2012-03-01, 12:48
Medlem
Ducens avatar
Sen finns det ju en ägare som insett att alla anstälda har hjälpt till att bygga upp företaget.
Och därför väljer att dela ut vinsten till dom anställda som det borde vara.
Han tar ju naturligtvis ut sin lön som jag skulle tro är väldigt hög plus en del av vinsten (antar jag).
Detta system ska han köra med i åtta år som test.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/anstallda-i-hudiksvall-far-hela-vinsten_3599427.svd
Citera
2012-03-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGETMILK
Tillgång och efterfråga!

Hur många arbetare kan du hitta utan högre utbildning = Många, värdet sjunker!

Hur många högutbildade vdn med erfarenhet kan du hitta = Inte många, värdet ökar!

Tillgång och efterfrågan är inte "ren". Situationer, organisationer och människor kan manipuleras och missbrukas. Folk kan ägna sig åt korruption, nepotism och kriminalitet. Skulle en arbetare som på något sätt lyckades lura till sig tre gånger högre lön än alla andra med liknande arbetsuppgifter vara "värd" tre gånger mer i lön?
Citera
2012-03-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Nu ska jag försöka göra mig förståd.

Min far jobbade som ekonomichef (CFO) för ett stort nordiskt företag, vi bodde i stockholm men han jobbade i köpenhamn.

En vecka för honom såg ut på 2 möjliga sätt.

1. Boende på hotell i köpenhamn jobbade på kontoret mellan 08-22 normala dagar ibland längre, ibland så länge att han sov på kontoret för det var inte lönt att åka tillbaka till hotellet. (oftast i boksluts tid)

2. Han var hemma i Stockholm och tog första planet till köpenhamn dvs 05.20 planet så han kunde vara på kontroet cirka 8. sen tog han sista planet hem till stockholm igen dvs 22.30 planet för att kunna väcka mig och min bror så vi såg att vi hade en pappa.

Att jobba helger va inget konstigt för honom det gjorde man om det behövdes (i regel minst varannan lördag).

Ser inte någon på golvet på samma företag som gjorde det samma insats som honom.

När vi hade semester (dvs va ute i skärgården eller utomlands) så satt han och svarade på mejl och i telefon stup i kvarten, detta vande vi oss med och såg det som normalt.
Skulle killen som jobbade på industri golvet på sin semseter bidra till företaget ? nej han vill dricka sin öl i sin husvagn (steriotyp I know).

Min papppa hade ansvar för ALL ekonomi i hela koncernen och om det blev fel ja då va det hans huvud som rök, då han var ANSVARIG för det hela. Om han dessutom gjorde något större fel så skulle han nog inte få något jobb någonsin igen då han var en offentlig person (inte statlig anställd men syntes ibland i medier) .
Gör industriarbetaren fel och får sparken så kan han "bara" gå till nästa industri och säga att chefen va dum etc.
Då de är en lite hårdare anställningsprocess när det gäller de högre positionena.

Så jag ser det som en SJÄLVKLARHET att cheferna har högre löner än "arbetarna" (gärna mycket högre) då cheferna tar mer ansvar lägger ner mer tid och vilja på jobbet.
Sen ska vi inte tala om utbildningen som krävs för de högre positionerna.

(Jag förväntar mig att det är stavfel och gramatiska fel i denna text då jag sitter i alperna med ett sönderslaget knä, på pappas laptop och det blir inga "felstavningslinjer" och jag stavar som en kratta i vanliga fall).

// QuiZi

Tack för ett bra inlägg. Du säger det som jag ungefär tänkte säga. Många verkar ha uppfattningen om att folk som jobbar på högt uppsatta positioner jobbar 08:00-17:00. Sedan åker de iväg till golfbanan och efter en fin runda åker de hem till sina 10 miljonersvillor och badar bubbelpool för att sedan avsluta kvällen med ett restaurangbesök för hela familjen. Jag kan med mina egna erfarenheter säga att det verkligen inte fungerar på det viset. En ledare för ett företag går ALDRIG hem från jobbet. Han måste ALLTID finnas tillgänglig dygnet runt var han än är, han tar alltid med sig jobbet vart han än går. Det är VD:n som bär det yttersta ansvaret för företaget.

De flesta glider inte heller på en räkmacka upp till de högsta positionerna utan det är många års slit som ligger bakom. Jag sitter själv och jobbar på en ekonomiavdelning och rent hierarkiskt är jag snäppet under vår ekonomichef. Jag har mycket ansvar när det kommer till den ekonomiska rapporteringen och trots att jag har ett antal steg upp till de högsta positionerna så kan inte jag heller åka hem utan att ta med datorn ifall något akut dyker upp. Den pressen man känner väldigt ofta och ansvaret som man har i kombination med alla de obetalda övertidstimmarna jag har motiverar också en högre lön.

Sedan kan jag hålla med om att vissa chefer får extremt höga bonusar medan man genomför organisationsförändringar som innebär att många anställda får gå. Då kan bonusen kännas obefogad. På mitt företag har vi ett bonussystem som är baserat på ett antal nyckeltal som innebär att om vi uppnår våra mål eller överträffar dem så utfaller bonus. Bonusen får sedan alla anställda ta del av.
Citera
2012-03-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zajtsef
Så du menar att lösningen är att alla svenska medborgare utbildas till ekonomer och arbetar inom ekonomisektorn? Du kanske skulle kolla upp hur ett samhälle verkligen fungerar innan du kommer med så totalt genomkorkade svar.

Lösningen är inte att ALLA blir ekonomer, lösningen är att folk som väljer att göra saker som är roliga slutar gnälla på andras höga löner. Om jag inte har helt fel så är det ändå de som tjänar mest som gör mest för samhället i form av skatter(Persson är bara ett exempel av många) och arbetstillfällen(IKEA, H&M mfl). Tänk efter innan du kommenterar att andras svar är "genomkorkade". Och kom inte med ett så "genomkorkat" svar att det inte skulle finnas något IKEA eller H&M om inte arbetarna eller "fotfolket" hade gjort mest för att få företagen att bli så stora, för det om något är rent skitsnack.
Senast redigerad av Minervois 2012-03-01 kl. 13:01.
Citera
2012-03-01, 13:04
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Tillgång och efterfrågan är inte "ren". Situationer, organisationer och människor kan manipuleras och missbrukas. Folk kan ägna sig åt korruption, nepotism och kriminalitet. Skulle en arbetare som på något sätt lyckades lura till sig tre gånger högre lön än alla andra med liknande arbetsuppgifter vara "värd" tre gånger mer i lön?

I slutändan handlar det ändå om att arbetaren är mycket enklare att byta ut än en bra vd. Folk här inne skriver som om arbetare knappt kan överleva på sina löner. Det kan dem och vill de ha mer i lön finns det ett par sätt:

1. Studera
2. Bli väldigt duktig på ditt kneg och få en relativt hyffsad lönehöjning
3. Utbilda dig inom företaget för att jobba dig uppåt
4. Skaffa dig väldigt bra kontakter
5. Starta eget
Citera
2012-03-01, 13:07
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Industriarbetarna i Sverige har det löjligt bra! Mer synd om småföretagare med 0-3 anställda!
Citera
2012-03-01, 13:14
Medlem
Corrans avatar
Jag har alltid röstat blått, min pappa hade ett eget företag som han starta från ingenstans. Att man tjänar pengar på sitt egna lyckade livsverk kan knappast nån klaga på.

Med tanke på hur mycket en vd, oftast, jobbar, samt ansvar. Så är det ju inte konstigt att de tjänar mer.
Men det jag reagerar på, och nog många andra. Är dessa som har helt sjuka löner, enorma fallskärmar man kan få om man får kicken.

Bonusar för att riskera stora summor pengar. Där är nåt helt fel.
Citera
2012-03-01, 13:16
Medlem
ArneKlyftigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Vilka regler håller uppe VD-lönerna som du kan ge alternativ till? Vad vore fördelaktigt med att införa regler om låga VD-löner? Förutom ditt känslomässigt drivna klasshat?

Vad är dåligt med global produktion och billigare varor som ett resultat? Personerna i länderna som får dessa jobb tycker inte det är dåligt, det är högre ersättning än de mest förnäma kunde röra sig med innan den globala handeln.

Jag tycker inte att global produktion är dåligt, tvärt om, men anledningen till att vi har de så bra här i Sverige är just av den anledningen att staten sätter krav på företagen, så att varje människa ska få en dräglig arbetsmiljö och rimlig lön för att leva i detta land.

Och så ska det vara , det har inget med klasshat (förstår inte riktigt hur du menar där då jag tyckte jag var rätt saklig dock med vissa personliga undertoner)
Sedan visar det inget om hur jag känner jämtemot andra klasser.

Jag anser och vet att marknadsliberaler har fel då de inte fungerar i praktiken (det är deras politik som har gjort att det är sådana ENORMA skillnader på livet här i Sverige och låt säga Indien) och det krävs ingen statsvetare eller ekonom för att se det. Vi lever för fan i det.
Citera
2012-03-01, 13:18
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Tillgång och efterfråga!

Hur många arbetare kan du hitta utan högre utbildning = Många, värdet sjunker!

Hur många högutbildade vdn med erfarenhet kan du hitta = Inte många, värdet ökar!

Nu förenklar du väldigt mycket. Varför ska en bra VD ha erfarenhet för?
Nytt blod måste släppas in.

Skitsnack. "Högutbildad" säger i princip ingenting, eftersom varannan svensk har läst på högskola/universitet. Det handlar inte om att ha hög utbildning, det handlar om att ha kontakter.
Neputism och inavel till stor del.

Citat:
Detta är nog sant. Svensken står som vanligt med mössan i hand och tackar och tar emot. De flesta svenskar är i sinnet fortfarande drängar, pigor och tjänstehjon av olika slag. Svensken tiger och accepterar låga löner, absurt höga skatter, kriminellt vanstyre och massimport av svartludna gökungar och orcher från tredje världen.
Citera
2012-03-01, 13:22
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
I slutändan handlar det ändå om att arbetaren är mycket enklare att byta ut än en bra vd. Folk här inne skriver som om arbetare knappt kan överleva på sina löner. Det kan dem och vill de ha mer i lön finns det ett par sätt:

1. Studera
2. Bli väldigt duktig på ditt kneg och få en relativt hyffsad lönehöjning
3. Utbilda dig inom företaget för att jobba dig uppåt
4. Skaffa dig väldigt bra kontakter
5. Starta eget

Systemet är uppyggt ... så att de större VD:narna inom näringslivet och det kommunala roterar mellan olika poster, så att det blir en slags inavel i det högsta skiktet. En högt uppsatt och inkompetent VD kan aldrig bli av med jobbet, till skillnad från en vanlig arbetare eller företagsledare i framförallt små-och mellanstora företag. Där tar de enorma risker och är absolut värda sina löner.
Senast redigerad av tgb123 2012-03-01 kl. 13:30.
Citera
2012-03-01, 13:23
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Nu förenklar du väldigt mycket. Varför ska en bra VD ha erfarenhet för?
Nytt blod måste släppas in.

Skitsnack. "Högutbildad" säger i princip ingenting, eftersom varannan svensk har läst på högskola/universitet. Det handlar inte om att ha hög utbildning, det handlar om att ha kontakter.
Neputism och inavel till stor del.

Säg att du skämtar? Erfarenhet är så sjukt viktigt, på det företag jag arbetar på nu som är bäst i branchen(stor branch) så är det tack vare vår högsta chef och vår försäljningschef. Och vår högsta chef är den bästa arbetsgivaren man kan ha! Lång erfarenhet genom Ikea bland annat.

Du skickar inte in nytt blod i väletablerade företag, kanske som avdelningschef.

Så fjantigt med människor som skyller på kontakter, du är precis en sån person som beskrivs i min signatur.
Citera
2012-03-01, 13:27
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Hur går detta lurande till? Så vitt jag vet är det aktieägarna som bestämmer lönen. Att det sedan kan förekomma nyckeltalsmanipulation för att bonusar ska slå ut är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av tgb123
En högt uppsatt och inkompetens VD kan aldrig bli av med jobbet, till skillnad från en vanlig arbetare eller företagsledare i framförallt små-och mellanstora företag. Där tar de enorma risker och är absolut värda sina löner.
Jaså, mina empiriska iakttagelser pekar på att VD blir utbytt lite nu och då om de har misskött sig.
Senast redigerad av VonFanderblad 2012-03-01 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in