2010-07-23, 13:06
Medlem
Många som skriver en heldel skit i denna tråd iallafall. Har en ganska bra insyn på hur Elektriker ligger i lön och inte fan är det som dom flesta här skriver.
Citera
2010-08-06, 21:40
Medlem
ganjamajas avatar
Jag har aldrig vetat vad jag vill hålla på med men plötsligt efter jag gått om ett par klasser och hamnat efter och nästan skulle överväga sociala så hade jag riktigt tur och gled in i larmteknikerutbildnig

Hade ännu med mig turen att min lärare även är chef för ett litet larm företag. Går baggium skola praktiska gymnasium vilket innebär att jag har cirka 50% lärlings tid resterande tid i skolan.

Vilket blev perfekt chefen gav mig jobb som larmtekniker inom hemlarm ( trådlösa moduler ) samtidigt som jag får arbeta en hel del med cctv och passersystem, trivs super bra och jag har stora förhoppningar på detta arbete. Väldigt fritt och mycket kundkontakt, alltid nya ställen och nya sätt att tänka. Dagarna bara glider förbi.

Som du säger efter en sådär 20 år kan det säkert bli ganska smalt men väljer man (har man tur) att hålla på med passersystem, cctv så har man stora framtidsutsikter.

En kille på jobbet har cirka 3 års erfarenhet och nu redan certifierad för en massa passersystem ( bosch osv). Så vill man ha riktigt fina fina papper finns lätta poäng att plocka här .
Citera
2010-08-08, 21:46
Medlem
johanizanoobs avatar
ELEKTRIKER i norge/danmark

Hejsan. Jag är ganska trött på att jobba som elektriker i sverige. ÄR fortfarande ung och vill testa att jobba utomlands.
Finns det någon här som sitter på bra kontakter eller bra tips om sidor där man kan söka ?
kanske till och med någon som jobbar utomlands redan som elektriker ?

Jag har goda referenser från tidigare jobb och nuvarande jobb.

PM eller skriv i tråden
Citera
2010-08-08, 22:04
Medlem
Empireofthesuns avatar
finn.no
Citera
2010-08-13, 20:09
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Den här tråden känns som en lång "känner en som jobbat i ett halvår och tjänar 1 miljon i veckan nu, netto". Såg lite en diskussion i början av tråden då det daltades om vem som tjänar mest. Kan hålla med om att det är i vissa fall omkostnaderna inte inkomsten som räknas. En med hög lön, men hög hyra, höga försäkringskostnader, övrigt höga avgifter kan ha en betydligt mer fattig vardag än en med låg lön, men låga grundavgifter och som då får pengar att lyxa till livet med.
Citera
2010-08-17, 11:48
Medlem
jag är elektriker. har en grundlön på 27800:-

tjänar desto mer eftersom jag är resemontör.

traktamente. 500 om dagen.
redstid 95 kr timmen
övertid vid körning av firmabil vid resa 100%
tillägg för arbetslerare 10kr timmen
tillägg kontaktman 5 kr timmen

brutto ca 45000
Citera
2010-08-21, 15:00
Medlem
lediga jobb elektriker

Hade tänkt att utbilda mig till elektriker men är osäker på hur arbetsmarknaden ser ut.
Undrar därför hur det ser ut med arbete och praktikplatser för en nyutbildad elektriker.
Citera
2010-08-21, 15:10
Medlem
jonas401s avatar
ingen bra ide, är precis klar med min elutbildning och det finns fan inga som vill ta emot lärlingar...
bli betongarbetare istället, där behöver man ingen utbildning och man tjänar rätt bra också.
Citera
2010-08-21, 15:16
Medlem
jag var inne på att utbilda klart mig till installations elektriker (valde en annan inriktning på el i gymnasiet) och kollade runt lite. Manpower har något program där man får konsultuppdrag och då kan tillräkna sig lärlingstimmar

http://www.manpower.se/MPNet3/Conten...=&ActionQS=JOB
Citera
2010-08-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmpff
jag var inne på att utbilda klart mig till installations elektriker (valde en annan inriktning på el i gymnasiet) och kollade runt lite. Manpower har något program där man får konsultuppdrag och då kan tillräkna sig lärlingstimmar

http://www.manpower.se/MPNet3/Conten...=&ActionQS=JOB

sen gäller det väl att knyta kontakter när du har praktik under utbildningen
Citera
2010-08-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401
ingen bra ide, är precis klar med min elutbildning och det finns fan inga som vill ta emot lärlingar...
bli betongarbetare istället, där behöver man ingen utbildning och man tjänar rätt bra också.

Ok ska nog försöka satsa på något annat yrke då.
Citera
2010-08-21, 16:29
Medlem
Lotus186s avatar
Gå in på amf, kolla upp prognosen för elektriker, där kan du även hitta utbildningar, se hur behovet ser ut mm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in