2011-07-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COUPDETAT
Det blev nekat
Jo, som tur är. Men bara det att han så kort på dåden vill skriva vidare på sitt värdelösa manifest är ju anmärkningsvärt.
Citera
2011-07-26, 19:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jo, som tur är. Men bara det att han så kort på dåden vill skriva vidare på sitt värdelösa manifest är ju anmärkningsvärt.

Inget kring den mannen känns anmärkningsvärt... Just detta med att inte arbeta vidare skulle ju ocksp göra allt meningslöst även för honom.
Citera
2011-07-26, 20:04
Medlem
Ville bare knytte en kommentar til dette:

Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Tyvärr, det där har ingenting med psykos att göra. En person med psykos har förlorat fotfästet i tillvaron och uppträder förvirrat. ABB uppträder med en uttalad planering som han vidhållit under lång tid. Han är på inget sätt psykotisk.

Att han planerat och utfört handlingarna under så många år utesluter att han befinner sig i något psykotiskt tillstånd.

Jeg trodde også dette. Men det er feil. En psykotisk person kan fungere utmerket godt, ja til og med målbevisst og systematisk, på det praktiske plan, og samtidig ha et fullstendig forvridd syn på virkeligheten. Og dette kan pågå i årevis. Ikke dermed sagt om ABB lider av en psykose. Men det er helt tenkelig.

Kilde: min far, psykiater i >30 år.
Citera
2011-07-26, 20:10
Medlem
Kan nån förklara vad det här med adeln och dess intelligens handlar om och vad det har med ABB att göra. Jag har förstått det som att adeln till en början var bönder som ville tjänstgöra till häst. Det var väl Ladulås som började med det... i Sverige i alla fall. Menar ni att det ska finnas någon typisk intelligens inom adeln förutom en hel hög inavel? Menar ni sedan på allvar att ABB är intelligent för att han kan läsa en manual på hur man gör bomber och för att han kan kopiera en massa folks åsikter som till viss del säger emot varandra på sina ställen? Om någon har tid och lust får de gärna förklara.
Citera
2011-07-26, 20:17
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
På vilka grunder anses han vara intelligent? Denne man med gmnasieutbildning som högst utbildningsnivå och rent krasst var en simpel bonde, ägnade för fan tio år åt att planera detta dåd och de tio åren bestod bland annat i att klippa och klistra olika citat till ett 1500 sidor långt dokument som ska visa hans världsåskådning. De tog honom tio år att framkalla bomber som funkade, att klistra ihop dokumentet, beställa polisutrustning, konstgödsel och skit och att skrida till verket. Men att han lyckades döda ett stort antal människor har kanske mer att göra med ett kraftfullt vapen än med genialitet?

Jag hade hållit med om att han var intelligent om han t ex framstllt dokumentet på egen hand och inte klistrat in andra personers åsikter, men jag är genuint intresserad av vad som får vissa att tro att han är intelligent??? Handlar inte intelligens också om att lyckas med något. Här har vi en bonde som med högst tvivelaktiga metoder försökt omvända en hel nation och fatalt misslyckats. Vad är det för intelligent med det? Ge mig ett bra vapen och samla en massa folk på en ö och även jag kan utan super-IQ lyckas utradera en stor mängd människor...

I det här fallet syftade mitt ordval av intelligens på ren logisk-spatial förmåga. Det är möjligt att jag drar för stora växlar av intelligensen då en motivation utan dess like lär krävas för att, som du säger, lyckas med något, och för att förverkliga sina drömmar eller ro sina projekt i hamn. Däremot står jag fast vid Breiviks logiska förmåga. Han planerar och strukturerar, samt författar med visst lingvistiskt skarpsinne; hela manuskriptet är som bekant inte kopierat. Av yttranden att döma har dessutom andra (de engelska skitstövlarna) gått i god för Breiviks analys- och uttrycksförmåga. Det råder inget tvivel om att Breivik är intelligent och att han dessutom sorterar under en hög percentil. Något geni däremot är han troligtvis inte; men en benhård övertygelse och oändlig motivation till trots vore normalbegåvning (IQ omkring 100) knappast tillräcklig för att lyckas med processen.
Senast redigerad av spleendid 2011-07-26 kl. 20:20.
Citera
2011-07-26, 20:24
Medlem
spokytrain666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vi ska inte låsa oss vid enskilda begrepp och enskildheter överlag, utan den som har högadlig genetik på fädernet (som jag själv), brukar absolut inte råka ut för det utmattningssyndrom vid abstraktionsströskeln som du gör; och det handlar inte - som jag redan tidigare påpekat - om titlar. (det handlar om egenskaper)

För att handlingen skall drivas framåt och ökad förståelse i Breiviks personalia skall uppstå, börjar man med fördel att läsa detta inlägg: https://www.flashback.org/sp31872187

Oh my god!!! Saknar ord helt enkelt..

Högadlig genetik, rysningar uppstår i min kropp och jag associerar till diverse fysiska och mentala handikapp. Tror att jag slutar där helt enkelt.....
Citera
2011-07-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompressorkanonen
Ville bare knytte en kommentar til dette:

Jeg trodde også dette. Men det er feil. En psykotisk person kan fungere utmerket godt, ja til og med målbevisst og systematisk, på det praktiske plan, og samtidig ha et fullstendig forvridd syn på virkeligheten. Og dette kan pågå i årevis. Ikke dermed sagt om ABB lider av en psykose. Men det er helt tenkelig.

Kilde: min far, psykiater i >30 år.
Då handlar det mer sannolikt om ett vanföreställningssyndrom. Kan han planera, vara uthållig, organisera och genomföra med beräkning krävs både skärpta tankeprocesser och handlingskraft. En psykotisk person är sannolikt för splittrad, tankestörd, desorganiserad och kanske under inflytanden från hallucinationer att något väldisponerat manifest, perfekt genomförande av den djävulska planen och de tillsynes mångåriga förberedelserna inte skulle ha förverkligats.

Frågan är om det kan betecknas som personlighetsstörning? Men då borde det ha givit sig till känna i relationer, gång på gång. Han tycks dock ha varit ganska isolerad under de många åren, vilket han förvisso förklarar i manifestet som medvetet för att inte röja sina gruvliga planer. Grannarna i Rena beskrev honom i TV (SVT? NRK?) som artig, t o m lite för artig... Det kan ju vara ett spel. I manifestet skriver han att dupering kan vara en lite önskvärd metod, men inom den repertoar som en tänkt korsriddare ska kunna disponera. Hittills har jag bara hört personers vittnesmål som kände honom fram till ca 15 års ålder. Även om mycket personlighet är grundlagd vid den åldern - och han beskrivs i hög grad i positiva ordalag - så kan mycket ha hänt sedan dess. I fallexempel på muslimska terrorister finns liknande erfarenheter om radikaliseringsprocesser av tidigare tillsynes normala personer.

Tänk om han inte uppfyller kriterierna för någon diagnos?
Citera
2011-07-26, 20:33
Medlem
Gudmunds avatar
Vad gjorde han för plastikoperation?
Citera
2011-07-26, 20:36
Medlem
spokytrain666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då handlar det mer sannolikt om ett vanföreställningssyndrom. Kan han planera, vara uthållig, organisera och genomföra med beräkning krävs både skärpta tankeprocesser och handlingskraft. En psykotisk person är sannolikt för splittrad, tankestörd, desorganiserad och kanske under inflytanden från hallucinationer att något väldisponerat manifest, perfekt genomförande av den djävulska planen och de tillsynes mångåriga förberedelserna inte skulle ha förverkligats.

Frågan är om det kan betecknas som personlighetsstörning? Men då borde det ha givit sig till känna i relationer, gång på gång. Han tycks dock ha varit ganska isolerad under de många åren, vilket han förvisso förklarar i manifestet som medvetet för att inte röja sina gruvliga planer. Grannarna i Rena beskrev honom i TV (SVT? NRK?) som artig, t o m lite för artig... Det kan ju vara ett spel. I manifestet skriver han att dupering kan vara en lite önskvärd metod, men inom den repertoar som en tänkt korsriddare ska kunna disponera. Hittills har jag bara hört personers vittnesmål som kände honom fram till ca 15 års ålder. Även om mycket personlighet är grundlagd vid den åldern - och han beskrivs i hög grad i positiva ordalag - så kan mycket ha hänt sedan dess. I fallexempel på muslimska terrorister finns liknande erfarenheter om radikaliseringsprocesser av tidigare tillsynes normala personer.

Tänk om han inte uppfyller kriterierna för någon diagnos?

autismspektrumdrag, paranoid eller schizotypal personlighetsstörning, och vanföreställningssyndrom

kan det vara något kanske....
Citera
2011-07-26, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av COUPDETAT
Det blev nekat

Det blir det nog inte längre fram sen. Kan pedofiler i Svenska fängelser surfa på nätet, ja då är säkert allt möjligt.

Mvh
Citera
2011-07-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Vad gjorde han för plastikoperation?

http://www.expressen.se/nyheter/1.2510061/skonhetsopererade-sig-infor-attackerna
Citera
2011-07-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
I det här fallet syftade mitt ordval av intelligens på ren logisk-spatial förmåga. Det är möjligt att jag drar för stora växlar av intelligensen då en motivation utan dess like lär krävas för att, som du säger, lyckas med något, och för att förverkliga sina drömmar eller ro sina projekt i hamn. Däremot står jag fast vid Breiviks logiska förmåga. Han planerar och strukturerar, samt författar med visst lingvistiskt skarpsinne; hela manuskriptet är som bekant inte kopierat. Av yttranden att döma har dessutom andra (de engelska skitstövlarna) gått i god för Breiviks analys- och uttrycksförmåga. Det råder inget tvivel om att Breivik är intelligent och att han dessutom sorterar under en hög percentil. Något geni däremot är han troligtvis inte; men en benhård övertygelse och oändlig motivation till trots vore normalbegåvning (IQ omkring 100) knappast tillräcklig för att lyckas med processen.

Det var nån psykolog på tv som pratade om att han var överdrivet logisk. Kommer inte ihåg vad syndromet hette men det handlade om att han hade en svart-vit världsbild och att förmågan att handla bortom allt annat än logik inte fanns med i hans världsbild. Han menade också att i syndromet ingick symptom som en överdriven aha-upplevelse, exempelvis att ABB hade fått något förklarat för sig av en person han valt att se upp till och när han väl förstått dennes resonemang så kunde han inte släppa tanken eller resonera kring det riktiga i tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in