2019-02-02, 21:28
Medlem
Snitsigares avatar
Elektriker?

Vad sägs om att utbilda sig till installationselektriker via Lernia, lärlingstid inkluderad om man klarar yrkesprovet i slutet. Något att satsa på?
Har nu fullständigt tröttnat på det jag jobbar med. Har dock familj, hus etc att tänka på. Så ska det omskolas så vill jag vara hyffsat säker på att det leder någonstans. Elektriker låter som något för mig, men vad fan vet jag ..
Citera
2019-02-02, 21:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Vad sägs om att utbilda sig till installationselektriker via Lernia, lärlingstid inkluderad om man klarar yrkesprovet i slutet. Något att satsa på?
Har nu fullständigt tröttnat på det jag jobbar med. Har dock familj, hus etc att tänka på. Så ska det omskolas så vill jag vara hyffsat säker på att det leder någonstans. Elektriker låter som något för mig, men vad fan vet jag ..

Absolut något att satsa på. Du blir oerhört eftertraktad och garanterad jobb.
Citera
2019-02-02, 21:57
Jag blev också intresserad men det var för sent att söka.
Senast redigerad av Neltet 2019-02-02 kl. 22:04.
Citera
2019-02-02, 22:03
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Jag blev också intresserad. vet du om man får gå komvux om man redan gått gymnasiet?

Jo tror det, men man måste få det godkänt av sin kommun då de ska pynta. Jag har också gått gymnasiet...
Citera
2019-02-02, 22:08
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Absolut något att satsa på. Du blir oerhört eftertraktad och garanterad jobb.

Kul att höra, hoppas du har rätt. Skulle vara kul med nåt annat. Så jäkla svårt att veta vad man ska skola om sig till. Samtidigt funderat fram och tillbaks i ett par år nu och ja, elektriker verkar vara nåt. Kanske bara ska satsa.
Citera
2019-02-02, 22:12
Medlem
Citat:

Tycker det låter som en väldigt bra deal med lärlingsplats inkluderad. Jag har gått Lernias elektrikerutbildning för 6-7 år sedan, men misslyckades tyvärr med att få tag i en lärlingsplats efter avslutad utbildning. Gick arbetslös i två månader och blev därefter erbjuden ett jobb som jag just där och då inte hade råd att tacka nej till och så rann min elektrikerkarriär ut i sanden.
Citera
2019-02-02, 22:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kul att höra, hoppas du har rätt. Skulle vara kul med nåt annat. Så jäkla svårt att veta vad man ska skola om sig till. Samtidigt funderat fram och tillbaks i ett par år nu och ja, elektriker verkar vara nåt. Kanske bara ska satsa.

Eftersom jag är i den branschen vet jag att jag har rätt. Har du intresset så kan du sedan gå vidare till konstruktör/projektör. Branschen skriker efter sådana också. Med ett par års praktik i ryggen, lite plugg och sedan är du helt hemma där.
Citera
2019-02-02, 22:28
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Tycker det låter som en väldigt bra deal med lärlingsplats inkluderad. Jag har gått Lernias elektrikerutbildning för 6-7 år sedan, men misslyckades tyvärr med att få tag i en lärlingsplats efter avslutad utbildning. Gick arbetslös i två månader och blev därefter erbjuden ett jobb som jag just där och då inte hade råd att tacka nej till och så rann min elektrikerkarriär ut i sanden.

Trist. Men det är just det som lockar, att lärlingstiden är inkluderad. Vill inte/har inte råd gå som lärling 1600h.
Citera
2019-02-02, 22:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
. Elektriker låter som något för mig, men vad fan vet jag ..

Viktigt att du inte är begåvad med tummen mitt i näven.
Att du är praktiskt lagd är ett måste.
Citera
2019-02-02, 22:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Viktigt att du inte är begåvad med tummen mitt i näven.
Att du är praktiskt lagd är ett måste.

Ja, det är oerhört viktigt. Annars är det bara att glömma.
Citera
2019-02-02, 23:03
Medlem
Snitsigares avatar
Nej då, tummen mitt i handen har jag inte. Snarare hungrig på att få jobba med problemlösning etc. Har hamnat helt fel yrkesmässigt hittills mot vad jag egentligen vill. Så lätt att bara vara bekväm och fastna i ett trist, icke-utmanande jobb.
Nä dags att få ändan ur!
Citera
2019-02-02, 23:26
Medlem
Intresserad även jag.

Hur är det med matematiken? Mycket viktigt eller? (matten var mitt svagaste ämne i skolan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in