Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
....
Det var det jag syftade på – man har alltså ”bara” tagit 1,1 men här gissar FB-följare vidare på enorma skadestånd, och kanske mer omfattande penningtvätt. Vilket kontoutdragen pekar på - omfattande in/utbetalningar mellan olika egna konto. Kalle på Snedbank borde vara orolig. Då just det är en markör på penningtvätt.
....
Först bör man notera att DrBrasa i alla fall för kontot som förekommer i FUP verkar ha en checkkredit eller motsvarande som nyttjas hårt (det är därför han oftast har negativt saldo). Från det kontot finns det således inga pengar att säkra då det för det mesta bara är skulder på kontot.
DrÅsa däremot har säkerligen en del egna pengar samt pengar som DrBrasa fört över av olika anledningar. Hon har troligen inte någon checkkredit eller liknande av den storlek som DrBrasa har och därmed finns "riktiga" pengar på kontot. Alltså är det dem man i första hand tar.
Har ett vagt minne från någon formulering i FUP/förhör om att DrBrasa fört över ett antal miljoner till sin mor som sedan skulle iväg till projektet i Turkiet. Stämmer det så luktar det skunk lång väg men rent formellt blir det svårare/tar längre tid för myndigheterna att lägga vantarna på de pengarna då de inte kan gå in hursomhelst på mor Brasas konto och norpa kapital.
Fastigheterna är kraftigt belånade och om Kalle på Snedbank gjort vad jag trott han gjort så är han just nu inte poppis hos sina chefer som ser risken att Skatteverket/Kronofogden tar fastigheterna i pant och driver det till försäljning - det är i sin tur en risk för banken, i synnerhet om Snedbank-Kalle gjort klantig due diligence innan han beviljat lånen eller om DrBrasa lekt urkundsförfalskare igen men denna gång med värderingsintyg o.dyl.
(Förtydligande: Om Kronofogden efter tillgångsutredning bedömer att det kan utfalla pengar till staten genom en fastighetsförsäljning kommer de att driva på för detta. Även om Kronofogden inte väljer att tvinga fram en försäljning kommer banken troligen att själva göra detta för att täcka upp sin kredit eftersom det är hög risk för att det inte blir så många fler amorteringar på lånen från DrBrasas sida om man säger så... I praktiken bör det bli så att de säger upp lånen, tar pantbrev etc. i fastigheterna och sedan blir det försäljning. Vilken prioritetsordning fordringsägarna har vågar jag inte uttala mig om men Skatteverket brukar generellt stå på plats 1 i kön när det gäller att få pengar)
När det gäller bankernas förmåga till att identifiera penningtvätt verkar just Umeå vara ett bra ställe för penningtvättare - påminner mig om en historia 2010:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=3609268 - tror t.o.m. att det var samma bank som DrBrasa använde. Banken reagerade alltså först efter att _miljardbelopp_ omsatts på en persons konton...
Sedan anser jag att DrBrasas penningtrixande och val av bolagsformer, överföringstidpunkter med mera är på tok för utstuderat för att han ska ha kommit på allt själv - i synnerhet som han är IT-okunnig. Måste finnas fler som har fingrarna i denna soppa.