2011-07-24, 14:01
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussylake
Vill börja med att säga att jag föraktar ABB och hans dåd med hela min existens, men, detta tycker jag inte ska påverka berättelsen av historien. Inte för att jag tror att FB kommer ha en så stor inverkan på historieböckerna i framtiden, men det påverkar ju folk.

Jag förstår om man kallar honom "idiot", "lågbegåvad" etc, men detta är inte sanningen. Historien ska alltid berättas i sin fulla sanning så långt det går. Börjar man tulla på detta så kan scenarios i framtiden ske som vi inte kan förutsäga.

Jag vill påstå att ABB är en mycket intelligent man, mao hög IQ. (inte hög EQ, det är nog de flesta överens om)

Han lider troligen av en grav psykisk störning (jag har inte tillräcklig kunskap för att ställa en diagnos) så kalla honom för min del gärna "galning", "störd", "psykopat", "djävulen i förklädnad" etc, men sluta kalla han "idiot".

För att belägga detta så skulle jag vilja påstå att inte många här skulle kunna genomföra det han gjort.

-Skriva ett manuskript (på bra engelska) på 1500 sidor. (Säkerligen med logiska grodor etc, men han hade ju inte direkt nån som korrläste det. De flesta författare tar flera år på sig med heltids skrivande och flera utkast för att producera 1500 sidor)

-Vara aktiv inom politik på forum och i verkligheten. (kanske inte så mycket irl de senaste åren dock)

-Driva företag OCH överleva ekonomiskt utan att skatteetaten (skatteverket) knackar på dörren. De flesta har inte så många hundralappar kvar på kontot när månaden är slut, tänk er då att finansiera detta utan att ha nån direkt inkomst. Han hade ju en del slantar sen tidigare men han har hålt en stram budget helt klart, inte förlustat sig med pizza och öl på Fredagarna direkt. (även om det verkar ha slunkit ner en hora i Tjeckien, det kanske var det han fick bidrag från mamma för)

-Arrangera och planera allt som ska till.

-Införskaffa allt material. (kemikalier, processutrustning, vapen, förklädnader etc.)

-Lära sig hantera vapen och sprängmedel.

-Bygga en bomb.

-Designa och beställa PR-material. (typ märkena på uniformen etc.)

-Hyra en stor bondgård.

-Vara trevlig och social i interaktionen med andra människor så de inte ska misstänka nåt. (för att göra detta så kan jag lova, även om han inte hade några nära vänner de senaste åren, att han måste ha snackat med en massa folk och spelat ett spel. (tänk bara på inköp av gödsel eller färjemannen ut till Utöya))

-etc etc etc.

ENSAM, UTAN ATT INTE ENS MAMMAN VISSTE OM DET.

Detta är ett stort projekt som pågått i flera år och alla som jobbat i projektform seriöst vet att det är 1000 saker att hålla koll på och som kan gå fel och som går fel som man måste fixa.

Förringar man det han har gjort till nåt enkelt så riskerar man att i framtiden inte kunna stoppa en liknande person för att "hxn snackar mycket med mig i förtroende om hämnd, vapen etc men hxn är ju en smart person. ABB var ju en idiot och det måste man nog vara för att göra nåt sådant!"

Nån som inte håller med? (troligen, skulle bli förvånad annars men nu har jag i alla fall gjort vad jag kan och kan somna gott)

BR PL...

bra sagt, förringar man fakta pga ens åsikter om personen i fråga kommer man ha svårigheter att identifiera och förhindra liknande fall i framtiden
Citera
2011-07-24, 14:04
Medlem
Har ni sett dokumentären "Jag en psykopat" ?

Där finns en kuslig scen där en psykopat testas i en magnetröntgenscanner. Han visar sig helt oförmögen att känna känslor, och testresultatet jämförs med en normal persons stigande och fallande diagramkurva. Psykkopaten däremot är helt "flatlined". piiiiiiiiiiip. Känslodöd.
Det stämmer med hans egen beskrivning av sitt känsloliv: "Im totally indiffrent"

Psykopater saknar helt enkelt vissa mänskliga drag. Jag tror att ABB är likadan. Fundera inte på hans mänsklighet, hos vissa finns den inte helt enkelt. Emapati, inlevelseförmåga, medlidande saknas. Punkt.

Enligt programmet ska det finnas lågt räknat 8 miljoner psykopater bara i Amerika.... de flesta är ej kriminella.
Citera
2011-07-24, 14:05
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Brigate rosse (italienska Röda brigaderna) brukar väl köra med att de är politiska fångar och inte behöver svara på frågor, det kanske RAF (tyska Rote Armee Fraktion) också gör/gjorde? Breivik å sin sida verkar ju gilla att prata!

Det är ju på den delen han påminner mer om UNA bomber. Han vill medela sig. HAn vill att världen skall vet varför. Då kommer de se att han är en riddare i vit rustning och sluta upp i kriget mot kulturmarxisterna.
Citera
2011-07-24, 14:07
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Verkar som media osv vill oss att se det som en kristen terrorattack men det är mer freemason terroratack. Om man är kristen tänker man inte ens på mord för att få ut något

Det därär ju bara skitsnack. kristna extremister som attackerar abortkliniker, KKK är en kristen våldsbenägen sekt. i uganda så lynchar kristna fundamentalister homosexuella. Vill du ha fler exempel?
Citera
2011-07-24, 14:07
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Åter till frågan om Europas två extremhögrar
http://copyriot.se/2011/07/24/ater-t...-extremhograr/

Terrorn och den europeiska nyfascismen
http://utredningen.nu/terrorn-och-de...a-nyfascismen/
Citera
2011-07-24, 14:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Vad blir det för straff för denne man tro?

Stod i aftonbladet att han kunde få så lite som 14 år och att livstidstarffet i Norge är 21. Så allt mellan 14-21 år då. Aldeldes för lite. I sådana här situationer är jag för dödstraff. Bind fast honom på en stople mitt i Oslo centrum och sen får alla som vill komma ditt och göra vad de vill med han, plåga honom ill döds.

Jag sitter och läser ifrån hans dagbok.
"Januari 2010"
"Jag måste erkänna att jag blivit en notorisk nerladdare, av piratfilmer, tv-serier och film.
Stöld är dåligt. Jag erkänner. Men om du ägnar hela ditt liv för en god sak kan dfu tillåta dig några elakheter. Ja ja ingen är perfekt."

Jösses...
Citera
2011-07-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Den här snubben har nog en IQ över medel, men förmodligen inte så mycket över medel skulle jag tro. Det är som många säger i tråden lätt att skaffa sig kunskap och bygga upp det här projektet när man har all tid i världen och bor hos mamma, det kan alla normalbegåvade göra.

Men hans formuleringar osv tyder på att han har en viss intelligens helt klart.
Han har en annan stor nackdel som väger över intelligensen dock, han är personlighetsstörd och lider av personlighetsströningar i kluster B. Det han skrivit osar narcissistisk personlighetsstörning så det står härliga till, sida upp och sida ner, riktigt äcklig människa som påminner starkt om tex John Aussonius.

De flesta som stödjer honom är förmodligen vanliga idioter med noll koll, och de har ingen aning om att snubben lider av kraftigt förvrängd världsbild. Det är lätt att bli charmad av en sån här "övertygande" psykopat om man är lite bakom flötet. GM skriver ju välformulerat och prydligt och trycker spot on på alla knappar som har med en människas rädslor mörka sidor att göra.
Det jag läst hittills, citerat av andra och han inlägg i document.no talar i mitt tycke för en både omvärldsorienterad, historiskt kunnig och verbalt begåvad person. Men jag ska försöka ta mig igenom hans manifest som i omfång präglas av elefantiasis. Fullt möjligt att han "lider" av narcissistisk personlighetsstörning eller något annat, men det räcker inte eftersom han har tillåtit sig att begå massmord på bland annat yngre landsmän; det gör man inte utan endera "vansinne" eller grotesk "övertygelse". Att han drivs av politiska mål tycker jag är uppenbart och delar därmed andra terroristers vanligen förekommande drivkraft. (Somaliska pirater, är de politiska eller är de snöda gynnare med girighet som drift, eller bådadera?) Genomläsning av manifestet kommer att ta tid...
Citera
2011-07-24, 14:10
Bannlyst
Anders Behring Breivik-

Islamofobisk terrorist.

Psykopat med tydliga narcissistiska drag. Undantag i de diagnostiska kriterierna -uthållig, ambitiös och god impulskontroll.

En i raden av islamofobiska terrorister som även bragt många människor i Sverige livet - lasermannen, Malmöskytten. Även dessa inspirerades av främlingsfientliga partiers retorik och höga svansföring.
Citera
2011-07-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Stod i aftonbladet att han kunde få så lite som 14 år och att livstidstarffet i Norge är 21. Så allt mellan 14-21 år då. Aldeldes för lite. I sådana här situationer är jag för dödstraff. Bind fast honom på en stople mitt i Oslo centrum och sen får alla som vill komma ditt och göra vad de vill med han, plåga honom ill döds.

Jag sitter och läser ifrån hans dagbok.
"Januari 2010"
"Jag måste erkänna att jag blivit en notorisk nerladdare, av piratfilmer, tv-serier och film.
Stöld är dåligt. Jag erkänner. Men om du ägnar hela ditt liv för en god sak kan dfu tillåta dig några elakheter. Ja ja ingen är perfekt."

Jösses...
Han kan (kommer...) att dömas till förvaring, Norges alternativ till ett riktigt livstidsstraff:

http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring
Citera
2011-07-24, 14:12
Medlem
Pussylakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Det verkar vara en orden inom Frimurarorden, som han var medlem i fram till i fredags:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bre...ver-attentaten

Han sägs ha planerat attacken under 9 års tid (dvs parallellt med sitt medlemskap i Fremskrittspartiet), vilket inte tyder på någon accelererande radikaliseringsprocess de senaste två åren. Nordisk.nu är inte ett "nazistforum" utan ett forum som samlar mångkulturkritiker av alla slag, inklusive politiskt aktiva Sverigedemokrater.

Tror journalisten blandade ihop det lite när det gäller denna Tempel Riddare Orden, jag gjorde det själv när jag sett videon. Googlar man på detta så inser man rätt snabbt att det finns massor av gamla och nya ordnar som baserar sig på tempelriddar-prylar. Jag tror inte detta har nåt att göra med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempel_Riddare_Orden

Även om det är en skum gren och mer eller mindre en sekt som påstår sig vara kristen, så har de inte någon liknande agenda. Detta utesluter dock så klart inte att han var med där, en galning kan så klart tolka det mesta till vad som passar den, men de har inget revolutionärt i sin agenda vad jag vet. Har också fått detta konfirmerat av en gammal medlem i orden.

Det verkar nu också som att DN uppdaterat artikeln och tagit bort detta.
Citera
2011-07-24, 14:13
Medlem
ABB har planerat detta i åratal och visst är det förundransvärt på alla sätt och vis... Han har minituiöst planerat allt in i minsta detalj och vet att "vi", omvärlden läser hans manifest just nu. Bilderna som han lagt upp på sin facebook, skrev han i manifestet att han gjorde sig snygg för att ta, för det är ju de bilderna som alltid kommer förknippas och visas på honom, såklart. Även en sådan grej som på Twitter där han skrev ett citat av någon filosof.

Det är skrämmande hur han försöker starta igång en jättelik propaganda, och det känns även som ABB vill bli ihågkommen som ett historiskt helgon och vill bli förknippad när nya hemska organisationer och samfund startar (vem vet, det finns alltid svaga människor som faller för sånt här). Usch, vad sjukt detta är.
Citera
2011-07-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haj69
Någon mer än jag som reagerade på namnet på viken vid ön, där skjutningarna inträffade?

http://kartor.eniro.se/m/afdFF
Ödets ironi? Brevik, Breivik och Breidvik är vanliga platsnamn på både land och till sjöss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in