2018-09-27, 09:16
Medlem
Jobbar som industri elektriker.
Får ca 33k i månaden.
Citera
2018-09-27, 09:39
Medlem
Kolla med facket om lönen ligger på rätt nivå.
Annars är det ju inom industrin eller mellan/storbyggen där du kan köra med ackord och lyfta lönen med 5-10k.
Citera
2018-09-27, 18:00
Medlem
Du har en helt ok lön som andraårsmontör, inte stenkoll på löneläget i Stockholm dock.
Med ett par års erfarenhet och visa upp för din chef att du kan ta ett stort ansvar mot kunder och arbetsgivare borde lönen stiga ganska rejält.
Citera
2018-09-27, 21:49
Medlem
Jontalinens avatar
Ni som arbetar som elektriker och svarar i tråden skriver med fördel också hur länge ni har arbetat. Det ger en mycket mer rättvis bild av lönesättningen för TS.
Citera
2018-11-18, 20:02
Medlem
Elektriker, ta sig vidare?

Hej,

Har arbetat som elektriker i ca 5 år och känner att jag vill ta mig vidare, få ett mer kontorsorienterat arbete. Har funderat på att plugga civ. ingenjör-elektroteknik men känner mig osäker på om jag är redo att lägga 5-6 år på studier samt att jag klarar av det, eventuellt högskole ing. elektroteknik? Har kollat lite på yrkeshögskolor men känns inte riktigt som att dem utbildningar ger speciellt mycket, förutom konstruktör men det är jag inte speciellt sugen på. Har visioner att i framtiden arbeta som elkonsult eventuellt arbetsledare eller liknande men förstår att det kräver flera års erfarenhet inom branschen och börjar känna att jag vill göra något annat än att vara ute och jobba med händerna. Men vill samtidigt kunna utnyttja de kunskaper jag har skaffat mig under dessa åren.

Är det några av er här som har några förslag?
Eller själva tagit er vidare från hantverksyrken?

Har sökt och läst en del på forumet om liknande trådar men många av dem var utdaterade och tänkte att det kanske har kommit nya möjligheter
Citera
2018-11-18, 20:16
Medlem
megacoolmans avatar
Arbetsledare/Projektledare är i min mening ett pissjobb. Du får skäll från alla håll, både uppifrån och nerifrån och från kunder.
Jag skulle satsa på att bli någon slags konstruktör ändå.
En annan väg att gå är att ge sig in i automationsbranschen, styr och regler, eller jobba med KNX. Då finns det möjlighet att jobba från både från kontor och ute på plats.

Det finns många kabelspikare i elbranschen, men bara några få som verkligen är intresserade av teknik på riktigt.
Citera
2018-11-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Arbetsledare/Projektledare är i min mening ett pissjobb. Du får skäll från alla håll, både uppifrån och nerifrån och från kunder.
Jag skulle satsa på att bli någon slags konstruktör ändå.
En annan väg att gå är att ge sig in i automationsbranschen, styr och regler, eller jobba med KNX. Då finns det möjlighet att jobba från både från kontor och ute på plats.

Det finns många kabelspikare i elbranschen, men bara några få som verkligen är intresserade av teknik på riktigt.

Haha joo det är mycket sant, om man ska bli konstruktör antar jag att den rätta vägen är att gå via YH?
Citera
2018-11-18, 20:38
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrhan
Haha joo det är mycket sant, om man ska bli konstruktör antar jag att den rätta vägen är att gå via YH?

Ja, det ser ut som det finns flera YH-utbildningar till Elkonstruktör. Såg att det går att läsa på distans också.
Har själv pluggat på YH men inom VVS-sektorn.
Citera
2018-11-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, det ser ut som det finns flera YH-utbildningar till Elkonstruktör. Såg att det går att läsa på distans också.
Har själv pluggat på YH men inom VVS-sektorn.
Okej, tyckte du att det funkade bra? Pluggade du vidare inom VVS eller var det grunderna inom det?
Citera
2018-11-18, 20:43
Medlem
Citat:
Hej,

Har arbetat som elektriker i ca 5 år och känner att jag vill ta mig vidare, få ett mer kontorsorienterat arbete. Har funderat på att plugga civ. ingenjör-elektroteknik men känner mig osäker på om jag är redo att lägga 5-6 år på studier samt att jag klarar av det, eventuellt högskole ing. elektroteknik? Har kollat lite på yrkeshögskolor men känns inte riktigt som att dem utbildningar ger speciellt mycket, förutom konstruktör men det är jag inte speciellt sugen på. Har visioner att i framtiden arbeta som elkonsult eventuellt arbetsledare eller liknande men förstår att det kräver flera års erfarenhet inom branschen och börjar känna att jag vill göra något annat än att vara ute och jobba med händerna. Men vill samtidigt kunna utnyttja de kunskaper jag har skaffat mig under dessa åren.

Är det några av er här som har några förslag?
Eller själva tagit er vidare från hantverksyrken?

Har sökt och läst en del på forumet om liknande trådar men många av dem var utdaterade och tänkte att det kanske har kommit nya möjligheter
Jag gjorde en motsvarande resa från tekniker till ingenjör.
Har du ambitioner så kan jag bara rekommendera dig att sikta på en riktig ingenjörsubildning, men var medveten om att det kommer att krävas en hel del. En YT ger nog resultat snabbare men vill du komma längre och få en rejäl karriär bör du satsa på en riktig ingenjörs examen.
Citera
2018-11-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag gjorde en motsvarande resa från tekniker till ingenjör.
Har du ambitioner så kan jag bara rekommendera dig att sikta på en riktig ingenjörsubildning, men var medveten om att det kommer att krävas en hel del. En YT ger nog resultat snabbare men vill du komma längre och få en rejäl karriär bör du satsa på en riktig ingenjörs examen.
Skulle det räcka med en högskole ingenjörsutbildning på 3 år?
Citera
2018-11-18, 20:50
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Okej, tyckte du att det funkade bra? Pluggade du vidare inom VVS eller var det grunderna inom det?

Jag pluggade vidare. Det funkar bra om man har självdisciplin. Det gäller att inte släpa efter, för proven/tentorna rasslar in efter hand. I mitt fall så läste man en eller ett par kurser i stöten och så var det prov innan man gick vidare till nästa.
Är man som jag, några år äldre, så är det lite ovant att sätta sig i skolbänken igen.

Jag tror att tempot är lite lugnare på en vanlig högskola, men ofta är utbildningarna längre istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in