2018-11-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrhan
Skulle det räcka med en högskole ingenjörsutbildning på 3 år?
Skulle nog räcka om du vill ha ett konstruktörsjobb och ev projektledare, en civilingenjörsexamen ger dig större möjligheter längre fram om du har lite högre ambitioner, dock skall du vara medveten om att nivån inte skiljer så mycket men det räcker att du sliter 3år i stället för 5.
Citera
2018-11-19, 20:49
Medlem
Läs första året för civing, är det svår tbyter du till bsc
Citera
2018-11-19, 22:44
Medlem
Fett, jag stöttar och jag vill påstå att du aldrig kommer ångra dig, vare sig du väljer YH eller civ. ing!

Är du behörig att söka en civ. ing-utbildning? Hur gammal är du?

Om du ska läsa elektroteknik på någon av Sveriges bättre tekniska högskolor så kommer det vara en väldigt mycket tuffare utbildning än en YH-utbildning, men tar du dig igenom det så har du helt andra förutsättningar.
Citera
2018-11-21, 16:48
Medlem
Granteds avatar
Citat:
Hej,

Har arbetat som elektriker i ca 5 år och känner att jag vill ta mig vidare, få ett mer kontorsorienterat arbete. Har funderat på att plugga civ. ingenjör-elektroteknik men känner mig osäker på om jag är redo att lägga 5-6 år på studier samt att jag klarar av det, eventuellt högskole ing. elektroteknik? Har kollat lite på yrkeshögskolor men känns inte riktigt som att dem utbildningar ger speciellt mycket, förutom konstruktör men det är jag inte speciellt sugen på. Har visioner att i framtiden arbeta som elkonsult eventuellt arbetsledare eller liknande men förstår att det kräver flera års erfarenhet inom branschen och börjar känna att jag vill göra något annat än att vara ute och jobba med händerna. Men vill samtidigt kunna utnyttja de kunskaper jag har skaffat mig under dessa åren.

Är det några av er här som har några förslag?
Eller själva tagit er vidare från hantverksyrken?

Har sökt och läst en del på forumet om liknande trådar men många av dem var utdaterade och tänkte att det kanske har kommit nya möjligheter

10 år som elektriker här, strax klar med min utbildning till projektledare nischat mot el och AL behörighet.
Har läst på distans 50% samtidigt som jag har jobbat fulltid. (Ja det kräver lite disciplin)

Landade precis en tjänst som projektledare/kalkylator, haft riktigt kul med studierna hittills och att få valuta för tiden såhär känns super.
Men då var mitt mål projektledning specifikt, har dock blivit erbjuden 2-3 konstruktörstjänster påvägen, men ingångslönen har varit katastrofal.

Lycka till!
Citera
2018-11-21, 18:23
Medlem
Tack för alla svar! Uppskattas verkligen att få förslag och höra andras tillvägagångssätt.
Är verkligen i valet och kvalet, jag trivs och är nöjd med mitt arbete men känner att jag vill åstadkomma mer helt enkelt. Ska verkligen fundera och satsa på något nytt under början på nästa år!
Citera
2018-11-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curry-king
Fett, jag stöttar och jag vill påstå att du aldrig kommer ångra dig, vare sig du väljer YH eller civ. ing!

Är du behörig att söka en civ. ing-utbildning? Hur gammal är du?

Om du ska läsa elektroteknik på någon av Sveriges bättre tekniska högskolor så kommer det vara en väldigt mycket tuffare utbildning än en YH-utbildning, men tar du dig igenom det så har du helt andra förutsättningar.
Tack! Det är grymt kul att höra, kommer behöva ett tek. basår för att kunna bli antagen till civ. ing. Jag är 23år. Jag har i grunden alltid haft ett plugghuvud, har funderat mycket på att verkligen ge basåret +civ.ing ett försök men är rädd att jag inte kommer klara av det. Vet att det är svårt att säga vad man generellt kommer jobba med efter en civ.ings utbildning men har du några exempel?
Det som känns segt är att _ifall_ att man skulle börja plugga så skulle jag vara 24-25 när jag väl kommer in på en civ.ing utbildning och inte färdig förräns runt 30 vilket känns väldigt sent.
Citera
2018-11-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granted
10 år som elektriker här, strax klar med min utbildning till projektledare nischat mot el och AL behörighet.
Har läst på distans 50% samtidigt som jag har jobbat fulltid. (Ja det kräver lite disciplin)

Landade precis en tjänst som projektledare/kalkylator, haft riktigt kul med studierna hittills och att få valuta för tiden såhär känns super.
Men då var mitt mål projektledning specifikt, har dock blivit erbjuden 2-3 konstruktörstjänster påvägen, men ingångslönen har varit katastrofal.

Lycka till!
Fasen vad kul, bra jobbat! Får man fråga vad lönerna ligger på hos projektledare överlag?

Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Läs första året för civing, är det svår tbyter du till bsc
Vad innebär bsc?
Citera
2018-11-21, 19:14
Medlem
Unizeros avatar
Citat:

Vad innebär bsc?

bachelor of science
Citera
2018-11-21, 20:46
Medlem
Citat:
Tack! Det är grymt kul att höra, kommer behöva ett tek. basår för att kunna bli antagen till civ. ing. Jag är 23år. Jag har i grunden alltid haft ett plugghuvud, har funderat mycket på att verkligen ge basåret +civ.ing ett försök men är rädd att jag inte kommer klara av det. Vet att det är svårt att säga vad man generellt kommer jobba med efter en civ.ings utbildning men har du några exempel?
Det som känns segt är att _ifall_ att man skulle börja plugga så skulle jag vara 24-25 när jag väl kommer in på en civ.ing utbildning och inte färdig förräns runt 30 vilket känns väldigt sent.

Har du ett plugghuvud så kan du såklart fixa en civ.ing-utbildning, så länge du inte haft svårt för matten i grundskolan eller gymnasiet. Jag har tyvärr dålig koll på vad för jobbmöjligheter man har som högskoleingenjör, men det är ju ett alternativ.

Jag trodde du skulle vara äldre, 23 år är inte fy skam, och kommer du igång direkt till nästa höst så är du som värst 29 när du är klar. Du kommer vara äldre än många av dina kurskamrater, då många har 0-2 år mellan gymnasiet och universitet, men det kommer finnas de som är äldre än dig också.

Jobb efter en elektroteknisk utbildning är otroligt brett, det kan vara allt från robotdesigner på ABB, designa batterier på Northvolt, ingenjör på Volvos autonoma avdelning eller ingenjör på CERN, med mera. Om du dessutom känner att du vill testa något annat har du en otroligt bred verktygslåda som du kan applicera på allt från bankers kvantitativa finansmodeller till Facebooks igenkänningsalgoritmer.
Citera
2018-11-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curry-king
Har du ett plugghuvud så kan du såklart fixa en civ.ing-utbildning, så länge du inte haft svårt för matten i grundskolan eller gymnasiet. Jag har tyvärr dålig koll på vad för jobbmöjligheter man har som högskoleingenjör, men det är ju ett alternativ.

Jag trodde du skulle vara äldre, 23 år är inte fy skam, och kommer du igång direkt till nästa höst så är du som värst 29 när du är klar. Du kommer vara äldre än många av dina kurskamrater, då många har 0-2 år mellan gymnasiet och universitet, men det kommer finnas de som är äldre än dig också.

Jobb efter en elektroteknisk utbildning är otroligt brett, det kan vara allt från robotdesigner på ABB, designa batterier på Northvolt, ingenjör på Volvos autonoma avdelning eller ingenjör på CERN, med mera. Om du dessutom känner att du vill testa något annat har du en otroligt bred verktygslåda som du kan applicera på allt från bankers kvantitativa finansmodeller till Facebooks igenkänningsalgoritmer.
Låter grymt lockande faktiskt, vilka skolor bör jag satsa på att söka in till? Har läst något om att ett basår på samma högskola kan ge en garanterad plats när basåret är slutfört, stämmer det? Är från mellersta Sverige men en flytt är inga problem.
Citera
2018-11-22, 22:17
Medlem
Citat:
Låter grymt lockande faktiskt, vilka skolor bör jag satsa på att söka in till? Har läst något om att ett basår på samma högskola kan ge en garanterad plats när basåret är slutfört, stämmer det? Är från mellersta Sverige men en flytt är inga problem.

Lund, KTH, Linköping, Chalmers, Uppsala är väl de främsta. Jag vet inte om tekniskt basår ger garantiplats, men du kan iallafall söka med ditt tekniska basårsbetyg.

Det kommer dock inte bli enkelt, det är ingen utbildning man tar i en handvändning.
Citera
2018-11-23, 15:13
Medlem
woofers avatar
Vad du skall plugga beror ju lite på vad du vill jobba med. Civing och Hing konkurerar till stor del om samma jobb och är man intresserad av att söka den typen av tjänster finns det ingen anledning att lägga ner dom extra åren att plugga till Civing, det är en dålig investering som inte betalar sig. Det är inga problem för en duktig Hing att tjäna mer än medel för civing

Vill du jobba med forskning och utveckling är en civing oftast ett bättre val. Vill du jobba med projektledning eller konstruktion är Hing oftast fullt tillräckligt.

Jag är elkraftingenjör (hing) och är väldigt nöjd med valet av utbildning. Det finns många olika typer av intressanta jobb och jag står mig väl i konkurrensen med civing även lönemässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in