2012-06-02, 12:53
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyksalie
Ni som kan juridik: är en väg framåt att åklagaren har alternativa brottsrubriceringar, förberedelse och/eller anstiftan till grov mordbrand redan i tingsrätten?

Också: bara på att googla lite domar förstår jag att det är till Magnus nackdel vid huvudförhandlingen att han beslagits med lögn och ändrat sin historia så nya ggr under förundersökningen. Någon som vet mer om hur domstolarna brukar resonera där och vill kommentera.

Förutom det du skrev så skulle jag om jag vore åklagare lägga in medhjälp till grov mordbrand. Det är 50-50 att han blir dömd för att ha anlagt branden i huset. Något som är besvärande är att han medgivit att han varit och tvättat och sedan somnat i "närområdet". Medhjälpen är glasklar (jag tror att han tänt på och agerat helt själv).

Ju mer du ljuger och ändrar din berättelse ju mer sjunker trovärdigheten. Det är inte helt osannolikt att Drbrasa kommer att "bryta i hop" under rättegången och dra någon rövar historia om att det är kriminella som han är skyldig pengar som tvingat honom att köpa prylarna, kommit dit på natten och tvingat till sig bilen och sedan åkt och tänt på huset. Det här har han inte kunnat uppge under häktningstiden pga att han fruktat för familjens liv. Drbrasa är trots allt inte bunden till brottsplatsen.

Ursprungligen postat av Electrolux

Tycker det är lite lustigt att många av de som bestämt hävdat att Åsa ska ha varit hjärnan bakom det hela nu backar och istället säger att det är mer troligt att hon har varit naiv, godtrogen, och kanske manipulerad. Nått som faktiskt vi som träffat henne har hävdat från start.

Svar:
Jo förvisso men FB är ju öppet för spekulationer. Jag är helt övertygad om att Dråsa var helt ovetandes om Drbrasas planer att bränna ner huset. Därmed erkänner jag att mina tidigare spekulationer om hennes inblandning (kännedom om planerna) i branden varit felaktiga. Polisen har ju avlyssnat många samtal som förmodligen ligger i slasken pga att de saknar bevisvärde. Skulle det funnits ett halmstrå av misstanke mot Dråsa så skulle de åtminstonde anhållit henne i 72 tim för att pressa och skrämma skiten ur henne.
Senast redigerad av Super-Swede 2012-06-02 kl. 12:55. Anledning: Tillägg
Citera
2012-06-02, 13:03
Medlem
Jag håller fortfarande på och läser FUPen. Det som är intressant just nu är förhören. På sidan 271 förhör med Peter Andersson. På sidan 273 framkommer att han läst om olika teorier på Flahback.

Förhör med Nisse, Nils Törnblom, en riktig nisse som också läst om olika teorier på flashback.
Nisse berättar om brasan i Hemmesta och förstärker sin berättelse om att berätta om smuggling av diesel och en väldans massa miljöbrott. sid 276.
I syfte att bli trovärdig? I syfte att stärka sin berättelse om brasan på tomten, kryddar han den med allt som samlades på hög inför denna brasa.

För Dråsa och Brasa är det under en kilometer till sopstationen, som är gratis, där de kunnat göra sig av med sopor successivt.

I början av tråden skrev jag om hur allt liv dödats i Hemmesta träsket. Detta är ett allvarligt miljöproblem. Förstör för alla som tidigare kunde bada och fiska. Allt som återstår är slemmigt vatten, vass och sly. Det finns folk som bott i området i generationer och inte tänker på boendet som en del av karriären. En plats man förstör, avstyckar och flyttar ifrån.

SuperTeflons medicinska diagnos med patologisk snålhet verkar stämma bra på paret.

Peter och Nisses berättelser stämmer väl in på vad Dråsa velat förmedla. Trofasta hantlangare, som är vänner med Brasa och umgås på fritiden.
Citera
2012-06-02, 13:06
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
2012-0201-BG6303-2
Plånbok ( 1 st)
Plånbok innehållande kredikort (4 st Swebank, 1 st Länsförsäkringar,OK-Q8, Bauhaus, Bygg-max) mfl, körkort utfärdat Lundberg, körkort på Åsa Vilbäck, pengar 976 kr ( 1 st femhundra kr sedel, 4 st hundrakr sedlar, 1 st femtiokr sedel, 1 st tjugokr sedel)

Varför hade han bådas körkort i sin plånbok? Märkligt

På vilken sida står det?

Det var konstigt. Hur skulle dråsa klara sig utan körkortet om han har hand om det?
Man kan undra om det är ett riktigt körkort eller en kopia av något slag.
Behändigt att ha hennes leg. Då kan han ju göra en del saker i hennes namn.
Hämta paket, tex.
Citera
2012-06-02, 13:17
Medlem
Dr-Watsons avatar
FUP sid 76
Protokoll över frihetsberövande
Restriktioner Datum och tid för beslut 2012-03-09
Allmänna nyhetstidningar Tillåts
Andra tidningar och tidskrifter Tillåts
Radio och TV Tillåts

Gemensam vistelse och förvaring Tillåts ej
Brev eller annan försändelse Prövning förbehålls
Besök och telefonsamtal Prövning förbehålls

Ändrades det i häktningsförhandlingarna? Om inte, så har han haft full insyn i medias rapportering, inkl vad Dråsa kunnat förmedla den vägen.
Citera
2012-06-02, 13:19
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
På vilken sida står det?

Det var konstigt. Hur skulle dråsa klara sig utan körkortet om han har hand om det?
Man kan undra om det är ett riktigt körkort eller en kopia av något slag.
Behändigt att ha hennes leg. Då kan han ju göra en del saker i hennes namn.
Hämta paket, tex.
FUP sid 35

Sorry, glömde sidhänvisning.
Citera
2012-06-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyksalie
Ni som kan juridik: är en väg framåt att åklagaren har alternativa brottsrubriceringar, förberedelse och/eller anstiftan till grov mordbrand redan i tingsrätten?

Också: bara på att googla lite domar förstår jag att det är till Magnus nackdel vid huvudförhandlingen att han beslagits med lögn och ändrat sin historia så nya ggr under förundersökningen. Någon som vet mer om hur domstolarna brukar resonera där och vill kommentera.

Den som kan juridik vet att det ofta saknas möjlighet i vårt rättssystem att förutsäga hur domstolen dömer. Domstolen prövar bevis fritt och därför har vi en hel del rättsskandaler. Trovärdighet är en del av bevisprövningen som är åklagarens starkaste kort mot Brasa.

Det måste ofta upp i hovrätten för att domen skall gå ihop med lagstiftningen och praxis.
Man kan utgå ifrån att domstolen skärper sig när de vet att domslutet kommer bli offentligt och en snackis. I denna sak har polis och åklagare visat på en sällsynt spetskompetens.
Citera
2012-06-02, 13:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag undrar varför fastigheten vid Kevinge strand inte ö.h.t. nämns i avtalet om fördelning av tillgångar. Magnus var kontrakterad till den och bägge två var låntagare enligt bankmannen.

Vidare undrar jag vilket nummer på Banérgatan det var fråga om.
Citera
2012-06-02, 13:34
Medlem
Dr-Watsons avatar
FUP sid 47
2012-0201-BG6358-48
Handlingar ( 1 st)
Platsbeskrivning
Div handlingar i plastmappar samt lösa handlingar. Bla delgivskvitto från Sth tingsrätt, fakturor Dr Rent, plastmapp begäran om allmän handling cd-skiva med bandavspelning från LKC 30 jan 2012.
Anträffat på soffa.

FUP sid 81
LKC-operatören Patrik Eriksson sökte på adressen Smedsvägen 23 och sedan även på hela
Smedsvägen och Källstigen under perioden januari 2010 till dags dato. Eriksson fann två HR
på sökningen på adressen . Ett från 15 januari 2012 (elden som vi redan vet om) och ett från
30 januari 2012 (bråk som vi också sedan tidigare har kännedom om).

Varför fanns det en begäran om allmän handling, bandinspelning hos Drbrasa. Kontrollbehov av VEM som ringt till LKC, samt vad som egentligen sades?
Det blir värre och värre tycker jag.
Citera
2012-06-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag undrar varför fastigheten vid Kevinge strand inte ö.h.t. nämns i avtalet om fördelning av tillgångar. Magnus var kontrakterad till den och bägge två var låntagare enligt bankmannen.

Vidare undrar jag vilket nummer på Banérgatan det var fråga om.

Ankaret 3 och Ankaret 4 är huset och tomten i Kevinge. Åsa överför ägarandelar och befrias samtidigt från sina lån i samband med försäljning av dessa fastigheter. Här tycks hon inte veta att hon faktiskt inte äger någon av dom för tillfället. Magnus ska också bestämma när det ska försäljas, dvs när det är bäst gynnsamt rent ekonomiskt. ( Vad innebär det egentligen ? att han säljer dom om 20 år ?
Citera
2012-06-02, 14:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ankaret 3 och Ankaret 4 är huset och tomten i Kevinge.

Citat:
Åsa överför ägarandelar och befrias samtidigt från sina lån i samband med försäljning av dessa fastigheter. Här tycks hon inte veta att hon faktiskt inte äger någon av dom för tillfället. Magnus ska också bestämma när det ska försäljas, dvs när det är bäst gynnsamt rent ekonomiskt. ( Vad innebär det egentligen ? att han säljer dom om 20 år ?
Det innebär ju vad som helst eller ingenting - möjligen, strängt tolkat, att han förbinder sig att sälja fastigheterna under sin livstid - vad nu det har i ett avtal dem emellan att göra - hon är ju inte längre ägare enligt avtalet och det angår henne därför inte. Det är nog bara överflödsinformation p.g.a. amatörmässighet vid upprättandet.

Det berättar bara att Magnus har för vana att sälja och helst säljer med vinst. Ganska ovidkommande.
Citera
2012-06-02, 14:27
Medlem
ispiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
FUP sid 47
2012-0201-BG6358-48
Handlingar ( 1 st)
Platsbeskrivning
Div handlingar i plastmappar samt lösa handlingar. Bla delgivskvitto från Sth tingsrätt, fakturor Dr Rent, plastmapp begäran om allmän handling cd-skiva med bandavspelning från LKC 30 jan 2012.
Anträffat på soffa.

FUP sid 81
LKC-operatören Patrik Eriksson sökte på adressen Smedsvägen 23 och sedan även på hela
Smedsvägen och Källstigen under perioden januari 2010 till dags dato. Eriksson fann två HR
på sökningen på adressen . Ett från 15 januari 2012 (elden som vi redan vet om) och ett från
30 januari 2012 (bråk som vi också sedan tidigare har kännedom om).

Varför fanns det en begäran om allmän handling, bandinspelning hos Drbrasa. Kontrollbehov av VEM som ringt till LKC, samt vad som egentligen sades?
Det blir värre och värre tycker jag.
Man kan ana lite kyliga släktmiddagar...
Fup-a sid 365
Citat:
Nej! Det är ingen akut händelse utan det är hennes mor som ringer från Sundsvall till polisen, som kommer hem till oss mitt i natten.
Jag ber dom dra åt helvete!
Citera
2012-06-02, 14:40
Medlem
Dr-Watsons avatar
Magnus som verkar vilja ha koll på allt, har missat ett mycket viktigt datum i köpekontraktet. De flesta skulle nog tycka det i alla fall, att besiktiga i tid, så man skadeslös kan dra sig ur affären om besiktningen hittar allvarliga fel.

Besiktningen gjordes för sent, 2011-12-08. Betyder det att han redan då, ansåg att husets skick var underordnat?
Då kan man iofs undra varför han över huvud taget gjorde någon besiktning för 10 500kr, så ekonomisk och snål som han verkar vara.

FUP sid 124 Köpekontrakt §16 Övriga villkor bestämmelser
Köparen har rätt att efter köpet låta besiktiga fastigheten Ankaret 3, detta skall ske senast 2011-12-02. Om det vid sådan besiktning framkommer väsentligt fel eller brister har köparen rätt att begära köpets återgång.
Begäran om återgång skall framställas skriftligen till säljaren senast den 2011-12-09, varvid erlagd handpenning skall återbäras till köparen utan skadeståndsanspråk från någondera parten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in