2012-09-14, 15:44
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu tror jag ju inte riktigt på SuperTeflons "Deep Throat" men om det nu är så att Brasan vill fullfölja köpet finns det då INGEN möjlighet för EF att häva köpet (avtalet) med tanke på att köparen faktiskt eldat upp huset? Inte ens om hon betalar tillbaks 1.9 mille?

Det borde det finnas. Och det är nog det Lundberg siktar på. Han spelar ett högt spel, genom att försöka lobba över bollen till motståndarens planhalva. Jag tror att alla hans avsikter med huset efter branden har varit att försöka häva köpet på olika sätt, men att göra det på ett sådant sätt att han själv går skuldfri.
Citera
2012-09-14, 15:45
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nu har det väl aldrig varit frågan om hur många bollar en typisk svensk domare klarar av att hålla i luften samtidigt, så den saken kan vi väl lämna därhän.

Även om det i regel sitter långt inne, hade det kanske varit enklare om du rätt och slätt erkänt att du hade aningen fel än att komma dragande med en uppföljning som du särskilt måste förklara att den inte riktigt tar sikte på det här fallet.

Eftersom du verkar tycka att kvantitetsargument är bra kan jag avslutningsvis framhålla, att de domare jag känner skulle tycka att det vore närmast oerhört om försvaret kom dragandes med en invändning som innefattar ett påstående om den tilltalades vårdslöshet utan att den tilltalade själv redogjorde för omständigheterna som konstituerade vårdslösheten. Det gäller för övrigt inte bara de domare jag känner utan sannolikt alla jag känner.

Vilken hysteriskt trevlig ton.

Poängen var att två till synes motstående påståenden inte behöver vara ologiskt, sedan är det tveksamt om den tilltalade måste redogöra för ett händelseförlopp där han är vårdslös, saken kan lika gärna göras gällande genom att ifrågasätta att åklagaren styrkt ett uppsåtligt handlande. Sen kan det diskuteras huruvida det bör göras skriftligen eller bara under den faktiska processen.
Citera
2012-09-14, 15:53
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Vilken hysteriskt trevlig ton.

Poängen var att två till synes motstående påståenden inte behöver vara ologiskt, sedan är det tveksamt om den tilltalade måste redogöra för ett händelseförlopp där han är vårdslös, saken kan lika gärna göras gällande genom att ifrågasätta att åklagaren styrkt ett uppsåtligt handlande. Sen kan det diskuteras huruvida det bör göras skriftligen eller bara under den faktiska processen.
Det är klart att han inte "måste". Men hur tror du att domstolen skulle betrakta invändningen om den tilltalade valde att inte berätta vad som hänt. Han är ju, om t.ex. vi återvänder till Brasa, den ende som kan veta vad som skulle konstituera vårdslösheten. Tror du att domstolen skulle kunna tänkas acceptera invändningen under sådana förhållanden? Nej, det tror du inte. Invändningarna om alibi och vårdslöshet är logiskt helt förenliga och det är direkt kontraproduktivt att åberopa båda.
Citera
2012-09-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
I Sverige går det inte att förhandla ner någonting. Varför skulle en oskyldig föredra att fällas för ett brott med ett lägre straffvärde? Tro det eller ej men även felaktigt dömda föredrar nog att sitta inne kortare tid. Sen har inte de 10budorden inte sådär rasande mycket med processrätt att göra.

Sen är karln förmodligen skyldig som synden.

Jag kan med min ringa erfarenhet av svenskt rättsväsende/juridik inte riktigt argumentera med mina ordval eller hur anklagade, advokater, åklagare, domare osv resonerar om förmildrande omständigheter, jag vet bara att om jag suttit där Magnus sitter, så hade inte jag instruerat min advokat om att, som enda nytt argument i hovrätten, hitta skäl varför branden jag INTE hade startat inte var grov mordbrand, på sin höjd mordbrand och ännu hellre bara en brasa, utan fokusera på varför jag var oskyldig, hade alibi och eventuellt hitta en alternativ gärningsman under förutsättning att jag var OSKYLDIG.
Om inte, eller det faktum att jag kanske skyddar någon annan, då förstår jag advokatens strategi!
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu tror jag ju inte riktigt på SuperTeflons "Deep Throat" men om det nu är så att Brasan vill fullfölja köpet finns det då INGEN möjlighet för EF att häva köpet (avtalet) med tanke på att köparen faktiskt eldat upp huset? Inte ens om hon betalar tillbaks 1.9 mille?
Jag har också svårt att tro källan, även om SuperTeflon skriver väldigt underhållande, men varför i hela friden skulle Eva F. vilja häva köpet?
Förmodligen fick hon ett bättre bud än fastigheterna rimligtvis borde vara värda och skadan är ju så att säga redan skedd. Jag har svårt att tänka mig vem som skulle vilja ha dom nu med dess nyvunna proveniens.
Citera
2012-09-14, 16:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
... men varför i hela friden skulle Eva F. vilja häva köpet?
Förmodligen fick hon ett bättre bud än fastigheterna rimligtvis borde vara värda och skadan är ju så att säga redan skedd. Jag har svårt att tänka mig vem som skulle vilja ha dom nu med dess nyvunna proveniens.

Fischer verkar vara en kvinna med principer. För det första det där snacket om att pengarna inte spelar nån roll, och att hon tänkte skänka bort pengarna efter Schein till nåt behjärtansvärt ändamål. För det andra hennes starka aversion mot paret Baldrings. Jag kan tänka mig att hon är en sån som i denna situation med Lundberg helt enkelt skulle säga: "Över min döda kropp!" Och jag kan tänka mig att det är därför Lundberg satsar så hårt, eftersom han helt enkelt räknar med att hon ska häva köpet av rena principskäl.
Citera
2012-09-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Fischer verkar vara en kvinna med principer. För det första det där snacket om att pengarna inte spelar nån roll, och att hon tänkte skänka bort pengarna efter Schein till nåt behjärtansvärt ändamål. För det andra hennes starka aversion mot paret Baldrings. Jag kan tänka mig att hon är en sån som i denna situation med Lundberg helt enkelt skulle säga: "Över min döda kropp!" Och jag kan tänka mig att det är därför Lundberg satsar så hårt, eftersom han helt enkelt räknar med att hon ska häva köpet av rena principskäl.
Men det hade hon ju chansen till förut, men valde att gå med på att skjuta fram datumet. Sen vägrade hon ju faktiskt att pruta på priset när Magnus försökte så lite roll spelar nog pengarna. Och den här soppan lär ju inte ha höjt värdet direkt.
Citera
2012-09-14, 16:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Men det hade hon ju chansen till förut, men valde att gå med på att skjuta fram datumet. Sen vägrade hon ju faktiskt att pruta på priset när Magnus försökte så lite roll spelar nog pengarna. Och den här soppan lär ju inte ha höjt värdet direkt.

Jag kan tänka mig att det där med framflyttandet med köpet var ett taktiskt drag av hennes advokat. I det läget var skuldfrågan inte avgjord, och hon hade fått svårt att häva köpet just då.
Citera
2012-09-14, 18:27
Medlem
Citat:

Det där med Baldrings är intressant apropå alternativa händelseförlopp.
Tänk en galen stalker som DrÅsa och ML hade i hälarna som börjar att interagera med Baldrings.
Bara som ett exempel.
Har åklagaren rotat i det tror du?
Citera
2012-09-14, 18:29
Medlem
habets avatar
Citat:

Den känslan har absolut jag också, tror inte hon vill sälja villan till en person som visar så lite respekt för Harry som Brasa gjort, sedan är det förstås frågan om vad det får kosta.
Citera
2012-09-14, 18:31
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Tänk en galen stalker som DrÅsa och ML hade i hälarna som börjar att interagera med Baldrings.
Bara som ett exempel.

Åklagaren har rotat i flera olika alternativa gärningsmannascenarion, och avfärdat dom som irrelevanta och fullkomligt grundlösa. Åklagaren fäste så lite vikt vid dom teorierna att dom knappt nämndes ens vid rättegången.
Citera
2012-09-14, 18:39
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bara som ett exempel.
När man läser dina inlägg får man intrycket att du skulle kunna bli den optimala stalkern; fixerad vid en vanföreställning med kopplingar till person, envis som synden och lagom läskig (i bemärkelsen smågalen).
Citera
2012-09-14, 19:37
Medlem
Citat:
Förklara nu istället för en som inte är så bevandrad i processrätt, varför skulle en som är helt oskyldig ( enligt sig själv) ha något som helst intresse av att förringa graden av brott han inte har gjort. (Om det är 100000 grader eller 1000000 grader i helvetet spelar ju ingen roll, han vill ju inte dit överhuvudtaget!)
Borde inte krutet i Hovrättsförhandlingarna legat på sitt eget alibi, alternativ gärningsman eller dylikt istället för att konsultera brandexperter om hur farlig någon annans brasa var? Han anser ju sig inte han nånting med den att göra!
Dina frågor har genomgående varit bättre än de svar Du får.

Du skapar en diskussion som är underhållande med Dina frågor och Du får inget svar som förklarar det som skett, därför att det inte går att svara kategoriskt.

Det pågår massor av mål i detta land med många åtalade och lika många advokater som alla vill uppnå ett frikännande. Det är ingen hemlighet att olika advokater arbetar olika med bättre och sämre resultat för klienten. Det blir olika hur en advokat ser på saken och vad de är beredda att göra.

Alternativa scenarion och yrkanden är vanligt men det är också vanligt att man inte yrkar på alternativ; man blånekar och arbetar därefter.

Jag håller med Dig att det klyftigaste vore att förneka brott och koncentrera sig på alibi och sådant som frikänner klienten.

Men DrBrasa är en speciell klient som vet allt bättre själv och han gick själv ut i massmedia och förstörde sin sak. DrBrasa påtalade att om han hade tänt på huset var det hans egendom.

Utifrån vad DrBrasa själv hade sagt så fanns det bara den inställningen att ta i försvar, med olika alternativ. Clementinen gjorde så gott han kunde med sin pladdrande klient. Jag som Du tolkar ett sådant påstående som ett medgivande som det är svårt att bortse från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in