.

EXP: http://www.expressen.se/nyheter/1.2508776/massmordarens-pappa-jag-ar-i-chock
AB: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13369645.ab
Senast redigerad av GodCalledInSick 2011-07-24 kl. 21:05.
Citera
2011-07-24, 21:02
Medlem
Citat:
SD folk fattar ni att hela grejen med att varna för de "farliga" muslimerna som kommer in är just de farligaste för samhället faller som ett korthus?

@SD-folk: JAG VILL INTE HÖRA ETT ORD TILL OM ATT UTLÄNNINGARNA STÅR FÖR DEN MESTA OCH FARLIGASTE KRIMINALITETEN I VÅRT LAND. Anders Behring Breivik har med all tydlighet bevisat motsatsen

.... och detta KOMMER att synas djälvligt tydligt i nästa val!!!

sist jag tittade så var ju den siste terroristen i sverige han som försökte spränga sig själv i luften i stockholm
en ensam galning en enskild händelse stog det i tidningarna då.
nu dök det upp en galning från den andra kanten och den samlade pressen fick en kraftig sädesuttömning av detta
fram till nästa val det andra galenpannegänget återtaget terrorstämpeln
Citera
2011-07-24, 21:02
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Fittfitta ljuger och sprider desinformation systematisk i denna tråd.

GM var högerextremist, nationalist och mångårig medlem i Fremskrittspartiet.

För den som vet vad fremskrittspartiet är så är det den norska motsvarigheten till sverigedemokraterna.

Han är den del av den islamofobiska högerextrema rörelsen. Och det är detta hat tillsammans med det hat han delar med Fittfitta mot vad de ser som "kommunister" dvs Socialdemokrater osv som drev honom till att slakta just socialdemokrater.

Precis som fittfitta ser han människor som inte delar hans åsikter som landsförrädare. Vad är straffet för landsförräderi?

GM är en del av samma politiska rörelse som fittfitta och diverse andra desinformatörer här inne och det är därför de försöker förvränga vad GM stod för och varför han utförde massmordet.

Det är uppenbart vilken politisk rörelse han tillhört och det är allmänt känt vilket parti han tillhört under planeringen.
Tramsa och trolla på du trollig om det känns kul för dig...

Jag sprider inte några lögner, jag nämner endast vad som har skrivits om honom och vad han själv har skrivit om sig och utifrån det verkar man inte kunna dra mer slutsatser än att han är virrig. I vilket fall som helst så är det han har gjort fruktansvärt och oförsvarligt oavsett motiv.
Citera
2011-07-24, 21:05
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Äckligt att utnyttja denna tragedi för att plocka billiga politiska poäng.
Ja, alla politiskt korrekta verkar sitta och njuta nu eftersom att det faktiskt visade sig att det inte var någon muslims terrororganisation utan en norrman som gjorde det. Fy fan vilka äckliga svin.
Citera
2011-07-24, 21:06
Bannlyst
Jag har en fråga som någon kanske kan ge besked om:
Hur kunde Facebook radera hans nyuppsatta personprofil så pass snabbt, för vad jag har läst här på Fb så innehöll den väl inga grejor som bröt mot deras regelverk ?

Att sen börja analysera honom och hans ideologi innan vi vet hela omfånget medför ju bara att man då låser sig vid en specifik uppfattning. Vi vet ännu inte om han verkligen var ensam eller om han ev hade en eller flera medhjälpare. Kom ihåg att en muslimsk terrororganisation var jävigt snabba med att ta på sig skulden för bomben innan nyheterna om skjutandet på ön tog fart, då backade dom helt, och förmodligen hade han nog räknat med detta också, för det var ju inte första gången som dom ville lysa med lånta fjädrar när det smäller någonstans...

Sen har många svårt att förstå angreppet mot ungdomarna på ön, men kom ihåg att det enbart var Norge som under WW2 drevs av en förrädare vid namnet Quisling som sen avrättades vid krigsslutet, vi har inte haft denna "erfarenhet" i de andra nordiska länderna, detta Quislinghat finns fortfarande inpräntat i norska generationer efter WW2, så frågan är om han ev har upplevt dagens norska sossar som en slags efterträdare till dåtidens Quisling.

Har svårt att köpa det som hittills kommit ut, här har Fb föredömligt grävt rejält och hittat rejäla grejor som sedan kvällspressen snott rakt av som vanligt. Just nu ligger ni mellan 24-46 tim före MSM, däremot noterade jag att Expo slog alla rekord i att haka på denna story för egen vinnings skull och att Rapport släpade in en jävla soffa och körde 60 min istället för 30, och gav mera intrycket av att köra ett godmorron-program än rapportering om ett allvarlig terrorbrott, så MSM lyckades verkligen kacka i eget bo.
Citera
2011-07-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Börjar tröttna på logiska felslut nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Association_fallacy

Ja, han tillhörde FrP men gick ur för att partiet var för mjukt. Alltså kan hans extrema åsikter knappast jämställas med FrP. Äckligt att utnyttja denna tragedi för att plocka billiga politiska poäng.

Är det inte exakt vad FrP och SD gör när det är extremister på andra sidan som gjort något galet?
Citera
2011-07-24, 21:14
Moderator
Meijis avatar
En fråga:

Det är förbluffande, att han kallblodigt dödar närmare 90 personer - UTAN att vara en person, där många, som känner vederbörande, i efterhand säger ung. jaha.. han har alltid framstått som ganska underlig, en loser, misslyckad, haft en del kontakt med psyket m.m. typ Dunblane

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunblane_massacre

Kan han ha tagit ngn drog före dådet (samma dag), som gjort honom totalt emotionellt avtrubbad och därför kapabel att utföra denna massavrättning på Utoya?

Jag är övertygad om, att han har en medfödd personlighetsstörning - men hans totala kallblodighet är trots det förbluffande.
Senast redigerad av Meiji 2011-07-24 kl. 21:18.
Citera
2011-07-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej. Det finns olika falanger vad gäller detta. Du drar väl inte för att ta ett exempel sverigedemokrater och nazister över samma kam? Och vilken grupp Anders tillhör är väl oklart med tanke på att han, beroende på vad man läser, kan tillhöra båda. Därför verkar han som sagt virrig.
Just detta delas nog av samtliga invandringskritiska ja. Vad som ligger bakom är dock en annan femma.

Ja det är klart att det finns olika falanger. Det jag säger är att han använder sig av en retorik som delas av hela denna rörelse. I olika grader.

Jag tycker inte att det är speciellt oklart vilken falang han tillhört. Han tillhörde Fremskrittspartiet i 7 av de år han planerade dådet.

Han delar världsbild och retorik med denna rörelse. T.ex. hans sionistiska inställning är ju vanlig bland sverigedemokrater men ovanligare bland "riktiga nazister", och mer radikala organisationer.

Mer exakt än så är svårt att vara i detta läge.

Är det svårt att veta vad som ligger bakom?

Han skriver ju klart och tydligt i sitt manifest att det är kommunister "landsförrädare" han ska döda. Sedan dödar han "kommunister" i form av socialdemokrater.

Det kan väll inte vara mycket tydligare? Eller har du eller jag missat något?

Citat:
Precis, han är isåfall en förvirrad person precis som många inom SD är.

Agreed. Detta är en ganska förvirrad rörelse.

Citat:
Precis och ändå skriver Anders att han är antirasist. Hallå ska vi klubba virrig nu eller?

På samma sätt som många sverigedemokrater skulle göra det. Frågan är hur relevant det är?
Han var säkert emot terrorism också.
Antirasism är ju bara en titel han ger sig själv.
Vad han gör, skriver och tillhör för partier osv måste väll vara mer relevant? Eller?

Jag menar. Det är ju ingen som har anklagat honom för att vara specifikt rasist. Om man inte ska anse att islamofobi är en form av rasism.

Citat:

Sionismen är grunden och den drivande kraften för allt liberalt och politiskt korrekt i världen som sakta med säkert förstör västvärlden. Detta går liksom inte så bra ihop med högerextremism.

Löjligt. Sionister är oftast högerextremister av olika slag. Se bara i israel och USA. Det är ju motsvarigheten bland judar till våran högerextremism och nazism på många sätt.

Många inom extremhögern stödjer israel under logiken att man delar samma fiender osv.
Sionister finns det gott om inom t.ex. sverigedemokraterna och andra högerextrema grupper som "fria nationalister".

Det är kanske inte din specifika sort av högerextremism, men det är en minst lika betydande del av extremhögern som din
Citera
Medlem
Det är mycket möjligt för en enskild individ att planera och utföra liknande dåd som vi just sett i Norge. Samhället kan inte skydda sig mot sådant.
Det som talar emot att vi ska förvänta oss flera liknande händelser är individernas inre spärrar.
Få offrar sitt eget liv för idealen även om jag är mycket medveten om att det finns fler där ute som gärna vill göra det.
Få av dem har intelligensen, självbehärskningen och modet att gå hela vägen.
Få av dem kan utföra ett liknande dåd eftersom det kräver en långvarig planering.

Ingen av dem får betalt för nedlagt arbete. De straffas med döden eller blir straffade hela livet.
Vi - Vårt samhälle - Kommer fortsätta som vanligt. Inget förändras av terrorhandlingar!

Det Anders Breivik gjorde får inte större verkan på samhället än en enskild bomb gör i ett krig. Det märks och det skrivs om det, men det förändrar inte världsbilden.

Anders Breivik förändrade sitt liv. Det blir det enda bestående resultatet av hans gärning.
Senast redigerad av catami 2011-07-24 kl. 21:17.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ja, alla politiskt korrekta verkar sitta och njuta nu eftersom att det faktiskt visade sig att det inte var någon muslims terrororganisation utan en norrman som gjorde det. Fy fan vilka äckliga svin.
Samtidigt så tvekar inte du och dina gelikar med att göra detsamma när det rör sig om just muslimska terrorister. Så ja, ni är inte mycket bättre. Skillnaden är väl att "humanisterna" inte står för sitt hycklande medan det är en central del i er ideologi.

Sånt här våld kan aldrig rättfärdigas, oavsett vem som står bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in