2016-07-13, 13:51
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Som ovan säger så är praktiska utbildningar nästan alltid på plats, annars blir det inte mycket praktiskt arbete kvar...

Varför kan du inte tänka dig att flytta? Du kan ju flytta tillbaka efter 3 år när utbildningen är klar.
För övrigt flyttade jag för min utbildning och det är de bästa jag har gjort.
Citera
2016-07-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Som ovan säger så är praktiska utbildningar nästan alltid på plats, annars blir det inte mycket praktiskt arbete kvar...

Varför kan du inte tänka dig att flytta? Du kan ju flytta tillbaka efter 3 år när utbildningen är klar.
För övrigt flyttade jag för min utbildning och det är de bästa jag har gjort.

I mitt fall handlar det väl inte direkt om det. Har ett jobb nu som jag helst hade velat behålla under studietiden men jag inser såklart att det inte funkar. Bor hemma i nuläget och har inte råd att flytta.
Citera
2016-07-13, 16:11
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
I mitt fall handlar det väl inte direkt om det. Har ett jobb nu som jag helst hade velat behålla under studietiden men jag inser såklart att det inte funkar. Bor hemma i nuläget och har inte råd att flytta.

Är elektriker något du verkligen vill bli så är det ju värt att ta ett CSN-lån så du har råd att flytta. CSN-lån är i de flestas mening ett "bra" lån med väldigt låga räntor och återbetalningskrav.

Ska du plugga på heltid så rekommenderar jag STARKT att inte jobba samtidigt, du orkar inte med det om du vill göra bra ifrån dig på båda ställen, något kommer få stryka på foten (min erfarenhet).
Citera
2016-07-13, 16:55
Medlem
Citat:
Jobbar för närvarande som "Avdelningsansvarig" i en butik. Pluggade Handel & Adminstration på gymnasiet. Hatar jobbet och skulle kunna tänka mig att bli elektriker, hur går jag tillväga? Går det att köra hela kalaset på distans eller måste jag göra om gymnasiet?

MVH

Elektriker bor du inte hemma lär det bli tungt ekonomiskt efter utbildningen. Du måste jobba 4 år med skitlön innan du får kring 30000:- efter 4år ?

Startlönen som lärling är på 12000:- och efter 2år ca 20000:-

Räkna med att du måste göra stor uppoffringar ekonomiskt efter utbildningen.

Vad är det som lockar i yrket väg det mot det ekonomiska kanske måste du leva på föräldrar och flickvännen under ett antal år

Sedan en ska till känner du företag inom branschen, du skall veta att hitta en lärlingsplats utan kontakter blir inte lätt ska du veta. Det finns många som lägger elektriker drömmarna på hylla efter utbildning och jobbar med annat. Skulle säga det är i princip hopplöst.

Skulle förslå om du inte har pengar i madrassen som du kan lägga på lönen under de första 4åren att du slutar och drömma nu !
Citera
2016-07-13, 22:04
Medlem
Nej, YH utbildningar funkar inte. Man måste ha gått el på gymnasiet för att komma in på dem, vilket är ironiskt. Min gissning är att du får läsa bas-el på komvux och sedan hoppas att de tar in dig på det.

Så tror jag det ligger till iaf, vad jag minns efter att ha kollat på sådana utbildningar.
Citera
2016-07-13, 22:06
Medlem
alexdahls avatar
Yrkesutbildning och sedan lite praktik!
Citera
2016-07-13, 22:50
Medlem
killawifes avatar
Varför vill du jobba som elektriker? Det är ett rätt slitsamt och tråkigt jobb som de flesta hantverksyrken. Ska du jobba som hantverkare så är det oftast bättre att försöka nischa dig från början till ett litet mer speciellt yrke som du har intresse för då jobbet blir mer intressant och meningsfullt.
Exemplevis så är jag utbildad yrkesmålare och har arbetat som detta men skulle ALDRIG gå tillbaka till det pga sliten och stressen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att jobba med dekorationsmålning då yrket då blir totalt annorlunda trots att man gör nästan samma sak.
Citera
2016-07-14, 10:35
Medlem
Jag vill bli hantverkare då jag känner att den branschen passar mig bättre och elektriker är väl det yrke som har mest "utvecklingspotential" inom den branschen? Agerar jag inte snarast kommer jag fastna där jag är och det vill jag verkligen inte. Har pissbetyg från gymnasiet som jag aldrig kommer lyckas plugga upp trots att jag är jävligt smart och förmodligen skulle kunnat jobba med vad som helst om jag hade lagt manken till från början.
Än så länge är planen att jag jobbar hela vintern och eventuellt tar tjänstledigt från jobbet till vårterminen och försöker köra någon utbildning då för att se hur det känns. Farsan har kontakter i hantverkarsvängen så lärlingsplats borde inte vara något problem. Funderar också på VVS men jag vet inte.
Citera
2016-07-14, 11:01
Medlem
macknus avatar
Citat:
Jag vill bli hantverkare då jag känner att den branschen passar mig bättre och elektriker är väl det yrke som har mest "utvecklingspotential" inom den branschen? Agerar jag inte snarast kommer jag fastna där jag är och det vill jag verkligen inte. Har pissbetyg från gymnasiet som jag aldrig kommer lyckas plugga upp trots att jag är jävligt smart och förmodligen skulle kunnat jobba med vad som helst om jag hade lagt manken till från början.
Än så länge är planen att jag jobbar hela vintern och eventuellt tar tjänstledigt från jobbet till vårterminen och försöker köra någon utbildning då för att se hur det känns. Farsan har kontakter i hantverkarsvängen så lärlingsplats borde inte vara något problem. Funderar också på VVS men jag vet inte.

Beror mycket på vad du jobbar med elektrikervägen, är det bara dra kablar på byggen så är inte utvecklingsmöjligheterna större än andra hantverkarbranscher skulle jag tro. Jobbar du mer mot automation så öppnar sig hela teknikerbranschen också upp vilket ger ganska stora möjligheter.
Citera
2016-07-14, 17:12
Medlem
Citat:

Vad menar du med utvecklingsmöjligheter som elektriker, hur menar du vet du vad yrket verkligen innebär ??

Skulle tro du har betydligt bättre utvecklingsmöjligheter om du fortsätter på din bana som avdelningschef och istället läser upp mer ledarskap och kommer upp den vägen istället.

Hur menar du att elare skulle ha högre utvecklingsgrad än avdelningschef, verkar mycket osannolikt räkna med ett skitgöra till skitlön under 4år och sedan därpå skitiga dammiga byggen med kroppsligt slitage i rygg nacke och leder och arbete i kyla och förkylda fingrar ???

Säger då bara det utvecklingsmöjligheter som elare är starkt begränsade vad kan du bli ledande montör kanske efter några års slit ??
Citera
2016-07-14, 17:15
Medlem
Citat:

ang VVS branschen så har de precis som målarna bättre lärlingsvillkor under de första åren även om lärligstiden är betydligt längre. Sedan är deras lön betydligt högre än elarnas ca 3-5000:- mer ovanpå de 30000 elarna har. Satsa heller på VVS istället.
Citera
2016-07-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Beror mycket på vad du jobbar med elektrikervägen, är det bara dra kablar på byggen så är inte utvecklingsmöjligheterna större än andra hantverkarbranscher skulle jag tro. Jobbar du mer mot automation så öppnar sig hela teknikerbranschen också upp vilket ger ganska stora möjligheter.

Det kan ta flera år innan man kan jobba inom automation ofta måste man först göra bort de 4år skitåren som elare vid byggen sedan jobba några år som elare och sedan kan det öppna sig möjligheter inom automation. Inget huxflux fast iofs undantag kan finnas även om de är sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in