2007-05-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
............Ladan var vi dock inne i och snokade runt den var också imponerande. Den är/var grymt stor.Kommer ihåg också att det fanns en namnskylt på huvuddörren som det stod "THORN" eller "THORNE" på.
Hur som helst stället verkar ha en märkvärdig historia bakom sig.

Hade gött alla Ö-o:are

Brukar läsa här i forumet utan att jag för den skull har några egna UE-erfarenheter, kanske dax för det första UE-inlägget.

Den ladan du skriver om har faktiskt jag också klängt runt i, så kanske man är en smyg UE:are i.a.f

Huset tror jag köptes för några år sedan och ska väl rustas upp, snurrande damen slutade sina dagar i slutet på 80 eller början av 90-talet, huvudet har enligt uppgift vid den tidpunkten setts i bagageutrymmet på en volvoraggar-240
Citera
2007-05-21, 13:27
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tjenare gott folk !!

Tänkte dumpa min första post här hos örebrogänget..

Har varit en läsare av FB ett tag och framförallt UE delen, Kul att det finns en örebro tråd. Bodde länge i Ö-o, i en förort inärheten av Sörbybacken.
Hursomhelst ville bara komma med mina minnen av vissa objekt som benämts i denna tråd.
I min ungdom på 80talet så var vi ofta o söp uppe vid en stuga uppe på Sörbykullen, klättrade i radiomaster och jävlade oss, en polare lyckades springa in efter en lastbil som åkte in i bergrummet engång och drog med sig en låda med sprängmedel som fanns placerad alldeles innanför dörrarna. De sprängde sedan nån tvättmaskin iluften vid Atletippen.

Men vad finns då inne i kullen,,,skall ha hört och tillomed läst i nån gammal Allehanda att där inne finns ett sjukhus. Det ska ha gigantiska mått.
Alltså någon sorts reserv sjukhus för RSÖ eller Universites sjukhuset som det heter nu....Nu när jag läst tråden väcks minnena till liv och man blir rätt sugen på att få veta vad som döljer sig därinne.

Skyddsrummet under Stortoget..
De publika ingångarna är som sagt överasfalterade, och "pojke" nämner att han bor vid torget och har någon skum dörr i källaren.
Jag tror att det finns fler ingångar in dit.
En flyttgubbe som var med vid flytten av den gamla Polisstationen längst ner vid Torget hävdade att de flyttade in alla gamla möbler från stationen ner till det skyddsrummet.(vilket hade sina märkliga anledningar) så förmodligen så finns det en éntre ifrån den gamla polis stationen. I källar nivå så fanns ju bland annat garaget där man blivit intagen imellanåt.Någonstans där eller kanske tillochmed en eller ett par våningar längre ner. Vet ej vilket företag som inhyser sig där nu men éntren borde fortfarande vara där.

Och så till sist Hammarby Herrgård
en gammal klassiker där man också befunnit sig.
Enligt ett spökforum så verkar det vara bebott nuförtiden, men när vi var där så var det en övergiven känsla, alla möbler och så fanns därinne men förfallet var tydligt,,rätt creepy faktiskt.Spökstoryn var att statyn skulle röra på sig i trädgården.(den gjorde aldrig det när vi var där) Minns att fönstrena hade klisterlappar som det stod LARM på. nån sorts gammalt larmsystem med metall trådar kring fönstren. Ladan var vi dock inne i och snokade runt den var också imponerande. Den är/var grymt stor.Kommer ihåg också att det fanns en namnskylt på huvuddörren som det stod "THORN" eller "THORNE" på.
Hur som helst stället verkar ha en märkvärdig historia bakom sig.
Googlade lite och såg att det finns en bok om stället skriven av Anders Franzen skall gå till bibblan och kolla om den finns där.

Okidoki...thats my five cents of örebro UE..
Nu har allt väckts till liv igen efter att ha varit inne på denna tråd..
Har ett verkligen intressant objekt där jag bor nu att studera vidare (bergrum)

Hade gött alla Ö-o:are
Hej!

Sörbybacken inhyste bland annat flygledning. Numera är delar av anläggningen civil (har jag hört).

Och ja, det finns en ingång från det gamla polishuset, numera länsstyrelsen, till rummen under Stortorget.

/perris
Citera
2007-05-21, 14:11
Medlem
danjäls avatar
Som gammla örebroare jag här med får jag väl oxå posta om mina gammla sörbybacks minnen. Precis som Giant Squid så hände man runt där på glad 80-talet. Bodde i sörby så det föll ju sig rätt naturligt. Kommer ihåg den gamla stugan i "kullarna" där man bakom några brädor kunde se en luftvärnskanon. (den är nog bort forslad numera). Minns även ingångarna till bergrummen som man ofta försökte titta in i när de stod öppna vid transporter och liknande.
Nåväl...har inget nytt eller spännande att tillföra till tråden. Men tack för trippen down memory lane
Citera
2007-05-23, 22:38
Medlem
Har för mig att farfar berättade någongång om rummet under sörbybackarna. Minns jag inte helt fel så sa han att det bl.a var ett stort rum för regeringen om det skulle bli krig i sverige, men det kan jag också bara ha fått för mig, eftersom det var en hel del år sen han berättade det.
Citera
2007-05-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
Vilket berg försökte de ta sig in i?

Allavarligt talat, vad tror ni.... att det bara är att bryta sig in stötvågsgången och sedan står hela anlägningen öppen, dessa anläggningar är byggda för krig och dörrarna är därefter, är dessa låsta så kommar man inte in utan ordentliga grejor. och är de larmade, vilket alla viktiga anläggningar är så tar det inte lång tid innan lagens långa arm är där.

Jag kan säga att du kan ta dig in med en kofot
Citera
2007-06-01, 14:32
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippe111
Jag kan säga att du kan ta dig in med en kofot

Det var tydligen inte lika lätt att ta sig ut förresten, det är 18årsgräns på fb.
Citera
2008-02-24, 16:31
Medlem
PambosMagics avatar
Sörby....

Hi hi hi....
Jag har varit inne i Sörbyberget men fick skriva på papper om att jag ABSOLUT inte fick uppa något om vad jag sett där inne. Det var för några år sedan när jag råkade förirra mig ner i berget för att leverera lite byggnadsmaterial. Kan bara säga att det var häftigt där inne...

// PB
Citera
2008-02-28, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PambosMagic
Hi hi hi....
Jag har varit inne i Sörbyberget men fick skriva på papper om att jag ABSOLUT inte fick uppa något om vad jag sett där inne. Det var för några år sedan när jag råkade förirra mig ner i berget för att leverera lite byggnadsmaterial. Kan bara säga att det var häftigt där inne...

// PB

Sörbyberget... sett något av detta kanske?
http://www.noc.kth.se/sunet/GigaSUNE...elanmalan.html
Citera
2008-02-28, 18:33
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Sörbyberget... sett något av detta kanske?
http://www.noc.kth.se/sunet/GigaSUNE...elanmalan.html

Tack för den länken!
Citera
2008-02-28, 21:30
Medlem
Sörby berget går tydligen under namnet måsen...det sprängdes en hel del där på 80 talet...måsen skall vara nerlagd sen 75....
Hur stor plats tar lite datautrustning.....?
Lär vara gigantiskt där inne....
Citera
2008-04-27, 15:15
Medlem
Allvarligt talat...

Finns det något av legitimt värde när det gäller bunkrar, gångar hyffsat nära centrala Örebro. Nu pratar jag inte om att bryta sig in med kofot mm.

Vi som håller på med Geocaching vill gärna se mera av dessa ställen
Citera
2008-05-29, 21:54
Medlem
Vargen225s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedAir
Finns det något av legitimt värde när det gäller bunkrar, gångar hyffsat nära centrala Örebro. Nu pratar jag inte om att bryta sig in med kofot mm.

Vi som håller på med Geocaching vill gärna se mera av dessa ställen

Nej tyvärr är örebro en tråkig stad när det gäller gångar mm. Det beror på att centrala örebro är beläget på en grusås som sträcker sig i nordsydlig riktning (drottniggatan/ storgatan). Det är inget bra underlag att bygga gångar i, skulle bara rasa in. Vi har halsbergsförkastningen som passerar örebro och som bekant är utgrävt på många håll men som dock inte är öppet för allmänheten.
Däremot finns det mycke gamla gruvor mm i kilsbergen och bergslagen att spana in. Sannolikt bra gömställen för skatter mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in