2021-05-29, 22:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDisciple
Ja dem som vill komma med en annan förklaring än att det kan vara en Gud inblandad i detta, alternativt hitta något som motsäger att det sträcker sig längre bak än 4500 år sedan för att spräcka deras forskning och teorier

Du menar alltså med motståndarsidan alla andra än kreationisterna? Jag tror att du får vänta förgäves på att någon annan än de övertygade själva tar det där på allvar.
Citera
2021-05-29, 22:34
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Evolutionsteorin menar ju att allt liv härstammade och utvecklades från en enda cell
Citat:
Jag pratar inte om abiogenesis, jag pratar om att: "allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform." https://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Varför är inte det incest?
Har du svårt att bestämma dig?

Än så länge har man inget säkert svar på var, hur och vilket den första levande celler var - och heller inte exakt vad man skall klassa som den första livsformen.
Frågan hur den första cellen bildades från enkla organiska molekyler förblir i princip obesvarad, men det finns många hypoteser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst

Vad man dock vet med säkerhet - är att både liv och människan är markant mycket äldre än era bibelrunkarsagor om syndaflod och påhittade 4500 år.

Citat:
Ok, Kol-14-metoden är väl beroende av den kosmiska strålningen?

Hur påverkas den kosmiska strålningen om det finns vatten mellan rymden och jorden?
Och vad i helvete har det med saken att göra?
Citera
2021-05-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du menar alltså med motståndarsidan alla andra än kreationisterna? Jag tror att du får vänta förgäves på att någon annan än de övertygade själva tar det där på allvar.

Det är alltid någon som tar upp kampen för att trycka ner den andre, klassiskt mänskligheten!
Citera
2021-05-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOrAnimal
Makes no sense. Vi har funnits i minst 200k år.
Vi utrotade alla människoapor. Homo erectus, neandertalare osv - det fanns minst 5 familjer när vi kom.

Kommer inte homo sapiens hamna i helvetet för det?

Hallå, den teorin har redan motbevisats som du nämner, läs nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Så här gick det nog till. Noas första son var svart och han hade en mongolfru, den andre var arab och gift med en aborgin och den tredje var japan gift med en viking. Sen kom resten av de olika folkslagen till genom mixar. Geni. Jag har löst gåtan.
Citera
2021-05-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du svårt att bestämma dig?

Än så länge har man inget säkert svar på var, hur och vilket den första levande celler var - och heller inte exakt vad man skall klassa som den första livsformen.
Frågan hur den första cellen bildades från enkla organiska molekyler förblir i princip obesvarad, men det finns många hypoteser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst

Vad man dock vet med säkerhet - är att både liv och människan är markant mycket äldre än era bibelrunkarsagor om syndaflod och påhittade 4500 år.

Du måste vara väldigt okunnig, menar du att evolutionsteorin inte menar att "allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform." https://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution ???

Det är den värsta formen av incest, att alla avkommor kom från en enda matriark/patriark.

Att förespråka evolutionsteorin är att förespråka incest, men även tidelag och pedofili.

Citat:
Citat:
Ok, Kol-14-metoden är väl beroende av den kosmiska strålningen?

Hur påverkas den kosmiska strålningen om det finns vatten mellan rymden och jorden?
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vad i helvete har det med saken att göra?

Du får nog sätta dig in i hur kol-14 metoden fungerar. Jag ska ge dig ett tips, om det finns saker som blockerar den kosmiska strålningen, så blir mätningen felaktig.
Citera
2021-05-29, 22:53
Medlem
Man har alltså sett att antalet mutationer i Y-kromosomen är mindre än det borde vara och därav drar man slutsatsen att alla människor som finns idag härstammar frän en familj som levde för 4500 år sedan. Men att människan skulle ha kunnat spridas över jorden och utveckla en massa olika särdrag på bara 4500 år är omöjligt. Om det är sant att antalet mutationer i Y-kromosomen är mindre än det borde vara så måste man nog försöka hitta någon annan förklaring.
Det troligaste är att de som har haft mutationer på Y-kromosomen har dött ut så de finns inte kvar. Mutationer på andra kromosomer har reparerats men Y-kromosomen kan inte repareras eftersom den bara ärvs från pappan.
Citera
2021-05-29, 22:58
Medlem
Citat:
Man har nu hittat nya bevis i kromosomerna i vårat DNA, dem går tillbaka 4500 år sedan, i tidslinje med när Noak klev in i sin ark med sitt lilla entourage och var dem som började åter att befolka jorden efter syndafloden.

https://www.icr.org/article/y-chromosome-study-confirms-genesis-flood-timeline/

Detta bevisar enligt artikeln att nånting skedde för 4500 år sedan, som pekar på att alla som idag lever härstammar från den genpoolen.

Det betyder inte att människan uppkom då, utan att syndafloden inträffade, alla dog, utom Noa och hans familj med sina gener.

Hoppas det blir tydligare att förstå vad som menas med artikeln.

Sa, du menar att Bibeln, som ar en samling av olika verser skriven av olika manniskor i olika tidsepoker, ar en bok dar allt som star skrivet ar 100% sant for att "nånting skedde för 4500 år sedan"?
Citera
2021-05-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Sa, du menar att Bibeln, som ar en samling av olika verser skriven av olika manniskor i olika tidsepoker, ar en bok dar allt som star skrivet ar 100% sant for att "nånting skedde för 4500 år sedan"?

Nej jag menar att den är sann oavsett vad denna forskning säger

Tänk dig själv, om Gud vill skriva en bok, vad hindrar Honom från att få nedskrivet allt som står där, trots Han använde människor? Han är ju Gud. Det Han ville ska stå där, det står där, inge svårt för Gud att skriva en bok.
Citera
2021-05-29, 23:11
Medlem
Citat:
Förlåt mig för dålig ordanvändning. Vi fanns tidigare än 4500 år sedan, även enligt artikeln. Men att vi som idag lever, kan bara spåras 4500 år tillbaka i DNA:t, vilket stärker Bibelns berättelse om hur Gud lät syndafloden komma för att utrota alla utom Noa och hans familj.

Då förstår jag dig bättre. Men syndafloden "borde" vara mycket tidigare, så det får nog tas med skepsism att vi bara kan spåras 4500 år tillbaka. Jag skulle vilja se fler bevis.

Men det är bra att du väckt frågan, den gör ju att man försöker fördjupa sig.
Citera
2021-05-29, 23:14
Medlem
Citat:
Nej jag menar att den är sann oavsett vad denna forskning säger

Tänk dig själv, om Gud vill skriva en bok, vad hindrar Honom från att få nedskrivet allt som står där, trots Han använde människor? Han är ju Gud. Det Han ville ska stå där, det står där, inge svårt för Gud att skriva en bok.

Du har nog missat att Bibeln ar skriven av manniskor, som skrev ner Guds ord, och inte Gud själv som plottrade ner text på papper.

Men om du nu tror som du gor, kanske du kan forklara varfor Gud tyckte slaveri, agandet av en manniska ar ok?
Citera
2021-05-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Nej, homo sapiens i sin nuvarande form är väl 70-90 000 år gammal?

Neandertalarna existerade väl ca 300 000 år?

Homo Sapiens var en modernare version med mer abstrakt sinne och bättre uthållighet och inte minst en annan social struktur med större "klaner" och mer äventyrliga och rastlösa.

Jag har själv funnit uppgifter (någonstans) att Homo Sapiens är c:a 100.000 år gammal men exakt vet man nog inte.

Ja Homo Sapiens var nog mer äventyrlig och rörlig än Neanderthal men det påstås ändå att man kunde föröka sig korsvis och att skillnaderna inte var stora. Neanderthal var ganska utvecklad anser man.
Citera
2021-05-29, 23:16
Avslutad
Om man verkligen haft data att backa upp teorin att mänskligheten av idag har 4500 år på nacken så hade man utan tvekan fått detta publicerat i Nature.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in