2011-07-26, 20:43
Medlem
LasseNorrs avatar
Fick PM från den andra Anders Breivik att det inte är hans som skjutit folk utan bara haft oturen att bli döpt i samma namn.

Tycker dock fortfarande att det är roligt att han skrivit detta på ett forum och dessutom har samma namn som ABB.

""And hopefully whatever keeps all of us from going psycho with our guns, no? "
Citera
2011-07-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spokytrain666
autismspektrumdrag, paranoid eller schizotypal personlighetsstörning, och vanföreställningssyndrom

kan det vara något kanske....
Paranoid? Fullt möjligt. Inom exempelvis en paranoid personlighetsstörning eller paranoiskt vanföreställningssyndrom. Schizotyp ps? Möjligt, där ska dock ingå magiska element. Kanske skulle hans tempelriddaridéer, om de står för något mer än metaforer, vara magiskt tankegods. Men det bör finnas någon tro på översinnlig förmåga. Jag tror schizotyp är lite för rubbat, kanske schizoid i så fall. Aspergers syndrom? Kanske det, många med AS är uthålliga i det de gett sig fan på, måluppfyllnaden kan vara extrem, om det är i förening med en hög allmän intelligens. Hans inlägg på nätfora och formuleringarna i manifestet på engelska (Han säger sig ha stått bakom halva textmassan, har han fått hjälp språkligt sett? Han ursäktar sig nästan att engelska inte är hans modersmål.). Jag kan föreställa mig att han är för socialt slipad för att ha AS. Men det kan vara en illusion, eftersom AS-personer i många fall kan bli utmärkta imitatörer i rollsammanhang där de annars saknar intuitiv förmåga.

Tankeexempel: tänk om han genom besvikelser i livet, eller av andra skäl, fått ett stort bekräftelsebehov (försmådd av far i tidig ålder; narcissistisk personlighet...), sedan kanaliserat detta destruktivt eller skaffat sig ett pansar eller blundar/är likgiltig för många andras liv och lidande, och filat på en stor plan som han sedan genomfört. För att mörda en stor mängd personer som den häktade misstänkte attentatsmannen medgivit, förutom bombattentatet, krävs dessutom empatilöshet, likgiltighet eller hat. Han sägs ha jublat när han sköt ner offren. Ska man tolka detta som sadism? Den enda mekanismen eller möjliggöraren för massmordet på Utöya, om det inte är avsaknad av empati, vore en faktisk övertygelse att han därmed lindrar/föregriper ett större ont... då kanske det handlar om psykos vid gärningstillfället. Planeringen och som det verkar perfekta genomförandet talar hellre för vanföreställningssyndrom i så fall, om det drevs av övertygelsen att han genom massakern lindrade/föregrep ett större ont.

Megaloman narcissist?

Hade han haft en större uppbackning än vad som sannolikt är fallet, t ex hänvisat till en befäst organisation som t ex al qaida, "jihad" eller en kommunistiskt gerillarörelse och villkorat med frigivning av t ex fängslade terrorister skulle samma gärning (bomb mot regeringskvarteren och massakern på ett politiskt läger) inte tas för en presumtiv dåres dåd. Man hade hänvisat och säkert allmänt uppfattat retoriken om politisk övertygelse och klassernas och kulturernas kamp etc. Frågan om "övertygelse", vare sig den omfattar mytologiska berättelser om "guds ord" och i en eller annan tappning delas av många likasinnade, och gränsen till vanföreställningar är inte ny. Med tillräckligt många likasinnade så övergår en vanföreställning till normbildande tankegods.
Citera
2011-07-26, 21:34
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Tankeexempel: tänk om han genom besvikelser i livet, eller av andra skäl, fått ett stort bekräftelsebehov (försmådd av far i tidig ålder; narcissistisk personlighet...), sedan kanaliserat detta destruktivt eller skaffat sig ett pansar eller blundar/är likgiltig för många andras liv och lidande, och filat på en stor plan som han sedan genomfört. För att mörda en stor mängd personer som den häktade misstänkte attentatsmannen medgivit, förutom bombattentatet, krävs dessutom empatilöshet, likgiltighet eller hat. Han sägs ha jublat när han sköt ner offren. Ska man tolka detta som sadism? Den enda mekanismen eller möjliggöraren för massmordet på Utöya, om det inte är avsaknad av empati, vore en faktisk övertygelse att han därmed lindrar/föregriper ett större ont... då kanske det handlar om psykos vid gärningstillfället. Planeringen och som det verkar perfekta genomförandet talar hellre för vanföreställningssyndrom i så fall, om det drevs av övertygelsen att han genom massakern lindrade/föregrep ett större ont.

Megaloman narcissist?

Hade han haft en större uppbackning än vad som sannolikt är fallet, t ex hänvisat till en befäst organisation som t ex al qaida, "jihad" eller en kommunistiskt gerillarörelse och villkorat med frigivning av t ex fängslade terrorister skulle samma gärning (bomb mot regeringskvarteren och massakern på ett politiskt läger) inte tas för en presumtiv dåres dåd. Man hade hänvisat och säkert allmänt uppfattat retoriken om politisk övertygelse och klassernas och kulturernas kamp etc. Frågan om "övertygelse", vare sig den omfattar mytologiska berättelser om "guds ord" och i en eller annan tappning delas av många likasinnade, och gränsen till vanföreställningar är inte ny. Med tillräckligt många likasinnade så övergår en vanföreställning till normbildande tankegods.

Hans text verkar väldigt egocentrisk , det handlar mer om honom och hur han ska få bekräftelse än någon organisation eller dess mål, vilket tyder på att det antagligen inte finns något nätverk eller andra "celler".
Väldigt patetiskt.
Citera
2011-07-26, 21:36
Medlem
COUPDETATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det blir det nog inte längre fram sen. Kan pedofiler i Svenska fängelser surfa på nätet, ja då är säkert allt möjligt.

Mvh

Tvivlar inte på att det blir beviljat senare, snarare tror jag att han får tillgång till det han krävde. Däremot tror jag inte att han kommer få det beviljat under hans första 4 veckor av isolation. Möjligvis efter, under de ytterligare 4 veckorna av isolationen.

Även om jag absolut inte står bakom något som står i manifestet så är jag ganska intresserad av den här historien och vill gärna höra mer av vad han har att säga, så jag hoppas han får fortsätta skriva på sitt manifest.
Senast redigerad av COUPDETAT 2011-07-26 kl. 21:39.
Citera
2011-07-26, 21:48
Medlem
han brukar hänga på www.faktiskt.se under psedonymen subjektivisten

detta med hans skönhetoperationer är ju helt otroligt
se bra ut när han utför dåden

jag framhärdar att fadern är en nyckel i detta pussel
Citera
2011-07-26, 22:07
Medlem
Tror att det finns mycket kvar att reda ut om ABB.

1. Det talas om han hade ett headset på sig under båtresan - min teori - lyssnade på norska nyheter.

2. Innan jag snappade upp nyheten från manifestet - så gissade jag på att allt är filmat via en kamera i hjälmen - efter den tanken läser man om uppladningstiden via en IPhone i mnaifestet - hela vanvettet har han filmat - helt säker!

3. Den "coola" attityden vid häktningen och "smilet" får mig att tro att det finns kort kvar i rockärmen hos ABB. Huuh!
Citera
2011-07-26, 22:10
Bannlyst
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bri...kt-med-breivik

Citat:
– Jag pratade med honom några gånger på Facebook och han är extremt intelligent och vältalig och mycket behaglig. Han är någon som kan framställa sig väl och jag antar att det finns sådana inom EDL som var ganska tagna av det, säger medlemmen, som vill vara anonym, till tidningen.

– Det är som Hitler, folk sade att han var hypnotisk. Den här killen hade samma typ av effekt.

Ja vad säger man.
Citera
2011-07-26, 22:41
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Du får givetvis tycka precis vad du vill om mig men det är nog du som är trög som inte förstår sarkasm även om man trycker in en skrattande smiley efter sitt inlägg.

Jag har dock inte bott i Sverige på nästan 10 år och min uppfattning om dagens politiska ideologier baseras på iakttagelser från distans så jag får erkänna att jag själv aldrig har bott i SD-Sverige.

ABB får nog tillsvidare räknas som en motsägelsefull figur iallafall, och de som bara kan förklara saker i ismer förstår inte mycket vad som försiggår i hjärnloben hos en människa.

Håller med, han förklarar hela sin omgivning av bekanta och familj plus hela världen med ismer på ett väldigt monotont sätt.

Sen tycker jag man får en ny känsla ju mer man läser manifestet och ser filmen att det finns ett barnsligt sandlådedrag hos GM också. Han leker riddare, ger fjantiga namn till sina vapen, fantiserar om riddarordnar. Lite samma passionerade barnslighet som när jag och mina polare var tio elva år och vi älskade att leka krig i skogen typ.

Han verkar bära på en dold barnslig avund till bekanta och familj som uttrycker sig i stor missunnsamhet och kraftigt förakt.

Det här med att han är så intelligent köper jag inte längre. Har man tio djävla år på sig att skriva sitt manifest och är en intelligent typ som förstår sig på trovärdighet och att få fram sitt budskat så namnger man fan inte sina vapen med två "häftiga" namn, och man outar inte heller hela sin familjs könssjukdomar, det är bara absurt. Normalbegåvad, absolut, men hög IQ, jag tvivlar lite på det.

Ge gärna motargument som talar för att han skulle ha hög IQ.
Senast redigerad av marreparre 2011-07-26 kl. 23:22.
Citera
2011-07-26, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Hans text verkar väldigt egocentrisk , det handlar mer om honom och hur han ska få bekräftelse än någon organisation eller dess mål, vilket tyder på att det antagligen inte finns något nätverk eller andra "celler".
Väldigt patetiskt.

Detta i kombination med bilderna på honom själv i manifestet och plastikirurgin i syfte att se bra ut inför kamerorna talar mest för att det handlar om ett egocentriskt uppmärksamhetssökande och ett slags pojkdröm om att bli bekräftad som superhjälte/riddare. GM:s jublande under tiden som han skjuter ned småbarn antyder mest att han tror att han befinner sig i ngt slags TV-spel. Det är som advokaten säger, GM lever inte i verkligheten.
Senast redigerad av Sinestro 2011-07-26 kl. 23:02.
Citera
2011-07-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vi ska inte låsa oss vid enskilda begrepp och enskildheter överlag, utan den som har högadlig genetik på fädernet (som jag själv), brukar absolut inte råka ut för det utmattningssyndrom vid abstraktionsströskeln som du gör; och det handlar inte - som jag redan tidigare påpekat - om titlar. (det handlar om egenskaper)

För att handlingen skall drivas framåt och ökad förståelse i Breiviks personalia skall uppstå, börjar man med fördel att läsa detta inlägg: https://www.flashback.org/sp31872187

Vi får nog nöja oss där. Cirkelreferenser till egna förvirrade uttalanden hjälper inte mycket för att förstå ABB bättre. Adelspåret kan dödförklaras.

Du skulle lytt din psykiater att inte sluta med litiumet så hade vi sluppit dina megalomana vanföreställningar.

PS. Googla lite på svåra ord som du gärna vill använda. Utmattningssyndrom = depression...
Citera
2011-07-26, 23:14
Medlem
liposomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinoveritas
han brukar hänga på www.faktiskt.se under psedonymen subjektivisten

detta med hans skönhetoperationer är ju helt otroligt
se bra ut när han utför dåden

jag framhärdar att fadern är en nyckel i detta pussel

Var det inte rent bull med de där skönhetsoperationerna? Det han hade skrivit var väl att man skulle se så snygg ut som möjligt på sina "pressbilder", dvs de han hade lagt ut på sig själv i manifestet och på fejan? Allt för att media inte skulle få "fel uppfattning" om tempelriddaren......

Han har ju onekligen vinnlagt sig om att förse medierna med ett färdigt ABB-paket.
Citera
2011-07-26, 23:18
Medlem
liposomes avatar
Som han skrev i sitt manifest:

"Preparations required before a photo shoot
As a Justiciar Knight you will go into history as one of the most influential individuals of your time. So you need to look your absolute best and ensure that you produce quality marketing material prior to operation.

Prepare for the photo session;

- Take a few hours in a solarium to look fresher.
- Train hard (work out) at least 7 days prior to photo session
- Cut your hair shave
- Visit a male salon if possible and apply light makeup. Yes, I know – this might sound repulsive to big badass warriors like us, but we must look our best for the shoot
- Use your best clothing – you can f example bring 3 different sets of clothing to the shot location – 1. Dress, tie etc. 2. Casual wear 3. Sporty wear 4. Militaristic wear (obviously, you can’t bring your guns or anything indicating that you are a resistance fighter). You should always order the photo session in a foreign country to avoid that the personnel alerts authorities. Always pay in cash and do not sign any receipt with your own name.

End note: Be very careful to have military shots lying around. Be very careful if you decide to use pictures with guns. People who see these photos might alert the authorities. Carefully consider the use of symbols as it might backfire. Cross of the martyrs is fine (St. George) but avoid any symbol associated with Nazism."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in