2012-05-09, 07:34
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Har man någonsin hört talas om att någon frihetsberövats och isolerats så länge för att ha misstänkts elda upp sitt hus. Rättvisan måste effektiviseras så att inte situationer kan uppstå där anklagade frias och kan tilldömas enorma skadestånd för konsekvenserna av deras frihetsberövande.
Rättegångar måste kunna initieras snabbare än vad som skett hittills.
Den häktade i detta fall kan se sina företagskonglomerat totalkrascha och inte kunna göra något för att rädda sin ekonomiska tillvaro.

Det är ju inte bara Scheins villa. Han misstänks ju för att ha anlagt flera bränder. Det kan hända att de utreder hans affärer också. Fupen kan säkert bli rätt tjock.
Citera
2012-05-09, 07:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Det är ju inte bara Scheins villa. Han misstänks ju för att ha anlagt flera bränder. Det kan hända att de utreder hans affärer också. Fupen kan säkert bli rätt tjock.
Han är bara misstänkt och häktad för mordbrand. Att hålla honom inlåst av annan anledning skulle inte låta sig göras. Å andra sidan är häktningstiden inte onormalt lång i det här fallet. Och större affärsmän än ML har faktiskt suttit häktade.
Citera
2012-05-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Han är bara misstänkt och häktad för mordbrand. Att hålla honom inlåst av annan anledning skulle inte låta sig göras. Å andra sidan är häktningstiden inte onormalt lång i det här fallet. Och större affärsmän än ML har faktiskt suttit häktade.

Kan du förklara eller har du några tankar om varför han fortfarande sitter häktad med fulla restriktioner ? Det har gått över två månader. På vilket sätt kan han tänkas försvåra utredningen för mordbranden ? De inväntar svar från den tekniska bevisningen och så fort den kommer in ämnar åklagaren Eva Tvengström väcka åtal.
Citera
2012-05-09, 08:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Kan du förklara eller har du några tankar om varför han fortfarande sitter häktad med fulla restriktioner ? Det har gått över två månader. På vilket sätt kan han tänkas försvåra utredningen för mordbranden? De inväntar svar från den tekniska bevisningen och så fort den kommer in ämnar åklagaren Eva Tvengström väcka åtal.
Det är väldigt svårt för en utomstående att veta eller ens gissa. Men rent generellt kan man väl säga att så länge det hålls förhör med den häktade så finns det ett intresse av att han inte ska ha fått reda på saker via t.ex. media.
Citera
2012-05-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Kan du förklara eller har du några tankar om varför han fortfarande sitter häktad med fulla restriktioner ? Det har gått över två månader. På vilket sätt kan han tänkas försvåra utredningen för mordbranden ? De inväntar svar från den tekniska bevisningen och så fort den kommer in ämnar åklagaren Eva Tvengström väcka åtal.

Så har det ju låtit vid varje omhäktning. Hur länge kan man hålla på med det. Är det inte så att man undrar om det finns en hund begrave, i alla fall typ att det är svårt att få fram helt klara bevis för vad åklataren tror sig kunna hitta?
Citera
2012-05-09, 09:49
Medlem
Mer skvarller från gårdagen;
Pwesonalen vid sjukhuset DvBrasa jobbat vid berättade också att han ofta var hemma. skälet skulle vara att frun - nyvarande exet - hade en kronisk sjuksom, som dock ingen egentligen trodde på. Det jgorde att ML ansåg sig vara hemma och sköta om barnen. Men, som sagt, man trodde att orsakerna till bortovaron egentligen var en annan, att detta bara var ett svepsläl. Det låter ju inte helt osannolikt med tanke på vad han sagt om intresset för barnen i samband med skilsmässan och tvisterna kring denna, vilket ju kommit fram i tråden tidigare.
Citera
2012-05-09, 10:07
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Men var det inte flera mordbränder?
Det var väl några bilar också?
Minns inte om det stod om detta i tidningarna eller bara här i tråden. Kanske någon annan minns bättre.
Har trott hela tiden att orsaken till att det tar allt längre tid, är för att de hittat mer och mer.
Citera
2012-05-09, 10:31
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Minns inte om det stod om detta i tidningarna eller bara här i tråden. Kanske någon annan minns bättre.
Har trott hela tiden att orsaken till att det tar allt längre tid, är för att de hittat mer och mer.

Det har diskuterats om han även tänt på en bil som han sålde tidigare. Den ska tydligen ha brunnit upp då köparen ångrade sig, det har stått i tidningar vad jag kommer ihåg. Sen har det spekulerats om någon stugbrand, men det har mest varit lösa rykten i tråden.
Citera
2012-05-09, 10:54
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:

Det var en bil som drbrasa sålde till en person som var i så dåligt skick att drbrasa gick med på att ta tillbaka bilen. Någon dag innan drbrasa skulle hämta bilen så brände "någon" upp den på garageuppfarten. Det är väl hyfsat sannolikt att polisen tittar och utreder om drbrasa kan bindas till den branden. Man utreder med all sannolikhet även hans ekonomiska förhavanden eftersom det anges som ett tänkbart motiv till mordbranden.

Skulle man häva restriktionerna så skulle det kunna få konsekvenser för utredningen. Han skulle tex, teoretiskt sett, kunna hitta en person som medger att han tagit emot tändvätskan eller vittna om att han sett drbrasa glömma flaskorna och därefter även vittna om att någon annan hittat dem och tagit flaskorna med sig. Bara fantasin sättter gränserna, problemet som uppstår är att polis och åklagare som har bevisbördan då måste sitta och slå hål på alla fantasihistorier, något man vill undvika.

Jag väntar likt ett barn på tomten tills dess att FUP:en släpps så man kan läsa om Drbrasas förklaringar....
Citera
2012-05-09, 10:59
Medlem
Preputiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Detta ger mig vibbar, så otroligt likt en viss doktors sätt att uttrycka sig på, mkt Twitterlikt, säkert bara en slump, precis som fotot
Holy shit. Du är bright

Eftersom trådföljararna allt för lätt svalt TS beten tycker jag att det börjar bli dags att nyansera tråden. Jag skulle gladeligen uppskatta en seriös teori om en alternativ gärningsman/kvinna.
Brasa har säkert en bra förklaring varför han behövde 20L tändvätska mitt i natten. Kan det ha något den famösa brandplatsen på Värmdö att göra? Något som vet när paret Wihlbeck/Lundberg eldade. Kanske Elektrolux sitter inne med lite inside information eftersom han/hons mamma bor i krokarna.
Citera
2012-05-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Det har diskuterats om han även tänt på en bil som han sålde tidigare. Den ska tydligen ha brunnit upp då köparen ångrade sig, det har stått i tidningar vad jag kommer ihåg. Sen har det spekulerats om någon stugbrand, men det har mest varit lösa rykten i tråden.

Länk ang. bilbranden:

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14567871.ab
Citera
2012-05-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preputiet
Holy shit. Du är bright

Eftersom trådföljararna allt för lätt svalt TS beten tycker jag att det börjar bli dags att nyansera tråden. Jag skulle gladeligen uppskatta en seriös teori om en alternativ gärningsman/kvinna.
Brasa har säkert en bra förklaring varför han behövde 20L tändvätska mitt i natten. Kan det ha något den famösa brandplatsen på Värmdö att göra? Något som vet när paret Wihlbeck/Lundberg eldade. Kanske Elektrolux sitter inne med lite inside information eftersom han/hons mamma bor i krokarna.

Det har väl sagts tidigare i tråden att eldandet på Värmdö skedde två veckor innan Schinvillan brann. Däremot har jag sett motstridiga uppgifter om man skulle kunna se några spår av den brasan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in