Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag har inte heller läst den här nya boken om Breiviks barndom så den vet jag ingenting om förutom de beskrivningar av boken som man hittar i kommentarer och artiklar förstås. Det är så mycket som påstås överallt om honom, inte minst på nätet, allt från att hans mormor hade psykiska störningar till att han ska blivit utsatt för sexuella övergrepp som liten, själv säger Breivik bara att hans barndom var sååååååå bra så?????
Personligen så anser jag att terrorattackerna är ett resultat av en kombination av Breiviks personlighet och hans intressen, jag tror att det är precis så enkelt. Alla som har känt honom säger samma sak; han har alltid varit flitig med lugnt temprament och när han blev intresserad av någonting så blev han alltid patologiskt manisk och gick alltid till överdrift och han råkade bli sjukligt intresserad av att bekämpa politisk korrekthet och islam.
Flitig, lugnt temperament och en förmåga att snöa in på saker? Det kan man säga om mig också. Du har ju rätt i att Breivik är unik då många andra har haft liknande uppväxter. Men ändå så föds personlighet och intressen i barndomen, man kan inte undkomma det.
Då det mest är lösa rykten och påståenden om hans familj så är det svårt att säga så mycket. Verkar också lite dimmigt att en utomstående ska redogöra och indirekt fastslå saker i en bok.
Annars utgår jag mest från hans pappa då det är den enda i familjen som har snackat på tv. Han verkar ju inte helt normal, känns som han förtränger saker och inte kan se sin egna misstag. Kanske Anders var livrädd för att riskera bli en slingrande gammal gubbe som sin far. De bilder jag sett från Anders barndom så ser man att "fan snubben lider ju".
Men Breivik måste vara född med en speciell hjärna. Det går inte att meja ner 70 ungar och sen bara sitta och gråta över sin egna hemsnickrade video. Om man jämför Breivik och Oklahoma-bombaren så verkar Breivik genuint njuta över det han gjorde, jag tror inte det går att träna sig till det. Han har högt IQ, det är jag säker på. Men det skulle rättspsyk aldrig undersöka, de körde bara sitt spel för gallerierna med ena diagnosen som motsade den andra.