Rätta mig om jag har fel men denna tråd sorterar under Kändisskvaller?
Och även om det så vore seriös journalistik måste sådan också kunna bemöta tvivlare och foliehattar
Ja det instämmer jag i men det verkar vara svårt för mobben här att förstå för det flertal som redan "hängt" ML med skvaller och oftast mycket tvivelaktiga rykten, åtminstone lite fakta krävs!
Visst, men när en tråd slutar handla om ämnet och istället till 99% handlar om nonsensdiskussioner med ett troll så har det gått för långt. Just saying. Diskussionen cirkulerar nu ju helt om repliker till Antistalk och dennes absurditeter, och inte om morbrännaren DrBrasa och den senaste utvecklingen med ett överklagande och advokatbyte.
Nåväl, jag avslutar helt enkelt prenumerationen på denna tråd. Det finns tack och lov annat att läsa här på FB.
Som jag ser det handlar tråden om ämnet även om man inte sällar sig till det flertal som redan dömt ML som skyldig till mordbranden. Påminner om den rättstradition som vai har och som delas av de flesta demokratiska rättssamhällen. En person skall betraktas som oskyldig tills en dom vunnit laga kraft. I det läget befinner sig ML just nu oavsett vad flertalet anser.
Min bedömning är glasklar byggd på hitintills framkomna fakta.
Som jag ser det handlar tråden om ämnet även om man inte sällar sig till det flertal som redan dömt ML som skyldig till mordbranden. Påminner om den rättstradition som vai har och som delas av de flesta demokratiska rättssamhällen. En person skall betraktas som oskyldig tills en dom vunnit laga kraft. I det läget befinner sig ML just nu oavsett vad flertalet anser.
Min bedömning är glasklar byggd på hitintills framkomna fakta.
Nja, lite svajigt resonemang är det allt. Snarare en kreationistisk grundsyn tillämpad på svensk juridik.
Det är väl jättebra att en ny advokat kan vända på alla stenar så att ML får ett kvalificerat försvar och därefter en riktig dom. Tror dock inte att det nya stjärnskottet kan trolla bort ens svajiga indicier som du kallar det - det kan bara FB-troll.
Om man går igenom åklagarens svajiga indiciekedja helt utan hållbar teknisk bevisning trots massiva utredningsresurser är det högst sannolikt att han är helt oskyldig till denna grava mordbrand!
Men Antistalk, du fick ju chansen att berätta. Vad är det för Teknisk bevisning, konkret, som du saknar och menar är hållbar teknisk bevisning? Kom igen nu, ge oss ett svar!
Min tidigare fråga nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Vad menar du med teknisk bevisning?
-Att han skulle lämna fingeravtryck på flaskorna e.t.c. under brandnatten är ju uteslutet: Han visade det tydligt på filmen från Clas Ohlsson, där han tog på sig handskar när han tog i flaskorna där.
-Att han skulle finnas på ett foto ifrån en kamera i huset, med tid och datum, är helt orimligt.
-Han har bevisligen befunnit sig i huset tidigare -lagligen -och lämnat fotavtryck, skoavtryck, fingeravtryck, hårstrån och andra DNA-spår.
Så vilken teknisk bevisning menar du att åklagaren skulle kunna/måste presentera för att stärka sitt åtal i det här fallet? Ge mig ett tekniskt bevis du anser vara hållbart och kunde binda DrBrasa till brottsplatsen den aktuella natten.
Jag läste själv 4:e året men minns inte riktigt hur man räknade på detta. Att man fick dra bort ett ämne med lägre betyg stämmer men sedan vill jag minnas att man fick lägga till ett "bästa betyg" i ett ämne från 4:e året, eller något liknande. Jag minns som sagt inte men det var något snurrigt vill jag minnas.
Intressant. Ja, det låter ju inte helt orimligt.
Citat:
Nu gick ju inte ML 4:e året där (vad jag förstår) så den matematiken gäller inte för honom.
Men att han skulle ha förvanskat 4.13 till 4.2 verkar osannolikt, även med DrBrasas mått.
Håller med.
Citat:
Nej, felaktigheten/förvanskningen ligger troligtvis i utlandsgrupperingen, om något, ett spår ni redan är inne på.
Ja. Av mikrofilmen visas att han var inskriven på svenskt gymnasium 86-89. Egentligen borde ju då en VHS-handläggare börja fundera över hur ML kunde hinna med att skaffa en High School graduation då. Men, en VHS-handläggare har ju inte tillgång till alla gymnasiebetygen i normal ansökninshandling, utan bara till avgångsbetyget (här: från VT -89). Skulle en universitetssökande skicka in också en intygskopia av High School graduation, daterad sommaren 1988, så kan inte VHS-handläggaren bara på de insända papprena avgöra om det är något lurt. Men, sände ML in High School-intyg daterat sommaren -86, då borde en VHS-handläggare dra öronen åt sig, eftersom den svenske eleven inte har hunnit skaffa några svenska gymnasiebetyg än, som High School kan konvertera så att HS-studenten kommer upp till dom 22 credits som krävs, för en HS-examen (se trådinlägg om credits/graduation).
Så, det borde i det här fallet kunna stå läsåret 87/88 på en High School graduation (inte tidigare).
Säg att det vore ett handläggarfel, vilket verkar ganska osannolikt eftersom det ändå var ganska vanligt med utbytesstudier i mitten av 80-talet, så verkar det ändå lite konstigt om handläggarfelet skulle ha inträffat vid TVÅ antagningar, såsom här, när ML antogs först till arkitektutbildningen 1989 och sen till läkarlinjen 1990.
Som det ser ut nu förefaller ML ha antagits på ett icke korrekt sätt till både arkitekt- och läkarlinjen.
Säg att det vore ett handläggarfel, vilket verkar ganska osannolikt eftersom det ändå var ganska vanligt med utbytesstudier i mitten av 80-talet, så verkar det ändå lite konstigt om handläggarfelet skulle ha inträffat vid TVÅ antagningar, såsom här, när ML antogs först till arkitektutbildningen 1989 och sen till läkarlinjen 1990.
Som det ser ut nu förefaller ML ha antagits på ett icke korrekt sätt till både arkitekt- och läkarlinjen.
Det är dock inget konstigt. Första gången han söker så registreras handlingens uppgifter i datasystemet, därefter används den uppgiften som grund vid senare ansökningar. Ergo först söker han det mindre attraktiva arkitektprogrammet med falskt betyg, betyget registreras då i databasen. Därefter söker han läkarprogrammet och någon undersökning av tidigare meriter görs då ej.
Citat:
Ursprungligen postat av Laserturken
Det är dock inget konstigt. Första gången han söker så registreras handlingens uppgifter i datasystemet, därefter används den uppgiften som grund vid senare ansökningar. Ergo först söker han det mindre attraktiva arkitektprogrammet med falskt betyg, betyget registreras då i databasen. Därefter söker han läkarprogrammet och någon undersökning av tidigare meriter görs då ej.
Ja, jag tänkte på det också. Men visste inte om dom redan 1989 sparade ansökningshandlingarna mellan varje antagning. Idag lagras ju handlingar på ett helt annat sätt, så man slipper skicka in allt till en central antagning redan efter ett halvår igen. I vilket fall: ett rent handläggarfel (HT -89) vore ändå konstigt.
Ja. Av mikrofilmen visas att han var inskriven på svenskt gymnasium 86-89. Egentligen borde ju då en VHS-handläggare börja fundera över hur ML kunde hinna med att skaffa en High School graduation då. Men, en VHS-handläggare har ju inte tillgång till alla gymnasiebetygen i normal ansökninshandling, utan bara till avgångsbetyget (här: från VT -89). Skulle en universitetssökande skicka in också en intygskopia av High School graduation, daterad sommaren 1988, så kan inte VHS-handläggaren bara på de insända papprena avgöra om det är något lurt. Men, sände ML in High School-intyg daterat sommaren -86, då borde en VHS-handläggare dra öronen åt sig, eftersom den svenske eleven inte har hunnit skaffa några svenska gymnasiebetyg än, som High School kan konvertera så att HS-studenten kommer upp till dom 22 credits som krävs, för en HS-examen (se trådinlägg om credits/graduation).
Så, det borde i det här fallet kunna stå läsåret 87/88 på en High School graduation (inte tidigare).
Var det inte så att du kunde läsa två år i Sverige och ta ett 3:e år utomlands?
Är det så, så kan han inte då ha läst: Ht86+Vt87+Ht87+Vt88 för att sedan läsa: Ht88+Vt89 och då också hinna antas till Ht89 på CTH? Linjen han inte önskade i första hand men startade och fortsatte samtidigt som han lämnade in en ny ansökan på läkarlinjen, där han antogs Vt90, och han då också avslutade kurserna på CTH.
Eller har jag missat något?
Är det så, så kan han inte då ha läst: Ht86+Vt87+Ht87+Vt88 för att sedan läsa: Ht88+Vt89 och då också hinna antas till Ht89 på CTH? Linjen han inte önskade i första hand men startade och fortsatte samtidigt som han lämnade in en ny ansökan på läkarlinjen, där han antogs Vt90, och han då också avslutade kurserna på CTH.
Visst kunde man läsa två år i Sverige sedan åka till USA och få slutbetyg och graduation. På detta intyg skulle man kunna söka ena kvotgruppen för utländskastudier. (Rent teoretiskt skulle man kunna hoppa av och söka sig vidare till universitetet.) Sedan läste alla de på vår skola färdigt sin svenska gymnasieutbildning och fick ett svenskt avgångsbetyg daterat året efter och kunde därmed söka i två kvotgrupper.
Visst kunde man läsa två år i Sverige sedan åka till USA och få slutbetyg och graduation. På detta intyg skulle man kunna söka ena kvotgruppen för utländskastudier. (Rent teoretiskt skulle man kunna hoppa av och söka sig vidare till universitetet.) Sedan läste alla de på vår skola färdigt sin svenska gymnasieutbildning och fick ett svenskt avgångsbetyg daterat året efter och kunde därmed söka i två kvotgrupper.
Ja svårare än så var inte det problemet..
Det var en av varianterna i "den svenska modellen" för att ta sig in på åtråvärda utbildningar på ett lagligt sätt och som öppnade för de som hade råd och möjlighet att ta sig förbi andra med bättre studieresultat i närliggande årskullar. Det fanns/finns ett antal sätt till.
Ett exempel var förstås via olika friskolor och vissa kommunala skolor med "kreativ betygssättning". En "möjlighet" som ökat lavinartat de senaste åren, inte minst från de skolor startade med ngn form av intresseinriktning med ex.vis religion som grund.
Senast redigerad av Antistalk 2012-07-24 kl. 07:39.
--
1) Sedan är vi väl alla överens om att endast straffskärpning kan komma i fråga då jag anser att dumhet, mot alla juridiska principer, borde vägas in i domen också.
2) Prövningstillstånd i högsta domstolen kommer inte att medges.
3) Vi har en lagakraftvunnen dom inom några månader.
1) Nej där anmäler jag omedelbart en annan uppfattning! Jag tror på goda grunder att han blir frikänd pga att åklagaren inte i tingsrätten lyckats prestera ett enda bindande tekniskt bevis som knyter ML till brottsplats eller det begågna brottet, nämligen grov mordbrand.
Och detta trots att åklagaren haft mycket massiva utredningsresurser till sitt förfogande under lång tid och lyckats hålla den anklagade häktad under lång tid, den största delen häktad med fulla restriktioner.
På punkterna 2) 0ch 3) är vi däremot överrens.
Senast redigerad av Antistalk 2012-07-24 kl. 07:42.
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Förstår tanken. Men det håller inte eftersom ML har läst i Sverige samtliga läsår 86/87, 87/88 och 88/89. Det framgår av betygen som finns i Länksammanfattningen, vet inte om det blir tydligare i Tidslinjen.
ML utbildning, enligt betygskopiorna:
84/85 - grundskola årskurs 9
(? 85/86 - ?)
86/87 - gymnasiet, årskurs 1 (VT), Östra gymnasiet (3,45)
87/88 - gymnasiet, årskurs 2 (VT), Östra gymnasiet (3,91)
88/89 - gymnasiet, årskurs 3 (VT), Dragonskolan (4,06*)
I betygskatalogen anges också frånvaron.
Alltså är det endast året 85/86, direkt efter nian, som ML kan ha varit utbytesstudent. Det står dock ingen notering om detta i betygskatalogen. Inte för att det MÅSTE stå en anteckning om utbytesstudier i betygskatalogen, men det är inte ovanligt. Året 85/86 är höljt i dunkel.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-07-24 kl. 08:05.