2012-03-01, 13:29
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Nu ska jag försöka göra mig förståd.

Min far jobbade som ekonomichef (CFO) för ett stort nordiskt företag, vi bodde i stockholm men han jobbade i köpenhamn.

En vecka för honom såg ut på 2 möjliga sätt.

1. Boende på hotell i köpenhamn jobbade på kontoret mellan 08-22 normala dagar ibland längre, ibland så länge att han sov på kontoret för det var inte lönt att åka tillbaka till hotellet. (oftast i boksluts tid)

2. Han var hemma i Stockholm och tog första planet till köpenhamn dvs 05.20 planet så han kunde vara på kontroet cirka 8. sen tog han sista planet hem till stockholm igen dvs 22.30 planet för att kunna väcka mig och min bror så vi såg att vi hade en pappa.

Att jobba helger va inget konstigt för honom det gjorde man om det behövdes (i regel minst varannan lördag).

Ser inte någon på golvet på samma företag som gjorde det samma insats som honom.

När vi hade semester (dvs va ute i skärgården eller utomlands) så satt han och svarade på mejl och i telefon stup i kvarten, detta vande vi oss med och såg det som normalt.
Skulle killen som jobbade på industri golvet på sin semseter bidra till företaget ? nej han vill dricka sin öl i sin husvagn (steriotyp I know).

Min papppa hade ansvar för ALL ekonomi i hela koncernen och om det blev fel ja då va det hans huvud som rök, då han var ANSVARIG för det hela. Om han dessutom gjorde något större fel så skulle han nog inte få något jobb någonsin igen då han var en offentlig person (inte statlig anställd men syntes ibland i medier) .
Gör industriarbetaren fel och får sparken så kan han "bara" gå till nästa industri och säga att chefen va dum etc.
Då de är en lite hårdare anställningsprocess när det gäller de högre positionena.

Så jag ser det som en SJÄLVKLARHET att cheferna har högre löner än "arbetarna" (gärna mycket högre) då cheferna tar mer ansvar lägger ner mer tid och vilja på jobbet.
Sen ska vi inte tala om utbildningen som krävs för de högre positionerna.

(Jag förväntar mig att det är stavfel och gramatiska fel i denna text då jag sitter i alperna med ett sönderslaget knä, på pappas laptop och det blir inga "felstavningslinjer" och jag stavar som en kratta i vanliga fall).

// QuiZi

Trist med en pappa som väljer bort dig tlll förmån för jobbet. Ni får inte ens ha er pappa ifred på semestern. För övrigt får sällan mycket högt uppsatta chefer sparken, de lever ofta i en skyddad verkstad och får ett antal miljoner för att säga upp sig.
Citera
2012-03-01, 13:30
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Löner styrs av hur lätt det är att ersätta den anställda. Alltså tillgång och efterfrågan.

Industriarbetaren kan ersättas lättare än VD:n för storföretaget och lönen blir därefter. Dessutom kan en ensam VD påverka företagets utveckling betydligt mer än vad en industriarbetare kan.

Ökar en VD storföretagets vinst några procent så är några miljoner i ersättning inte mycket att tala om.
Citera
2012-03-01, 13:32
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad

Jaså, mina empiriska iakttagelser pekar på att VD blir utbytt lite nu och då om de har misskött sig.

Nej, mina empiriska iakttagelser säger att den VD:n (som var inkompetent) helt plötsligt fick nya arbetsuppgifter och en ny VD-tjänst i ett annat företag ... Det behöver naturligtvis inte gälla alla, men hur skall man annars bli av med dem? En kompetent VD, är också ledare i ett företag över en lång tid.
Senast redigerad av tgb123 2012-03-01 kl. 13:37.
Citera
2012-03-01, 13:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Skitsnack. "Högutbildad" säger i princip ingenting, eftersom varannan svensk har läst på högskola/universitet. Det handlar inte om att ha hög utbildning, det handlar om att ha kontakter.
Neputism och inavel till stor del.
Jag läser en tuff, femårig utbildning i bra mycket högre tempo än majoriteten av utbildningar. Att jämföra mig med någon som läst filmvetenskap och säga att "alla har högskoleutbildningar" är direkt förolämpande. Visst, alla har högskole-examina idag men det betyder inte att alla utbildningar är lika mycket värda. Man har så klart all rätt att läsa Harry Potter-kunskap för att man tycker att det är skoj men då har man förbrukat sin rätt att gnälla på att jag tjänar mer pengar.

Skilj på högutbildad och rätt utbildad så inser du att utbildningen är en stor bidragande faktor till höga löner.
Citera
2012-03-01, 13:34
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Jag har alltid röstat blått, min pappa hade ett eget företag som han starta från ingenstans. Att man tjänar pengar på sitt egna lyckade livsverk kan knappast nån klaga på.

Med tanke på hur mycket en vd, oftast, jobbar, samt ansvar. Så är det ju inte konstigt att de tjänar mer.
Men det jag reagerar på, och nog många andra. Är dessa som har helt sjuka löner, enorma fallskärmar man kan få om man får kicken.

Bonusar för att riskera stora summor pengar. Där är nåt helt fel.

Du gör en god distinktion. Folk som jobbar hårt och bygger upp något är väl värda sin belöning. Men folk som lyfter miljonbonusar för fonder som går back är pack.
Citera
2012-03-01, 13:35
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgb123
Nej, mina empiriska iakttagelser säger att den VD:n (som var inkompetent) helt plötsligt fick nya arbetsuppgifter och en ny VD-tjänst i ett annat företag ...

Jajamensan, en gång chef alltid chef. Det är nästan lite som en sekt.
Citera
2012-03-01, 13:38
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Löner styrs av hur lätt det är att ersätta den anställda. Alltså tillgång och efterfrågan.

Industriarbetaren kan ersättas lättare än VD:n för storföretaget och lönen blir därefter. Dessutom kan en ensam VD påverka företagets utveckling betydligt mer än vad en industriarbetare kan.

Ökar en VD storföretagets vinst några procent så är några miljoner i ersättning inte mycket att tala om.

Om företaget går back, ska vdn ha sänkt lön då? Eller gäller bara ansvaret åt ett håll?
Citera
2012-03-01, 13:39
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Nu förenklar du väldigt mycket. Varför ska en bra VD ha erfarenhet för?
Nytt blod måste släppas in.

Skitsnack. "Högutbildad" säger i princip ingenting, eftersom varannan svensk har läst på högskola/universitet. Det handlar inte om att ha hög utbildning, det handlar om att ha kontakter.
Neputism och inavel till stor del.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag läser en tuff, femårig utbildning i bra mycket högre tempo än majoriteten av utbildningar. Att jämföra mig med någon som läst filmvetenskap och säga att "alla har högskoleutbildningar" är direkt förolämpande. Visst, alla har högskole-examina idag men det betyder inte att alla utbildningar är lika mycket värda. Man har så klart all rätt att läsa Harry Potter-kunskap för att man tycker att det är skoj men då har man förbrukat sin rätt att gnälla på att jag tjänar mer pengar.

Skilj på högutbildad och rätt utbildad så inser du att utbildningen är en stor bidragande faktor till höga löner.

Helt rätt herr gurka. Det är skillnad på utbildning och utbildning. Jag har fått många kontakter genom skolan och genom praktik som jag fick av skolan! Lille vän du kan ha hur många kontakter du vill men utan min utbildning finns det ingen chans i heeeela världen att du skulle kunna klara av 10% av det jag gör!
Citera
2012-03-01, 13:44
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Om företaget går back, ska vdn ha sänkt lön då? Eller gäller bara ansvaret åt ett håll?

Vem säger att det inte händer redan? Antar att du bara läser aftonhoran&co. Förvänta dig inte att dom skriver artiklar om när Vd:ar får sänkt lön eller när deras bonusar uteblir.

Fast vi vet ju alla tack vare media att banker är ondskefulla monster som bara slukar era pengar
Citera
2012-03-01, 13:47
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane

Det spelar ingen roll om han får sänkt lön eller inte. Det är fortfarande styrelsen som bestämmer över tillgångarna och vill de ge honom samma lön eller även en löneförhöjning så har de rätt att göra det då det är DERAS pengar!

VD är precis som arbetaren anställd av företaget/styrelsen.
Citera
2012-03-01, 13:56
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Vem säger att det inte händer redan? Antar att du bara läser aftonhoran&co. Förvänta dig inte att dom skriver artiklar om när Vd:ar får sänkt lön eller när deras bonusar uteblir.

Fast vi vet ju alla tack vare media att banker är ondskefulla monster som bara slukar era pengar

Oj vad många förutfattade meningar med så få ord. Det är väl ett måste för dig om du ska få ihop det du kallar för verkligheten.
Citera
2012-03-01, 13:56
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Intressant. Du har alltså igenom enbart fyra meningar lyckats bevisa att det jag skrev stämmer. Din argumentationsteknik består av att försöka klämma in så många tomma påståenden du bara kan i ett inlägg.

Det du sysslar med är påhopp. Du initierade den här konversationen genom gå på mitt första inlägg riktat till en annan användare. Hoppas du stillat lite av ditt hävdelsebegär. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in