Citat:
Ursprungligen postat av
Ferrhan
Tack! Det är grymt kul att höra, kommer behöva ett tek. basår för att kunna bli antagen till civ. ing. Jag är 23år. Jag har i grunden alltid haft ett plugghuvud, har funderat mycket på att verkligen ge basåret +civ.ing ett försök men är rädd att jag inte kommer klara av det. Vet att det är svårt att säga vad man generellt kommer jobba med efter en civ.ings utbildning men har du några exempel?
Det som känns segt är att _ifall_ att man skulle börja plugga så skulle jag vara 24-25 när jag väl kommer in på en civ.ing utbildning och inte färdig förräns runt 30 vilket känns väldigt sent.
Har du ett plugghuvud så kan du såklart fixa en civ.ing-utbildning, så länge du inte haft svårt för matten i grundskolan eller gymnasiet. Jag har tyvärr dålig koll på vad för jobbmöjligheter man har som högskoleingenjör, men det är ju ett alternativ.
Jag trodde du skulle vara äldre, 23 år är inte fy skam, och kommer du igång direkt till nästa höst så är du som värst 29 när du är klar. Du kommer vara äldre än många av dina kurskamrater, då många har 0-2 år mellan gymnasiet och universitet, men det kommer finnas de som är äldre än dig också.
Jobb efter en elektroteknisk utbildning är otroligt brett, det kan vara allt från robotdesigner på ABB, designa batterier på Northvolt, ingenjör på Volvos autonoma avdelning eller ingenjör på CERN, med mera. Om du dessutom känner att du vill testa något annat har du en otroligt bred verktygslåda som du kan applicera på allt från bankers kvantitativa finansmodeller till Facebooks igenkänningsalgoritmer.