2013-02-10, 15:36
Medlem
Att jag valde att registrera mig här berodde dock inte bara på att jag ville tacka er enligt ovan. Efter min maratonläsning har jag också en fundering kring en "lös tråd" som inte verkar följts upp av någon ännu. Det gäller de 6 mkr som enligt ett Fup-protokoll förts över till Åsas mamma... I o m att ML säger att han instruerat Åsa om överföringen per brev har jag tolkat det som att det gjorts sedan han häktats. För i vilken annan situation skulle han använda ett BREV? Han skulle väl bara ha ringt/sms:at henne, eller gjort överföringen själv? Men ändå släpper polisen detta så snabbt och ingen betalningssäkring verkar ha gjorts av dessa pengar... Eller hur tolkar ni det hela? Gjordes överföringen långt tidigare?

Det har ju också efterfrågats fler uppgifter från ML:s liv innan läkarlinjen. Och som uppväxt i Umeåtrakten kan jag visserligen inte påstå att jag någonsin känt honom, men däremot har jag känt till honom "på avstånd" under ett antal år innan han började på universitetet. Men jag måste göra er besvikna, jag har inga smaskiga detaljer från denna tid. Mitt intryck då var att han var en helt vanlig kille från en helt vanlig familj. Äldst bland fyra bröder och med föräldrar som båda var grundskollärare. Och detta bidrar självklart till att jag suttit klistrad vid denna tråd: precis som många andra försöker jag febrilt förstå hur den då (i alla fall till synes) helt vanlige killen sedan kunde utvecklas till en sådan notorisk lagöverträdare?? Att han är mytoman dessutom råder det definitivt INGEN tvekan om!
Citera
2013-02-10, 15:55
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekepsen
Att jag valde att registrera mig här berodde dock inte bara på att jag ville tacka er enligt ovan. Efter min maratonläsning har jag också en fundering kring en "lös tråd" som inte verkar följts upp av någon ännu. Det gäller de 6 mkr som enligt ett Fup-protokoll förts över till Åsas mamma... I o m att ML säger att han instruerat Åsa om överföringen per brev har jag tolkat det som att det gjorts sedan han häktats. För i vilken annan situation skulle han använda ett BREV? Han skulle väl bara ha ringt/sms:at henne, eller gjort överföringen själv? Men ändå släpper polisen detta så snabbt och ingen betalningssäkring verkar ha gjorts av dessa pengar... Eller hur tolkar ni det hela? Gjordes överföringen långt tidigare?

Välkommen till Flashback och tråden. Kul att höra att tråden är fascinerande, för det är den ju verkligen, inte minst för att huvudpersonen själv ser till att bidra, på sitt sätt.

Ja, dom där sex miljonerna är intressanta. Jag tror nog att flera försöker komma underfund med detta, problemet är väl att vi just nu inte vet så mycket mer - än det som står i FUP:arna. Försökte sammanställa en överföringslista häromdagen, men jag fann dom ju inte. Detta bör dock komma att nämnas, tycker man, i den kommande ekobrottsutredningen. Sex miljoner är ju inget man bollar med hur som helst, på det här viset, utan att en ekobrottsutredare tittar närmare på det.

Citat:
Det har ju också efterfrågats fler uppgifter från ML:s liv innan läkarlinjen. Och som uppväxt i Umeåtrakten kan jag visserligen inte påstå att jag någonsin känt honom, men däremot har jag känt till honom "på avstånd" under ett antal år innan han började på universitetet. Men jag måste göra er besvikna, jag har inga smaskiga detaljer från denna tid. Mitt intryck då var att han var en helt vanlig kille från en helt vanlig familj. Äldst bland fyra bröder och med föräldrar som båda var grundskollärare. Och detta bidrar självklart till att jag suttit klistrad vid denna tråd: precis som många andra försöker jag febrilt förstå hur den då (i alla fall till synes) helt vanlige killen sedan kunde utvecklas till en sådan notorisk lagöverträdare?? Att han är mytoman dessutom råder det definitivt INGEN tvekan om!

Tack för den bakgrundsbilden. Ja, det kan säkert vara så, många gånger, att det på ytan ter sig ganska svensson-normalt. Hur vissa personer kommer att utvecklas till mytomaner och/eller kriminella, det är kanske inte så enkelt att svara på.

Ska se om jag hittar min sammanställning över transaktionerna, kan slänga in dom i det här inlägget sen. Det var ju i alla fall inga sex miljoner som har flyttats från ML:s swedbankkonto. Det kanske är delvis från andra konton alltså, som inte polisen då hade tillgång till?

Och ja, det är intressant det där med "brev".

Citera
2013-02-10, 17:59
Medlem
Lodjurens avatar

Enligt förhör med Snedbankskalle, FUPa, sid 216 beviljades ML och ÅW ett lån den 17 februari på åtta miljoner kr:
Citat:
Sms trafiken under dagen den 16:e febr gällde ett möte som de sedan genomförde den 17:e. Mötet som genomförde dagen efter gällde en underskrift på ett skuldebrev om ett lån på 8 miljoner kronor, lånet var på fastigheten i Solna. Lånet betalades även ut samma dag. M*gnus diskuterade även ett projekt gällande ett köp av en tomt längs med E4:an vid Upplands Väsby, en förhandling skulle komma tillstånd senare, inga lån diskuterades men Karl säger att lån till liknande projekt brukar röra sig upp mot 20 miljoner. På fråga så säger Karl att Ås* inte var med på kontoret den 17:e utan han hade sänt skuldebrevet med posten till henne som var i Norrland och hon hade skrivit på och sedan sänt tillbaka det innan den 17:E.

FUPa, sid 217:
Citat:
M*gnus har fem konton varav Ås* har behörighet till ett.
Ås* har sex konton vara Magnus har behörighet till ett.

Den 16:e mars hade en överföring på 6 miljoner utförts på ett av M*gnus konton.
Just nu har M*gnus 340 000:- på sina samlade konton.

Det bör kunna vara dessa sex miljoner kronor som har sänts till ÅW:s mamma. Har inte sett några andra uppgifter om den summan.

Ur FUPa, sid 396 i spoiler:

Vad var det där för brev? Något man tillåts skriva från häktet, kanske för att det vore orimligt att inte få ge någon instruktion om affärer?

För övrigt var det tydligen den 16 mars som polisen påträffade dom polska svartjobbarna vid Solna Ugnen. Enligt Skatteverket (trådinlägg) har dom förhörts. Minns inte att jag har sett polisförhören i FUPa. Polisförhören borde rimligen ha hållts ganska snabbt vid påträffandet det 16 mars.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-10 kl. 18:24. Anledning: puts, länk
Citera
2013-02-10, 18:49
Medlem
Det framgår inte av tidslinjen när ML häktades med restriktioner.
Citat:
2012-03-05: ML anhållen kl. 13:10 i sin frånvaro. Grov mordbrand.
2012-03-06: Förmiddag, anhållen i arrestförvar

2012-03-06: Husrannsakan, brottsmisstanke: grov mordgrand. Pulka, tändvätska, dunkar hittas ej.

2012-03-09: ML anhålls misstänkt för grov mordbrand.

2012-03-16: Överföring 6 milj från ML:s bankkonton, FUPa, 217

2012-04-19: ML omhäktas
Klart är emellertid att han var inlåst när han brevledes instruerade Åsa att göra överföringen på 6 mkr.

Jag har svårt att tro att åklagaren skulle släppa igenom brevet vare sig ML var anhållen eller häktad, så hur fick han ut brevet?

Brevduva?
Citera
2013-02-10, 19:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ur FUPa, sid 396 i spoiler:
[...]
Vad var det där för brev? Något man tillåts skriva från häktet, kanske för att det vore orimligt att inte få ge någon instruktion om affärer?
(...)
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
[...]
Klart är emellertid att han var inlåst när han brevledes instruerade Åsa att göra överföringen på 6 mkr.

Jag har svårt att tro att åklagaren skulle släppa igenom brevet vare sig ML var anhållen eller häktad, så hur fick han ut brevet?

Brevduva?
Intressant.
Han var inte häktad för ekobrott, så han fick kanske beordra/föreslå transaktioner?
Om han inte var tillåten det, så gick ordern/förslaget kanske med Ulf Klementsson som budbärare?
Men oavsett det har brevet sedan hamnat i FUP?
Citera
2013-02-10, 19:28
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
2012-03-05: ML anhållen kl. 13:10 i sin frånvaro. Grov mordbrand.
2012-03-06: Förmiddag, anhållen i arrestförvar

2012-03-06: Husrannsakan, brottsmisstanke: grov mordgrand. Pulka, tändvätska, dunkar hittas ej.

2012-03-09: ML anhålls misstänkt för grov mordbrand.

2012-03-16: Överföring 6 milj från ML:s bankkonton, FUPa, 217

2012-04-19: ML omhäktas

Brevduva?

Nej det framgår tydligen inte där. Hittade dock häktningsbeslutet 2012-03-09 (pdf) i trådstarten (samt ursprungligen i detta trådinlägg). Om ML skulle ha lyckats fixa ut något brev till ÅW via ombudet, vore det ju märkligt. Skulle inte en försvarsadvokat kunna åka dit på det? Det kan ju knappast ha skett under perioden med dom fulla restriktionerna. Skulle det hela ha kunnat ske redan i samband med att ML satt anhållen 6-9 mars?

Ser att domstolen skriver i beslutet 2012-03-09:
Citat:
"Åklagaren får tillstånd att meddela beslut om restriktioner."

Man kan ju anta att åklagaren beslutade om restriktionerna samma dag. Någon som vet närmare hur det där brukar gå till?

Tillägg: I AB-artikeln 2012-03-11 med ÅW-intervjun står det:
Citat:
"Hon får inte ha kontakt med sin sambo, vet inte hur han mår och känner en ständig oro. Utredningen kan bli lång."

Andra scenarier (brevduva undantaget då ): Eller lyckades ML ge detta till någon närstående som besökte häktningsförhandlingen den 9 mars? Annars kan det ju vara en annan sorts brevförsändelse? ML kanske hade förberett ett instruktionsbrev redan i februari - lämnat i förvar hos något betrott källartroll/betrodd närstående? Kanske ett brev i bankfacket *om något händer*?
Det kan ju vara formulerat som ett slags "detta behöver fixas inom företaget-brev".
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-10 kl. 19:51. Anledning: förtydligande, stavfel, länk AB
Citera
2013-02-10, 20:45
Medlem
TACK för dessa klargöranden Lodjuret! ML satt alltså helt klart "i förvar" när Åsa instruerades att göra överföringen. Det känns ju lite konstigt om han fått skicka ett sådant brev till henne trots restriktioner...särskilt som hon också i intervjun betonar att de inte får ha någon kontakt. Men å andra sidan vill jag ju inte tro att det skulle gå att få ut ett brev om detta bröt mot reglerna... Som någon annan sa, en erfaren advokat skulle väl knappast ta risken att smuggla ut ett sådant brev?! Och någon annan fick han väl inte träffa? Jag hoppas någon med insyn i vad det här med "restriktioner" innebär mer i detalj, kan räta ut några frågetecken åt oss!

Att han skrivit ett "om något händer-brev" kan förståss vara en förklaring... OM det verkligen fanns i hans föreställningsvärld att han skulle kunna åka fast...

Men den stora frågan i sammanhanget kvarstår ju också: hur det kommer sig att 6 mkr i kontanter hittills inte verkat ha fångat något större intresse vare sig hos utredare eller fodringsägare? En betalningssäkring är väl det minsta jag hade väntat mig...!
Citera
2013-02-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om han inte var tillåten det, så gick ordern/förslaget kanske med Ulf Klementsson som budbärare?
Men du, jag skulle inte ens antyda att en advokat skulle göra något sådant. Det vore, om inte straffbart, grovt oetiskt.

Citat:
Jag tror inte att själva brevet finns i FUP:en men kanske någon annan vet bättre.
Senast redigerad av Lo 2013-02-10 kl. 21:14. Anledning: Stafvel
Citera
2013-02-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Annars kan det ju vara en annan sorts brevförsändelse? ML kanske hade förberett ett instruktionsbrev redan i februari - lämnat i förvar hos något betrott källartroll/betrodd närstående? Kanske ett brev i bankfacket *om något händer*?
Det kan ju vara formulerat som ett slags "detta behöver fixas inom företaget-brev".
Njaa.. att ML skulle lämnat en i princip in blanco check till källartrollen eller ens Åsa liggande tror jag inte.
Senast redigerad av Lo 2013-02-10 kl. 22:00. Anledning: Stafvel igen
Citera
2013-02-10, 21:59
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
Jag tror inte att själva brevet finns i FUP:en men kanske någon annan vet bättre.

Det kanske det inte gör, har inte lusläst alla beslag. Men oavsett om själva brevet finns i FUP eller om det handlar om att det i FUP:en finns information om detta brev, så är vi nog många som är nyfikna på hur det där brevet nådde ÅW.

Antingen ett i förväg skrivet ett instruktionsbrev, hos betrodd person (FL?) eller så någon som överlämnades via åhörare under häktningsförhandlingen eller ...? Vad finns det för möjligheter och vad är troligt?
Citera
2013-02-10, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekepsen
TACK för dessa klargöranden Lodjuret! ML satt alltså helt klart "i förvar" när Åsa instruerades att göra överföringen. Det känns ju lite konstigt om han fått skicka ett sådant brev till henne trots restriktioner...särskilt som hon också i intervjun betonar att de inte får ha någon kontakt. Men å andra sidan vill jag ju inte tro att det skulle gå att få ut ett brev om detta bröt mot reglerna... Som någon annan sa, en erfaren advokat skulle väl knappast ta risken att smuggla ut ett sådant brev?! Och någon annan fick han väl inte träffa? Jag hoppas någon med insyn i vad det här med "restriktioner" innebär mer i detalj, kan räta ut några frågetecken åt oss!

Att han skrivit ett "om något händer-brev" kan förståss vara en förklaring... OM det verkligen fanns i hans föreställningsvärld att han skulle kunna åka fast...

Men den stora frågan i sammanhanget kvarstår ju också: hur det kommer sig att 6 mkr i kontanter hittills inte verkat ha fångat något större intresse vare sig hos utredare eller fodringsägare? En betalningssäkring är väl det minsta jag hade väntat mig...!

(Min fetning)

En advokat som nog får sägas ha varit just 'erfaren' var ju Henning Sjöström.

Till alla sina erfarenheter kunde han faktiskt lägga denna:

"-Henning Sjöström utesluten ur advokatsamfundet! Lät ett från häktet utsmugglat brev faxas från sitt advokatkontor!"

Ergo:
Svaret på din fråga blir alltså ett -Jodå!
Citera
2013-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
FUP sid 76
Protokoll över frihetsberövande
Restriktioner Datum och tid för beslut 2012-03-09
Allmänna nyhetstidningar Tillåts
Andra tidningar och tidskrifter Tillåts
Radio och TV Tillåts

Gemensam vistelse och förvaring Tillåts ej
Brev eller annan försändelse Prövning förbehålls
Besök och telefonsamtal Prövning förbehålls

Ändrades det i häktningsförhandlingarna? Om inte, så har han haft full insyn i medias rapportering, inkl vad Dråsa kunnat förmedla den vägen.

I detta inlägg (#5368) finns med om prövning förbehålls vad avser brev eller annan försändelse.
Restriktioner från 9 mars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in