2021-04-07, 07:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du vet i frågan: "vad gäller livets uppkomst och evolutionsteorin"?
Jag vet att evolutionsteorin inte inkluderar livets uppkomst.

Citat:
Det kan jag inte, jag tror inte ens det är möjligt. Det krävs intelligens att skapa livet.
Hur vet du det?

Citat:
Så du har ändrat dig nu? Du skrev tidigare:

"Nej, man menar inte att första livet genomgick någon evolution. Evolution är utveckling av befintligt liv. Forskning om livets uppkomst är ett annat ämne, abiogenesis."
Nej, jag menar fortfarande att evolution är gradvis utveckling. Från icke-liv till liv är antingen icke-liv eller liv. Det är inte en gradvis utveckling.
Citera
2021-04-07, 07:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Matematik och logik är två vetenskapsgrenar.
Korrekt.

Citat:
2. Vetenskap ska söka bevisa och motbevisa, och när den inte klarar av det, ödmjukt erkänna sitt tillkortakommande.
Vetenskap är en metod för att hitta den mest rimliga förklaringen till ett naturligt fenomen. Den förklaring som stöds av för tillfället bäst/flest evidens blir den rådande/gällande teorin tills bättre teorier upptäcks.

Citat:
1
3. "Bevis", betydelse 1, i Svensk ordbok, utgiven av Svenska Akademien, 2009: "faktum eller omständighet som används för att demonstrera riktigheten hos ett påstående, vanl. i form av en sammanställning av fakta el ett logiskt resonemang utgående från ngt redan fastställt, med olika bindande kraft beroende på område."
Ja, i vardagligt tal är bevis och evidens synonymer. Vetenskap handlar inte om absoluta sanningar (som om A=B, då måste B=A) därför används ordet evidens inom vetenskap och juridik.

Citat:
1
4. "Evidens" är ett ord som jag ser nyateister torgföra ofta, kanske för sin (religiöst färgade) tro på teorier som evolutionismen. Nyateister vill ju att man i likhet med dem själva ska tro på något som de även själva erkänner vara osäkert.
Nej, det är för att det är en skillnad mellan logiska/matematiska bevis och vetenskapliga/juridiska evidens.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2021-04-07 kl. 07:35.
Citera
2021-04-07, 07:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Såvida du menar verksamhet som är planerande och intelligent
Skapande behöver inte innebära planerad och intelligent. En vattenpöls undersida skapar samma form som gropen den ligger i, det beror inte på pölens planering eller intelligens,

Citat:
(bort det att jag skulle säga att allt ateister producerar är särdeles mycket sådant) så är skapande ett bra och avslöjande ord, så mitt tack står kvar. Villigt eller ovilligt drivs en tänkande människa att acceptera ordet "skapa" när hon tittar på och beskriver - ursäkta franskan - skapelsen.
Det är möjligt, men det leder inte till att gud(ar) ligger bakom skapelsen. Den kan ha blivit till på annat sätt eller alltid funnits.

Citat:
Ofta klarar ateisten att uttrycka sig så blint som han säger sig vara, och tala om t.ex. att ett träd skapar årsringar. En fågel skapar sig fantastiskt väl fungerande vingar. Etc.
När det gäller Guds försyn är det parallellt. Dumbommen talar om att en björn har en strategi inför vintern att äta sånt som är vitamin- och energirikt.

Så klokt är trädet förstås inte, men så dum spelar ateisten.
Belägg för att detta sker i guds försyn, tack.
Citera
2021-04-07, 07:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men då är det fel att hävda att teorin är bevisad. Åklagaren gör en bedömning om bevisen räcker för en fällande dom.
Korrekt. Teorier och fällande domar stöds av evidens. En dom i en domstol bevisar inget. Den fastslår att det bortom rimligt tvivel är den åtalade som är skyldig.

Citat:
För övrigt förstår jag varifrån evolutionsteorin kommer. Det finns ju bevis för att elementen kan bilda nya kombinationer och variationer, annars skulle alla se ut exakt likadana.
I korthet är det det som är Evolutionsteorin, lägg till naturligt urval, som gallrar bort de ”i rådande miljö inte lika bra fungerande variationerna”

Citat:
Gud vittnar genom anden om sanningen.
Det tror jag inte på

Citat:
Det är nog så förvirrande ibland när det som här på forumet finns olika uppfattningar.
Du ska be Gud om ett svar. Och sedan tro på det.
Vilken gud?
Citera
2021-04-07, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, Gud hade ju talat om för de att det var fel att äta av frukten, vilket hon talade om för ormen, och att det skulle leda till döden.
Hon kunde väl inte skilja på gott och ont innan hon åt frukten? Då kunde hon inte veta att guds ord var onda eller goda.

Citat:
Hon visste att Gud fanns innan. Han talade om för henne att hon inte fick äta av ett visst träd.
Men hon visste inte om förbudet var gott eller ont.

Citat:
Den som tror på Guds son har tagit emot vittnesbördet i sitt inre. Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:10
Det är vad som påstås.
Citera
2021-04-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hon kunde väl inte skilja på gott och ont innan hon åt frukten? Då kunde hon inte veta att guds ord var onda eller goda.

Hon visste att det var förbjudet. Hon förstod att hon skulle dö om hon åt. Det räcker för de flesta. Men ormen lurade henne genom att ljuga. Hon hade ingen anledning att ifrågasätta Guds vilja innan.
Citera
2021-04-07, 08:25
Medlem
Citat:
Jag vet att evolutionsteorin inte inkluderar livets uppkomst.

Och så vet du också att evolutionsteorin och abiogenesis stämmer, du tror inte bara, du vet.

Citat:
Citat:
Det kan jag inte, jag tror inte ens det är möjligt. Det krävs intelligens att skapa livet.
Citat:
Hur vet du det?

Jag sade inte att jag vet, så som du säger. Jag är övertygad, jag tror att det krävs intelligens att sätta ihop ett liv, det är för osannolikt att livet uppstått av enbart naturliga processer, och lika övertygad är jag att inte Antikytheramekanismen uppstått i jorden av naturliga processer.

Både livet och Antikytheramekanismen är för komplicerade uppbyggda för att naturen genom naturkrafter ska ha kunnat bygga upp dom.

Citat:
Citat:
Så du har ändrat dig nu? Du skrev tidigare:

"Nej, man menar inte att första livet genomgick någon evolution. Evolution är utveckling av befintligt liv. Forskning om livets uppkomst är ett annat ämne, abiogenesis."
Citat:
Nej, jag menar fortfarande att evolution är gradvis utveckling. Från icke-liv till liv är antingen icke-liv eller liv. Det är inte en gradvis utveckling.

Ändå använder Wikipediartikeln ordet "evolution" när den pratar om abiogenesis, och därmed är det inte bara evolutionsteorin som pratar om evolution. Antingen har du ändrat dig, eller så har du fel.
Senast redigerad av ttsp 2021-04-07 kl. 09:18.
Citera
2021-04-07, 08:32
Medlem
Citat:

Jo, hon visste det, hon bekräftar det själv för ormen:

"Kvinnan svarade: »Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.«" (1 Mose 3:2-3 Bibel2000)

Däremot var det inte Adam och Evas sak att avgöra vad som är gott och ont. Och när dom ville ha den kunskapen som bara Gud ska ha, så syndade dom.
Citera
2021-04-07, 08:36
Medlem
Citat:
Jo, hon visste det, hon bekräftar det själv för ormen:

"Kvinnan svarade: »Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.«" (1 Mose 3:2-3 Bibel2000)

Däremot var det inte Adam och Evas sak att avgöra vad som är gott och ont. Och när dom ville ha den kunskapen som bara Gud ska ha, så syndade dom.
Det var inte bara Gud som skulle ha den kunskapen. Varför planterade han trädet då, om inte för att de skulle få kunskapen om gott och ont? Gud ville vänta för att de inte var mogna. De hade inte ens haft sex då.
Citera
2021-04-07, 08:45
Medlem
Citat:
Belägg för att detta sker i guds försyn, tack.
Ni säger egentligen att celler är intelligentare än människor. Och celler har inte ens en hjärna! Inte träd heller! Är det täcket som är varmt eller är det du som värmer upp täcket? Folk, eller dumbommen, säger ett varmt täcke. Meaning ni ser det ur fel perspektiv. Och så lurar ni er själva.
Citera
2021-04-07, 09:08
Medlem
Citat:
Det var inte bara Gud som skulle ha den kunskapen. Varför planterade han trädet då, om inte för att de skulle få kunskapen om gott och ont? Gud ville vänta för att de inte var mogna. De hade inte ens haft sex då.

Jag sade inte att det bara var Gud som skulle ha kunskapen om gott och ont, Adam och Eva skulle få kunskap om gott och ont med tiden, men det är bara Gud som har bestämmanderätten för vad som är gott och ont, bara han har rätten till den kunskapen.
Även om Adam och Eva hade levt i 3000 år, så är det fortfarande skaparen som bäst vet hur människan ska leva för att må bra och att allting på jorden blir gott.
Citera
2021-04-07, 09:17
Medlem
Citat:
Från icke-liv till liv är antingen icke-liv eller liv. Det är inte en gradvis utveckling.

Egentligen håller jag med dig här, antingen är det en fungerande Tv, eller så är det inte en fungerande Tv.
Det är därför svårt att föreställa sig att livet kom till gradvis(evolution), men tyvärr så är det exakt det artikeln i Wikipedia beskriver:

"While the details of this process are still unknown, the prevailing scientific hypothesis is that the transition from non-living to living entities was not a single event, but an evolutionary process of increasing complexity "
https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in