2021-06-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det är inte faktum att du förstår allt det där.

Det har jag inte påstått heller. Återigen, fakta är något som dom flesta, om inte alla, kan komma överens om och kan observeras av alla.
Citera
2021-06-22, 13:02
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag sade, fakta är något dom flesta, om inte alla kan komma överens om. Om du bär damtrosor är inte fakta, eftersom det inte går att observera.
Så är det fakta att Afrika är en kontinent med giraffer?
Nej, absolut inte. Men det är mycket mycket mycket trovärdigt.
Trovärdigt och fakta är inte samma sak.

Tänk på Trumanshow filmen.
Citera
2021-06-22, 13:03
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
fakta är något som dom flesta, om inte alla, kan komma överens om och kan observeras av alla.
Nämn en enda sak som kan observeras av alla.
Inte ens solen kan ses av alla.
och tänk på alla som tror att jorden är platt.
Citera
2021-06-22, 13:09
Medlem
Citat:
Nämn en enda sak som kan observeras av alla.
Inte ens solen kan ses av alla.
och tänk på alla som tror att jorden är platt.

Jag sade "dom flesta".

Så bara för att vissa är blinda, så är det inte fakta att solen existerar?
Citera
2021-06-22, 13:10
Medlem
Citat:
Var har jag sagt att Gud alltid är närvarande i skapelsen?
Inlägg #10557

Varför riktar du in dig på den detaljen och inte bemöter att jag menar att du anklagar Gud när du beskyller honom för design? Vilket var min poäng oavsett om du, i strid med vad Bibeln säger, bara tror att Gud är närvarande ibland eller i vissa fall.

Du fördömer människor om de tror sig vara ett djur och så fördömer du därmed djuren som om det skulle vara något dåligt att vara ett djur.

När du gör det så fördömer du också samtidigt Gud som enligt dig har designat både människorna och djuren.
Citera
2021-06-22, 13:12
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag sade "dom flesta".

Så bara för att vissa är blinda, så är det inte fakta att solen existerar?
Det kan vara ett faktum för dig, men inte för den som föddes och dog i en grotta.
Det är ett faktum för mig att jag upplever att jag är en riktig idiot.
Men inte för dig, då jag kanske är en robot eller en smart människa, som du.
Citera
2021-06-22, 13:22
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Förstår du inte att det är Gud du anklagar när du anklagar skapelsen och samtidigt menar att Gud hela tiden är närvarande och designar allt?
Citat:
Varför tror du att jag tror på att: "Gud hela tiden är närvarande"?
Citat:
För att du sagt det
Citat:
Var har jag sagt att Gud alltid är närvarande i skapelsen?
Citat:
Inlägg #10557

Inlägg #10557 (FB) Är Bibeln sann ?

Jag pratar inte där om närvaro i skapelsen, utan närvaro för dom som söker honom.

Citat:
Varför riktar du in dig på den detaljen och inte bemöter att jag menar att du anklagar Gud när du beskyller honom för design? Vilket var min poäng oavsett om du, i strid med vad Bibeln säger, bara tror att Gud är närvarande ibland eller i vissa fall.

Gud var närvarande när han skapade jorden och livet, sedan dess har han vilat från skapelsen:

"Gud välsignade den sjunde dagen och gjorde den till en helig dag, ty på den dagen vilade Gud sedan han utfört sitt skapelseverk." (1 Mose 2:3 Bibel2000)

Citat:
Du fördömer människor om de tror sig vara ett djur och så fördömer du därmed djuren som om det skulle vara något dåligt att vara ett djur.

När du gör det så fördömer du också samtidigt Gud som enligt dig har designat både människorna och djuren.

Nej, jag fördömer varken djur eller människor, men jag fördömer den ondska som både djur och människor visar.
Citera
2021-06-22, 13:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Biblen är säkert sann men det som står i den är nog mest hittepå.
Citera
2021-06-22, 13:24
Medlem
Citat:
Det kan vara ett faktum för dig, men inte för den som föddes och dog i en grotta.
Det är ett faktum för mig att jag upplever att jag är en riktig idiot.
Men inte för dig, då jag kanske är en robot eller en smart människa, som du.

När vetenskapen pratar om faktum, så nämner dom aldrig någon som föddes och dog i en grotta, utan pratar om dom som kan göra en objektiv bedömning av det man kan observera.
Citera
2021-06-22, 13:27
Medlem
Citat:
Nej, jag fördömer varken djur eller människor, men jag fördömer den ondska som både djur och människor visar.
Det gör du visst. Du beskyller Gud för att ha designat allt levande på det sättet. Alternativt så beskyller du mänskligheten för att ha orsakat så att Gud gjorde det så och därmed beskyller du Gud. Du bara förnekar det.
Citera
2021-06-22, 13:32
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
När vetenskapen pratar om faktum, så nämner dom aldrig någon som föddes och dog i en grotta, utan pratar om dom som kan göra en objektiv bedömning av det man kan observera.
Igen, spirituella saker och vetanskapliga saker är inte samma sak.
Vetenskapliga faktum är bara vad vi upplever.
Filmen Matrix talar just om det. Define real, Neo.
If real is this, then it is simply electric in your brain.
Citera
2021-06-22, 13:33
Medlem
Citat:
Det gör du visst. Du beskyller Gud för att ha designat allt levande på det sättet. Alternativt så beskyller du mänskligheten för att ha orsakat så att Gud gjorde det så och därmed beskyller du Gud. Du bara förnekar det.

Jag menar att Gud skapade människan, djuren och jorden, och allting var gott. Men människan ville själv bestämma vad som var gott och ont, och Gud tillät det. Resultatet av mänskligt styre ser vi idag i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in