Citat:
Ursprungligen postat av lyksalie
Ni som kan juridik: är en väg framåt att åklagaren har alternativa brottsrubriceringar, förberedelse och/eller anstiftan till grov mordbrand redan i tingsrätten?
Också: bara på att googla lite domar förstår jag att det är till Magnus nackdel vid huvudförhandlingen att han beslagits med lögn och ändrat sin historia så nya ggr under förundersökningen. Någon som vet mer om hur domstolarna brukar resonera där och vill kommentera.
Förutom det du skrev så skulle jag om jag vore åklagare lägga in medhjälp till grov mordbrand. Det är 50-50 att han blir dömd för att ha anlagt branden i huset. Något som är besvärande är att han medgivit att han varit och tvättat och sedan somnat i "närområdet". Medhjälpen är glasklar (jag tror att han tänt på och agerat helt själv).
Ju mer du ljuger och ändrar din berättelse ju mer sjunker trovärdigheten. Det är inte helt osannolikt att Drbrasa kommer att "bryta i hop" under rättegången och dra någon rövar historia om att det är kriminella som han är skyldig pengar som tvingat honom att köpa prylarna, kommit dit på natten och tvingat till sig bilen och sedan åkt och tänt på huset. Det här har han inte kunnat uppge under häktningstiden pga att han fruktat för familjens liv. Drbrasa är trots allt inte bunden till brottsplatsen.
Ursprungligen postat av Electrolux
Tycker det är lite lustigt att många av de som bestämt hävdat att Åsa ska ha varit hjärnan bakom det hela nu backar och istället säger att det är mer troligt att hon har varit naiv, godtrogen, och kanske manipulerad. Nått som faktiskt vi som träffat henne har hävdat från start.
Svar:
Jo förvisso men FB är ju öppet för spekulationer. Jag är helt övertygad om att Dråsa var helt ovetandes om Drbrasas planer att bränna ner huset. Därmed erkänner jag att mina tidigare spekulationer om hennes inblandning (kännedom om planerna) i branden varit felaktiga. Polisen har ju avlyssnat många samtal som förmodligen ligger i slasken pga att de saknar bevisvärde. Skulle det funnits ett halmstrå av misstanke mot Dråsa så skulle de åtminstonde anhållit henne i 72 tim för att pressa och skrämma skiten ur henne.