Tjenare gott folk !!
Tänkte dumpa min första post här hos örebrogänget..
Har varit en läsare av FB ett tag och framförallt UE delen, Kul att det finns en örebro tråd. Bodde länge i Ö-o, i en förort inärheten av Sörbybacken.
Hursomhelst ville bara komma med mina minnen av vissa objekt som benämts i denna tråd.
I min ungdom på 80talet så var vi ofta o söp uppe vid en stuga uppe på Sörbykullen, klättrade i radiomaster och jävlade oss, en polare lyckades springa in efter en lastbil som åkte in i bergrummet engång och drog med sig en låda med sprängmedel som fanns placerad alldeles innanför dörrarna. De sprängde sedan nån tvättmaskin iluften vid Atletippen.
Men vad finns då inne i kullen,,,skall ha hört och tillomed läst i nån gammal Allehanda att där inne finns ett sjukhus. Det ska ha gigantiska mått.
Alltså någon sorts reserv sjukhus för RSÖ eller Universites sjukhuset som det heter nu....Nu när jag läst tråden väcks minnena till liv och man blir rätt sugen på att få veta vad som döljer sig därinne.
Skyddsrummet under Stortoget..
De publika ingångarna är som sagt överasfalterade, och "pojke" nämner att han bor vid torget och har någon skum dörr i källaren.
Jag tror att det finns fler ingångar in dit.
En flyttgubbe som var med vid flytten av den gamla Polisstationen längst ner vid Torget hävdade att de flyttade in alla gamla möbler från stationen ner till det skyddsrummet.(vilket hade sina märkliga anledningar) så förmodligen så finns det en éntre ifrån den gamla polis stationen. I källar nivå så fanns ju bland annat garaget där man blivit intagen imellanåt.Någonstans där eller kanske tillochmed en eller ett par våningar längre ner. Vet ej vilket företag som inhyser sig där nu men éntren borde fortfarande vara där.
Och så till sist Hammarby Herrgård
en gammal klassiker där man också befunnit sig.
Enligt ett spökforum så verkar det vara bebott nuförtiden, men när vi var där så var det en övergiven känsla, alla möbler och så fanns därinne men förfallet var tydligt,,rätt creepy faktiskt.Spökstoryn var att statyn skulle röra på sig i trädgården.(den gjorde aldrig det när vi var där) Minns att fönstrena hade klisterlappar som det stod LARM på. nån sorts gammalt larmsystem med metall trådar kring fönstren. Ladan var vi dock inne i och snokade runt den var också imponerande. Den är/var grymt stor.Kommer ihåg också att det fanns en namnskylt på huvuddörren som det stod "THORN" eller "THORNE" på.
Hur som helst stället verkar ha en märkvärdig historia bakom sig.
Googlade lite och såg att det finns en bok om stället skriven av Anders Franzen skall gå till bibblan och kolla om den finns där.
Okidoki...thats my five cents of örebro UE..
Nu har allt väckts till liv igen efter att ha varit inne på denna tråd..
Har ett verkligen intressant objekt där jag bor nu att studera vidare (bergrum)
Hade gött alla Ö-o:are