2012-09-27, 00:33
Medlem
Verkligen. Jag har faktiskt, fram till att jag börjat läsa hans personilga brev samt mer och mer av manifestet, uppfattat honom som en jävligt fyrkantig och allmännt tråkig person. Senare, när jag faktiskt började analysera vad han skrev insåg jag vilken otroligt skön och allmänbildad snubbe han måste ansetts ha varit utåt.
Citera
2012-09-27, 12:01
Medlem
Breivik kräver att få tillbaka uniformen
Citat:
Massmördaren kräver att få tillbaka beslagtagna vittnesmål och privata bilder av sig själv - samt sin hemmagjorda uniform.

En utredare har gått igenom alla saker tillsammans med honom för att höra vad han vill behålla.

- Det är mycket få saker som han vill behålla. Det han i första hand vill behålla är uniformen och en del symboler med koppling till Knights Templar, säger John Roger Lund, chef för 22/7-enheten vid Oslo-polisen.

- Får han behålla uniformen?

- Polisen kommer att ta ett beslut om det - jag tror inte att han får behålla sin uniform, säger Lund till TV 2.

Artikel + video: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-3886633.html

Det var det fräckaste! Breivik ska väl inte behöva gå klädd som en kriminell där inne på fängelset?? Ge tillbaka uniformen genast!

Nej men nu vet jag! Uniformen ska förstås bevaras för eftervärlden, sättas in i en monter för allmän beskådan på Akershus fästning i Oslo.
Citera
2012-09-30, 16:59
Medlem
Voltairines avatar
Jag ska gå genom tråden och se om jag kan finna vad jag söker men jag frågar om någon kan hjälpa mig, ty det är svårt att hitta.

Är det någon som vet, eller har länk till, sådant Breivik skrev på forum eller i privata meddelanden innan dåden. Också svenska sd:are och även andra politiker ska ju ha fått meddelanden från honom. Vilka forum hängde han på? Slutna grupper på Facebook? Vad skrev han i meddelandena? Hotade han med våld, trappades det upp innan den 22:a?

Help please.
Citera
2012-09-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Breiviks privata mail

Men hur fan fick de tag på ALLA hans mejl?

7000 stycken, måste ju röra sig om praktiskt taget vartenda mejl han skrivit i hela sitt liv. Han kan knappast ha sparat alla i skickat-korgen, så många får väl inte ens plats där... Lagras alla mejl som skickas i någon dataserver någonstans, även om de för länge sedan raderats av både avsändare och mottagare?
Citera
2012-10-01, 02:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltairine
Vilka forum hängde han på? Slutna grupper på Facebook? Vad skrev han i meddelandena? Hotade han med våld, trappades det upp innan den 22:a?

Help please.

Bland annat medverkade han på detta forum!
Men det strider mot en av forumets regler att spekulera i vilken användare det ska ha
rört sig om. Det kan leda till långvarig avstängning eller bannlysning, så där bör man
vara ytterst försiktig.

Här kan du läsa mer om förhållandet att Breivik var aktiv användare på Flashback:
https://www.flashback.org/sp35514591

Citat:
De sista åren var Anders Behring Breivik en aktiv användare av webbplatsen flashback.org, en känd mötesplats för högerextremister
Citera
2012-10-01, 13:43
Medlem
Voltairines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bland annat medverkade han på detta forum!
Men det strider mot en av forumets regler att spekulera i vilken användare det ska ha
rört sig om. Det kan leda till långvarig avstängning eller bannlysning, så där bör man
vara ytterst försiktig.

Här kan du läsa mer om förhållandet att Breivik var aktiv användare på Flashback:
https://www.flashback.org/sp35514591

Givetvis, gör vi inte det då. Men tack för din info.
Citera
2012-10-04, 14:01
Medlem
Tolka mig bort från min bristande barndom
Citat:
Det onda barnet - finns det?

Publicerad 31 augusti 2012 av Lena Lindgren

Strax efter 22 juli hände något intressant. Nästan över en natt uppstod stödgruppen "Mamma Behring & fam" på Facebook och fick 73 000 medlemmar. "Vi i denna grupp vill att du ska veta att vi tänker på dig, du är också en av de anhöriga. Du är också hårt drabbad, även du är ett av offren", löd stödet till Anders Behring Breiviks mor.

Intressant, eftersom det är vanligt att tänka motsatsen. En son är en produkt av sin mor och ett offer för henne, inte tvärtom.

I dag framstår initiativet som en del av rosdemonstrationsreflexen, ett enkelt svar på något oöverskådligt komplext, men också imponerande.

Läs mer: http://morgenbladet.no/samfunn/2012/...stende_barndom
Citera
2012-10-04, 14:03
Medlem
Starka påståenden om Breiviks mor i ny bok
Citat:
(VG Nett) Boken berättar om hittills okända och avslöjande detaljer från Breiviks barndom. Författaren anser att upplevelserna i barndomen var avgörande för 22 juli.

"En norsk tragedie - Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" är skriven av litteraturvetaren Aage Storm Borchgrevink. Han skriver om Breiviks liv från födelse till terrorattackerna den 22 juli förra året, men tar först och främst sig an den blivande terroristens barn- och ungdomsår.

"Den mörka impulsen kom efter min mening från barndomen", skriver Borchgrevink.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10046657
Citera
2012-10-04, 14:07
Medlem
Bok med ny information om Breiviks barndom publiceras

Ett djupt förvirrat barn
Citat:
Den undanhållna informationen tyder på att Anders Behring Breivik blev ett djupt förvirrat barn. Men det är etiskt diskutabelt att utlämna en bottenlöst förtvivad mor, skriver juristen Cathrine Grøndahl, som ändå stöder publiceringen av en ny bok om Breivik.

Nu avslöjar författaren Aage Storm Borchgrevink upplysningarna i en bok om terrorfallet, kallad "En norsk tragedie". Det råder ingen tvekan om att dessa upplysningar är av stort allmänt intresse. Jag har inte läst boken, men stöder att den ges ut.

Läs mer: http://www.nrk.no/ytring/et-dypt-for...barn-1.8345889

Boken heter alltså "En norsk tragedie; Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" och går att beställa redan nu.

Man kan också jämföra med Breiviks egna texter (mejl) om man vill i boken Massemorderens private e-poster av Kjetil Stormark.
Citera
2012-10-04, 14:08
Medlem
Lippestad reagerar på Breivik-bok
Citat:
Advokat Lippestad reagerar starkt på sättet Anders Behring Breiviks mor omtalas på i en ny bok.

– Jag är skakad, säger Anders Behring Breiviks advokat till VG.

- Modern och hennes omsorgsroll blir angripen i boken. Det tycker jag är en väldig förenkling av hela problemställningen, säger Lippestad. Han understryker att han inte har läst hela boken, bara fått refererat delar av den.

- Faktum är ju att modern i början av 80-talet tog kontakt med hjälpsystemet just för att hon själv tyckte att hon hade problem med att ta hand om sina barn. Hjälpsystemet var enig, men ingenting hände. Det är det största problemet, säger Lippestad till NRK.

- Det är sorgligt att någon 30 år senare dömer familjen utan att uppenbart, enligt min mening, känna till hela bilden, säger Lippestad.

Gyldendal är förlaget, och förlagschef Einar Ibenholt försvarar publiceringen. Han säger också att Anders Behring Breiviks mors advokat fick läsa boken en vecka före utgivningen. Advokaten, Ragnhild Torgersen, ville inte kommentera boken.

- Men hon och modern kunde stoppat boken om de hade velat. Det gjorde de inte, säger Einar Ibenholt. Han hävdar att det är en mycket grundlig och tankeväckande bok.

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8345809
Citera
2012-10-05, 09:38
Medlem
ringmuskelns avatar
Är det någon som läst den här boken om hans barndom? Kan ni ge lite snabba fakta av vad som sägs i den. Jag orkar inte läsa själv, får så ont i huvudet av norska alltför länge.
Citera
2012-10-05, 11:21
Medlem
Vet någon om morsan lider av några psykiska problem? Jag kanske har missat något men jag har fått lite aningar om att hon har problem med depression och ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in