2012-06-15, 14:27
Medlem
Postvagnens avatar
När och om Brasa döms..kommer tidningarna/någon att starta en blogg :"Vågar du gå till DR Brasa"? Kan det behövas en sådan undersökande journalistik i framtiden ?
Citera
2012-06-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
Kan man inte uppfatta Dr Grandiåsa som "en liten prinsessa" som vill ha alla sina barbiedrömmar uppfyllda av i detta fall Dr Brasa? Är det bekräftat att Brasa är dumpad?

Äh, vad fan. Du talar om en utbildad läkare, som startat en bemanningsfirma (med ett korkat namn och en usel hemsida). Jag vet inte vad den drog in för cash. Sen pratar du om en tjej som sett till att göra kapital av sitt utseende och som slog sig fram till en plats i Robinson. Nä, ta du din skeva kvinnosyn nån annanstans. Hon satt inte precis still och väntade på allmosor, hon gjorde en hel del själv...

ÅV för nu sota för att hon inte tagit in råd från omgivningen... då hade hon låst sitt företag från MLs fingrar. Och haft en ekonomisk rådgivare som förhindrat dessa galenskaper som nu pågår.

ML + ÅV var en match i helvetet...
Senast redigerad av hammocken 2012-06-15 kl. 15:04.
Citera
2012-06-15, 14:50
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Det måste föreligga risk för självmord när domen faller.

Med tanke på ML:s personlighetstyp så tror jag risken för självmord är väldigt liten. Han är helt enkelt inte den typen, inte ens under press. Möjligtvis att han utvecklar en rättshaveristisk tendens som beskrivits tidigare, där liknande fall övar upp sina juridiska kunskaper i häktet. Men troligast är att han sitter och spånar på framtida sätt att bli rik. Kanske han kan utveckla nåt sorts städbolag i samarbete med fångvården? Straffsänkning för fångar i utbyte mot gratisarbete i DR Rent?
Citera
2012-06-15, 15:06
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Äh, vad fan. Du talar om en utbildad läkare, som startat en bemanningsfirma. Jag vet inte vad den drog in för cash. Sen pratar du om en tjej som sett till att göra kapital av sitt utseende och som slog sig fram till en plats i Robinson. Nä, ta du din skeva kvinnosyn nån annanstans.
En duglig
Att ÅV inte haft vett att hålla Brasa ifrån sig, ekonomiskt åtminstone, har inget med prinsessdrömmar att göra, tror jag, utan hon har blivit manipulerad, något så in i... Du har nog aldrig träffat på en narcissist, tror jag...

Däremot verkar ÅV ha problem med att ta in vad omgivningen säger, och det är ett handikapp hon nu får sota för. Hon byggde sin sajt själv liksom... och sen fortsatte det... man ska alltid ta råd, stora som små...
Motsäger du inte dig själv en del här vad det gäller kvinnosynen. Hon har blivit manipulerad - skylla på andra - kan inte tänka själv - stackarn
En duglig yrkeskvinna dessutom läkare och företagare - låter sig inte manipuleras så lätt. (Hon kanske själv har narcissistiska drag och kanske speglar sig i partnern) Jag tror hon kan tänka själv
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 15:14.
Citera
2012-06-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
....
Det var det jag syftade på – man har alltså ”bara” tagit 1,1 men här gissar FB-följare vidare på enorma skadestånd, och kanske mer omfattande penningtvätt. Vilket kontoutdragen pekar på - omfattande in/utbetalningar mellan olika egna konto. Kalle på Snedbank borde vara orolig. Då just det är en markör på penningtvätt.
....

Först bör man notera att DrBrasa i alla fall för kontot som förekommer i FUP verkar ha en checkkredit eller motsvarande som nyttjas hårt (det är därför han oftast har negativt saldo). Från det kontot finns det således inga pengar att säkra då det för det mesta bara är skulder på kontot.

DrÅsa däremot har säkerligen en del egna pengar samt pengar som DrBrasa fört över av olika anledningar. Hon har troligen inte någon checkkredit eller liknande av den storlek som DrBrasa har och därmed finns "riktiga" pengar på kontot. Alltså är det dem man i första hand tar.

Har ett vagt minne från någon formulering i FUP/förhör om att DrBrasa fört över ett antal miljoner till sin mor som sedan skulle iväg till projektet i Turkiet. Stämmer det så luktar det skunk lång väg men rent formellt blir det svårare/tar längre tid för myndigheterna att lägga vantarna på de pengarna då de inte kan gå in hursomhelst på mor Brasas konto och norpa kapital.

Fastigheterna är kraftigt belånade och om Kalle på Snedbank gjort vad jag trott han gjort så är han just nu inte poppis hos sina chefer som ser risken att Skatteverket/Kronofogden tar fastigheterna i pant och driver det till försäljning - det är i sin tur en risk för banken, i synnerhet om Snedbank-Kalle gjort klantig due diligence innan han beviljat lånen eller om DrBrasa lekt urkundsförfalskare igen men denna gång med värderingsintyg o.dyl.

(Förtydligande: Om Kronofogden efter tillgångsutredning bedömer att det kan utfalla pengar till staten genom en fastighetsförsäljning kommer de att driva på för detta. Även om Kronofogden inte väljer att tvinga fram en försäljning kommer banken troligen att själva göra detta för att täcka upp sin kredit eftersom det är hög risk för att det inte blir så många fler amorteringar på lånen från DrBrasas sida om man säger så... I praktiken bör det bli så att de säger upp lånen, tar pantbrev etc. i fastigheterna och sedan blir det försäljning. Vilken prioritetsordning fordringsägarna har vågar jag inte uttala mig om men Skatteverket brukar generellt stå på plats 1 i kön när det gäller att få pengar)

När det gäller bankernas förmåga till att identifiera penningtvätt verkar just Umeå vara ett bra ställe för penningtvättare - påminner mig om en historia 2010: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=3609268 - tror t.o.m. att det var samma bank som DrBrasa använde. Banken reagerade alltså först efter att _miljardbelopp_ omsatts på en persons konton...

Sedan anser jag att DrBrasas penningtrixande och val av bolagsformer, överföringstidpunkter med mera är på tok för utstuderat för att han ska ha kommit på allt själv - i synnerhet som han är IT-okunnig. Måste finnas fler som har fingrarna i denna soppa.
Senast redigerad av TheKeymaker 2012-06-15 kl. 15:20. Anledning: Förtydligande
Citera
2012-06-15, 15:17
Medlem
Postvagnens avatar
Vilka andra parter kan ha varit inblandade för att fundera ut denna mall med bolag, pengar, konton?
Har Brasas kontakter kartlagts?
Citera
2012-06-15, 15:18
Medlem
Citat:
Motsäger du inte dig själv en del här vad det gäller kvinnosynen. Hon har blivit manipulerad - skylla på andra - kan inte tänka själv - stackarn
En duglig yrkeskvinna dessutom läkare och företagare - låter sig inte manipuleras så lätt. (Hon kanske själv har narcissistiska drag och kanske speglar sig i partnern) Jag tror hon kan tänka själv

Ja, kaka brukar ju söka maka.
Citera
2012-06-15, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Buttra Molnet
Varför har svenskar pengar placerade i utlandet? De får väl ha hur mkt pengar som helst på svenskt konto utan att behöva betala förmögenhetsskatt numera? Vad är vitsen med pengar utomlands?
Det kan vara bra om man måste flytta utomlands av någon anledning. Stora skatteskulder t.ex.
Citera
2012-06-15, 15:21
Medlem
Citat:
Motsäger du inte dig själv en del här vad det gäller kvinnosynen. Hon har blivit manipulerad - skylla på andra - kan inte tänka själv -stackarn

Nej, jag gör faktiskt inte det. En narcissist kan manipulera vem som helst (som inte har en lagbok eller paragrafer i sin hand), man behöver inte nödvändigtvis vara kvinna. Missuppfatta mig inte, det är inget "tycka synd om stackars kvinna här".

Jag skulle kunna tro att någon bror kanske också vaknat upp nu? Den här sista planen, mordbranden, kanske fick flera att säga stopp? Svårt för dem att erkänna att de hört talas om det här och kanske försökt avstyra. Det kan vara så det ligger till.

Jag försöker sätta mig in i hur det skulle kännas att tutta på ett helt hus. Man måste ha passerat flera spärrar då. (Tänt på en bil ex.vis.) Eld är mäktigt, en oberäknelig naturkraft, de flesta skulle bli vettskrämda när det började ta sig. ML åker hem och lägger sig för att sova? Eller vad gjorde han?

Den värsta motsägelsen i detta är att han är utbildad för att rädda liv, men handlar så att han faktiskt kan släcka liv. Han måste ha förstått det. Allt annat är orimligt. Så hur tänker man då? Stört är det, rejält. Finns inget motiv i världen som kan återupprätta honom eller hans agerande. Tänker man bränna ned sitt eget hus av besparingsskäl tar man ju kontakt med alla möjliga instanser... men ML "kan själv", liksom ÅV. Det är deras gemensamma, och ack så farliga, gemensamma nämnare.
Senast redigerad av hammocken 2012-06-15 kl. 15:33.
Citera
2012-06-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
Vilka andra parter kan ha varit inblandade för att fundera ut denna mall med bolag, pengar, konton?
Har Brasas kontakter kartlagts?

I FUP:en har parter kartlagts utifrån branden, men jag är ganska övertygad om att svaret, eller delsvar, finns i de befintliga telefonlistor som redovisas i FUP:en (om man bortser från källartrollen, försäkringsbolag och andra uppenbart osannolika kontakter). Sedan är frågan om de har varit aktivt (hjälpt honom fixa, tänka ut, göra) eller passivt delaktiga (t.ex. gett råd i god tro).

Noterar också att tonläget ofta är, t.ex. vid IT-forensisk undersökning, att "inget (annat) av intresse för utredningen hittades". Det betyder att man inte hittat något annat som har med branden eller bilbranden etc. att göra (det som rör FUP:en) men behöver inte betyda att man sett andra saker som t.ex. rör ekobrott (för vilket det säkerligen bedrivs andra utredningar om just nu).

Är man kapabel att göra en Yeah-plan, att trixa med överföringar och göra årsplaneringar med aktiviteter etc. som DrBrasa uppenbarligen gjort är jag helt övertygad om att det i datorerna, telefonerna och i synnerhet i pappersbaserat material finns mer att hämta avseende ekobrottsdelen och eventuella andra inblandade, nära som perifiert.
Citera
2012-06-15, 15:35
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserturken
Tingsrätten har att kontinuerligt pröva häktningsfrågan efter huvudförhandling. Om Brasa befinns oskyldig under överläggningsdagarna så släpps han. Dvs man kan släppas flera dagar, ja veckor efter avslutad huvudförhandling. Risken lär vara noll att så sker här.

Typ så ja. Den tilltalade kan ju dock släppas direkt efter huvudförhandlingen om TR inte bedömer att straffet hamnar över två år eller om den tilltalade är uppenbart oskyldig (dvs att åklagaren vid en närmare granskning inte når upp till beviskraven för en häktning).
Citera
2012-06-15, 15:35
Medlem
Postvagnens avatar
Narcisister är det vidrigaste som finns. Jag har tyvärr råkat ut fär dem och har first hand experince. Minst en av paret Brasa har narcisism. Det är jag övertygad om. Sedan instämmer jag helt i vad en av de föregående skribenterna skrive rom Kaka söker maka. Det kan mycket väl vara så att båda har någon sorts narcisism som kompletterar varandra eller så har Dr Åsa blivit vrålmanipulerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in