2012-10-20, 08:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Nu finns Baracken även på Facebook. Undrar om det är någon "lånebil" med nycklar och allt i som står parkerad där på framsidan? (Eller så kanske bilen kör iväg på egen hand emellanåt).

Det verkar iaf finnas några lediga rum kvar för 3080 kr/mån enligt denna annons på Blocket.
Har inredningen införskaffats från någon gammal utrangerad Gotslandsfärja tro? Inte ens en sämre bordell i Krakow skulle tillåta sådana jävla gardiner.
Citera
2012-10-20, 16:38
Medlem
couguars avatar
Tegnérlunden 4

Brf på den här adressen heter Brf Väderkvarnen 1 och bildades 2006 och är belägen på Tegnérlunden 4, Vasastaden i Stockholm. Föreningens fastighet består av flerbostadshus om 7 våningar med 25 lägenheter och 1 lokaler. Fastigheten är uppförd 2008.

I årsredovisningen för år 2009 för Brf Väderkvarnen 1 finns en post under Not 4 där det står "Lokalhyror för 2010: 37.374 kr". Jag är inte bra på att utläsa årsredovisningar, men denna summa verkar vara en kostnad (kanske har lokalen varit outhyrd under en del av året?). ML har under år 2009 varit adjungerad styrelseledamot.

Under år 2010 blir ML ordförande i "BRF Väderkvarnen 1", se årsredovisningen för 2010 för Brf Väderkvarnen 1. Där står också att läsa att föreningen äger fastigheten Barnhusväderkvarnen 37 i Sthlm där 24 st bostadsrätter samt 1 lokal står färdigställda.

Enligt Ratsit så sitter inte ML längre i styrelsen för Brf Väderkvarnen 1. Som rubrik i revisionsberättelsen för år 2010 står det "Till föreningsstämman i Brf Väderkvarnen 1" och denna är undertecknad den 20 april 2011 och då kan man väl utgå ifrån att årsstämman är efter detta datum. Under april 2012 satt ju ML häktad ...

Enligt infon på denna sidan Tegnérlunden - Brf Väderkvarnen 1 så var första inflyttning 2008 i denna fastighet och det finns 24 st lägenheter i storlek mellan 63-99kvm.

Barnhusväderkvarnen 37 är en nyproduktion av PEAB (infon daterad 2009-12-13). I PEAB:s egna bilaga på sid 7 står en liten notis om fastigheten.

Mäklarfirman Eklund Stockholm NewYork (lägenhetsbeskrivning) visade en lägenhet i denna fastighet i maj 201? och i deras beskrivning av lägenheten kan man bl a läsa följande:
Citat:
Brf Väderkvarnen 1 äger fastigheten Barnhusväderkvarnen 37 och består av 24 bostadsrätter samt 1 lokal. Juni 2007 startade uppförandet av fastigheten och upplåtelsen av bostadsrätterna skedde 2008/2009. Föreningens medlemmar disponerar barnvagnsrum, cykelrum samt gemensam gård. 18 st. garageplatser finns reserverade för föreningens medlemmar i anslutande parkeringsgarage (2 250 kr/mån). Hiss ned till garaget. Föreningen är skuldfri. Kabel-tv samt bredband levereras genom ComHem. Taxeringsvärde 158 501 000 kr. Bostadsarea 2394 kvm. Lokalarea 63 kvm.

Utgångspriset på 6.500 000 kr sänktes (troligen) senare till 5.995 000 kr, se här. I den ena annonsen står det att lägenheten ligger på våning 3 och i den andra annonsen står det att lägenheten ligger på vån. 2, men det är inte ovanligt att sådana missar görs så det skulle kunna vara samma lägenhet (bilderna talar också för att det är samma lägenhet). Enligt mäklaren ska lägenheten ha blivit såld. Lägenheten låg ute 129 dagar enligt Boliga.se.

En annan lägenhet på 90 kvm på samma adress hade utropspriset 7.245 000 kr och låg ute till försäljning under 2009-06 och 2010-02, se booli. Ytterligare en lägenhet på samma adress på 121 kvm hade utropspriset 10.890 000 kr.

På denna länk kan man se några bilder på hur det ser ut inifrån en av lägenheterna på Tegnérlunden 4.

Strategiskarkitektur.se skriver om fastigheten på Tegnérlunden 4 och visar bild av fastighetens mycket speciella balkonger. Det är inte svårt att förstå om Panasonic-chefen trivs här, för han var väl ifrån ... Japan?

Här och här kan man se att adressen till Dr Rent tidigare har varit Tegnérlunden 4.

En gång i tiden såg fastigheten på Tegnérlunden 4 ut så här på utsidan och på insidan såg det ut så här. Synd att den inte kunde bevaras.
Citera
2012-10-20, 17:36
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Tegnérlunden 4

Många intressanta saker du har hittat couguar.

Citat:
En gång i tiden såg fastigheten på Tegnérlunden 4 ut så här på utsidan och på insidan såg det ut så här. Synd att den inte kunde bevaras.

Spännande att få kika in i glasmästare Vogels matsal. Via dina historiska länkar fann jag även ryttmästare Vogels våning med både kakelugnar och öppna spisar. För den som gillar en brasa

Kikade lite ny efter lokalhyror, butiker i Vasastan, Östermalm mm. Tror att lokalhyran för 63 kvm kinamatsställe kan vara lägre än 27 000 kr. T ex en 100 kvm butikslokal på Sibyllegatan: 28 750 kr inkl moms (25 procent). Vasagatan 110 kvm: 28 000 kr exkl moms och fastighetsskatt. Vad skulle man kunna gissa för kinamatslokalen? 20 000-22 000 kr/mån inklusive moms? Jag har egentligen ingen riktig koll, har bara googlat rätt på några butikslokaler (ex 3: 12 125 kr/mån för 35 kvm). Det är inte alla lokalhyror som publiceras, så jag hittade inte jättemånga kostnadsexempel.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-10-20 kl. 17:38.
Citera
2012-10-20, 17:47
Medlem
Var i området kring Kevinge tidigare i veckan. Gick förbi Scheinvillan som mer liknar ett spökhus.Det ser inte ut som det har hänt så mycket när det gäller fasaden. Det saknades fönster och dörrar på gaveln av huset. De var fortfarande igenspikade med plyfaskivor. Brandsot fanns fortfarande kvar på fasaden.

Kunde inte låta bli att le när jag såg en svart handske som någon fäst på en av buskarna nedanför huset. Symboliskt på något sätt.

Kan man avsluta ett köp när huset inte står färdigt? Funderar på om Magnus har lyckats flytta fram datumet ytterligare.
Citera
2012-10-20, 17:51
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Var i området kring Kevinge tidigare i veckan. Gick förbi Scheinvillan som mer liknar ett spökhus.Det ser inte ut som det har hänt så mycket när det gäller fasaden. Det saknades fönster och dörrar på gaveln av huset. De var fortfarande igenspikade med plyfaskivor. Brandsot fanns fortfarande kvar på fasaden.

Kunde inte låta bli att le när jag såg en svart handske som någon fäst på en av buskarna nedanför huset. Symboliskt på något sätt.

Kan man avsluta ett köp när huset inte står färdigt? Funderar på om Magnus har lyckats flytta fram datumet ytterligare.

Intressant. Lite märkligt att dom inte har hunnit längre. Återuppbyggnaden borde väl ha kunnat inletts i vart fall i april, om inte förr.
Citera
2012-10-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Intressant. Lite märkligt att dom inte har hunnit längre. Återuppbyggnaden borde väl ha kunnat inletts i vart fall i april, om inte förr.

Jag hade väntat mig att huset skulle vara färdigt/renoverat till de datum Magnus flyttat fram tillträdet. Fönster och dörrar kan ha en leveranstid på 4-8 veckor. Det var stängsel och skyltar "obehöriga äga ej tillträde" runt huset vilket tyder på en etablering. Det kanske är färdigrenoverat inne i huset. Men nog borde de ha stått färdigt till tillträdet. Dessutom är det ett försäkringsbolag som betalar så något stopp orsakat av ekonomiska skäl borde inte föreligga.
Citera
2012-10-20, 18:12
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag hade väntat mig att huset skulle vara färdigt/renoverat till de datum Magnus flyttat fram tillträdet. Fönster och dörrar kan ha en leveranstid på 4-8 veckor. Det var stängsel och skyltar "obehöriga äga ej tillträde" runt huset vilket tyder på en etablering. Det kanske är färdigrenoverat inne i huset. Men nog borde de ha stått färdigt till tillträdet. Dessutom är det ett försäkringsbolag som betalar så något stopp orsakat av ekonomiska skäl borde inte föreligga.

Precis. Ett försäkringsbolag betalar. Det skulle vara om köparen har bett om att själva få välja dörrar och fönster, och att man har en överenskommelse om senare tillträde?

Senast redigerad av Lodjuren 2012-10-20 kl. 18:41.
Citera
2012-10-20, 18:30
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Precis. Ett försäkringsbolag betalar. Det skulle vara om köparen har bett om att själva få välja dörrar och fönster, och att man har en överenskommelse om senare tillträde?

Jag har mycket svårt att tänka mig att Drbrasa och Eva F har någon som helst kontakt, ens via ombud. Det skulle förvåna mig mycket.
Citera
2012-10-20, 18:32
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Jag har mycket svårt att tänka mig att Drbrasa och Eva F har någon som helst kontakt, ens via ombud. Det skulle förvåna mig mycket.

Mig med. Därför förstår jag inte riktigt att inte fönster och dörrar finns på plats. EF kanske har valt att låta allt ta den tid det tar (utan att ligga på snickarna?) för att sen hämta in skadeståndsersättningen från ML?
Citera
2012-10-20, 18:39
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Mig med. Därför förstår jag inte riktigt att inte fönster och dörrar finns på plats. EF kanske har valt att låta allt ta den tid det tar (utan att ligga på snickarna?) för att sen hämta in skadeståndsersättningen från ML?
När man tittar på bilderna i FUP från insidan efter branden, så förstår man att en renovering inte är gjord i en handvändning. Det är också betydligt mer tidskrävande att renovera än att bygga nytt.

Prio ett borde vara att åtgärda taket, så det inte regnar in. Det kan man inte göra förrän underliggande stomme är åtgärdad, så det finns något att lägga nya takstolar på etc etc.

Minst sex månaders arbete skulle jag tro. Såvida man inte tar in arga snickaren, för då blir det klart på en vecka.
Citera
2012-10-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
När man tittar på bilderna i FUP från insidan efter branden, så förstår man att en renovering inte är gjord i en handvändning. Det är också betydligt mer tidskrävande att renovera än att bygga nytt.

Prio ett borde vara att åtgärda taket, så det inte regnar in. Det kan man inte göra förrän underliggande stomme är åtgärdad, så det finns något att lägga nya takstolar på etc etc.

Minst sex månaders arbete skulle jag tro. Såvida man inte tar in arga snickaren, för då blir det klart på en vecka.

Om man räknar på 400 timmar á 500:- x 6 månader så låter det lite dyrt. Då hamnar bara arbetskostnaden på 1 200 000:- när det gäller snickarna. Tänker 2 snickare på heltid och en arbetsledare ca 80 h/månaden. Sen tillkommer alla andra hantverkare och materialkostnader.

Å andra sidan har försäkringsbolaget stämt honom på 4.8 miljoner om jag nu inte blandar ihop några siffror. Då borde det vara billigare att riva och bygga nytt. Man får ju rätt mycket hus för den summan som de har renoverat huset för. Ifrågasätter inte din uppskattning utav arbetstid utan förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget ska kunna försvara renoveringskostnaderna vs nytt hus.
Senast redigerad av birkaboo 2012-10-20 kl. 19:14.
Citera
2012-10-22, 14:39
Medlem
Lodjurens avatar
Högsta domstolen har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd. Hovrättens dom står därmed fast.

Protokoll 2012-10-22

Senast redigerad av Lodjuren 2012-10-22 kl. 14:57. Anledning: Citerar beslutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in