Jag bodde på sörbyängen, växte upp där mellan 1984 till 1998, så vi sprang rätt mycket i skogen. Vi lekte och filmade lite. Vi hade en farbror som hade faktiskt varit därinne under Sörbyberget ett tag, vi försökte fråga honom så mycket om Sörbyberget - han vägrade. Vet inte om de som har varit därinne, fick skriva på något som gör att de ska hålla tyst om vad de ser därinne.
Vi var busiga och beslöt att kolla lite mer på vad de döljer därinne under sörbyberget. Vi letade och letade runt berget, hittade en dold ingång och vi tog oss ner och följde gången,ca 50 meter in. Vi hade ficklampan med oss, jag och några avvaktade (blev lite nervösa) medan en var modig och öppnade en liten små dörr och han fick se en jättestor tunnel och han berättade för oss. Han ville gå ner och kolla mer, vi andra stannade och jag kikade ut i det stora men stannade kvar. Han smög och kollade lite, det tog tid (ca 20 min) - vi blev rädda och ville inte springa förrän han kom tillbaka.
Han kom springande till oss och stängde dörren och vi blev alldeles tysta,lyssnade...några som gick förbi.. och ingen upptäckte oss än...
vi satt tysta och smög ut - vi vågade aldrig återvända till ingången igen.
Vi fick tjata på killen vad han såg därinne. Det var militära prylar,lastbilar och några tunnlar som leder till ? men jag förstod att det är väldigt stort, stort därinne.
Han sade inte så mycket och vägrade berätta så mycket för oss, vi vet inte varför än idag....
Han omkom i en tragisk trafikolycka för många år sedan....
saknar honom mycket.
En modig,äventyrlig,sportig kille som alltid tog hand om mej...
Jag tog med kompisen förra helgen för att återvända till Sörbyberget, var där sist för 15 år sedan och minnen kom tillbaka...försökte hitta ingången igen på skoj...men svårt att hitta den, vet att den ligger dold under dessa gräset som växer under åren som gick.
Vet dock att min barndomsvän tog mycket bilder och filmade en del, vet inte om han har dessa kvar.. vore skojigt att se dem igen och eventuellt lägga upp. Men jag vet inte om jag törs , kan ju bryta mot regler...
Ska nog ta och hälsa på honom snart.