2012-03-22, 00:59
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Oavsett, det man vet är att konfrontationen uppstod för att killen blev förföljd i ett område han hade rätt att vara i. USA är ett knäppt land med sitt rättssystem där man antingen får ha pistol och skjuta ihjäl folk eller betala böter när inbrottstjuven skär sig på ens köksknivar. Det allra bästa vore att avvakta tills man har någon sorts säker information att gå efter nyhetsmedierna är som sagt en aning osäkra.

Frågan huruvida Zimmerman är vit eller hispanic, har judisk eller mexikansk härkomst är enbart intressant ifall man önskar bortförklara det hela med att Zimmerman inte är vit och att rasism därför inte förekommer i USA. Frågan huruvida Trayvons hudfärg gjorde att han blev förföljd (visst evidens i inspelade samtal) är relevant ifall man önskar driva frågan om fördomsfullhet eller rasism.

De flesta som lägger fokus på och agiterar för att Zimmerman inte är kaukasier (vit ras) har förmodligen en dikotom indelning, dvs. antingen vit eller skit. En liten nyhet kan då vara att extremt få som inte invandrat de senaste två generationerna kan räknas som kaukasier i USA. Rasism kan alltså förekomma i USA och Zimmerman vara gynnad av den även om han inte räknas som kaukasier. Att hävda Zimmermans icke-vithet är således inget argument mot att han kan gynnas av strukturell rasism.

Kolla geps länk!
Citera
2012-03-22, 01:27
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuuki
Tänk bara för 1 minut om det var ombytta roller. Vilken stor jävla sak detta hade varit.

Åh din imbecilla råtta, du har så fel som någon kan ha. Om en vit gör något mot en neger så blir det otroligt mycket mer uppmärksammat än när det är tvärtom.
Citera
2012-03-22, 09:33
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Kolla geps länk!

Jo, men enligt telefonsamtal ska Zimmerman ha sagt till operatören att han förföljde Trayvon, enligt den Trayvon pratade med ska han ha blivit rädd och arg. Mycket förståeligt om någon följer efter dig och förmodligen inte stirrar särskilt vänligt. Resten har vi inte säkra källor på, förutom att vi vet A) Zimmerman förföljde Trayvon och B) Zimmerman sköt ihjäl Trayvon.

Nu ska korsriddarna från avpixlat visa att det är rätt att förfölja svarta för att de ser misstänkta ut och sedan skjuta ihjäl dem när de reagerar på att de blir förföljda. Sallader som Zimmerman ska inte ha skjutvapen.
Citera
2012-03-22, 10:56
Medlem
Citat:
Jo, men enligt telefonsamtal ska Zimmerman ha sagt till operatören att han förföljde Trayvon, enligt den Trayvon pratade med ska han ha blivit rädd och arg. Mycket förståeligt om någon följer efter dig och förmodligen inte stirrar särskilt vänligt. Resten har vi inte säkra källor på, förutom att vi vet A) Zimmerman förföljde Trayvon och B) Zimmerman sköt ihjäl Trayvon.

Nu ska korsriddarna från avpixlat visa att det är rätt att förfölja svarta för att de ser misstänkta ut och sedan skjuta ihjäl dem när de reagerar på att de blir förföljda. Sallader som Zimmerman ska inte ha skjutvapen.

Väl skrivet, även inlägget innan. Det är synd att sverigedemokraterna här är alldeles för höga på sin egen övertygelse för att ta åt sig när någon säger något förnuftigt. Men men, man kan ju inte bilda någon som inte vill lära sig.

Tolerans och respekt. Två ord som alldeles för få människor idag förstår vikten och innebörden av.
Citera
2012-03-22, 11:05
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:

Alla är på det här som white on rice. Tror vid det här laget vi bara kan sitta tillbaka och invänta alla fakta.
Citera
2012-03-22, 11:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik ändrad. //Mod
Citera
2012-03-22, 22:19
Medlem
zamiocs avatar
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14566632.ab Polischefen träder åt sidan under utredningen.
Citera
2012-03-23, 01:06
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Telefonsamtalet var inte obehagligt för 5 öre. Den saken är klar.
Citera
2012-03-23, 09:45
Bannlyst
Citat:
Oavsett, det man vet är att konfrontationen uppstod för att killen blev förföljd i ett område han hade rätt att vara i. USA är ett knäppt land med sitt rättssystem där man antingen får ha pistol och skjuta ihjäl folk eller betala böter när inbrottstjuven skär sig på ens köksknivar. Det allra bästa vore att avvakta tills man har någon sorts säker information att gå efter nyhetsmedierna är som sagt en aning osäkra.
Uttala dig inte om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om. Bor o studerar i Usa. Jag har läst endel juridik och deras rättsystem är tamefan 100x bättre än sveriges motsvarighet. Det går inte ens jämföra dom.
Citera
2012-03-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Uttala dig inte om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om. Bor o studerar i Usa. Jag har läst endel juridik och deras rättsystem är tamefan 100x bättre än sveriges motsvarighet. Det går inte ens jämföra dom.

Jaså, så du menar att dragga upp outbildade, pensionärer och andra till att sitta jury är ett bra system?

Det finns stora skillnader men du kommer inte ifrån att USA:s rättssystem har uppenbara brister, vad är det som är så jävla bra med det besserwisser?

Min huvudpoäng är inte att smutskasta USA:s rättssystem, det skiter jag i. Vore jag mer motiverad skulle jag ta fram seriösare källor än dessa, men de belyser vissa problem:

http://usapol.blogspot.se/2011/09/ra...bristande.html
http://www.unt.se/inc/print/grisham-...4-default.aspx
http://www.affarsvarlden.se/affarsju...cle2595357.ece

Deras skadeståndsrätt är tvivelaktig även om det starkt kan kritiseras huruvida den är "grotesk" eller "sjuk" http://martenschultz.wordpress.com/2...adestandsratt/

Mitt ämnesområde är inte specifikt juridiken, men jag har ändå viss koll på området. Du får nog motivera vad som är så himla bra med USA:s rättssystem om du ska såga mig.
Senast redigerad av Anonymvillvaradet 2012-03-23 kl. 11:19.
Citera
2012-03-23, 12:23
Medlem
Mikeyjamess avatar
Om han var så jävla paranoid borde han väl fan sprungit till en bunker och gömt sig under några timmar istället för att gå ut och följa efter?
Citera
2012-03-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Om han var så jävla paranoid borde han väl fan sprungit till en bunker och gömt sig under några timmar istället för att gå ut och följa efter?

Men han var ju inte totalt paranoid, det hade begåtts ett antal inbrott och de flesta kriminella tillhör minoriteter. Zimmerman ingick i grannsamverkan och har gjort mycket gott. Men han hade en pistol, följde efter en kille (såvitt vi kan veta utan anledning) och denne reagerade. Därefter går versionerna isär, antingen jagade Zimmerman Trayvon eller så uppstod ett handgemäng där Zimmerman tog sin pistol och sköt ihjäl Trayvon.

Handgemäng uppstår ibland men man ska inte bära vapen för att märker man att man åker på stryk så försvarar man sig instinktivt, med katastrofala följder. Zimmerman är inte djävulen, men utifrån det jag hittills läst och hört så gjorde han fel. Där måste vi stanna tills vi har mer att gå på, enligt min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in