2008-05-29, 23:30
Medlem
För att en gång för alla klargöra ämnet sörbybacken:

I sörbybacken ligger en gamal luftstridsledningscentral från slutet på 80-talet.
Den skulle användas för att leda Viggen samt robotbatterier för att kunna verka mot en ryskluftlandsättning på närkeslätten.

Min källa är en f.d. anställd på I3 som jobbat på platsen i sig. Idag är rumet helt tomt
Citera
2008-05-30, 06:30
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipkin
För att en gång för alla klargöra ämnet sörbybacken:

I sörbybacken ligger en gamal luftstridsledningscentral från slutet på 80-talet.
Den skulle användas för att leda Viggen samt robotbatterier för att kunna verka mot en ryskluftlandsättning på närkeslätten.

Min källa är en f.d. anställd på I3 som jobbat på platsen i sig. Idag är rumet helt tomt

Ja du har rätt, anläggningens namn var "måsen". Dock har du fel när du säger att det är helt tomt. Sen om dom håller på o tömmer det, ja det är en annan sak. Men det är aktivitet där dagligen.
Citera
2008-05-31, 13:31
Medlem
Tänkte väl tomt på militärtmaterial, telia har väl en kopplingsstation där nere om jag inte minns helt fel.
Citera
2008-06-01, 14:41
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Tänkte väl tomt på militärtmaterial, telia har väl en kopplingsstation där nere om jag inte minns helt fel.

Ja det stämmer. Men vid en snabb koll av reg.nr på bilarna som brukar stå där så ägs dem inte av telia Det är nog större där inne än vad som krävs av en telestation. Har fått för mig att HC Örebro skulle ha legat där inne innan dem flytta te stortorget.
Citera
2008-06-01, 19:11
Medlem
Vem vet. Annat än de som jobbar där.
Vad har du fått fram om bilarna då?
Kan du posta några reg. nummer så skulle det uppskattas.
Pågår det något där inne så är det nog ganska hemligt, och sånt har vi ju lärt oss den hårda vägen att man nte ska lägga sig i.

Å andra sidan så vore det något att kunna säga till Barnbarnen om 50 år, att det var man själv som upptäckte KSIs kontor i örebro
Citera
2008-06-02, 03:58
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Vem vet. Annat än de som jobbar där.
Vad har du fått fram om bilarna då?
Kan du posta några reg. nummer så skulle det uppskattas.
Pågår det något där inne så är det nog ganska hemligt, och sånt har vi ju lärt oss den hårda vägen att man nte ska lägga sig i.

Å andra sidan så vore det något att kunna säga till Barnbarnen om 50 år, att det var man själv som upptäckte KSIs kontor i örebro

Inte mer än vad som står i fordonsregistret, vem ägaren är. i det är här fallet försvarsmakten. Men några bilder blir det inte Finns egentligen inte någon anledning. Var en sprinter bla. Man skulle inte ha gissat att den tillhörde försvarsmakten om den inte stod vid Sörbyberget. Annars håller jag med dig, men någon måste ju ha hört vad det finns där inne. Jag har iofs hört att berget innehåller allt mellan ett bränslelager och ett reservsjukhus, nån hemlig avlyssnings grej som FMTM håller på med och även de mer bekräftade sakerna som att Telia har servrar där och att det är HC Örebros reservplats. Men vem vet, som du säger. KSI kanske finns närmare än vad man tror.
Citera
2008-06-06, 14:00
Medlem
Fo 51 har ju sin RAB här i Örebro, men den ligger ju på Boglundsängen. Kan det vara så att Försvaret också har en kopplingsstation i Sörbyberget?
Citera
2008-06-06, 15:23
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Fo 51 har ju sin RAB här i Örebro, men den ligger ju på Boglundsängen. Kan det vara så att Försvaret också har en kopplingsstation i Sörbyberget?

Ja det är sant. Har faktiskt haft samma tanke. Något bör FMTM ha i Sörbyberget, det verkar logiskt. Reservplats kanske? Man bör tänka på att rab'en är ett känsligt ämne.. sjukt känsligt för försvaret.... så det bör kanske inte diskuteras för mycket. Inte för att det inte är allmänt känt att vad som försegår på argongatan, men ändå..
Citera
2008-06-08, 13:10
Medlem
Någon som har info ang. den gamla övergivna kåken vid sjukan?
Citera
2008-06-08, 13:21
Medlem
Vargen225s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ede
Någon som har info ang. den gamla övergivna kåken vid sjukan?

Lite ner info om vilken kåk t.ex enirobild. Så ska vi se vad jag vet
Ev PM!
Citera
2008-06-09, 13:25
Medlem
Bunkrar m.m.

Hallå där, det efterfrågades bunkrar i närheten av Örebro.

Kan ju bara säga att det finns en hel del om man beger sig upp i kilsbergen, bara att åka runt. Finns massor att fynda.

Var ute på en tripp i lördags. Slängde upp lite bilder som jag tog med mobilkameran (så ursäkta kvallitén). Dessa saker har tidigare fotograferats och varit uppe i detta forum, men då dessa är borta skickar jag upp mina nya bilder.
Kommer med all säkerhet åka upp fler ggr, kan försöka komma ihåg att skicka upp fler bilder då.

http://www.pixbox.se/alb_show_id823084_page0.html
Citera
2008-06-09, 16:55
Medlem
Vargen225s avatar
K-Bergen

Najz bilder. Viste inte att det stog pansarvagnar på villingsbergs övningsområde. Det är ett aktivt skjutfält så om man ämnar besöka det ska man ha klart för sig att det pågår övningar då och då (hörs hem till mig). Annars kan det gå illa.
Brukar annonseras i den lokala tidningen om skjutövningar. Igentligen rättså synd på ett jättestort område fin natur som nu är helt sönderbombat. Tack BOFORS ....(sidospår)
Jo det finns massor av kul uppe i blåbergen historiska lämningar från istiden men kanske mest ifrån all järnbrytning som pågått där för länge sedan. Ämnar mig själv upp o rota runt lite i veckan med flickvännen och fikakorg, naturligtvis kameran åckså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in